The Punisher (2004)

Verenigde Staten / Duitsland
Actie / Thriller
123 minuten / 133 minuten (extended cut)

geregisseerd door Jonathan Hensleigh
met Thomas Jane, John Travolta en Rebecca Romijn

FBI-agent Frank Castle stopt met zijn gevaarlijke undercover-werk en begint een normaal leven met zijn vrouw, zijn zoon en een kantoorjob. Zijn leven wordt echter verstoord wanneer zijn familie wordt afgeslacht door gangsters die retributie zoeken voor hetgeen Frank in zijn laatste undercoverklus gedaan heeft. Het is nu aan Frank om op wraak uit te gaan.

avatar van bioscoopzaal
Behoorlijk grimmige, zwartgallige, humorloze en soms wat monotone variatie op Mad Max, met een goede acteerprestatie van Thomas Jane en een paar heerlijk bizarre scènes (waaronder het gevecht met The Russian, op de maat van "La Donna e Mobile".

Opvallend is wel dat Frank Castle niet bepaald een erg goede indruk maakt als wreker, vooral omdat hij keer op keer in elkaar wordt gemept. Ook John Travolta is niet op z'n best, en doet hij zijn rol uit Swordfish nog eens over, maar dan op autopiloot.

The Punisher is niet geheel vervelend, maar echt vrolijk werd ik er ook niet van.

2.5 sterren.

Ik heb totaal geen verstand van de comic, maar dit was toch een aardige actiefilm.
Het verhaal loopt best aardig, al zitten er wel weer de nodige cliché's in natuurlijk. Het is wel een enorm gewelddadige film voor een Hollywood-productie. De andere Marvel-verfilmingen lijken hier echt kinderfilms bij.
Dat werkt toch wel goed, het geeft een beetje de indruk dat het niet speciaal gemaakt is zodat jonge kinderen hem ook mogen zien of het een fijn familie-avontuur is.
Het is gewoon keiharde actie, en da's op zijn tijd wel leuk..

avatar van Quentin
Aardige film maar niet beter dan de film uit 1989 met Lundgren. Deze film heeft meer production-value, over-the-top spektakel en beter bijrollen. Maar ik vond Lundgren (ook al is hij totaal geen top-acteur) veel overtuigender in de rol dan Jane. En de sfeer in de oude film is veel beter.Daarnaast vind ik die buren in deze film behoorlijk irritant.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Matige film. Jane viel me nog redelijk mee, maar Travolta bakte er werkelijk niets van als slechterik. Zelden een man met zo weinig charisma rond zien lopen in een film. Verder was de humor in het script ook erg belabberd, de film werd nergens ook maar een beetje grappig en die zogenaamd komische momenten en sidekick waren dan ook enkel irritant. De punten voor deze film gaan puur naar een paar erg aardige actiescènes en een nog best te pruimen Jane.

2,5 sterren.

avatar van Hannibal
Ik snap niet dat er mensen zijn die kunnen genieten van deze WALGELIJKE film. Misschien dat deze film op een SM-party nog wel aardig aanslaat, maar ik snap persoonlijk niet waarom ik gisteravond 2 uur lang naar afslachtingen en martelingen heb zitten kijken. 0.5*

avatar van Rianneke_Dan
Wel een goeie film veel actie en goed acteerwerk.
John travolta blijft een goeie acteur.

avatar van Sportingerke
Vond hem eerlijk gezegd minder als hetgeen ik verwacht had, nadat ik de score op deze site gelezen had.

Hoewel vele heroïsche films met een korreltje zout te nemen zijn vond ik dat er in deze film iets teveel dingen nogal overdreven/ongeloofwaardig en zelfs irritant waren: het gevecht met de reus, het feit dat Frank de ene kogel na de andere in zich krijgt en toch overleeft en er lichamelijk niet echt de gevolgen moet van dragen, de gitarist die Frank niet direct vermoord maar eerst een liedje komt zingen en dan daarna natuurlijk zelf vermoord wordt, de manier waarop onze held tussen de ontploffende auto's paradeert, vol van zichzelf. Het feit dat de auto's dan in een zielige doodshoofdfiguur ontploffen doet me eerder denken aan een derderangse B-film waarbij men op het einde nog wat geld over had om nog wat special-effects te kunnen invoegen.
Ook de meerwaarde (op extra inkomsten aan de cinemakassa na) van de inbreng van John Travolta als slechterik - met zijn inderdaad te lange haar dat steeds in zijn ogen hing - werd mij niet echt duidelijk.
De getormenteerde ziel die Frank Castle toch zou moeten zijn na het familiedrama dat hij meegemaakt had werd inderdaad veel te weinig uitgewerkt. Een beetje drinken (zodat hij volgens mij nooit meer een goede helderheid en reactiesnelheid kon hebben in zijn wraak op pde slechteriken) en hup, hij kon er weer voor 2 minuten tegenaan.

De film bevatte echter ook enkele positieve punten:
1) De buren van Frank zijn erg goed getypecast (enkele randfiguren uit de maatschappij), op het grappige af. Vraag is natuurlijk of zoiets thuishoort in een actiethriller, maar voor mij was het toch een van de betere dingen.
2) Het einde: waarin hij zijn verdriet overwint en besluit om op slechterikenjacht te gaan. Erg heroïsch maar dat paste wel bij deze film.

avatar van Ajax&Litmanen1
Iedereen kan zich denk ik wel voorstellen wat ie wilt doen als zijn hele familie en eigen gezin bruut afgeslacht is door gewetenloze criminelen....
Frank voert uit wat wij dan zouden willen doen en dat is tof. The Punisher is een erg coole film. Geen stompzinnige actiefilm, wel een actiefilm met een uitgedacht verhaal en genoeg emotie. Want niemand vergeet zon drama. Frank pakt de hele bende en de direct betrokken familie van de maffiabaas keihard aan. Hij speelt op een sneaky manier mensen tegen elkaar uit zodat het leven van de hoogste baas een hel wordt. Helemaal als zijn witwasgeld vernietigd wordt door Frank.
Het einde laat zich raden, maar ik vond het wel tof.

Goede actie film, had ik eigenlijk niet verwacht. Heb hem altijd links laten liggen omdat ik er niets van verwachtte maar achteraf blijkt het toch een aardige film te zijn. Thomas Jane en John Travolta deden het prima in deze film. In het begin is de film erg serieus maar op het einde komt er zelfs humor in voor.

avatar van hellblazer93
Viel me enorm tegen. Ik had een brute, shockerende wraakfilm verwacht, maar het viel allemaal smerig tegen. Het kon me maar half boeien en ik vond de film pas op het laatst leuk, toen Tom 'The Punisher' Jane met pijl en boog infiltreerde in John 'The Saint' Travolta's villa.

Matige film en het acteerwerk viel me ook nogal tegen. Wel leuk was de eindscene toen Frank op de parkeerplaats die auto's liet ontploffen in de vorm van zijn logo.

avatar van Spetie
Aardige wraakfilm, die van begin tot einde weet te vermaken. Ondanks dat bij deze comicbook verfilming het verhaal niet echt veel voorstelt, weet de film op het gebied van actie toch goed te overtuigen. De actiescenes zijn talrijk en zien er best goed uit. Ook Jane speelt zijn rol naar behoren en zet een aardige actieheld neer. Het is alleen jammer dat Travolta deze keer eens niet weet te overtuigen in de rol van slechterik. Het is zeker geen topfilm, maar toch een ietwat betere film dan de versie van 1989 met Dolf Lundgren, al houdt het niet over. Voor de actieliefhebber is deze film zeer zeker een aanrader. Als je echter een film met diepgang en goed acteerwerk zoekt kun je deze film beter links laten liggen. Een voldoende is de film zeker wel waard, al is het maar nipt!

Naar aanleiding van het verschijnen van een tweede Punisher film heb ik de eerste ook aangekocht en opnieuw bekeken.
Deze keer de Extended Cut, die een tiental minuten langer duurt.
Ik blijf het een zeer goede film vinden met goede vertolkingen en prachtige actiescènes.
Het was al van 2005 geleden dat ik de film had gezien, en heb er nu net zoveel plezier aan beleefd als de eerste keer.
Hopelijk is de tweede prent, die zonder Thomas Jane is, even goed.

avatar van sinterklaas
Wel een redelijke film. Ik heb de orgineel nog niet gezien, moet ik ook nog zeker doen. Het is weer zon typisch wraakfilmpje/stripverfilming met weinig plot. De actiescenes zagen der wel redelijk uit maar toch heb ik betere gezien. Het acteerwerk tussen Tom Jane en John Travolta vond ik wel een goed duo. Die gevecht met die grote sterke kerel vond ik ook wel grappig.

Maar toch is The Punisher niet echt een film om warm voor te lopen. Alles ziet er een beetje te gelikt uit en zakt vaak als een plumpudding inmekaar. Ik moet die orginele nog maar eens proberen. (als ie ergens te vinden is in Holland)

Vermakelijke actie film. Hoewel het wellicht allemaal voorspelbaar is, is het toch een heerlijke film om naar te kijken. Leuke actie. zo nu en dan wat humor en een goede sfeer.

Ben wel benieuwd naar de oude versie met Dolph!

Quentin schreef:
maar niet beter dan de film uit 1989 met Lundgren.

Erg gek! Ik moest tijdens het kijken echt terugdenken aan die 80s actiefilmpjes met acteurs als Lundgren in. Onbewust waarschijnlijk, want denk niet dat ik het origineel ooit gezien heb.

Wat het ook mag zijn, dit is echt lager dan laag. Ongelofelijk belachelijke zeikfilm die teert op oeverloze clichés, uitmuntend slecht acteerwerk en actieregie van kust m'n kloten. Hoe dit ooit aan z'n gemiddelde gekomen is, is mij een compleet raadsel.

Nu ben ik al geen Marvel fan, maar het beetje wat ik verwacht is dat de film toch een beetje verzorgd oogt. Meestal wel erg gelikt en daarom niet mijn ding, maar dus was gewoon vortlelijk. Editor, cameracrew, art director ... uit welk graf hebben ze die mensen opgevist.

Acteerwerk is ook echt niet te harden. Hoofdpersoon (nobody, vermoedelijk uit een TV serietje?) irriteert de hele film door, ook de rest van de acteurs staat er maar een beetje naar te kijken.

Het revenge verhaaltje is buitengewoon saai, wordt erg slecht gebracht en voorzien van ondermaatse en goedkope jaren 80 actie. Onbegrijpelijk hoe een film als dit ooit het daglicht gezien heeft. Kan niet anders dan dat het geteerd heeft op de naam alleen.

Ik lees hier dat het "keiharde actie" hoort te zijn, ik mis écht waar het sarcasme in dit soort opmerkingen. Goedkope trash die zeker 20 jaar te laat gemaakt is.

avatar van Minotaures
''If you want peace, prepare for war.''

Een geslaagde Marvel reïncarnatie van The Punisher. Het is een sterke actie-film, wat ook een beetje misdaad inhoudt (gangster-aanwezigheid, wat anders?).

Thomas Jane heeft een geschikte uitstraling voor zo'n rol. Met Travolta ben ik al een beetje gewend om hem als badguy te zien (Swordfish en - deels - Face/Off). Ook de vrouwlijke aanwezigheid was hier zeker niet om van af te schuwen. Laura Harring en Rebecca Romijn

Qua actie is het zeer vermakelijk. Genoeg bloed en uitstekende kills (vooral de climax tussen Saint en Castle).

En dat gevecht tussen de Rus en Castle was weer geweldige werpactie.

Als je kickt op het doden van misdadigers, dan is dit een geschikte film. Een aanrader voor Marvel-fans!

avatar van Vinokourov
Wat een stomme wraakfilm zeg . De scene waarin de familie van hoofdpersoon Frank Castle afgeslacht was gewoon comedy capers. Hoeveel fysiek moest hij ondergaan om te sterven? Vreemd genoeg overleeft ie het allemaal zodat ik me oprecht afvroeg of hij toch niet stiekem een ontzettende superheld is. The Punisher is namelijk afkomstig uit de Marvel-stal. Afijn, hierna vervolgt onze grote vriend zijn weg door wraak (alhoewel hij het 'punishment' noemt) te nemen op degenen die zijn familie heeft uitgemoord. Het resulteert in allerlei domme scenes en bizar slecht geschreven dialogen. Echt een dramatische baggerfilm is dit.

avatar van kalehein
Als je alles bij elkaar optelt en dan weer deelt kom je inderdaad op een B-film uit.
Her en der zitten best goede stukken in de film vaar over het algemeen is het gewoon "net niet"
Het geziever aan het begin van de film Dat semi-sentimentele stuk waar hij thuis komt na een geweldige carriere als undercoveragent... hoe kan zo'n agent uberhaupt zo'n kast van een huis betalen??? Beetje affectie proberen op te bouwen voor de gezinssituatie die hierna zwaar overdreven á-la-mexicana wordt afgeslacht. Het eerste wat ik dacht toen ik zijn vader zag was JAWS, niets meer en niets minder
Het is gewoon jammer dat de hele film volgeplempt is met B/C acteurs/actrices want het komt de film uiteindelijk niet ten goede.
Ik las hier iets over een geweldige vechtscene met de rus... Is er iemand die mij kan uitleggen wat hier nu zo geweldig aan is? Ik vond het een beetje een kolderieke bedoeling. De Rus krijgt een mes in zijn lijf en gaat gewoon door, klappen van alles wat er in de buurt is, maar op de meest suffe manier pleurt ie van de trap en is op slag dood
Het einde van de film was ook way over the top! Waarom zoveel C4/Claymores onder auto's doen die van iemand anders zijn??
Als alles van deze film nu in een klein 1,5 uur was gepropt had ie van mij 2,5/3* gekregen. Nu heeft het de onzin ruim een half uur langer geduurd en kom ik uit op 2/2,5*

avatar van RuudC
Op papier is dit de minste film over The Punisher. Beide andere films hebben gavere acteurs voor de hoofdrol en beschikken (als ik het goed begrepen heb) over meer actie. Toch heb ik weinig tegen het gegeven dat Thomas Jane hier The Punisher speelt. Hij zette tenslotte in The Mist al een prima prestatie neer. Het is hier eigenlijk de film zelf die er voor zorgt dat totale euforie uitblijft.

Het verhaal is namelijk wat traag. Meer dan twee uur (heb de extended cut gekeken) is toch aan de lange kant. Het wrekersverhaal is qua opbouw te standaard, maar ook te onorigineel. Op enkele heel goede scenes na is de actie me te ingetogen. De confrontaties met de muzikant en de Rus zijn dan wel weer erg tof. (tof bedacht om die granaat met die staaf terug te slaan. Ook de finale met de frituurpan is vet.) Het Marvelgehalte straalt er naar mijn idee niet echt van af. Het plan dat Frank Castle gedurende de film uitvoert is redelijk tof qua opzet. John Travolta is niet heel bijzonder in zijn rol, maar de finale is best goed gedaan (Actually, I killed both your sons. Mede door het handvol aan gave scenes is deze film van The Punisher best de moeite waard. Aan Thomas Jane heeft het zeker niet gelegen.

avatar van Insignificance
Met of zonder voorkennis is het wel zo ongeveer duidelijk waar het over gaat en toch zit je nog naar ruim een half uur build-up te kijken. Het wordt nog enigszins gered door het eerste grote actiemoment, maar al dat weeïge gedoe gaat natuurlijk nergens over. Voordeel van het intro van een drietal losers is dat je het niet meer serieus hoeft te nemen, nadeel is het koddige karakter van het spul.

Beide hoofdrollen vallen ook al niet op door zwartgallige humor of een flamboyant optreden. Dat de 'held' een saaie lul is, viel te verwachten, maar ook Travolta krijgt bijna niks te doen. Nietszeggende figuren dus. En zo rest niet veel meer dan het geweld. Het zal wel wat meer peper hebben dan menig andere comic verfilming, maar het is tegelijkertijd te tam om een selling point te vormen.

goeie actiefilm, niet te veel en overdreven actie. Gerechtigheid !

avatar van Filmkriebel
Wraak is voor idioten en filmhelden. Castle is geen idioot., als je ziet op welke manier hij Howard Saint opzet tegen zijn eigen vrouw en 20-jaar oude vriend, waarvan hij niet eens wist na zo'n lange tijd dat hij homo was . De stoere Thomas Jane gaat de strijd aan met een niks ontziende Travolta. Karikaturale figuren (film is dacht ik ook een stripverfilming) en zeer krakkemikkig script maar hoogst amusant. Die geblondeerde rus vond ik erg leuk en de scène had een goede komische timing. Verder draait het om talrijke kills en genoegdoening voor the Punisher. Heel erg dun, idioot met erg ongeloofwaardige passages ( hoe hij de kogel overleeft , maar vermakelijk ingeblikt.

avatar van stultmeister
Deze film heeft het allemaal NET niet. Het is niet dat ik me niet vermaakt heb met deze film, maar origineel is het niet. De personages hebben vind ik weinig charisma, het verhaal is flinterdun, de dialogen zijn cheesy en dan blijft er eigenlijk niet veel over.

Omdat deze film me op een vreemde manier toch vermaakt heeft geef ik de film 2 sterren.

avatar van dutchtuga
Slecht. De actie is matig, film duurt te lang en Travolta is wel erg soft als bad-guy. Nee, het origineel met Lundgren is echt vele malen beter.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
The Punisher is een Marvel-film die nogal stiefmoederlijk behandeld wordt. Terwijl ik enkele scènes (afslachting familie en knokpartij van de blonde reus in het appartement) best wel goed vond en me altijd zijn bijgebleven. Kan ik niet van alle Marvel-films zeggen. Het verhaal is nogal voorspelbaar met een hoofdpersonage dat wraak neemt als zijn dierbaren vermoord worden. Maar het geheel is best wel leuk als actiefilm.

Na enkele vergeten pogingen kwam Marvel in 1998 met een sterke verfilming: Blade. The Punisher is een pak minder heroïsch dan deze film en opvolgers als Spider-Man, X-Men of Iron Man. Maar langs de andere kant was The Punisher nog wel een film die er niet voor schuwde om geweld te laten zien, terwijl de meeste Marvel-films nogal braaf zijn en vooral voor tieners gemaakt lijken te zijn. Thomas Jane valt nog best mee in de film, maar het ontbreekt hem aan een passende tegenpartij.

Deze film met een wat creatievere regisseur, de nodige aanpassingen aan de cast maar wel behoud van de gewelddadige scènes en het was een veel betere film geworden.

avatar van Metalfist
God's going to sit this one out

Ik ben een grote fan van de Marvel comics en ben al langer aan het spelen met het idee om alle bijhorende films eens te (her)zien. The Punisher is niet één van mijn favoriete creaties uit de Marvel stal (ik ken hem dan ook enkel uit de verhalen waar hij een guest appearance doet), maar de late jaren '80 verfilming met Dolph Lundgren in de hoofdrol was best nog wel leuk. Ik had al wat goeds gehoord over deze reboot en was dan ook wel benieuwd geraakt.

En aangenaam verrast eigenlijk. Ik heb de extended versie gezien (het grote verschil tussen beide versies is een subplot met Jimmy Weeks die informatie aan Saint doorspeelt) en me geen minuut verveelt. Weliswaar wederom dezelfde opbouw met Castle die heel zijn familie verliest (en dat gebeurt op een over the top doch vermakelijke manier), maar Jonathan Hensleigh maakt er een vrij brute actiefilm van die bovendien nog eens leuk in elkaar zit. Een toffe mix tussen Castle die minutieus zijn wraak voorbereid en een aantal coole gevechten zoals dat met de Rus. Beetje jammer wel dat er niets meer met Harry Heck gedaan werd. Een personage dat volgens mij speciaal voor de film werd gemaakt, iets waar ik niet zo voor te vinden ben aangezien er meestal wel waardige comic equivalenten zijn, en dat wat abrupt aan zijn einde komt. Vond vooral zijn Johnny Cash-achtige stijl waar hij voor zijn slachtoffers een nummer zingt wel leuk.

Thomas Jane leek mij op het eerste zicht een wat flauwe Punisher te zijn, want hij mist de uitstraling die een Dolph Lundgren wel had. Althans, dat gevoel had ik toch de eerste minuten van de film. Eenmaal de film goed en wel op gang komt en Jane zijn bekende plunje aandoet blijkt hij toch een goede Frank Castle te zijn. Ook Travolta is goed op dreef, al lijkt hij wat zijn rol van Swordfish opnieuw te doen, en ook Will Patton overstijgt zichzelf. In het begin dacht ik dat ik me meer ging irriteren aan Dave, Joan en Bumpo maar de invulling door Ben Foster, Rebecca Romijn en John Pinette kan er nog mee door.

Weliswaar geen cameo van Stan Lee, hij heeft niets te maken gehad met de creatie van het personage en wilt daardoor ook niet komen opdraven. Gelukkig valt er voor de rest nog genoeg te beleven. The Punisher is een film die niet altijd evenwichtig is, maar vanwege zijn stijl nog vermakelijk genoeg is.

avatar van Sergio Leone
Leuk.

Een tijdje geleden zag ik reeds War Zone, dus leek een herziening van deze versie wel op z'n plaats. En waar War Zone zich op een totaal andere manier presenteert, vind ik deze versie weinig onderdoen.
Alleen het begin vind ik wat zwakjes, met dat opgeklopte drama en de wat lome manier waarop z'n familie vermoord wordt. Daarna volgt anderhalf uur ouderwetse actie, met nog net genoeg humor en zelfspot, én een meer dan degelijke finale.

Thomas Jane is trouwens ook een deftige Punisher - niet van het niveau Dolph Lundgren, maar zeker ook niet minder dan Ray Stevenson. Qua komische timing is hij misschien zelfs de beste van de drie - al stelt dat ook niet al te veel voor.
John Travolta is een wat kleurloze slechterik - ook al heeft hij een nichterige kop. Ben Foster in een wat apart bijrolletje steelt imo de show.

Qua look doet deze film erg aan de versie uit 1989 denken. Alles oogt wat stoffig, maar dat vind ik een zekere charme hebben. Enkele actiescènes springen er tussenuit - zeker het gevecht met The Russian, zoiets redt een film in z'n eentje als het nodig is. Veel scènes spelen zich af in een vervallen appartementje en op één of andere manier vind ik zo'n set gezellig.

avatar van martijn011
Film op tv gekeken dus neem aan dat ik niet naar de extended cut heb zitten kijken. Kan me niet voorstellen dat ik veel gemist heb, verhaaltechnisch steekt de film prima in elkaar. Tel daarbij op de prima rollen van Travolta en Jane en je hebt een prima thriller die echter nooit boven de middelmaat uitsteekt.

De sfeer van de film is grauw en hard, veel scenes spelen zich ook af in het donker of in een donkere setting.
Dat komt het verhaal wel ten goede, het is per slot van rekening ook een wraakfilm. Jane vertolkt z'n rol met verve, maar kent in Travolta ook een prima tegenspeler. De eindscene met die twee was voor mij het hoogtepunt van de film.
Een prima thriller, niks mis mee.

avatar van Sint Antonius
Goeie film. Jane zet the Punisher degelijk en geloofwaardig neer.
Ik ergerde me wel wat aan de karikaturale buren van Frank in de film. Hun aanwezigheid vloekte wat met de serieuze toon van het plot en van een karakter als the Punisher. De vechtscène met the Russian vond ik soms ook wel wat te slapstick.
De vechtscène op het einde vond ik dan wel weer zeer geslaagd. Ook de manier waarop the Punisher het voor elkaar kreeg om the Saint zijn eigen vrouw en compagnon te doen vermoorden vond ik een leuke vondst.

avatar van Kondoro0614
The Punisher

Na het zien van Punisher: War Zone (2008) wist ik zeker dat The Punisher ook weer erg gewelddadig werd met genoeg bloed en scenes wat je niet vaak tegen komt in een actie films: scenes waar je daadwerkelijk alles te zien krijgt. Hoe iemand met een papier snijmes door zijn hoofd heen word gerampt, mensen een door de keel krijgt en een martel-dood krijgt namelijk: levend verbranden. Ik vind het zelf niet erg om te zien maar als je niet van te over-top gewelddadigheid houd moet je zeker The Punisher niet kijken, voor de rest een PRIMA film hoor!

Het verhaal was vet om te volgen en het concept was gaaf. Ik was altijd erg groot fan van Punshier: War Zone en wist zelf nooit dat ook dit deel bestond. Kwam hem namelijk pas tegen toen die op Netflix gezet was en toen wou ik hem zeker zien. John deed het prima en ook Thomas Jane deed het goed. Ik zal zeggen prima actie film met veel actie scenes, gevechten en mooie explosies. Het heeft mij zeker vermaakt en zo hebben andere dat denk ik ook. Zeker een keer kijken met het andere deel: Punisher: war zone er bij!