Shark Tale (2004)

Alternatieve titel: Haaiensnaaier

Animatie / Komedie

geregisseerd door Bibo Bergeron, Vicky Jenson en Rob Letterman
met de stemmen van Will Smith, Robert De Niro en Renée Zellweger

De zeewereld wordt opgeschrikt wanneer de zoon van baas van de onder(zee)wereld gedood wordt. De jonge vis Oscar wordt gevonden op de plek van de moord. De slimme Oscar maakt gebruik van de situatie door zich voor te doen als de held die het criminele kopstuk daadwerkelijk heeft omgebracht, maar hij komt er al snel achter dat dit de nodige consequenties met zich mee brengt.

avatar van schaap2403
Priema vermaakt.
Vol leuke grappen.
Stemmen passen goed bij karakters,
vooral Will Smith was goed.
Verhaal is simpel, maar leuk.

avatar van TragieStar.*
Het eerste deel van gezien, en vond het tot nu toe niet echt boeiend. Het gaat eigenlijk helemaal nergens over. Geen grappen, nergens 1 stukje drama, geen spanning. En de stemmen van de onderwaterdiertjes zijn ook slecht uitgewerkt. Ze brengen het niet overtuigend en leuk. Ze zijn wel allemaal stuk voor stuk schattig Echt heel lief, maar daarmee red je het niet. Er mag wel wat meer sprankeling in komen, maar verder niet erg slecht hoor. Het kan alleen veel beter. Dat is een animatiefilm zul je denken, maar er zijn betere te krijgen. Dus ik wacht gewoon af, om het niet helemaal af te kraken, en ben benieuwd naar de rest

avatar van TragieStar.*
Een paar dagen geleden gekeken, en vond het een middelmatige film. Het had niet het charme en de leuke momenten van andere soortgelijke animatiefilms en dat stoorde mij. Er zat niet echt een verhaal in wat erg aangenaam was. Het was meer van hetzelfde en de stemmen waren niet goed en overtuigend neergezet ookal was het een sterrencast. Lenny de haai vond ik echt meesterlijk dat wel, hij was zo lief. Waren alle haaien maar zo Eigenlijk was iedereen in de film schattig en vooral de haaien waren best geestig.
Het lijkt allemaal een beetje op Nemo maar dat is toch weer 100 keer beter als dit, ookal is het niet echt te vergelijken het lijkt toch wel op elkaar.
Ik had meer van de film verwacht, maar heb me toch deels vermaakt.
Leuk voor de kinderen, al ben ik bang dat ze het misschien niet snappen of eng zullen vinden met de haaien dat kan natuurlijk ook. Voor volwassenen is het eigenlijk niet veel aan.

2* voor de moeite.

avatar van Black Math
DreamWorks is er in geslaagd hoor. De meest afschuwwekkende computeranimatie die ik tot nu toe heb gezien en dit om de volgende redenen:

1) De hiphop-maniertjes bij het karakter van Smith. Waar het nog wel grappig was om bij de personages van De Niro en Scorsese de pukkel respectievelijk de wenkbrouwen terug te zien, waren die maniertjes van SMith gewoon zwaar irritant.
2) De verschrikkelijke moraal. Alsof we niet al genoeg films hebben gehad over dat we niet ons beter moeten voordoen dan we zijn.
3) De kutmuziek. Was Shrek al verschrikkelijk, dit is helemaal hell. En dan denk je dat je alles hebt gehad, komen Christina Aguilera en Missy Elliott in vissenvorm hun liedjes zingen

Hier is maar één cijfer op z'n plek en dat is jammer, want qua animatie vond ik dit nu juist net wat interessanter dan Finding Nemo. Christina Aguilera geeft echter de doorslag. 0,5*.

avatar van daxclusive
Leuke animatiefilm, niet beter dan Finding Nemo.
Maar ligt ook aan de producent en opbouw van het verhaal.
Geinig voor een regenachtige dag, leuk voor jong en oud.
Behaald op het randje de 3*

avatar van david bohm
Redelijke animatiefilm die wat scherpte mist wat betreft de grappen. Het ziet er allemaal geinig uit en sommige dingen zoals de wasstraat zijn leuk bedacht maar over het geheel genomen geen sterke film.

avatar van ibendb
Shark Tale is niet origineel, grappig of boeiend, maar toch bleef het gezellig.

Dit komt mede door de leuke (soms te veel hiphop/rap) muziek. De animatie was wat we gewend zijn van Dreamworks: Goed, maag kan het niveau niet halen van zijn grote concurrent Disney-Pixar. De personages zijn te oppervlakkig en saai, al vind ik de karaktertrekjes van de vissen heel leuk gedaan. De vis lijkt op de stemverlener.

Angelina Jolie als geldbeluste slet (sorry), WIll Smith als bedrieger-haaienkiller, Jack Black als vegetarische haai en Robert DeNiro als 'maffia'-baas.
Ze werken allemaal. Ook leuk zijn de volwassen grapjes. Zo blijft het ook leuk, maar niet echt leuk, voor de wat oudere kinderen.

Leuk voor kinderen, minder voor de oudere kijker. 2.5*

avatar van K. V.
Deze film was bijna tegelijk uitgekomen met Finding Nemo en Shark Tale is voor mij dan ook de mindere van de twee.
Het verhaal was ook niet bijster origineel en vond dat die gezichten zo op het lijf waren geplakt.
Goed als er niks anders te zien is, maar geen topper.

avatar van gh0stfan
hij BLIJFT leuk, kwam hem tegen in de schappen bij frs.. gelijk ff gekocht!

avatar van PEN15
Begin vooral niet aan de Nederlands gesproken versie. Slechts de hermit crab had een leuke stem, gedaan door die kerel die bekend is van de Nederlandse spongebob geloof ik. De rest was echt een drama, vooral die vrouw die Angelina Jolie even vervangt. Zo is de lol wel in een keer weg, hoe kun je naar iets kijken waarin kraketers Robert de Niro en Will Smith moeten voorstellen en dan ingesproken zijn door Nederlandse mompelstemmen?

Matige film waarin een kleine vis zich voordoet als een haaienslachter. De zoveelste animatiefilm met pratende dieren (ditmaal zijn de vissen aan de beurt). Een aardig verhaaltje waarbij de humor wat aan de flauwe kant is. De twee leukste elementen aan de film zijn de indrukwekkende stemmencast en de vele referenties aan de mensenwereld.

Dick2008
Ik heb deze nog maar eens bekeken, maar het wilde nog steeds niet zo best. Erg lelijk getekend, dat komt ook wel omdat de vissen een smoelwerk krijgen aangemeten zodat ze wat menselijker worden en kunnen praten. En de muziek erbij is verder ook niet best. Naarmate de film vordert wordt het verhaal wel steeds beter. Maar het haaienslachter-verhaal vind ik ook niet zo leuk. Wat ik wel grappig vind zijn de haaien. Vooral de vegetarische haaienzoon, die ook wel wat aan Shrek doet denken, is leuk verzonnen en best grappig. Wat dat betreft begint de film dan ook grappig maar verandert heel snel in een nogal vervelende film. Ook de haaien onderling, als een soort referentie naar "de Godfather", maken de film nog een beetje genietbaar. Maar over het algemeen slaat de humor bij mij niet aan en als geheel vind ik er dan ook niet veel aan. 1.0

avatar van Ralf81
Erg gemiddeld, maar vermakelijk.

avatar van TomaskeX
Zalige film

avatar van TheLionKingFan
Vreselijke film. Alleen de Jack Black-haai was leuk. 2,5*

avatar van frodo-valkje
Slechtste animatiefilm die ik gezien heb. Het verhaaltje is oersaai
en de animatie is foeilelijk. Deze film hoort overduidelijk thuis
op de vuilnisbelt.

avatar van Kondoro0614
Zonde deze film... Echt een flop die je maar links moet laten liggen! Vooral vind ik het zonde dat al die "grote" namen er in zitten en dan is dit eruit gekomen. Neh, 1,5*

avatar van Vinokourov
Ai, het lelijke broertje van Finding Nemo. Het wordt nergens origineel, laat staan reuzegrappig.

avatar van Rico120
een helen leuke film

avatar van Vdk_Movie
Leuke kinderfilm, maar grote broer Finding Nemo is leuker. Wel goede stemacteur cast!

kan iemand mij helpen kan ik hier ook films kijken want ijsnap er niks van ???

avatar van Richard_Voorhees
Jack Black wist hier en daar nog wel grappig over te komen als de vegetarische haai. Verder stelt het verhaal weinig voor, maar weet het nog wel redelijk vermakelijk te blijven tot het einde. Niet een film die ik spoedig nog eens zou kunnen zien, maar wel geinig voor een keer.

avatar van Decec
Een goede animatie/avontuur/komedie/familie film...
Leuk verhaal...
Leuk gemaakte animatie...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...

Matige film. Alles is goed gemaakt, maar het verhaal is gewoon niet goed. Jammer.

avatar van Phantasm
Redelijke animatiefilm, niet echt goed en niet echt slecht, had hier wel wat meer van verwacht.

avatar van Fisico
Als ik moet kiezen tussen het mooie Finding Nemo van Pixar en deze Shark tale, dan is mijn keuze erg vlug gemaakt. Deze Shark tale is een aaneenschakeling van ontgoochelingen waarbij erg weinig positieve elementen aan de oppervlakte komen. De film is doorspekt met een absolute topcast zoals Will Smith, Robert De Niro, Angelina Jolie, Martin Scorsese en Renée Zellweger, maar boet totaal in op inhoudelijk vlak. Het verhaal is ronduit zwak en ondermaats.

Ook visueel vond ik de film povertjes en spreken de personages totaal niet aan. Integendeel zelfs, want ik ervoer alleen maar ergernis. Neem nu Oscar, geen enkele affiniteit had ik met deze vis. Met zijn hiphop-gedragingen en arrogantie, die totaal niet aansloegen, wist ik maar niet te plaatsen wat de makers ermee wilden bereiken.
Eén van de weinige positieve vondsten van de film waren de haaien die veel weg hadden van de familie Don Corleone uit The godfather. Maar ook dat redt de film hoegenaamd niet, laat staan dat je deze ingeving als wereldschokkend inventief moet bestempelen. Ik vond trouwens ook dat de haaien er vrij vreemd uitzagen. Dat ze meestal rechtop zwommen deed daar nog een schepje bovenop. Ook de vegetarische haai Lenny doet veel denken aan Bruce uit Finding Nemo. Weinig identiteit en originaliteit dus deze Shark tale waardoor deze snel in de vergetelheid zal raken...

avatar van Number23
We gaan 2 jaartjes terug naar een film die wel een Oscar nominatie ontving.
Veel leuker dan de vorige 2, vooral vanwege het onderwater thema en de veel betere voice cast.
6.5/10

avatar van IH88
“Any shark that comes around in Oscar town is going down! I get poetic! In the heat I get poetic!”

Redelijk. De onderwaterwereld ziet er goed uit, de stemacteurs zijn uitstekend en de humor werkt. Het probleem van Shark Tale is alleen dat het nergens nieuw of origineel aanvoelt, en alles heb je al eens eerder en beter gezien. De film had wat meer een eigen smoel mogen hebben, en zelfs acteurs als Smith, De Niro, Black, Jolie en Scorsese kunnen dat niet verbloemen.