Costa! (2001)

Nederland
Komedie / Romantiek

geregisseerd door Johan Nijenhuis
met Katja Schuurman, Georgina Verbaan en Daan Schuurmans

Janet gaat met haar zus Angela en diens vriendinnen op vakantie naar Spanje. Daar ontmoeten ze Rens, een propper bij een plaatselijke discotheek. Buitenbeentje Janet en de populaire Rens worden verliefd, wat tot verontwaardiging leidt bij de anderen.

avatar van je80roen
Zat met net af te vragen waar ik die ene * ster op baseer. Nog maar een half eraf. Een halve ster omdat ik Katja nog steeds een lekker wijf vind.

avatar van horrorfreak23
En toch vond ik deze film best vermakelijk!
Een leuke feel good film om eens met de vriendinnen te bekijken

avatar van Fran
Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit best een leuk filmpje vindt. Het is geen hoogvlieger maar volgens mij wel een van de voorlopers van de nieuwe lichting nederlandse " feel good movies" a la Johan Nijenhuis.

Het acteerwerk vond ik wel beneden alle peil. Maar ach, het verhaal is wel grappig en het heeft gewoon een lekkere sfeer. Met een hapje en een wijntje kan je hier best een leuke vriendinnenavond mee hebben.

speranza
Ik kan geen enkel pluspunt bij deze film noemen.

avatar van postvakje
Om te huilen

avatar van BlueJudaskiss
Geen zomer zonder een herziening van Costa! Hier en daar wat doorspoelen - scenes met die afgrijselijke songfestivalmuziek - maar deze film blijft me boeien. Zo luchtig als een ballon, maar hoe dan ook lekker escapistisch vermaak.

staat veeeeeeeeeeel te laag in de flop-100!

avatar van Yennick11
Haha deze film is sowieso wel vet als je 12/13 jaar bent, de realiteit in Salou is echter heel erg veranderd de laatste jaren want van de film zie je niets terug.

Mannen en vrouwen van in de 30 die je een discotheek binnenlokken, no way hoor. verder helemaal niet zon onwijze kutfilm kon hem zo uitkijken

avatar van Jonas Olsson
Wanneer heeft Georgina Verbaan leren acteren? Oh, nee, wacht! Ze kan het nog steeds niet!

avatar van lars-pixar
niet egt leuk.
een beetje lang dradig.

dreamtheater19
Het enige leuke aan deze film is het goddelijke lichaam van Katja, en dat ze op het eind met die andere meid over het strand rent en de zee induikt, en dat ze gaan zoenen. verder is het niks bijzonders.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Nijenhuis de drollenmaker.

Aan de ene kant is het knap, alleen maar slechte films maken. Aan de andere kant is het strontvervelend voor de kijker.

Op een paar mooie bodies na valt er hier niets te genieten. Met name de acteerprestaties zuigen het laatste beetje lucht uit deze nare film.

Slecht.

ja het is echt een oerdomme film, maar vondt hem toen toch stiekem erg leuk

Wat raar dat deze film zo'n ontzettend lage score heeft.
Ik weet nog goed toen hij net uit was, dat iedereen naar de bioscoop vloog. Oke, het is allemaal ietwat overdreven en vooral het einde is een beetje zoetsappig, maar in de zomertijd is het toch een vermakelijk filmpje om in vakantiesfeer te komen.

avatar van BlueJudaskiss
Valt simpelweg niet beter te verwoorden.

miss-liss schreef:
Ik weet nog goed toen hij net uit was, dat iedereen naar de bioscoop vloog.

Meen je dat ? Ik denk eerder dat iedereen uit de bioscoop vloog bij het zien van deze film Er zijn waarschijnlijk nog slechtere Nederlandse films gemaakt dan deze maar deze behoort er zeker in thuis.

Theunissen schreef:

Meen je dat ?
Costa! was een enorm kassucces.

Leuke kinderfilm voor de pubertjes die graag naar salou gaan en dan hopen dit mee te maken en uiteindelijk van een koude keris thuis komen...

Deze vindt ik wel een hele lage beoordeling hebben, het is een puber film, ik heb heb hem ook gezien als puber dat scheelt misschien. De serie vond ik altidj erg leuk, de film wat minder. Maar het kijkt leuk weg, en er zijn wat mooie vrouwen in bikini's, doet zeker niet onder voor Amerikaanse puber films als American Pie,Dude where's my car enzo.

avatar van Vinokourov
Er wordt altijd wat badinerend gedaan over de Nederlandse film. Daar ben ik het niet altijd mee eens, ik zie namelijk wel de joligheden in van wat naakt, bizarre dialogen en cheesy momenten die vele Nederlandse films rijk zijn . Oke, ten opzichte van pakweg Denemarken of Polen legt Nederland het wel af op filmgebied, maar met de films van eigen bodem kan ik ook wel vaak genieten. Ze hebben meestal toch wel een leuk onschuldig sfeertje...

Ik dacht daarom ook dat het allemaal wel meeviel met hoe erg Costa! zou zijn... Niet dus! Dit is echt zo ontzettend treurig. De karakters dartelen alle kanten op in dit vehikel, waarbij een liefdesrelatie-verhaallijntje tussen Georgina Verbaan en Daan Schuurmans gecombineerd wordt met een vete tussen twee Spaanse discotheken. Twee dieptepunten uit de film: Georgina Verbaan die een puistje uitdrukt (het pus komt op de spiegel terecht ) en Katja Schuurman die het heeft over leuke jongens uit Markelo, een schaamteloze referentie naar de geboorteplaats van regisseur Johan Nijenhuis.

avatar van movie acteurs
Middelmatig slecht. Heb ergere Nederlandse films gezien. Vond dit wel een vermakelijke film. Niet goed, maar ook weer niet dramatisch slecht. 2,0. Volle Maan en Alibi zijn slechter van Nijenhuis.

kramersietse
Dacht Katja weer eens naakt te zien, of de kleine tieten te zien van Georgina voor haar operatie, viel dus tegen, net als de film tegenviel. Nijenhuis, wat doet ie tegenwoordig? Zit ie nog steeds in de films? Zelf weten! Ik trap er niet meer in met die gozert!!

heb hem nou al zo vaak gezien maar hij blijft gewoon leuk

avatar van clockwork72
Jezus, wat een meuk was dit. Echt waar jonge, in de buiten in de regen dammen met me kanarie is nog leuker dan deze film. Wat een meuk!

Een topfilm is dit zeer zeker niet, en het begint allemaal maar saai, maar gaandeweg komt de film toch een beetje op dreef en wordt het alsmaar leuker.
Ik heb al betere Nederlandse filmen gezien, maar ik kan toch niet zeggen dat ik me heb verveeld met deze film.
Een aanrader ? Neen, maar toch een leuk tussendoortje, en de 1 € die hij me heeft gekost is toch geen weggegooid geld.

avatar van Linds
Leuke meidenfilm.
Snap niet dat de film zo laag scoort....

avatar van BlueJudaskiss
Weer herzien: elk jaar één keertje. Nog altijd de leukste zomerfilm die ik ken. Verhoogd naar 4,0*

avatar van Elineloves
Zozo, dat is best opvallend zeg. De meeste mensen kotsen deze film toch gigantisch uit en vinden het een verschrikking om naar het slechte acteerwerk en de zoetsappige verhaallijn te moeten kijken.

avatar van IcU
IcU
En terecht.

avatar van Elineloves
Toevallig vandaag Volle Maan op tv, toch een soortgelijke film als deze. Echt werkjes voor dezelfde doelgroep. Al vond ik de liedjes van Costa! wel vervelend aanstekelijk vroeger.