Shark Tale (2004)

Alternatieve titel: Haaiensnaaier

Animatie / Komedie

geregisseerd door Bibo Bergeron, Vicky Jenson en Rob Letterman
met de stemmen van Will Smith, Robert De Niro en Renée Zellweger

De zeewereld wordt opgeschrikt wanneer de zoon van baas van de onder(zee)wereld gedood wordt. De jonge vis Oscar wordt gevonden op de plek van de moord. De slimme Oscar maakt gebruik van de situatie door zich voor te doen als de held die het criminele kopstuk daadwerkelijk heeft omgebracht, maar hij komt er al snel achter dat dit de nodige consequenties met zich mee brengt.

avatar van davidov
Dreamworks doet nu wat disney deed met Ants.

Doorgaan op hetzelfde succes....een haai die het goed bedoeld en een klein zielig visje die hulp nodig heeft...

Alleen waar Disney iedere keer pracht en praal gebruikt voor zijn animaties gemaakt voor jong en oud, gaat Dreamworks voor de tiener humor en een overdosis aan bekende stemmen...

ben benieuwd hoe de film het in de VS doet/deed

dees lijkt me echt wel lache, leuker dan Finding Nemo!!

avatar van ThaMovieVoter
Lijkt me wel een cool tekenfilmpje, zag vandaag ff wat voorstukjes op tmf.
Zag er goed uit.

avatar van katteke
"Snaaien" is geloof ik iemand die de hele tijd lekkere dingen eet..
Tenminste, mijn moeder zei weleens: 'Zit je nu alweer te snaaien?' en dan was ik dus chips, snoep of wat dan ook aan het eten..

avatar van Wolkenmeter
Vermoeiend filmpje. Het enige quasi-originele idee is om het mafia-milieu ook bij vissen te introduceren. Vervolgens werd dat idee echter op de meest voorspelbare manier uitgewerkt, alsof er één standaard-filmformule bestaat waarnaar filmmakers altijd teruggrijpen wanneer ze even zonder inspiratie zitten. Pixar weet meestal wel die voorspelbare formules binnenstebuiten te keren, mar hier leken ze zelfs geen moeite te willen doen om er iets interessants van te maken.
Bovendien zijn de weinige echt leuke grappen niet echt te begrijpen zonder kennis van het genre van de mafia-film. Als Dreamworks echt hoopt om met deze film kinderen aan te spreken dan rekenen ze er blijkbaar erg hard op dat de aanwezigheid van Will Smith als blitse vis en de moderne soundtrack op zich voldoende zijn.
Een onschadelijke, maar ook overbodige animatiefilm. Volgende keer beter Dreamworks.

avatar van bioscoopzaal
Ondanks de indrukwekkende sterrencast is dit alweer een vrij magere Dreamworks-animatiefilm. De humor is grotendeels té makkelijk (vooral filmverwijzingen, suffe woordspelingen en onderwaterversies van bekende gebouwen en merken), zodat het soms op één grote reclamespot begon te lijken. Het gaat zelfs zo ver dat er op een gegeven moment vis-versies van Christina Aguilera en Missy Elliot opduiken.

Ook de hoofdrol van Will Smith is verschrikkelijk irritant, en zijn oeverloze gewouwel is niet meer dan een dun doorslagje van Eddy Murphy's rol in Shrek, maar dan met een ghetto-smaakje. De hele film probeert trouwens krampachtig hip te zijn, maar de black fish/white fish moppen begonnen al gauw om m'n zenuwen te werken. Ook de foute hiphop soundtrack is grotendeels niet om aan te horen.

Gelukkig zijn er een aantal elementen die de film toch nog de moeite waard maken, niet in het minst de ontzettend goede vertolkingen van Jack Black (als de vegetarische haai Lenny) en Angelina Jolie (als sexy en verleidelijk zoenvis). Ook de openingsscène in de stad (mét onderwater sushibar!) is ontzettend grappig, maar helaas wel een van de weinige momenten waarop de eindeloze reeks Godfather/Jaws-knipogen werken. Ook het standaard verhaaltje ("I want to live up there, I want to be a somebody") en de tenenkrommende moraal dragen weinig bij tot de genietbaarheid.

Gelukkig zitten er hier en daar een aantal bijzonder grappige scènes in (Lenny die zich verkleedt als dolfijn, de Untouchables-achtige vergadering), en is ook de animatie over de hele lijn best goed. Het is alleen zo jammer dat de écht goede moppen zo dun gezaaid waren.

2.5 sterren.

avatar van U-96
Wat 'n duffe alternatieve titel eigenlijk..

avatar van Phoenix
Met de kennis dat de film eerst Sharkslayer heette vind ik dat nog wel meevallen.

Mister_Pink
Kinderen schijnen dit ook helemaal niet leuk te vinden.

leverafronny
Ik heb dan maar zelf opgezocht wat snaaien is. Het is eigenlijk een combinatie van Jordy en katteke: iets eetbaars wegnemen.

leverafronny
Quentin schreef:
Uhm .... het is geen Disney film deze is van DreamWorks.

Zo'n discussie heb je nu bij iedere niet-Disney animatiefilm.

Moviestar
Vond hem erg tegenvallen er zaten enkele leuke grappen in maar dat was het dan. 2,5*

vond hem ook tegen vallen.... wel een paar leuke grappen !! maar veel teveel ge- Yo Yo Bro.... dus een teleurstelling *2,5

avatar van Idol
deze film kreeg redelijke recensies

maar deze film is gewoon hartstikke leuk en grappig

4* en ik vond hem leuker dan finding nemo

lachen hoor

avatar van Jordy
Jordy (admin)
Had iemand al gezegd dat Finding Nemo beter was? Jezus wat een verschil zeg. Nemo prachtig, gevoelig en komisch op zowel het kleintjes- als het volwassenniveau. Shark Tale een film gericht op 14-jarige TMF kijkers (die dan ook hard zaten te lachen in de bios). Had het idee dat de schrijvers een halve dag clips hebben zitten kijken en dachten "laten we die vissen "yo" en "dog" laten roepen, dat vindt de doelgroep vast leuk!"

Ik moet zeggen dat ik best een paar keer heb gelachen natuurlijk, vooral sommige mafia-knipogen waren wel goed... maar verder nogal matig.

avatar van Tara
Ik vond de film echt onwijs goed!
De grappen, de gelijkenis van de echte acteurs in de vissen, haaien en het verhaal erg leuk.
Juist dat ze stukjes uit andere films hadden gehaald: "Are you not entertained," uit Gladiator en "You can't handle the truth!" uit Few good men. Natuurlijk ook de maffia stukjes erg leuk. Kortom ik heb me goed vermaakt!

Art
Ik ga maar eens kijken waar ik de film in de orginele versie kan vinden. Wie doen eigenlijk de Nederlandse stemmen? Ik geloof dat ik ergens Tanja Jess heb zien staan, maar wie doen de rest van de Nederlandse stemmen?

avatar van Jordy
Jordy (admin)
Tara schreef:

"You can't handle the truth!"

Maar waar sloeg die quote op, op dat moment in de film?

Art
Ik heb zelf eventjes gezocht wie de Nederlandse stemmen doen

"In de nagesynchroniseerde versie zullen de volgende Nederlandse stemmen te horen zijn: Edwin Jonkers vertolkt de stem van de hoofdpersoon Oscar, Gijs Scholten van Aschat van maffiabaas Don Lino, Thekla Reuten van de verliefde Angie, Tanja Jess van femme fatale Lola, Rolf Koster van Lenny, de zoon van Don Lino, en Jan Nonhof van Sykes."

Bron: UIP

Als ik die orginele versie niet kan vinden dan moet ik het dus maar met bovenstaande stemmen doen. Er staan een paar namen tussen waarvan ik nog nooit gehoord heb. Wie weet doen ze het naar behoren maar niets kan natuurlijk tippen aan de orginele stemmetjes

Ik zit te wachten.. krijg hem vrijdag binnen, de reacties zijn zo te zien verschillend!

leuke film heb hem al gezien hij is wel grappig

MWX
vond het al met al een beetje slap antwoord op het groote succes van Finding Nemo. maargoed afentoe zatten er best leuke zinnetjes in en was de hummor ook best geinig maar op de een of andere manier miste ik wat. ik kreeg er niet zo'n gevoel bij als bij Shrek of Finding Nemo. al met al best een aardige film maar red het niet bij z'n concurentie. ik hoop dat Dreamworks binnenkort weer eens komt met wat orgineels!!!

avatar van jassonn
Jordy schreef:

Maar waar sloeg die quote op, op dat moment in de film?

Vreemde timming misschien, maar het sloeg natuurlijk op de leugen dat hij een sharkslayer was.

Overigens best grappig filmpje, al vond ik de R&B/rap MTV invloeden soms wat te veel. 3*

avatar van titia
MWX schreef:

Wel grappig, ik was gister in de bios, en daar werd over deze film heel hard geroepen (door bezoekers gelukkig) dat hij van de makers van Finding Nemo was. Altijd weer goed voor vermaak, die bios. (is de film niet leuk, dan de bezoekers wel)

slap aftreksel van topper finding Nemo na dat succes probeerde ze weer wat

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
'I'm his financial advisor. Does anyone want to see my puppets?'

Viel me nog best mee, dit filmpje. Na het zien van de trailer was ik niet bepaald onder de indruk, maar door speling van het lot zat ik toch in de bioscoopzaal vanmiddag. En het viel me allemaal nog best mee. Erg aardige animatie, paar leuk gevonden momenten en de voicecast is ook prima (Black was duidelijk het hoogtepunt). Verder wel erg voorspelbaar, braaf en moralitisch en het komt zeker niet in de buurt van Pixar's meesterwerken (of Dreamworks' eigen Shrek). Maar gelukkig is dit nog wel kijkbaar.

3 sterren.

Ik vond de film een beetje tegen vallen, terwijl ik al helemaal niet zoveel van Shark Tale verwachte. Dat komt omdat ik denk dat de makers van Shark Tale gewoon wilden profiteren van het feit dat Shrek en vooral Finding Nemo zo populair waren.

Ze waren al lang en breed bezig met Shark Tale voordat Finding Nemo uitkwam, dus weet waar je over praat. Weet niet of Shark Tale slap is, maar een (slap) aftreksel van Finding Nemo is het dus niet.

avatar van pjotr
Maar erg toevallig is het wel...:)
Net zoals bij a Bug's Life en Ants - daarvan begreep ik dat Dreamworks er haast achter heeft gezet om Ants eerder in de bioscoop te krijgen dan Pixars tekenfilm....