The Sting (1973)

Misdaad / Komedie

geregisseerd door George Roy Hill
met Paul Newman, Robert Redford en Robert Shaw

Als een wederzijdse vriend vermoord wordt door een maffiabaas, proberen twee beroepsoplichters, een oudere ervaren Henry en de jonge Johnny, dit te vergelden door een groots opgezet plan.

avatar van aspro
zulke films zijn niet kapot te krijgen.
nog zeer de moeite waardt om nog eens te bekijken.
heeft de tand des tijds goed doorstaan

avatar van 606
Zeer sterke misdaad / komedie met een briljant verhaal.
Het is zo sterk en doordacht en prima uitgevoerd door de acteurs.
De muziek keuze is heerlijk en past er ook perfect bij.
Eindelijk eens een wraakactie zonder dat er iemand dood gaat.

4,5 ster

avatar van Ceeda7
Het plot moet in die tijd wel zijn ingeslaan als een bom denk ik. Net ongeveer zoals The Departed het in dit decennium heeft geflikt.

Knappe setting en uitmuntend acteerwerk van de hoofdrolspelers. De combinatie van Newman en Redford geven idd vuurwerk.

4 sterren.

avatar van maxcomthrilla
Een onderhoudende èn boeiende film die wel moeilijk op gang komt, mede door toedoen van amateuristisch in beeld gebrachte matpartijen. Het verhaal dat verteld wordt is gelukkig wel aardig om te volgen en met momenten best wel verrassend van aard.

Al komt de film behoudens enkele sfeerpogingen, om de steden waar men vertoeft, wat op de voorgrond te plaatsen, op visueel gebied stevig tekort. De muziek was totaal niet mijn ding. Geen bijzondere film, maar het ingenieuze spel van Paul Newman voorkomt dat de film een complete ramp is geworden. 3*

avatar van rep_robert
The Sting bevat echt een B\behoorlijk sfeervolle setting. Ook heeft de film een lekker piano riddeltje door de hele film heen en bevat het ook nog is sterk acteerwerk van Newman, Redford en Shaw.
Het verhaal is leuk en interessant genoeg om de volle 2 uur speelduur te boeien. Heb me kostelijk vermaakt met the Sting

AddictedToMovies
Erg vermakelijke misdaadkomedie. De mooie jaren '30 setting zorgt voor een mooie sfeer (ik heb toch wel een beetje een zwak voor die jaren '30 mode met de hoeden) en het acteerwerk is lekker vlot. Heel leuk om de schemes (kom niet op het Nederlandse woord) te zien. Af en toe redelijke achtervolgingsscènes, maar het leukste is het potje bluffen van de acteurs/personages onderling. Minpuntje is het oubollige monteerwerk, hadden ze net een nieuw monteerprogramma die ze moesten uitproberen ofzo? Maar dat mg geen naam hebben, deze klassieker staat als een huis en is na zo'n lange tijd nog steeds vlot en vermakelijk. Enkel de vele lof en 7 Oscars vind ik wat overdreven...

avatar van The One Ring
AddictedToMovies schreef:
hadden ze net een nieuw monteerprogramma die ze moesten uitproberen ofzo?

Filmmontage werd indertijd nog niet met computers gedaan

AddictedToMovies
Daar zeg je me wat, vroeger was het echt knip en plakwerk?

Ik doelde natuurlijk op de suffe scènewisselingen die je nu in iemand's eerste moviemakerfilmpje vindt.

erik1677
heb deze film al een tijdje in mn collectie, maar nu toch maar eens aan gewaagd.
En ik moet zeggen dit is wel een heerlijk filmpje, eigenlijk wel een echte klasieker.
Paul newman en Robert Redford spelen echt geweldig in deze film, en ik denk dat ik hem nog wel een keer weer kijk.

avatar van Nakkie13
Is deze te vergelijken met Butch Cassidy & The Sundance Kid?

avatar van Filmkriebel
Film die in de zalen liep toen ik het levenslicht zag

Eerste keer dat ik The Sting heb bekeken. Het heeft wel de allures van een klassieker zonder dat net niet te zijn. De film wordt in verschillende hoofdstukken verteld die de verschillende etappes van een uitgebreide scam illustreren. De duif die gepluimd wordt is een lokale mafiabaas. Newmans personage blijft relatief op de achtergrond. Zijn personage, Gondorff, kwam bijna over als een bijrol. Het zijn vooral Redford en Robert Shaw die centraal staan. Het verhaal zit onmiddellijk goed en blijft meeslepend tot het verrassende einde . De sfeer van de jaren '30 kon nog sterker, de aanwezigheid van die oude deuntjes compenseerde dit enigszins. Verder vond ik alle personages nogal oppervlakkig en nauwelijks uitgewerkt. Geen top 250 materiaal, wel een leuke film waarbij de tijd goed besteed is.

movielife
De sting is een schitterende film , aanrader

avatar van mer1973
Dit is z'on film die de tand des tijds met gemak doorstaat.

Paul Newman en Robert Redford spelen groots in deze klassieker met leuke plot wendigen.

avatar van Nakkie13
Zo, na Butch Cassidy ook ontzettend van deze film genoten.

Wat een ingenieus plot. De personages zijn iets platter als die van Butch Cassidy maar dat wordt dan weer helemaal goed gemaakt door het perfecte tempo en de goede wendingen.

+ Dit is gewoon een tof duo.

avatar van gijsvogel
Plot en de poster nodigen niet echt uit tot kijken... zeker gezien het jaartal niet...

iemand die me kan overhalen om deze oude prent eens t gaan bekijken???

gijsvogel schreef:

iemand die me kan overhalen om deze oude prent eens t gaan bekijken???

Laat je door de poster niet van de wijs brengen.
Dit is z'on klassieker die absoluut geen straf is om te kijken.
Zitten ook wat leuke plotwendingen in.

avatar van Prudh
Ik zou hem gewoon niet kijken. Oude films, bah!

avatar van Nakkie13
Robert Redford en Paul Newman hebben gewoon een onweerstaanbaar soort charme, alleen dat maakt al de helft van de film.

Prudh schreef:
Ik zou hem gewoon niet kijken. Oude films, bah!

En 2 oude films in je top 10.

Sarcasme?

avatar van mer1973

Nee hoor ben de god van de liefde.

Film-Master
Fantastisch spannende film,bevat een hoog tempo voor die tijd.

avatar van martijn011
Een heerlijke, sfeervolle misdaadfilm van Hill!

Paul Newman en Robert Redford zijn een fantastisch duo en maken van deze film een genot om naar te kijken.
Een mooi en ingenieus opgezet plan om maffiabaas Lonnegan een grote hak te zetten wordt tot in de puntjes uitgevoerd en is absoluut geslaagd te noemen!
Voeg daaraan toe een prima pianomuziekje en het is genieten geblazen met deze film!

Een dikke 4 sterren..

TMP
Zeer vermakelijke misdaadfilm, met af en toe een humoristische inslag.

Prima acteerwerk van Redford, Newman en Shaw. Het verhaal zat prima in elkaar, een goed uitgewerkt plan van de twee oplichters. Verrassendste element in de film was voor mij dat huurmoordenaar Salino een vrouw was, die Johnny ook nog bijna om het leven bracht. Vond de film wel iets te lang duren, maar dat was misschien ook wel nodig om het verhaal helemaal goed uit te werken. De muziek kon mij ook wel bekoren, al was die vaak hetzelfde.

Dikke 3,5*

Een hele vermakelijke, sfeervolle misdaadfilm met sterk acteerwerk, leuke personages en een briljant plot. Verder is de muziek geweldig en is de film op momenten erg spannend, met name tijdens de pokerscene. The Sting is gewoon top entertainment van begin tot eind.

Johnny Hooker: Where are you going?
Loretta Salino: I don't know. Depends on what train I get on.

MaartenF schreef:

Daar heb ik weinig aan toe te voegen.

avatar van alberts722
Geweldig genoten van deze film!
De jaren 30 erg sfeervol neergezet.
Sterke rollen van Robert Redford en Robert Shaw, maar Paul Newman steelt toch wel de show vind ik.

5 dik verdiende *

avatar van Number23
Leuk filmpje die de tand des tijds goed heeft doorstaan. Leuke rollen van Redford en Newman, maar vooral Shaw. Hij zet een onvergetelijk personage neer. Geinig.

You follow?

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
The Sting zat te ver in het geheugen, dus tijd om deze te herzien. De film is echt een kolfje naar mijn smaak. Ik hou wel van dit toneelachtige met een film gebaseerd op een boeiend verhaal en ijzersterk acteerwerk. Newman en Redford zijn prachtig, een duo dat altijd opnieuw werkt. Zet daartegenover Shaw en je hebt een extra troef in handen.

The Sting is een film dat vooral bestaat uit een kat en muis spel tussen de helden van 't verhaal en de bad guy van dienst. Naar het einde toe komt het geniale naar boven in een adembenemend plot. Films als The Italian Job, Gone in 60 seconds, Entrapment, The first great train robbery en Ocean's eleven zijn dergelijke films. Wat The Sting dan zo speciaal maakt is de sterke regie, prachtige montage en het sfeertje dat heel de film blijft hangen dankzij de muziek en de gemonteerde stukken tussen de scènes als er een nieuw hoofdstuk begint.

5* lijkt me net iets te veel. De film is in elk geval een klassieker waar ik enorm van genoten heb. Maar er zijn toch beter films, naast het plot mis ik toch dat overweldigende om me helemaal van de stoel te blazen. Maar ik heb de film met plezier bekeken en zal later nog wel eens op het programma staan.

Loki87
Oceans eleven is de rioolversie van deze film.