Clownhouse (1989)

Horror

geregisseerd door Victor Salva
met Nathan Forrest Winters, Sam Rockwell en Brian McHugh

De jonge Casey heeft altijd al een bizarre angst in zich gehad voor clowns. Hij durft ze niet eens aan te kijken. Om zijn angst te overwinnen en om zijn broers te bewijzen dat hij moedig is gaat hij met ze mee naar het circus. Wat de drie broers niet weten is dat er drie gestoorde maniacs zijn ontsnapt uit het gekkenhuis en een paar clowns hebben vermoord, en vervolgens hun identiteit hebben aangenomen.

avatar van Lexcoaster
Moordende clowns zijn een leuk concept voor horrorfilms, al komt de spanning in deze fim ondanks zijn leuke concept niet echt uit de verf. Daarnaast lijkt de film alleen te mikken op de doelgroep die clowns juist leuk vinden, jonge kinderen. Alleen die zullen door de foutjes en cliché's heen kunnen prikken. En dit is nogal een cliché horrorfilm..

Een kind met een fobie voor clowns wordt samen met z'n broers geteisterd door drie psychopaten, gekleed als clowns? Cliché toevalligheid 1. Die psychopaten zijn toevallig net daarvoor uit een nabij gelegen gekkenhuis ontsnapt, Cliché 2. De jongens worden geteisterd in een groot donker huis, cliché 3. Een waarzegster vertelt net daarvoor dat ze een donkere toekomst tegemoed gaan, cliché 4. Het jongste kind wordt geterroriseerd en de andere geloven het pas als het te laat is, cliché 5. Jup, er zitten veel cliché's in deze film.

Ook een aantal ongeloofwaardigheden zijn er te vinden. Die psychopaten zijn wél in staat 5 volwassenen te doden (Rockwell was 20) maar niet twee kinderen? Er zijn camera standpunten waarin je zou verwachten dat de clowns gezien worden en dat worden ze dan niet, of het jongste broertje zit zichtbaar verstopt onder een tafel en een clown ziet het dan weer niet..? Er zitten dus wat schoonheidsfoutjes in deze film. Daarbij is het acteerwerk van de de meeste castmembers amateuristisch, Rockwell deed het wel redelijk maar sloeg soms door in overacting. Dat de dialogen houterig zijn helpt daar niet veel aan. De spannende momenten worden via een cliché manier opgebouwd en de moorden zijn óf offscreen óf het moment wordt niet expliciet in beeld gebracht. Van gore kan men niet spreken, en het geweld van de strubbelingen tussen de clowns en kids is op het niveau van de hand-to-hand gevechten uit het A-Team, zelfs of dat nog niet eens.

Maar wat de film toch best leuk maakt is het broeierige sfeertje en het handjevol schrikmomenten. Eigenlijk gewoon zó fout dat het bijna leuk wordt. Ook is de muziek goed en zorgt het voor de juiste sfeer. Daarnaast zijn de scenes dat de jongens door het huis achterna worden gerend leuk gedaan, maar helaas is het allemaal niet genoeg om de film boven het gemiddelde doen uit te steken.

Niet bepaald eng dus, maar soms best een beetje spannend. Doet meer denken aan een spannende avonturenfilm voor kinderen dan échte horror, alsof een griezelboek voor kinderen is verfilmd. Subcatagorie kinderhorror dus, en het concept van moordende clowns zijn vooral voor díe doelgroep effectief of men moet aan coulrofobie lijden, clowns zijn nou eenmaal enge figuren.

Dan hebben we nog het feit van wat er tussen de opnamens door gebeurde met Winters en regisseur Salva. Dat deze kinderhorrorfilm gemaakt werdt door een (vermoedelijke) pedofiel geeft er toch een nare bijsmaak aan, dus sta er vooral niet teveel bij stil. Erg trieste gebeurtenis natuurlijk, en het dekt de film met een ietwat nare lading hoewel alleen de blote kontscène van Winters daaraan doet denken. Die scène valt een beetje buiten de boot al stoort het verder in het geheel bepaald niet. Zonder enige voorkennis zou het in ieder geval nooit opvallen.

Al met al een spannende film voor kinderen, voor volwassenen niet bepaald bijzonder en al helemaal niet eng. 2*

avatar van Vascago
Op zich nog wel een aardige sfeer en soundtrack, maar de film is totaal niet spannend, laat staan eng. En dat komt vooral door de ontzettend kinderlijke dialogen en het slechte acteerwerk. Dat de clowns er eerder zielig dan eng uitzagen hielp ook niet mee. Dat het meer een kinderhorror is zoals eerder vermeld helpt natuurlijk ook niet mee aan de bodycount en de gore. Die is er totaal niet. En alle moorden gebeuren offscreen. Jammer, was het wat minder kinderachtig dan had hier zeker meer ingezeten.

avatar van TinkerTex
Clownhouse is een bijzonder eng filmpje. Het bevat nauwelijks bloed en moordende clowns heb ik al vaker gezien, maar dan eerder lachwekkend. Het wordt in deze film allemaal op zo'n freaky manier gebracht dat ik er helemaal in op ging. Tegen het einde toe is het ontzettend spannend. Clownhouse is zo'n film die op het eerste gezicht weinig bijzonders lijkt te zijn, maar eigenlijk een verborgen pareltje is binnen de 'clownhorror'!

avatar van Naomi Watts
Vervelend filmpje. Ik heb een lichte vorm van coulrofobie, en dat is niet de reden dat ik deze film niks vond. Het is niet zo best allemaal. De sfeer is er niet, de kills zijn off-screen en dus erg tegenvallend en de clowns, alleen die lange is best wel angstaanjagend. Feit blijft dat de film nooit spannend wordt, er van horror weinig te bespeuren is en dat de film één groot zooitje is. Ook de scenes buiten het huis (en op de kermis) waren gewoon echt ronduit slecht. Belabberde zooi dit.

avatar van 606
Fijne horror clown film met geinige circus muziek dat de sfeer wel ten goede brengt.
Ook deze clown kan niet tippen aan pennywise, maar ze doen hun best.

3 sterren

avatar van Rianneke_Dan
Aardige film, met een paar spannende momenten.

Clowns in horrorfilms doen het altijd goed, ze zijn vaak erg creepy en de film heeft dan meestal gelijk een aparte sfeer. Zo ook in deze film, alleen word het hier niet helemaal goed uitgewerkt. De kills zijn niet origineel, en gebeuren buiten beeld. De spanning is wel aanwezig, zoals in de scene dat de twee jongens buiten achtervolgt worden, op weg naar de winkel, en dat een van de clowns ineens voor het raam staat, als een van de jongens net iets uit te keuken haalt. dat soort kleine schrikmomenten doen het vaak wel goed bij mij. Gore is dus totaal niet aanwezig, en het acteerwerk is ook matig, maar toch vond ik het niet vervelend om naar deze film te kijken. Leuk thema dus, maar het had veel beter kunnen zijn, als de kills origineler en meer in beeld waren geweest.

avatar van dutchtuga
Heerlijk bizarre horrorfilm die echt een fantastische sfeer kent. Er zit werkelijk geen schijntje humor in Clownhouse wat het allemaal nog net iets naargeestiger maakt. Sterkste punt zijn toch echt die clowns die zonder een woord te reppen de show stelen. Erg eng en met het idee van de kindermisbruik al helemaal, al heeft het verder weinig met de film te maken.

Dit is toch echt lachwekkend onnozel allemaal. Ik ben altijd wel fan van clowns in horrorfilms en in deze film waren ze ook best aardig, zeker de hoofdclown, maar het hele flauwe verhaal stelt bitter weinig voor en ook wordt het nergens echt boeiend of spannend. Ook de clichés komen met regelmaat voorbij vliegen. De drie kinderen in de hoofdrol vond ik ook niet echt sterk m.u.v. Sam Rockwell als Randy. Hij speelt altijd zo heerlijk irritant en dit was ook nog eens zijn eerste film. Gelukkig duurt de film niet echt lang waardoor het gelukkig ook nergens echt ging vervelen. Dankzij de drie clowns en ook Sam Rockwell valt deze film nog enigszins te genieten maar veel stelt het niet voor.

avatar van Halcyon
Niet voor mensen met coulrofobie! Ja, ik heb het ook moeten opzoeken: een fobie voor clowns. Zelf vind ik ze niet meteen angstaanjagend, maar ik snap wel dat een jongetje in een groot, afgelegen huis een paniekaanval krijgt als hij drie van dergelijke exemplaren in zijn tuin ziet rondlopen. Zeker nadat hij eerder die avond met één van hen een traumatische ervaring heeft opgelopen in een plaatselijk circus.

Clownhouse is een goede film. De doelgroep bestaat, volgens mij, uit kinderen en jongvolwassenen, maar nog belangrijker: liefhebbers die de nostalgische waarde van oude horrorfilms weten te waarderen. Een scène waarin de drie broers omstreeks middernacht naar griezelfilms kijken met zelfgemaakte popcorn binnen handbereik reflecteert perfect de jeugd van doorwinterde genrefans. Maar Clownhouse is meer. De film beschikt over een eenvoudige doch ijzersterke soundtrack en bouwt heel zorgvuldig op naar een korte, krachtige climax. Hoewel de personages niet ouder zijn dan veertien, slagen de makers er toch in de teneur serieus en bij vlagen erg spannend te houden. Geen kinderachtige flauwekul met andere woorden.

avatar van HarmJanStegenga
Clowns zijn eng. That's right. I said it. I meant it. Want welke horrorfilm ik ook zie en welke ''enge'' horror-icoon er ook in voor komt - er zijn best écht enge bij, maar clowns zijn gewoon fucking spooky!

Ik begon best brak aan deze avond, na een lange dag. 'Clownhouse' heeft er echter voor gezorgd dat ik er weer lekker strak bij zit. Aahh! Geweldige film dit, heb genoten. Ik wil meer horrorfilms zien met clowns, want het is heerlijk om je zo nu en dan even de stuipen op het lijf te laten jagen door die enge circusartiesten. Leuk hoe dat kleine ventje clowns omschrijft; ze zijn zo nep met hun zogenaamde grote vrolijk opgemaakte smoel; je weet nooit wat er echt achter schuilt. En zo zit het maar net.

Film kent een geweldige sfeer, heerlijke muziek en veel spanning + de clichématige (maar werkende) angstaanjagende (schrik)momenten. Van begin tot einde lekker creepy. Leuke verrassing was dit.

avatar van FillumGek
Clowns, ik ben er dol op! Gemalen, in stukken of geflambeerd; het gaat er in als zoete koek. Een èchte fobie is het niet, maar ik wel een absolute hekel aan clowns. Vreemd eigenlijk dat clowns staan voor enorme lolbroeken terwijl ik echt geen mens ken die clowns echt leuk vindt. Misschien Bassie, al had ik daar ook zo mijn bedenkingen bij als ie weer eens begon te piepen. Ik heb vandaag ook al Killer Klowns from Outer Space en The Funhouse bekeken dus mijn jaarlijkse portie carnival/clowns zit er al weer bijna op. De kans dat ik vannacht huilend wakker word is dan ook groot. Maar goed, de film.

Het is precies zoals in deze film waarom ik zo'n enorme hekel heb aan clowns, die ziekelijke drang naar aandacht. Net op het moment dat de echt coole acts van start gaan; de vuurspuwer, de acrobaten, noem ze maar op, komen zogenaamd onverwachts de clowns de ring in sprinten om de show te stelen. Doet me denken aan vroeger toen ik als kleuter op de foto mocht met een circusaapje. Helemaal geweldig, totdat er rechts van mij een grote clown kwam staan die ook zonodig op de foto moest. No way dat ik nog lachte naar het vogeltje. Clownhouse geeft nog maar eens een duidelijk bewijs voor reden numero twee om clowns te haten: iedere lunatic kan zo'n pak aandoen en een beetje rondhuppelen. Niemand die weet wat die allemaal in die wijde broek heeft zitten. Brrr. Dan de film...

Ondanks het enorm angstige gegeven valt het toch wat tegen. Aan de carnival-sfeer ligt het niet, die zit er goed in. Gezellige boel, kraampjes hier, ballonnetjes daar en het verplichte bezoekje aan de waarzegster die een of ander lulverhaal op hangt waar je kleine kindertjes bang mee maakt, maar waar verder geen haan naar kraait. In de jaren '80 ging je nog zo'n tent binnen, nu bel je AstroTV. Wanneer de echte clowns door de psychopaten worden vervangen is er nog niks fout gegaan, ik verwachtte echt een topper.

Helaas was de film daarmee al over zijn hoogtepunt heen. De jonge cast doet het niet verkeerd, maar het is echt teveel geruzie onderling. Vooral de debuterende Rockwell werd op een gegeven moment erg voorspelbaar in zijn flauwe grapjes. De bodycount heb ik waarschijnlijk ook al voor een groot deel verraden door het een 'jonge cast' te noemen. Het aantal kills is op één hand te tellen, zelfs wanneer je nog een verdwaald voetzoekertje per ongeluk in je klauw laat afgaan. Daarbij gebeuren de kills offscreen of is Salva vergeten de bloedkraan open te draaien.

Dan waren er nog wel een aantal spannende scenes rondt het huis met de sluipende clowns. Jezelf inleven kost dan ook weinig moeite. Je moet er niet aan denken dat je rustig op je bed aan het lezen bent en opeens de deur openzwaait en er een wit lijk in een regenbooggordijn je komt vermoorden. Helaas is de uitwerking dus iets te povertjes. Meer kills, meer bloed en minder babygekrijs had de film nog wat (on)aangenamer gemaakt.

avatar van Hollywood007
Superfilm. Deze heeft me echt verrast. Ik ben een paar keer serieus geschrokken. En dat voor een film van 1989. We zijn al zoveel gewoon tegenwoordig dat de meeste (redelijk) oude films niet echt werken op gebied van schrikeffecten. De techniek was toen ook niet zoals nu natuurlijk. Maar bij deze Clownhouse dus wel. Een simpel verhaal, zonder al te veel poespas. Gewoon spannend. Wel is het meer een jeugdfilm. Een prima film voor jeugdige kijkers die de eerste stappen in het horror genre zetten en rustig willen beginnen. Het moet niet altijd een ingewikkeld verhaal zijn of vol met computerized special effects zitten.

avatar van DutchTakeshiro
Clownhouse is een redelijke horrorfilm. De film is eigenlijk alles behalve eng en vrij tam. Dit mag de pret niet drukken want er wordt wel een leuk sfeertje neergezet. De doelgroep voor deze film is duidelijk kinderen (rond de 10). Voor echte beginners in het horror genre is dit geen slechte film om mee te beginnen. Ik denk dat zowat iedereen wel een afkeer heeft voor clowns. Dat is dan ook de kracht van de film. Het hoeft allemaal niet zo eng te zijn, de clowns zijn al luguber genoeg.

Nathan Forrest Winters, Sam Rockwell en Brian McHugh zetten een leuke rol neer. Rockwell speelt duidelijk de vervelende oude broer die zijn broertjes continu watjes noemt. Dit is allemaal heerlijke cliché maar zo zal het vast altijd blijven. McHugh speelt de middelste broer die het altijd opneemt voor zijn jongste broertje. Het verhaal centreert zich het meest rond het karakter van Forrest Winters. Hij is het jongetje met een fobie voor clowns, ook wel coulrofobie genoemd. Het samenspel tussen de drie is leuk, ik heb het zeker heel wat slechter gezien.

Victor Salva weet met Clownhouse een redelijke horror neer te zetten. Duidelijk het engste van de film zijn de clowns. Voor de horror junks zoals ik is dit veel te tam. Ik vond de film persoonlijk vrij lang duren (en de film is maar 81 minuten). Maar er is ook wel wat nostalgisch aan deze film: de sfeer is prima en het gedrag van de broers is herkenbaar. Tevens is het verhaaltje vrij origineel. Al met al een aardig filmpje.

avatar van Richard_Voorhees
Victor Salva, bij mij bekend als regisseur van de Jeepers Creepers films en Rosewood Lane, maakte met Clownhouse een erg sterk regiedebuut. Helaas niet (officieel) op DVD verschenen, maar gelukkig is hij ook op o.a. youtube te vinden.
Een jongetje gaat met zijn oudere broer en een vriend naar het circus. Na een onheilspellende toekomstvoorspelling gaan ze de show van de clowns bekijken. Het jongetje heeft het duidelijk niet zo op de clowns, maar later blijkt dat dit andersom ook zo is!

Zelf ben ik vroeger nooit bang geweest voor clowns, maar ik weet nog wel dat ik de kriebels kreeg van de plaaggeest in de gelijknamige afleveringen van Bassie & Adriaan. Hierdoor lukte me het me toch om me te verplaatsen in de angst van het hoofdpersonage.

De kinderen acteren helemaal nog niet zo slecht in deze film. Vooral Nathan Forrest Winters is overtuigend als het hoofdpersonage Casey en Sam Rockwell is vermakelijk als zijn cliché oudere broer.
De clowns zijn hier en daar echt goed creepy. Vooral die ene met de "boosaardige make-up" weet wel best angstaanjagend te zijn. Vooral in de momenten waarin hij in het halfduister naar zijn slachtoffer(s) staat te loeren. Ook zijn er hier en daar een aantal verontrustende scenes, zoals de scene waarin de clowns met een strop staan te spelen.
Ook de soundtrack is effectief en weet de griezelige scenes prima te ondersteunen.
Overall vind ik dit een erg toffe en sfeervolle jaren '80 horror die bij veel mensen tot de verbeelding zal spreken. Een aanrader voor de liefhebbers.

avatar van jeroentjuhhhhh
Victor Salva is een viespeukje. Na deze film aangehouden én 3 jaar gekregen. Reden? Hij kan niet van kleine jongetjes afblijven. Met dat in het achterhoofd is het een bijzonder ongemakkelijke kijkervaring. De manier waarop de film opent is gewoonweg naar. Allemaal half naakt (terwijl het in soortgelijke films áltijd in pyjama was, zeker op deze leeftijd) en met veel twijfelachtige kaders. Camera mag best iets hoger, soms. ''Grappig'' genoeg ging de beste man, na het uitzitten van zijn straf, verder met een film van DISNEY. Ha ha.

Clownhouse zelf is niet zo tof als ik had verwacht. Wel behoorlijk sfeervol, zeker een volbloed 80's tienerhorror. Geweldige soundtrack ook. Maar verder een wat duffe, weinig excentrieke, nogal veilig filmpje. Clowns zijn hier ook meer een populariteits-item dan dat het daadwerkelijk voor een extra ''laag'' (of creativiteit) in het verhaal zorgt. Vermakelijk, maar met een bittere nasmaak.

avatar van yeyo
Ondertussen heeft Salva's pedofiele verleden het al tot volwaardig mememateriaal geschopt en worden de booswichten uit zijn horrorfilms op de gekende puberkanalen (IMDB boards, Reddit) geïnterpreteerd als metafoor voor zijn eigen kinderlokkende persona. Toch heb ik de indruk dat Salva in Clownhouse eerder sympathiseert met het mollig ventje (dat op de koop toe nog eens 'Casey.' heet) dat indruk wil maken op zijn oudere broers tijdens een pyjamafeestje: het krankzinnig trio wordt in deze context dan ook niet als een echte bedreiging gezien, maar eerder als een facilitator van allerlei Brokeback Mountain-achtige taferelen (samen gezellig in bad, schaamhaar vergelijken, blootkonts slapen) of alsof Salva zich luidop afvraagt: "waar waren al die moordende clowns in mijn kindertijd?"

avatar van mrklm
Regisseur Salva werd na het maken van deze film veroordeeld wegens seksueel misbruik van één van de minderjarige hoofdrolspelers. Dat Salva daarna toch nog in staat werd gesteld om meer films te maken (waaronder de twee Jeepers Creepers) is om die reden op zijn minst opmerkelijk te noemen. 'Clownhouse' is zijn eerste langspeelfilm (er is overigens een verwijzing naar de korte film 'Something In The Basement' die hij in 1986 maakte) en hoewel het acteerwerk van de drie hoofdrolspelers en de dialogen de middelmaat niet ontstijgen, is deze horrorfilm toch onderhoudend genoeg om het een bescheiden aanrader te maken. Het verhaal van drie ontsnapte psychopaten die de clowns van een nabij optredend circus vermoorden, zichzelf vervolgens vermommen als die clown en drie broers terroriseren die alleen thuis zijn, is prettig eenvoudig. Salva slaagt erin om elk van de plotselinge verschijningen van één van de clowns te maken tot een effectief schrikmoment waarmee hij bovendien de suspense verhoogt. Let op het moment waarop Rockwell (als de oudste van de broers) de stroomvoorziening in het huis herstelt en later wanneer hij als clown vermomt langs een raam loopt. Salva filmt hun gezichten vrijwel uitsluitend in close-up, wat de angst voor de clowns versterkt. Er is bovendien een prima elektronische (lowbudget-)score van Michael Becker en Thomas Richardson waardoor 'Clownhouse' absoluut een bovengemiddelde griezelfilm is.