Young Adam (2003)

Verenigd Koninkrijk / Frankrijk
Drama / Misdaad

geregisseerd door David Mackenzie
met Ewan McGregor, Tilda Swinton en Peter Mullan

Joe vindt werk op een boot. Op een dag ontdekken ze het dode lichaam van een meisje in het water. Joe blijkt meer te weten over het meisje dan hij kwijt wil. Ondertussen wordt hij ook nog verliefd op Ella, die ook op de boot werkt.

Diesel

Ga wat...?

ga gaan kijken

avatar van tyleet11
En mensen ga....?

Ik wilde een heel betoog schrijven over mensen die naar Sneakpreviews gaan en dan tijdens de film commentaar gaan geven. Maar bedacht me, omdat ik niet verwacht dat de gemiddelde moviemeterbezoeker op die manier, welke film dan ook, zou verstoren.

Ik zag 'm net voor EUR 5,99 bij FRS staan. Is verdorie nog dagfilm bij mij in de zaak:-(

AK

avatar van djeebee
schitterende filmhuis film...daar kun je nog uren over ....oewehoeren

avatar van Da Jando
Mooie ingetogen film. 3,5*

Weet iemand hoe het nummer heet wat gespeeld wordt tijdens de aftiteling?

avatar van Intruder
Ik vond Young Adam een bijzonder matige film. Vooral het verhaal raakte mijn koude kleren niet. Ik voelde geen enkele betrokkenheid op eender welk personage terwijl me dat bij een drama toch vrij onontbeerlijk lijkt. Er is veel geschreven over het overmatige gebruik van seksscènes; ik vind dat ze binnen het matige verhaal vrij gratuit zijn en alle functionaliteit missen. Er wordt wel goed geacteerd en Mackenzie heeft tegelijk de grauwheid en de schoonheid van Schotland weten te vangen in zijn beelden, maar dat brengt me helaas niet verder dan een bijzonder magere 2,5 sterren. Nog wel een speciale vermelding voor de muziek.

Ik vond het toch een redelijke film, met enkele mooie plaatjes van de scheepvaart in Engeland. De seks-scenes waren wellicht iets te overheersend, maar aan de andere kant tekenend voor het personage van Joe.
Het nummer van de aftiteling bleef mij na het zien van de film ook bij, maar weet de titel ook niet.

avatar van Intruder
Het is denk een een nummer van David Byrne, de titel weet ik spijtiggenoeg ook niet. Het is sowieso een aanrader om wat nummers van hem op te zoeken!

Da Jando schreef:
Mooie ingetogen film. 3,5*

Weet iemand hoe het nummer heet wat gespeeld wordt tijdens de aftiteling?

Het nummer heet 'The Great Western Road' van David Byrne

Vond het, ondanks het prima acteren van de cast, een wat flauwe film.

Acteer werk was echt goed, die deprimerende sfeer echt goed.

Het is niet echt mijn film, heb me lang afgevraagt wat nou precies de bedoeling van de film was.

3 sterren

avatar van narva77
Mooi vormgegeven en mooi geschoten film, net als Tilda Swinton en Emily Mortimer .

avatar van donnie darko
Veel beter als ik had verwacht, deze.

Zeer goed maar mager verhaal in een toch wel zeer boeiende film van bijna 100 minuten gestoken. En dat vind ik mooi gedaan, want echt veel gebeurde er niet in, buiten de talloze seksscenes(die ik btw zeer goed bij de film vond passen, en allesbehalve storend vond).

De acteerprestaties helpen de film echter tot een geheel ander niveau. Er wordt zo goed in geacteerd, en dan vooral door McGregor, die een geweldige rol neerzet(veel beter als zijn rol in stay, die ik eerder vandaag zag), en Swinton en Mortimer spelen ook zeer goede rollen.

Het einde vond ik subliem, en de hele film ademde een prachtig maar grimmig sfeertje uit.

een kleine 4* voor deze film.

avatar van Ché Cliché
Wat een absolute baggerfilm. Ik heb zelden zovaak zitten gapen als tijdens deze film. Raakte mij geen moment. De talloze seksscenes vond ik wel storend, zeker aangezien de meeste met een niet geheel aantrekkelijke vrouw waren. Als het dan nog prettig voor de ogen zou zijn, tja, maar zelfs dat niet. 1 sterretje.

avatar van 93.9
Kan iemand het laatste deel vertellen.
Op het moment dat Joe en de man van de huiseigenares in een kroeg stond, volgens mij vlakvoor de rechtzaak liep die k#t ex- rentall weer vast in dvd speler.....
Alles wat er voor te zien was was buitengewoon goed!

Dit had een hele mooie film kunnen zijn. Erg mooie beelden. Een ingetogen sfeer. Schitterende muziek van David Byrne. Maar was het nou een detective, een roadmovie ( of eigenlijk een canalmovie want het voertuig was een binnenvaartschip), een erotisch drama of een rechtbankdrama? Eigenlijk van alles een beetje. En dat is precies het manko van deze film helaas. De regisseur kiest niet echt in deze film en dat breekt de film uiteindelijk op. Een gemiste kans.
Maar waarom heet de film "Young Adam"?

avatar van james_cameron
Rauwe, subtiel tragische film die erin slaagt de lotgevallen van een onsympathieke sociopaat (McGregor in een uitstekende rol) interessant en meeslepend te maken. Prachtig gefotografeerd, in een soort versterkt realistische stijl die tegelijkertijd poëtisch en afstotend is. Dit geldt overigens ook voor de vele vrij expliciete seksscenes. De sfeer is bijzonder goed getroffen, mede door de prachtige ingetogen muziek.

avatar van Martin Visser
Sfeervolle film diept karakter hoofdpersonage niet uit

Les en Ella hebben een zwaar leven als binnenschippers die in het Schotland van de jaren vijftig kolen verschepen. Op één van de vele vrachten ontdekt hulpje Joe het lichaam van een jonge vrouw in het water. Samen met Les sleurt hij het levenloze lijf eruit. De ambulance wordt gebeld om de dode vrouw af te voeren. Joe kijkt nog even met een bewogen blik naar de op haar buik liggende vrouw en hij legt zijn warme hand gevoelig op haar koude rug.

Zo begint de sfeervolle, maar vooral mysterieuze film Young Adam uit 2003. Acteur Ewan McGregor heeft ternauwernood voorkomen dat de film vanwege financiële tekorten niet zou worden gemaakt. Hij wil graag ook in kleine films blijven spelen en Young Adam is boven alles een intieme, Schotse arthousefilm. Verfilmd naar het boek van de niet onomstreden auteur Alexander Trocchi, is de film vooral een intrigerende zoektocht naar de drijfveren en de ziel van deze ongrijpbare Joe geworden.

Verpakt als thriller (hoe is deze vrouw aan haar eind gekomen en wat heeft Joe ermee te maken gehad?) is de film vooral een drama over Joe's onlesbare dorst naar sex en zijn voortdurende drift vrouwen het hof te maken. Een drama, omdat gaandeweg duidelijk wordt welke schade hij daarmee berokkent aan tal van mensen. De film begint ermee dat hij schaamteloos schippersvrouw Ella verleidt (die dat overigens al te graag toelaat) en zo een wig drijft in het schippersgezin.

De film is op zijn sterkst in het scheppen van een bepaalde sfeer. De beelden van het binnenvaartschip door de mistige, Schotse kanalen zijn prachtig. De verstilde sfeer van onuitgesproken gedachten op het schip zijn meesterlijk gevangen. Ook is het personage Joe intrigerend genoeg om de film uit te kijken. Maar de film gaat mank in de keuze voor een eenduidig verhaal. Wat wordt er nu precies verteld? Waarom zijn de thrillerelementen zo dominant als het verhaal eigenlijk over Joe's karakter gaat?

Duidelijk is dat Joe geen doorsnee man is. Niet voor niets zit er veel expliciete seks in de film en ook wordt allengs duidelijk dat Joe bijna ziekelijke neigingen vertoont. Maar toch slaagt de maker er niet in Joe's karakter voldoende uit te diepen. Die blijft een mysterie en bij het slot van de film is dat toch enigszins onbevredigend. Met zo'n vertolker van de hoofdrol had er toch net iets meer ingezeten.

Blijft de vraag van Robi staan:

waarom heet deze film Young Adam???