Schiave Bianche: Violenza In Amazzonia (1985)

Alternatieve titels: White Slave | Amazonia: The Catherine Miles Story | Forest Slave | Amazonia

Italië
Drama / Horror

geregisseerd door Mario Gariazzo
met Elvire Audray, Will Gonzales en Dick Campbell

Deze film vertelt het verhaal van Catherine Miles, die bijna twee jaar door de 'Guanira-koppensnellers' uit het Amazonegebied gevangen werd gehouden. Nadat haar ouders tijdens een boottrip op de Orinoco-rivier op beestachtige wijze zijn vermoord, wordt Catherine meegevoerd naar het Guanira-indianendorp. Daar moet zij een reeks hallucinerende ervaringen doormaken alvorens ze weet te ontsnappen en op zoek kan gaan naar vergelding.

avatar van Hemdale
Deze film lag voor een paar maandjes terug in de Free Record Shop voor maar 9 euro en ik had hem meegenomen, eigenlijk meer uit nieuwsgierigheid. Ik had het idee dat deze film een beetje vergelijkbaar met Cannibal Holocaust of Ferox zou zijn, maar dus totaal niet. Special fx waren barslecht en het verhaal gewoon erg saai.

In Nederland trouwens meer bekend onder de naam Amazonia.

avatar van BlueJudaskiss
Had 'm gehuurd vanwege de naaktscenes, maar wat ik kreeg was een saaie film die zogenaamd gruwelijk moest zijn. Suf gedoe.

Kan dat ook zijn dat deze onder de naam Cannibal Holocaust 2 ook is uitgekomen?

Er zijn namelijk 2 Cannibal Holocaust 2's en ik vroeg me af of dat hiervan één was.

heb hem ook een tijdje geleden gekocht voor enkele euro's maar ik had er heel wat meer van verwacht. dit is is zeker geen cannibal ferox of een mountain of the cannibal god maar eerder een saaie romantische exploitation miskleun uit de mid-80's. 1,5/5

avatar van Phantasm
Ik sluit me bij de rest aan, het viel mij ook enorm tegen, er gebeurt weinig spectaculairs in, gewoon bedroevend.

Reticulated
had deze een paar jaar geleden als de dvd "Amazonia" gekocht, was niet echt heel erg veel aan, toch helemaal afgekeken.
Leuk om een keer gezien te hebben..

avatar van kirk douglas
in vergelijk met cannibal ferox/holocaust een slap filmpje.
alleen al de soundtrack lijkt al wat op die van holocaust.
de gore is waardeloos het verhaal voorspelbaar en saai.
gewoon overslaan deze film.

avatar van movie acteurs
Dit bleek de echte Cannibal Holocaust 2 te zijn. Ik heb al wat van de muziek gehoord en dat was (niet beter dan de beste/mooiste soundtrack Cannibal Holocaust van Riz Ortolani) maar wel goed. Deze film bestel ik wel eens op Amazon.

avatar van movie acteurs
Bij toeval heb ik dit gezien op Google Video's, in het Spaans dus ik snapte er werkelijk geen hol van.

De scene wanneer de ouders worden beschoten met pijlen en dan opeens Catharine's moeders hoofd eraf wordt gesneden is het eerste redelijk heftige stuk. Daarna wordt een hoofd van een kannibaal afgesneden en vlakbij het einde wordt er een hoofd afgehakt van een vrouw die in bed ligt. Die scene's waren redelijk heftig maar ook lachwekkend tegelijk. Het was ook niet zo heftig/overtuigend als bij CH.

Bij de openingstitel stond Cannibal Holocaust 2 The Catherine Miles Story. Het heeft absoluut niks met CH te maken. CH heeft veel meer sfeer en heeft veel meer gore scene's.

Moet wel zeggen dat de film wel aardig is als je hem niet vergelijkt met CH. Aardige film die absoluut niet in de schaduw kan/mag staan van CH maar dit vond ik toch wel een goede film. Krijgt een kleine 3,0, bestellen bij Amazon doe ik wel en dan ga ik kijken of ik hem kan zien in het Engels.

avatar van Boeikens
Middelmatig.

Inderdaad geen Cannibal Holocaust verwachten!

Op enkele korte gore scènes, wat bloot vlees en enkele sfeerbeelden na is het een avontuurlijk inboorlingenfilmpje dat gebaseerd is op een waar gebeurd feit.

Boeikens schreef:
dat gebaseerd is op een waar gebeurd feit.

Dat lijkt me bijzonder onwaarschijnlijk.

avatar van Boeikens
yeyo schreef:

Dat lijk me bijzonder onwaarschijnlijk.

Dat claimen ze toch op de hoes.
Waarschijnlijk verkoopstactiek maar waar rook is is vuur...

avatar van yeyo
Zo van die faux true stories verzinnen ze wel vaker bij 'jungle' films: zie ook Last Cannibal World en de mockumentary Cannibal Holocaust.

avatar van yeyo
Een flagrante rip off van The Man From Deep River die zijn voorganger simpelweg door 'cheesiness' weet te overstijgen. Allemaal weer zo lekker over the top en ongenuanceerd! De vertelstructuur is één of andere onlogische raamvertelling, waarbij de plot voortdurend onderbroken wordt door fragmenten in de rechtbank. Die sequenties belemmeren de ontwikkeling wat, maar zijn al bij al best leuk.

Voor de rest bevat de film alle typische ingrediënten van het genre: absurde vooroordelen over primitievelingen, mooie natuurplaatjes en een easy listening thema lied om u tegen te zeggen. Er zit genoeg vaart in het geheel en ook de ontknoping is lekker goor en dolkomisch. Elvire Audray acteert behoorlijk en gaat meer dan eens uit de kleren.

avatar van movie acteurs
Elvire Audray acteert behoorlijk en gaat meer dan eens uit de kleren.

Eens!

avatar van wendyvortex
Tsja wat hier nou weer van te denken...een romantische kannibalen-film?
Of nou ja geen kannibalen, want daar hebben ze ruzie mee...nee dit zijn koppensnellers, die je hoofd als troffee in een hutje hangen.
Vond de gore wel behoorlijk okay en ook wel voldoende - ik hoor niemand over die man die met z'n hoofd vol honing gesmeerd aan de insecten wordt gevoerd en het hoofd van die moeder bungelend aan die stok leek mij overtuigend genoeg.
Maar goed exploitation van jewelste (of het nou daadwerkelijk op ware gebeurtenissen is gebasseerd - die "officiële" politiefilm leek mij niet zo overtuigend - of niet maakt niet zoveel uit).
En ach die romantiek - 't is toch weer wat anders dan "Out of Africa" en hier loopt tenminste iedereen zowat in z'n blootje (inclusief onze titel-heldin).

avatar van FillumGek
Wat was dit nou weer voor een hopeloos geromantiseerd stukje kannibalendrama? De naam Cannibal Holocaust is alleen om marketing-technische redenen aan de film verbonden en het is al helemaal niet gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Dat verkooptrucje werd er toentertijd wel vaker bijgehaald.

Waar de film nog wel behoorlijk hard begint met de dood van Catherine's ouders, mondt het al snel uit in een soort 'hoe-overleef-ik-deze-barre-omstandigheden-en-hoe-leer-ik-omgaan-met-de-killers-van-mijn-ouders-terwijl-ze-helemaal-niet-zo-slecht lijken'-drama. De voice-over dub van Catherine vertelt haar gebeurtenissen aan elkaar, maar vaak gebeurd er door het mateloos slechte acteerwerk op het beeld iets heel anders dan dat ze zegt. Rouwen om je ouders, maar ondertussen met een stoïcijns hoofd kijken naar het hoofd van je moeder op een spit.

De shockfactor is na een half uur ook niet meer voelbaar en daar kunnen wat animal encounters en wat bloed niks meer aan veranderen. De make-up was niet bijzonder (uitgezonderd de gezicht-etende insecten), al helemaal niet als je met een ver-ingezoomde lens op een latex pak filmt om wonden te simuleren. Of die close-ups op ogen om emotie te tonen, terwijl hun blik net zo leeg is als het papiertje waar 'script' boven staat. Audray heeft verder wel een leuk koppie, wel mond dicht graag, en de soundtrack is niet zo briljant als het werk van Riz Ortolani, maar wel goed te genieten. De rest wil en zal ik snel vergeten.

avatar van alexspyforever
Ok geen kannibalenfilm maar ook Man from Deep River, The Mountain of the Cannibal God en Eaten Alive hadden nauwelijks kannibalisme. Deze 3 zijn trouwens qua plot uitermate zwak in tegenstelling tot deze.
Als er dan eens een junglefilm is met een fatsoenlijk verhaal waarin de inboorlingen zich eens niet als kippen zonder kop gedragen dan wordt het door de meerderheid afgekraakt. Nu vond ik de jonge Elvire Audray wel heel goed in haar rol. En of dat verhaaltje nu echt of fictief is, kan me hier niet schelen het gedrag van Catherine als 'gevangene' van de inboorlingen kwam voor mij realistisch over. Ja er zit sentimentaliteit in, maar er zijn genoeg rauwe en pijnlijke (lichamelijk en emotioneel) scènes in, daarom nog niet altijd gore om dit toch als een sterk drama met horrorelementen te bestempelen. Ik had in de plaats van Catherine wellicht hetzelfde gehandeld.
En eindelijk eens een film met geen gratuit dierenleed. Ook in haar uiteindelijke beslissing om het recht in eigen handen te nemen en zich te wreken op de moordenaars van haar ouders kon ik me volledig in vinden. Verrassend goed, enige negatieve vond ik de onderbrekingen want het verhaal wordt door Caterine verteld in de rechtbank en die halen soms het ritme er wat uit.
De film is in bepaalde landen ook bekend als Cannibal Holocaust 2, zo ben ik trouwens ook toe gekomen om deze te kijken. Deze is samen met Cannibal Holocaust en Last Cannibal World voor mij de beste junglefilms.

avatar van Darbie
Een zéér bijzondere krimi.

{ En gezien vanuit het oogpunt der Amazone-Indianen volkomen begrijpelijk. }

Beter dan ik had verwacht.

avatar van joolstein
In bepaalde landen werd deze film Cannibals Holocaust 2 genoemd maar de film heeft er niets mee van doen. Een betere titel was misschien 'Trapped Titties' geweest. Er zijn wel een paar degelijke gore-scenes maar het grootste gedeelte van de film wordt in beslag genomen door een tranen-trekkend liefdesverhaaltje bij een stam koppensnellers. Gecombineerd met slecht geïntegreerde stockbeelden van dier eet dier. Dit alles gebracht in een smeuïge waargebeurde vorm van; "Ik heb een Amazone-stam overleefd" En juist doordat ze de stam meer willen romantiseren kwam er meer vooroordelen over inboorlingen in de film aanbod dan in menig andere Kannibalen-film. Over het acteerwerk van Elvire Audray zal ik niets zeggen maar het was duidelijk te zien dat ze 25-jaar oud was terwijl ze moest doorgaan voor een 18-jarige!? Enfin, het interesseerde me totaal niets, eveneens dat hele gedoe rond die stam en de haat-liefde verhouding van Catherine. Dit ging door voor een jungle-exploitatiefilm? Soms met fijne gore-momenten en een hoofdrolspeler die erg prettig voor het oog was, die 95% van de film met niets anders aan dan een dun gras-rok liep...... en het enige waar ik aan kon denken was hoe verdomd saai het was.

avatar van wibro
Het zoveelste filmpje uit het kannibalen/koppensnellers genre of wat er op lijkt gezien en ja, overdaad schaadt. Aan de gore in dit soort filmpjes ben ik zo gewend geraakt dat het mij inmiddels Siberisch koud laat. De naaktscènes stelden verder ook niet veel voor evenals het romantische verhaaltje. De scène waarin Catherine wraak neemt op de dood van haar ouders vond ik gewoon zeer slecht en ongeloofwaardig. Wat deze film voor mij nog enigszins interessant maakt zijn de mooie beelden van het Amazone oerwoud. Zeer actueel nu omdat de verwoestingen die daarin worden aangericht nu volop in de belangstelling staan. Voor de rest vind ik dit een filmpje om snel te vergeten.