• 8.296.810 stemmen

Genre: Romantiek / Drama

Geregisseerd door: Jeannot Szwarc

Met onder meer: Christopher Reeve, Jane Seymour en Christopher Plummer

Plot Somewhere in Time

"Beyond fantasy. Beyond obsession. Beyond time itself... he will find her."

Toneelschrijver in spe Richard Collier ontmoet tijdens zijn afstudeeropvoering een oude vrouw die hem een horloge cadeau geeft en fluistert: 'kom bij me terug'. Jaren later, onder invloed van een writer's block, logeert hij in een oud hotel waar hij in een vitrine een 70 jaar oude foto van een mooie jonge vrouw ziet. Op slag verliefd achterhaalt hij haar identiteit en komt tot de schokkende ontdekking dat hij haar eerder ontmoet heeft.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Arthur's Father

Genevieve

Richard's Date

Stephan

Na het zien van deze film was ik stapel op Jane. Twee dagen later sta ik pal tegenover haar op schiphol. Met mijn mond vol tanden uiteraard. Wat een schoonheid.

Het boek is overigens een stuk beter dan de film. Van de zelfde schrijver als "the incredible shrinking man" wat ook een favoriet van me is.

De film is wat houterig hier en daar, maar als je voor mooie maar zoete romantiek gaat is deze film een aanrader.

avatar van Anjin

Anjin

Wie weet waar ik deze film kunt huern c.q kopen??

Was zeer onder de indruk toen die verscheen jaren terug op tv

Dus van mij een dikke 5...

avatar van Mac Hammer Fan

Mac Hammer Fan

Bij Play.com voor 6 Pond.

Wat een heerlijk romantische prent. En wat een schitterende soundtrack van John Barry.

Voor mij ook 5 sterren.

Stephan

Heb hem recent bij Amazon uit Amerika laten komen. Extra features etc. Grappig om te horen hoe de film aanvankelijk door cynische critici de grond in werd geboord, maar door de jaren een vlucht heeft genomen op Cable en video/DVD. Bij herziening toch een dikke halve punt erbij. Waarom? Omdat het eigenlijk gewoon een gedurfde film is. Het blijft een film die niet voor iedereen toegankelijk is. Mensen die onrustig beginnen te worden als ware liefde een grote rol speelt laten de film liever links liggen. Voor diegenen die de moker wel kennen is het eigenlijk één van de beste films over dit thema.

Met name Jane Seymour steelt de show (samen met Christopher Plummer). Grappige anecdote: bij de casting vroegen ze alle actrices of ze ooit echt tot over hun oren verliefd waren geweest. Jane Seymour was de enige die daar "nee" op zei. Ze kreeg de rol...

Stephan

Nog één erg leuke anecdote dan...

Susan French, die de oude Louise speelt, heeft in de hele film maar 4 woorden als text: "Come back to me". Bij een ingewikkeld shot, loopt ze door een menigte die als de rode zee voor haar uit moest uiteengaan, om dan deze belangrijke woorden uit te spreken tegen Christopher Reeve, terwijl ze hem een oud horloge in zijn handen duwt.
Na een aantal (technisch) mislukte takes zag het er goed uit... totdat Susan bij het overhandigen zei: "Have it fixed."

avatar van dims

dims

Ik heb deze film in 1980 gezien en vanaf die tijd is het nog steeds mijn favoriet. Het verhaal spreekt me aan, en de muziek is prachtig! Ik begon met een elpee en video en eindig met een cd/dvd. Alles uit Amerika want helaas is er in Nederland niets van te vinden. Een heerlijke romantische film waarbij je lekker wegzwijmt en een traantje wegpinkt. Ik in ieder geval wel, mede dankzij de muziek.

Ik draai hem nog steeds, dus van mij 5 sterren!

avatar van wilmavt

wilmavt

Hallo!

Ik ben na alle goede berichten op zoek naar deze film; heeft iemand er 1 die ik zou kunnen overnemen, of weet iemand hem te koop met nederlandse ondertiteling voor een leuk prijsje? Ik hoor het graag, BVD!

avatar van 20MadeMoiselle

20MadeMoiselle

Een mooie film die leuk is voor een avondje. Hoewel het natuurlijk wel ongelooflijk voorspelbaar is. Ik houd van dit soort film, dit genre, maar dit was me net iets té cliché.

Maargoed, Christopher is niet verkeerd om naar te kijken (en als ik eerlijk moet zijn, Jane ook niet) en het is een aardig verhaal.

Een 3 waard dacht ik zo.

avatar van TheGizkaEater

TheGizkaEater

Weet iemand waar ie in Nederland te krijgen is ?????

Heerlijke film.

avatar van bellaatje

bellaatje

Lekkere feelgood movie, duidelijk jaren tachtig maar dat stoort niet.

Best aardig gedaan mbt het tijdreizen. En zeer romantisch.

avatar van melvddonk

melvddonk

Somewhere in Time.

Een film waar ik erg naar uitkeek, maar die mijn verwachtingen totaal niet waar hebben kunnen maken. Ik vond het verhaal vreselijk zoetsappig en klef. Ik kan zoetsappige en kleffe filmpjes best hebben, als ze zichzelf maar niet zo serieus nemen en er wat humor in zit. Deze film faalde in allebei die dingen en ik heb me dan ook niet echt vermaakt. Helaas.

Christopher werkte me erg vaak op mijn zenuwen en aangezien hij het hoofdpersonage vertolkte was dat niet erg handig. Toen Jane in beeld kwam werd het allemaal wat leuker. Ze is een goede actrice en het is erg leuk om naar haar te kijken. Helaas kon ze de film ook niet redden, maar ze maakte het in ieder geval een stuk dragelijker.

Nee, dit was niet mijn ding.

avatar van boemboem27

boemboem27

hele zoete en romantische film die eigenlijk nergens leuk of interessant word.

de film die ook over timetraveling gaat bv forever young met Mel Gibson is toch vele malen aantrekkelijker.

al met al lekker tussendoortje met hele mooie filmmuziek.

avatar van Bubblez

Bubblez

Mooie film! Omdat deze nogal eens voorbij komt in het 'Ik zoek een film'-forum hier op Moviemeter, ben ik hem maar eens gaan kijken.
Ok, laten we eerlijk zijn; dit is een verfilmd bouquet romannetje, maar wel een effectieve. Ik ben dol op onmogelijke liefde in verschillende tijden. Vooral het tijdsbeeld en Collier's zoektocht en overwinning zijn fijn om naar te kijken. De film had wat mij betreft íets eerder mogen eindigen, maar ik vond het desondanks een bevredigend (not very happy, maar stiekem toch wel) einde.

avatar van baspls

baspls

"Come back to me."

Werkelijk schitterende film. Zeer zeker Jeannot Szwarc's beste film.

De film heeft een bijzonder goede cast. Christopher Reeve acteert erg goed en weet zeer zeker weer een totaal ander character neer te zetten als Superman ook vind ik dat hij hier veel beter acteert dan in de Superman-films. Jane Seymour die eerder in Battlestar Galactica en 007 Live and Let Die speelde acteert hier ook erg goed en ze is ook best wel mooi. Susan French deed het ook erg goed als de oudere Elise, ze lijkt ook erg op Jane Seymour moet ik zeggen. Christopher Plummer zet ook een erg sterke bad-guy neer moet ik zeggen. Bill Erwin die ik ken als de stem van Opa uit The Land Before Time had ook een goede rol.

De muziek van John Barry is ook werkelijk prachtig. Zijn ouders waren pas overleden toen hij de muziek componeerde. Ik speelde "Somewhere in Time" ook al maanden op de piano voordat ik de film had gezien. Ook Rachmaninoff's "Rhapsody on a Theme of Paganini" is erg mooi.

Ik vind het beeld van de film ook zo mooi. Mooie heldere kleuren af en toe, net het omgedraaide van die verschrikkelijke Harry Potter 6. Prachtig.

Het verhaal gebaseerd op het boek "Big Time Return" van Richard Matheson, die tevens de screenplay schreef en een cameo heeft in de film, vind ik echt erg goed. Erg ontroerend en romantisch. Ik word echt geraakt door het verhaal en kan me er ook best wel goed indenken. Deze film is ook erg realistisch op het gebied van tijdreizen hoewel het natuurlijk erg onmogelijk is schijn je dat hier even te vergeten. Maar ook vind ik het zo goed dat alles klopt bij bijvoorbeeld Back To The Future is dat niet zo. Ook vond ik dat het best wel heftig eindigde, ik kreeg er een brok in m'n keel van. En dan die allerlaatste scène (die zich volgens mij in de hemel afspeelt), prachtig en ontroerend. Normaal ben ik niet zo van de romantische filmpjes (zeker de moderne niet) maar dit vond ik echt heel mooi!

Een echte aanrader!

avatar van John Barry

John Barry

Somewhere in Time is een hele mooie en emotionele film.

Er word in deze film geweldig geacteerd. Christopher Reeve als Richard Collier acteert uitstekend en zijn tegenspeelster Jane Seymour als Elise McKenna acteert ook erg goed. De chemie tussen Christopher Reeve en Jane Seymour is erg goed. Christopher Plummer als Robinson vond ik ook erg goed acteren. De hele film zit je te twijfelen of Robinson een engerd is die alleen aan zich zelf denkt , of dat het een man is die het allemaal niet zo slecht bedoeld. Tegen het eind van de film laat Robinson zijn ware gezicht zien…........ Ook de rest van de cast doet het erg goed.

Het verhaal van deze film is mooi en ontroerend en bevat ook af en toe een beetje humor. Ook ik kreeg aan het eind van de film een brok in me keel. Het einde van de film is heel mooi en ontroerend.

De muziek van John Barry is prachtig. Zijn thema voor Somewhere in Time vind ik een van de mooiste thema,s ooit geschreven en past perfect bij de film.

Al met al is Somewhere in Time een hele mooie en ontroerende film die eigenlijk voorbij is voordat je er erg in hebt.

5 sterren voor deze film.

gauke

Door de twee laatste hoge waarderingen op deze site nieuwsgierig geworden, maar de film viel me hartstikke tegen: een soort trage, zoetsappige, sentimentele bouquetreeks smartlap vermengd met tijdreizen. Het verhaal nam zichzelf zo serieus, dat het parodiek, gekunsteld en onnatuurlijk bij mij overkwam. Positief waren de buitenopnames: ronduit prachtig.

avatar van eapoe

eapoe

Deze film weer gezien en ik heb mijn score verhoogt van 4 naar 5.

Als je van deze genre hoort dan zit je goed.

Het acteren is zo goed gedaan.... de emoties worden zeer goed overgebracht naar de kijker.

Maar je moet er natuurlijk van houden, verwacht geen knetterende actie.

Alles valt zo goed in elkaar zodat uiteindelijk de film naar een prachtig hoogtepunt wordt gebracht.

Vaak "hoop" je dat een film een bepaalde kant opgaat en dat alles uiteindelijk goed komt.

Welnu, bij deze film is dit nml het geval ....

En als je niet gegrepen wordt door de film dan is het wel door de muziek van John Barry.

Als ik zijn muziek van deze film op de radio hoor dan gaat er werkelijk een siddering door mn lijf.

Dus dat ik de 4 sterren verhoogd heb naar 5 is in mijn beleving dubbel en dwars waard.

Dit soort films komen vaak regelrecht uit een ieders droomwereld.

avatar van John Barry

John Barry

Mooie recensie eapoe. Helemaal mee eens !!!!

avatar van Mac Hammer Fan

Mac Hammer Fan

John Barry schreef:

Somewhere in Time is een hele mooie en emotionele film.

5 sterren voor deze film.

Ik sluit mij volledig bij jouw mening en die van eapoe en baspls aan. Dit is een pareltje.

Een film die ik al meerdere keren met veel genoegen bekeken heb.

BBarbie

Ik sta doorgaans niet te trappelen om een film met Christopher Reeve in de hoofdrol op te zetten. Afgaande op de synopsis en de commentaren heb ik mij hier toch maar aan gewaagd en ik moet zeggen dat het mij niet is tegengevallen. Met name het middengedeelte van de film met Jane Seymour is alleraardigst, ondanks de (opnieuw irritante) aanwezigheid van Christopher Plummer. De inleiding naar die hoofdmoot vind ik veel te omslachtig en ook het einde is verre van briljant, maar als geheel is deze romantische fantasie goed te doen.

avatar van Passiebloempje

Passiebloempje

Leuk bedacht. Punt.

avatar van mikey

mikey

baspls schreef:

Werkelijk schitterende film. Zeer zeker Jeannot Szwarc's beste film.

Gezien zijn oeuvre? Ja misschien. Ongelooflijke cheesecorn wanneer Reeves zichzelf naar het verleden transporteert met the power of his mind, om daar te schitteren in een kitscherig belicht kostuumdramaatje naast zijn eeuwige liefde Jane Seymour .Verschrikkelijke muziek van die Barry zeg. Maar dat is gewoon een kwestie van smaak

Deze film is uitermate geschikt na het telrondje van het eurovisie songfestival.

Stephan schreef:

Hetgeen niet betekend dat mensen die hierbij gillend weg zijn gerend, die film ook zouden moeten overslaan.

avatar van baspls

baspls

mikey schreef:

Ok, de film is misschien best cheesy en dergelijke. Maar die muziek van Barry staat in mijn top 2 beste soundtracks. Gaat echt door merg en been. Hij schreef de muziek kort nadat zijn beide ouders waren overleden. Maargoed, het ligt er inderdaad aan of je van dat soort muziek houd

scorsese

Matige film waarin een toneelschrijver in een hotel logeert en geobsedeerd raakt door een oude foto van een actrice. Het hele tijdreizen neemt te veel tijd in beslag en voegt uiteindelijk vrij weinig toe. De zoetsappige romance komt te gemaakt over en Christopher Reeve en Jane Seymour weten dit ook niet te verhelpen. De film ziet er wel mooi uit, deels vanwege de aankleding maar ook zeker vanwege de fraaie locaties.

avatar van hasanordek

hasanordek

Gisteren bekeken. Op een YouTube kanaal werd uit de doeken gedaan hoe de bedenker van dit verhaal daadwerkelijk in een hotel was, waar een foto van Maud Adams aan de muur hing en op slag verliefd werd.

Hij fantaseerde hoe het zou zijn om naar die tijd te kunnen reizen en haar te ontmoeten. Dit deed hem besluiten om een boek hierover te schrijven.

Uiteindelijk werd het boek verfilmd en ik moet zeggen dat het verhaal niet helemaal goed verfilmd is. Als het hoofdpersonage het lukt naar die tijd te reizen, ontmoet hij de dame in kwestie. En het duurt niet heel erg lang voordat zij ook verliefd is.

Dit ging allemaal te snel. Hun relatie werd niet goed uitgediept, zodat ik kon geloven dat ze verliefd zijn. De film duurt eigenlijk te kort.

Er zit humor in de film, waardoor het niet te zwaar wordt. De personage van Plummer geeft genoeg tegenwicht, zodat er genoeg conflict is. Ik snap echter niet wat zijn personage is. Helderziend?

De chemie tussen Reeves en Seymour is geloofwaardig. Het maakt je ook trots dat Seymour voor 50% Nederlands is.

Een klein wist-u-datje: Maud Adams ligt begraven met haar vriendin Louise. Als Reeves het eindelijk lukt om terug te gaan in de tijd is hij in een kamer waar een Rollo en een Maud ruzie maken. Rollo wil niet dat Maud die vrouw niet weer ziet. Een kleine verwijzing misschien?

avatar van Pasquello

Pasquello

Pfieuw... DIt is echt een keutel van een film. Wie dit goed vindt kan enkel melancholische redenen hebben. Het scenario is ridicuul, de acteerprestaties dramatisch slecht (Reeve acteert als een 2e rangs reclamefilmpjesacteur), de muziek wordt bij elke vliegenscheet bovengehaald en overgiet elke scene met een dramatische laag stroop, de karakters worden compleet infantiel voorgesteld en bovenal, de snelheid zorgt ervoor dat deze film extreem gedateerd oogt. Gelukkig is er nog het "big fun" voor wie kan kijken een humoristisch paar ogen. Stel je voor dat je in real life iemand op bed ziet liggen, badend in zweet, die echt geloofd dat ie in de tijd zal reizen zolang hij er maar hard genoeg aan denkt of... dat je als vrouw rustig een parkwandelingetje maakt een er komt plots een creep op je af die je benadert zoals Reeve dat in de film doet. Hilarisch ! Topscène ? De stomp in de buik voor Reeve gekneveld wordt. Man, ik kwam niet meer bij. Mijn score : 1, voor de muziek van Barry en voor de kapsels.

avatar van AniSter

AniSter

En dat allemaal zonder een tijdmachine; George Pal zou zich omdraaien in zijn graf.

Gewoon even lekker wegzwijmelen met dit romantisch drama. Er ontbrak best wel wat aan, maar ondanks dat heb ik toch van deze film genoten. En vergeet even niet: in 2020 naar een film uit 1980 kijken is ook een vorm van tijdreizen...

Even terzijde, George Pal is in 1980 overleden aan een hartaanval. Ik hoop niet dat het door deze film kwam.

Somewhere in Time 1980 Trailer (Full HD) - YouTube

Maar even hersneden met strakkere beelden.

Grappig trouwens om William H. Macy als edelfigurant in deze film te zien.