Dahmer (2002)

Misdaad / Biografie

geregisseerd door David Jacobson
met Jeremy Renner, Bruce Davison en Artel Kayàru

'Dahmer' vertelt het waargebeurde verhaal van een van de meest beruchte seriemoordenaars in Amerika. De zwaar gestoorde en homoseksuele Jeffrey Dahmer uit Milwaukee vermoordde 17 jonge mannen, nadat hij ze had gestalkt en ze drugs had toegediend. Enkele van zijn slachtoffers werden door hem opgegeten.

avatar van Dee Al
Nog een keer gezien, en hij maakte nog meer indruk op mij als hij de eerste keer had gedaan. Echt een hele mooie film met een aparte, donkere sfeer. Deze film is een groeiertje, denk ik zo. Hij heeft in ieder geval zojuist een plek in mijn top 10 verworven.

avatar van Dee Al
Een ontzettend goede film. Wanneer een regisseur een film over een seriemoordenaar gaat maken, is het natuurlijk heel aantrekkelijk en ook makkelijk om daar een film vol met bloedige moorden van te maken. Dat is natuurlijk ook waar veel publiek om schreeuwt (gezien de lage score van deze film en de meeste reacties). Maar Jacobson toont lef door zich niet te concentreren op het hoe van de moorden en er een slasher van te maken, maar juist op het brein achter de moorden in te gaan. Jeffrey Dahmer staat centraal in deze film, en niet zijn moorden.

De hele film is een verhaal over zijn psyche en wat er daardoor van hem terecht gekomen is. Zijn leven wordt niet geromantiseerd. Jeffrey Dahmer wordt meer afgebeeld als een onbegrepen sukkel die een kick krijgt van het moorden en de vieze details nadat zijn slachtoffers dood zijn. De film schept het beeld dat Jeffrey verslaafd raakte aan het moorden, net zoals een mens aan alcohol en drugs verslaaft kan raken. Bijvoorbeeld het moment dat hij die worstelaar zijn keel door gaat snijden. Eerst zien we Dahmer twijfelen, vervolgens drinkt hij zijn twijfel weg en doet het dan toch. Na de sporen van zijn daad uitgewist te hebben, ligt hij te huilen op zijn bank: eenzaam. Ook het stuk dat hij met Rodney wil gaan vrijen, maar hij hem vervolgens ongecontroleerd probeert te wurgen schept dit beeld. Door deze verslaving blijft Dahmer eenzaam. Dit wordt door het einde bevestigd. Dahmer loopt alleen het bos in. Waarom? Wat betekent het einde? Ik weet het niet, maar het heeft iets heel aparts. Ondanks dat er niets gebeurt en je Dahmer het bos in ziet lopen, is er toch sprake van een triest gevoel dat achterblijft.

Dahmer is niet spectaculair. De film moet het hebben van zijn duistere sfeer en het uitstekende acteerwerk van Jeremy Renner. Maar dat is wat mij betreft genoeg om er een meesterwerk van te maken. Een heel erg goede film. De muziek in deze film is trouwens ook prachtig. Geen domme slasher, maar een indrukwekkend staaltje filmkunst.

avatar van Drs. DAJA
Degelijk portret van Jeffrey Dahmer wat zich voornamelijk rondom de eenzaamheid en de sociale attitude van onze killer vestigt. Verder weinig schokkend en dat is opzienbarend want alleen de wikipedia pagina van Dahmer is al beangstigender dan dit portret. Enerzijds waardeer ik het dat ze op een dusdanig `normale´ manier Dahmer benaderen anderzijds had ik graag willen zien hoe ze de zieke details hierin meer zouden kunnen vormgeven. In Dahmer blijft Jeffrey Dahmer namelijk een (wurg)moordenaar terwijl hij in realiteit er een huishouden op nahield waarin werkelijk overal stukken lijken lagen en waarin kannibalisme aan de orde van de dag was. Iets meer vaart was ook niet verkeerd geweest en iets meer chronologie (of feitelijke vertellingen) ook niet. Neemt niet weg dat wat er staat al behoorlijk fascinerend is.

avatar van dutchtuga
Mooi om een paar hoge scores hier tegen te komen. Film is idd veel beter dan de score doet vermoeden.

avatar van Halcyon
Verfilming van het leven van Jeffrey Dahmer die trouw blijft aan de feiten. Bogend op ijzersterke vertolkingen is dit een intrigerend portret van een psychisch gestoorde man met morbide obsessies. Dahmer houdt van machtspelletjes en het domineren van zijn slachtoffers. Verklaringen voor zijn daden blijven uit. Wel zien we aan de hand van flashbacks de steeds gewelddadiger wordende evolutie die hij doormaakt. Het heden speelt zich voornamelijk af in zijn appartement, gehuld in rode tinten die de scènes tussen hem en zijn prooi een beklemmend effect bezorgen. Belachelijk lage score hier op MM.

Prima psychopatenfilm waarbij de leegte, emotieloosheid, gebrek aan empathie en overdracht van eigen gevoelens, zeer goed werden weergegeven.

avatar van K. V.
Deze ook eens geprobeerd en 'k vond hem niet mis. Geen traditionele film over een psychopaat, maar de film laat ook een menselijkere kant van de man zien. De film moet het niet hebben van de vele shokerende scènes, maar is eerder een drama.
De cast deed het ook goed. Een speciale rol voor Jeremy Renner, maar kwam wel overtuigend over.
Tja, 'k vond hem wel het bekijken waard, het is eens wat anders dan Hannibal Lecter.

avatar van Left4Dead
Film over misschien wel de ziekste geest die er bestaan heeft, De gast boorde dus gaten in schedels van zijn nog levende slachtoffers om daar zuur in te gieten. Puur om sexslaven te creëren. Veel over de gast gelezen en docu's gezien, één (eigenlijk te zwak) woord: ziek.

Leuk dat Pandora's Box!

Prima film over de serialkiller.

avatar van _Se7en_
caz schreef:
Waneer maken ze een film over de Duitse kanibaal Armin Meiwes?

Beter laat dan nooit: Cannibal (2006)

avatar van Erick1985
Sommige scenes zijn goed, maar de film komt eigenlijk nergens écht op gang of tot de kern. De soundtrack is wel vreselijk goed, die onheilspellende enge en dreigende muziek. Acteren is zo-zo... Best jammer, had er wel iets meer van verwacht. Bij vlagen ook erg verwarrend, zeker wanneer je hem met meerdere slachtoffers samen ziet, allemaal té verwoven, en schept verwarring. Of... misschien nog maar een keer kijken binnenkort? 2.5 ster nu.

avatar van Phantasm
Wat saai en langdraderig, hier moet je van houden, niet mijn ding.

Dit is inderdaad niet meer dan een saaie en langdradige biografie (althans een gedeelte) over één van de roemruchtste seriemoordenaars ooit, namelijk Jeffrey Dahmer.

Waar de andere biografie film "The Secret Life: Jeffrey Da..." over Jeffrey Dahmer de ene moord na moord (sommige behoorlijk bruut) van hem liet zien, laat deze film maar bitter weinig geweld zien. Het wordt dan ook nergens schokkend of aangrijpend. Deze film is meer een soort van homo romantiek verhaal tussen de kille en gestoorde Jeffrey Dahmer en de donkere Rodney die niet eens wordt vermoord door hem. Het hele verhaal weet eigenlijk ook nergens te boeien en sleept zich voort tot het nietszeggende einde. Daardoor is het vooral een saaie en langdradige zit, terwijl de film eigenlijk niet eens lang duurt. Ik moet wel zeggen dat Jeremy Renner de rol van Jeffrey Dahmer redelijk vertolkte, maar ik vond hem eigenlijk meer lijken op een jonge Bill Gates en vooral als hij rondliep met een grote bril. Dus mocht er ooit een biografie worden gemaakt over het leven van Bill Gates, dan is Jeremy Renner daar zeker geknipt voor.

Nee deze biografie over Jeffrey Dahmer kon me niet echt bekoren en vond ik maar behoorlijk saai.

Nog net een voldoende door het goede acteerwerk en het sfeertje. Toch vind ik het geen topper. Het tempo is gewoon te traag en de film gaat als een nachtkaars uit.

Hoewel Renner Dahmer heel goed neerzet en de muziek ook geweldig is, mist deze film een doel. Het is niet echt een biografie. Achtergrondinfo hoe Dahmer zo geworden is, wordt maar uiterst summier getoond en dan nog van zijn latere jeugdjaren. Juist het onderwerp van seriemoordenaars vraagt om een blik in de beweegredenen van de killer. De film rommelt wat heen en weer in een paar momenten die vreselijk lang worden uitgesponnen. Dat moorden niet expliciet worden getoond, vind ik hier een groot pluspunt. De muziek maakt dat helemaal goed.

Er was hier naar mijn smaak veel meer van te maken. Gemiste kans.

avatar van fappie
Lol, wat een bizarlage score. Onterecht vind ik persoonlijk. Het blijft boeiend, Renner speelt zeer goed en de sfeer voelt realistisch en beklemmend. Het werkt als een tiet.