Costa! (2001)

Nederland
Komedie / Romantiek

geregisseerd door Johan Nijenhuis
met Katja Schuurman, Georgina Verbaan en Daan Schuurmans

Janet gaat met haar zus Angela en diens vriendinnen op vakantie naar Spanje. Daar ontmoeten ze Rens, een propper bij een plaatselijke discotheek. Buitenbeentje Janet en de populaire Rens worden verliefd, wat tot verontwaardiging leidt bij de anderen.

Het is inderdaad en slecht geacteerde film, maar toch vind ik het wel leuk om hem af en toe eens te kijken, al is het alleen maar voor het lekkere zomergevoel

avatar van J-Flow
Ik vond deze film nog niet eens zo slecht.
Het gaf me wel een zomers gevoel, verder vond ik Daan Schuurmand er goddelijk uit zien.

avatar van Grover
Johan Nijenhuis heeft veel vervuiling gebracht aan de filmindustrie.

avatar van Kiros
Johan Nijenhuis, de Zanger Rinus onder de regisseurs.

avatar van Pete_033
Johan Nijenhuis is jaloers op Dick Maas bij de DWDD. johan Nijenhuis heeft alleen nog maar bagger films gemaakt deze Costa verdient nog niet eens een 0.5

Het is dat ik destijds niet alleen in de bios zat bij deze film anders was dit de enige (of eerste) geweest waar ik uit zaal was gelopen..

Sol- schreef:
Deel 2 van dit meesterwerk komt eraan in 2012

Ik hoop nul bezoekers een einde carriere Johan. Mijn god wat maakt die man een troep

Sol- schreef:

Bron?

avatar van BlueJudaskiss
Eerst zien dan geloven. Maar ik kan me levendig voorstellen dat hij heel veel plezier heeft gehad met het maken van 'vrolijke genrefilms'. Laat hem a.u.b. meer van dergelijke films maken.

BlueJudaskiss schreef:
Laat hem a.u.b. meer van dergelijke films maken.

Over geldverspilling gesproken
Maar ieder zijn smaak maar ik vind dat de man ronduit troep maakt en stinkend jaloers is op de echte filmmakers.

avatar van BlueJudaskiss
Ik heb Nijenhuis tot nu toe niet kunnen betrappen op stinkende jaloezie... hij doet gewoon waar hij lol in heeft. Niets mis mee.

BlueJudaskiss schreef:

Dan heb je zijn optredens bij dwdd van vorig jaar dus gemist waar hij duidelijk liet zien dat hij jaloers is op een echte filmmaker zoals Dick Maas.

Maar volgens mij gaan we wat off-topic

avatar van meri1a6
Hoe lelijk is Janet?
Rens is wel prachtig

E2K
vermakelijk doch surrealistisch portret van een discotheek in een zonnig oord, en alle mensen er rond.

avatar van film88888
Dit blijft gewoon een leuke film.

Leon17
Was vroeger geweldig en nu...mwaah het kan er mee door. Blijft wel grappig om naar te kijken eens in de zoveel tijd.

avatar van Jonesy
Raar dat hij in de floplijst staat, weet me te herinneren dat dit best een bioscoopsuccesje was

avatar van Iron Maiden
dat staat toch los van de kwaliteiten van de film.

avatar van BlueJudaskiss
Voor de zoveelste keer herzien, dit keer met een Belgisch huisgenootje die de film nog niet gezien had. En nog steeds, elke keer weer: Costa is de ultieme zomerfilm waar de zon vanaf spat. En wat hebben Nijenhuis en Van Keller sommige dansscenes gruwelijk mooi in beeld gebracht. Nog altijd een ondergewaardeerde film dit.

movie-edje
Een paar soap-cast figuren en 30 graden op hun snoet, en je hebt Costa!

Deze film wilt jou een bepaalde hitte gevoel af laten stralen, die mij alleen koude rillingen gaf.

De acteer-werk is erg beneden pijl, dat het gewoon op je lachspieren beginnen te werken.
De combinatie met ( Verbaan & Schuurmans ) is voor mij erg kinderachtig voor woorden.
Het moet maar allemaal komisch en leuk zijn , dat het gewoon gedwongen humor is.
En dan die dans-acts, nee sorry, dit is absoluut erg fout.

Deze fim is voor, tot 12 jaar ( en niet ouder aub )

avatar van Spetie
Costa! Een Nederlandse film, die gemaakt werd, in de tijd dat een vakantiebestemming als Llorett de Mar het populairst was op vakantiegebied bij de Nederlandse jongeren. Misschien is dat nu nog wel zo, maar ik heb meer het idee dat de trend verschoven is naar Chersonnisos.

De film stelt in ieder geval weinig voor. Nijenhuis is een matig regisseur en dat zie je terug in de film. Een matig erg cliché verhaal met bordkartonnen personages en acteerwerk waar de gemiddelde GTST-acteur zich bijna nog voor zou schamen. Hoewel? De film lijkt juist een erg hoog GTST-gehalte te hebben met actrices als Verbaan en Schuurman. De dialogen zijn matig en worden soms op een manier uitgesproken, dat het lijkt alsof ze van een blad papier worden opgelezen.

Het enige leuke, vond ik toch nog de rol van Victor Löw, die ook niet opzijn best is, maar toch grappig voor de dag weet te komen. Daarnaast krijg je wel weer zin in zomer bij het zien van dit soort zonnige films, al wordt ik van de film nou niet bepaald vrolijk.

avatar van Tommios
Zonder overdrijven is dit een van de slechtste films die ik ooit gezien heb.
Vooral het nederlands accent van Kurt Rogiers is storend.
De ganse film in 1 smiley omschreven...

0,5* (omdat ik geen 0,0 geven kan)

pablopetresco
Een stel coma-zuipers in Torremolinos op beeld vastleggen en dan gaan zitten klagen over de filmposter van Sint. Huichelarij!

avatar van lovecraft
Dit is toch wel de allerslechtste film die ik ooit heb moeten aanschouwen. Wat een vreselijk gedrocht. Na het zien van deze film dacht ik, die regisseur komt nooit meer aan de bak. Maar korte tijd later kwam de man alweer met een al even bedroevend slechte film aanzetten: Volle Maan. En daar hield het helaas nog niet mee op. En nu lees ik dat hij binnenkort met een vervolg op dit misbaksel komt. Is er dan niemand in zijn directe omgeving die deze man even kan uitleggen dat hij niets, maar dan ook helemaal niets, in de filmwereld te zoeken heeft?

De Nederlandse cinema geniet al geen hoog aanzien in het buitenland - naar mijn mening overigens volkomen terecht - maar een regisseur als Nijenhuis maakt het allemaal nog veel erger.

Een halve ster voor dit... dit... Ik weet eigenlijk niet eens wat het is. Maar het is in ieder geval geen film. Alles is slecht aan deze onzin. Inclusief alle acteurs die erin meespelen. Voor zover je dat al acteurs kunt noemen.

Het enige nut dat ik voor dit onding kan bedenken, is dat het allicht als martelwerktuig voor terroristen kan dienen in obscure semi-legale gevangenissen ergens diep in Oost-Europa. Maar om eerlijk te zijn zou ik dat mijn ergste vijand nog niet eens toewensen.

avatar van funnyhow
een joint help veel bij z'n film

vroeger op 18 jarige leeftijd ook naar salou geweest ... dus ik herkende me der wel in
al vond ik alles toch maar wat overroepen en soms zelfs vrij marginaal (toen al)
ma swat ..de film dus

film samengevat ...
- victor low die engels(met nederlands accent)spreekt ... komt wat vreemd over
-kurt rogiers (die mengeling van vlaams en nederlands uitprobeert),niet doen kurt... als je zo 'grieten' gaat moeten versieren... ( lachen! )
- de strijd tussen de 'costa' en de cokeverslaafden van de 'empire'... dialogen zijn hier echt hilarisch ..
-katja schuurmans die dan plots lesbisch word ( mooi moment )
-enja het acteren is beneden alle pijl ... op verhaal had ik zelfs nie gehoopt

maar toch geef ik em voldoende ...
omdat dit in mijn ogen zeker een fout cultfilmpje word .. let op mijn woorden... al herhaal ik wel FOUT

Ja, slecht geacteerd. En brrr ik kan Georgina Verbaan echt niet aanzien, maar als tienermeisje vond ik dit wel echt een leuke film

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Onzin bericht verwijderd.

BBC
Deze film geeft perfect aan waarom ik dit soort vakantiebestemmingen mijd als de pest.
Mijn hemel wie wil dit nu? Het bevordert de sfeer van de film echt niet, terwijl de sfeer nou juist een van de punten is waar een film met een mager verhaal op kan scoren.

Het acteerwerk is ronduit dramatisch, met Georgina voorop. Dat is best jammer, want ze heeft absoluut wel charisma, en het is vast iemand waar je gierend van het lachen een avond mee door kan brengen. Maar helaas komt ze geen enkele seconde geloofwaardig over. Ook onze 'goddelijke chickmagneet' Daan Schuurmans deed het niet goed. Hij kan heus wel wat meer dan de pretty boy uithangen, maar heel veel verder komt hij helaas niet.

Alleen de bijrol van Victor Löw is wel prima, al komt zijn accent toch niet altijd over. Maar in vergelijking met de rest van de cast verdient hij bijna een oscar.

1*.

avatar van Ajax&Litmanen1
Tot mijn bijna schaamte heb ik Costa nog eens gekeken. Ik kreeg toevallig de dvd van iemand die van een stel films af moest en heb hem nog maar eens proberen te kijken. Al snel ben ik maar wat anders erbij gaan doen om de tijd te doden, want van de film valt eigenlijk niet te genieten, zo enorm slecht is dit. Costa was 10 jaar terug leuk voor je 11 jarige zusje/nichtje/buurmeisje, maar zodra je wat ouder bent (of een man bent) zal je toch wel snel in zien dat dit totale bagger is. Vreselijke stereotype rollen, afschuwelijke dialogen, extreem beroerd acteerwerk en een totaal lachwekkend verhaal maken van Costa een uitgescheten drol.

De film kent een paar pluspuntjes, zoals de best sexy Georgina Verbaan en Katja Schuurman, maar dat is vrij karig voor 90 minuten film. Zelf ben ik in mijn jonge jaren ook een paar keer op strandvakantie gegaan, maar zo stereotype en overdreven als in deze film was het toen echt niet. En gelukkig maar. Die Johan Nijenhuis is echt een beroerde filmmaker. Waardeloos. Ik geef vanwege Georgina die best haar best deed en het feit dat ik weer even terugdacht aan de vakanties maar geen 0,5*.