Chocolat (2000)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Drama / Romantiek

geregisseerd door Lasse Hallström
met Juliette Binoche, Alfred Molina en Johnny Depp

In het Franse dorpje Lansquenet heeft de tijd stilgestaan, totdat de mooie jonge Vianne Rocher en haar dochtertje in dit vriendelijke maar ingedutte plaatsje een chocolaterie opent. Ze blijkt over een magische gaven te beschikken door voor elke inwoner de juiste soort chocolade te kiezen. De streng gelovige, stugge dorpelingen smelten voor haar. Hun verborgen verlangens komen naar buiten en iedereen lijkt opener en vrijer te worden. De conservatieve burgemeester ziet zijn macht verdwijnen en spant de strijd aan tegen deze vernieuwing. Als dan ineens ook een knappe vreemdeling in het dorp verschijnt, die bij Vianne zelf van alles losmaakt, is dit nog maar het begin van een zeer passionele relatie.

286 BERICHTEN 30 MENINGEN
avatar van Dying Rose
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Een zoet drama over de veranderingen die Binoche met zich meebrengt wanneer ze in een rustig dorpje een chocolaterie opent. Voor een film uit het jaar 2000 is dat goed gelukt, maar zo’n films trekken me niet meteen aan. Al was ik wel blij dat hij me twee uur heeft kunnen bezighouden.

Juliette Binoche speelt heel goed en het lijkt alsof ze er niets voor hoeft te doen. Ze is nonchalant en tegelijkertijd valt ze toch op door haar nonchalance, beetje paradoxaal vind ik dan.
Ik had al kunnen raden dat Molina de ‘schurk’ zou spelen, hij heeft er het postuur voor… en zijn acteerprestaties ook blijkbaar, want die konden beter. Dat zijn personage inderdaad ‘foert’ zei bij het eten van de chocolade, vond ik zwak als je wist dat hij zich de hele film wijdde aan zijn geloof. Alsof de regisseur geen andere oplossing vond voor een gedragsverandering van de burgemeester.
Johnny Depp had geen grote rol en maar goed ook, want deze film is vooral weggelegd voor Binoche. Bij zijn verschijning zou Binoche enkel in zijn schaduw staan.
En als laatste heb je nog Judi Dench die de eigenwijze grootmoeder speelt. Het is altijd wel leuk om deze dame in een film te zien.

Je weet natuurlijk op voorhand dat de film goed zou eindigen en dat stoort me ook niet bij deze film. Je moet gewoon kijken naar de chocolade die voor je ogen omgetoverd wordt tot mooie creaturen en het verhaal neem je er maar bij. Want laten we eerlijk zijn; we kijken (allemaal) naar deze film met het water in onze mond, kwijlend op die bruine zoeternij. Who cares for the story? De enige redenen om deze film te zien zijn de chocolade en (voor de krijsende ladies) Johnny Depp.

En Vianne Rocher en Roux leefden nog lang en gelukkig. Whatever, ik koop mij nu enkele heerlijke pralines!

3 sterren.

avatar van merin_b
Ik vond hem eerlijk gezegd ontzettend tegenvallen, zelfs als grote Depp-fan.
Maar ik denk dat het een persoonlijke kwestie van smaak is. Vind romantiek sowieso niet zo geweldig.

Reinbo
Dit was ook pseudo romantiek. geen enkele chemie tussen de saaie personages.

avatar van soom
Johnny Depp en chocolade. Oei, oei, oei. 2 Dingen die, zo te zeggen, natuurlijk heerlijk zijn. Want Johnny kan het wel, ja. Hij kan wél zonder die kapsels, grime en maskers, zo'n beetje zichzelf laten zien. Dit soort dingen mag hij echt vaker gaan doen. Verder is vooral Lena Olin geweldig vond ik, (Juliette Binoche is gewoon geweldig, dus die hoeft niet echt genoemd te worden), en was het wel meeslepend om tot de 4 te komen.

avatar van marximaal
Leuke film wij hebben ons prima vermaakt.

Dit genre film trok ons niet direct, maar toen was het des te meer een onverwacht leuke film die ons bleef boeien.

Saai - saaier - Chocolat.

avatar van Timothyvdmeer
brengt je toch wel in een soort van vakantie sfeer. Dat kleine dorp waar alleen de tijd vergaat. Wie komt ze niet tegen? Acteer prestaties waren aardig. Prima filmpje om de middag mee door te komen.

avatar van clubsport
een leuk romantisch verhaal met wat sprookjeselementen erin , Binoche is heerlijk betoverend met haar verschijning , lekker zoetsappig verhaal maar dat mag bij dit soort films .

avatar van RuudC
Leuke drama dat zich in een kneuterig Frans dorpje vol wereldvreemde boeren afspeelt. Natuurlijk gaat alle sympathie naar de vernieuwende mensen en degenen die open staan voor verandering. Al met al dan ook eeh heel geinige drama met een opvallend frisse Johnny Depp. Dit soort rollen kan ik na alle Pirates (en aanverwante) films een stuk beter hebben. Het stukje romantiek komt dan ook wel gelegen. Ik snap de populariteit wel. De sfeer is mooi, maar toch valt het allemaal net buiten mijn straatje.

avatar van john mcclane 2
enorme chick flick.
weinig mis mee,,,,maar ik ben niet de doelgroep.
das toch een duidelijk punt.
suffe film

Leuk filmpje, en onze vriend Poirot kwam ook even om de hoek kijken; maar dit keer niet als speurneus!!

robertvanmourik schreef:

Als het een leuke film voor saaie zondag is waarom geen je dan in godsnaam 4 *

4 sterren staat gelijk aan het cijfer 8 hoor, en
5 sterren staat gelijk aan het cijfer 10, dus hij had het perfect verwoord, alleen snap jij het niet, jij dacht dat hij het een 4 gaf, maar hij gaf 4 sterren en dat is dus een 8.
Het zou je sieren, als je deze fout zou toegeven, en zeggen dat het misplaatst was!!
In ieder geval, hoop ik dat?

avatar van Teejey
Goede film. Chocolat blinkt nergens in uit, maar kijkt heel fijn weg. Binoche en Depp doen het erg goed. De locatie en soundtrack voegen veel toe.

Opnieuw een sfeervolle film van Hallström. Tip: niet kijken met een lege maag.

avatar van Black Math
Nog steeds leuk, maar minder dan ik me de film herinnerde. Ik moest altijd een beetje denken aan Amélie bij deze film, omdat dit ook een feel-good romantische film is die draait om een charmante vrouw in Frankrijk die geluk in andermans leven brengt, al zijn eigenlijk de verschillen groter dan de overeenkomsten. Het hoofdpersonage hier is verre van naïef, er is veel minder sprake van een sprookjesachtige atmosfeer en filmisch kan deze film helemaal niet tippen aan Amélie.

Als iemand die zelf weinig met het geloof heeft, is het leuk om te zien hoe het hoofdpersonage de strijd aangaat met de religieus conservatieve burgemeester, die sterk neergezet wordt door Molina. Ster van de film is natuurlijk Binoche die erg weet te charmeren. Verder een aardige rol voor Depp die een keer niet gek hoeft te doen om toch interessant te zijn. Dench tenslotte is altijd een zekerheidje.

Audiovisueel helaas wat minder. Nergens een filmisch echt interessante scène; er wordt degelijk geregistreerd, maar niet meer dan dat. Voor de soundtrack geldt iets dergelijks. Het luistert aardig weg, en zit de atmosfeer nergens in de weg, maar versterkt de atmosfeer ook nergens. Om die redenen blijft de film uiteindelijk toch op 3,5* steken.

avatar van Capablanca
Eenvoudige, maar onderhoudende film met het hart op de juiste plaats.