• 8.613.615 stemmen

La Nuit de Varennes (1982)

Drama / Historisch | 150 minuten

Releasedatum: 7 oktober 1982

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot La Nuit de Varennes

Juni 1791. De controversiële schrijver Restif de la Bretonne ziet een hofdame van Marie-Antoinette op een avond in het geheim Parijs verlaten. Hij concludeert hieruit dat Lodewijk XVI en zijn familie al met het kapitaal gevlucht zijn. Hij kan zijn nieuwsgierigheid om getuige te zijn van deze historische gebeurtenis niet bedwingen en zet de achtervolging in. Op zijn weg ontmoet hij niemand minder dan de, op leeftijd zijnde, meesterverleider Casanova. Door een toevallige samenloop van omstandigheden komen de hofdame, de schrijver en Casanova in het zelfde rijtuig terecht tezamen met een Amerikaanse filosoof en de politieke oproerkraaier Thomas Paine. Dit leidt tot allerlei filosofische en politieke discussies onderweg.

imageimageimageimageimage

De Florange

Virginia Capacelli

avatar van Dustyfan

Dustyfan

Hier staat een tijdsduur van 150 minuten, terwijl de film op DVD slechts 120 minuten duurde en terwijl IMDb maar liefst 7 verschillende 'versies' meldt. Ik heb dus geen idee welke 'versie' de juiste is, maar wel was merkbaar dat vooral in het begin wat geknipt was, want af en toe nogal rommelig. Ook verder in de film vond ik de scene-wisselingen soms wat vreemd overkomen.

Tot zover het 'slechte' nieuws, aangezien er veel goeds van deze film te zeggen valt. Een originele invalshoek voor een historisch verhaal, waardoor het nou eens van een hele andere kant belicht wordt. Eveneens een erg leuke en mooie variant op de 'roadmovie', met dilligences racen is wel weer eens wat anders.

Verder vind ik het acteerwerk erg goed en de kostuums en decors prachtig (op een detail na).

avatar van FisherKing

FisherKing

Sterke film van Ettore Scola. Wat zien we hier. Het is 1791, en krijgen een road-movie te zien, maar wel eentje met uitzonderlijke diepgang die alle kanten van de Franse revolutie benadert.

Er wordt volop gediscussiëerd over de macht van het volk (hoe actueel) tussen de adel, schrijvers en volkslieden, er wordt geconstateerd dat er geen respect meer is voor andermans meningen. En er worden conclusies getrokken uit de zwarte tijden die zullen gaan volgen nu “het volk” de koning terecht wil gaan stellen. (wat later weer meesterlijk wordt ontwricht).

Kortom een film uit een tijd met chaos, waarbij dilligences als bussen staan opgesteld om iedereen te vervoeren. 6 in de cabine, en 3 op de bok achter de koetsier.

En dan hebben we de magnifieke cast. Hoofdrollen voor een fantastisch Marcello Mastroianni, die de hele film naar zich toe trekt, als de humane, maar oude, Casanova. De prachtig spelende Jean-Louis Barrault, en de energieke Harvey Keitel als Thomas Paine.

Ook Hanny Schygulla speelt wonderschoon.

Nog even over de dub, het is weer de vertrouwde Italiaanse dub, wat op zich jammer is, want de voertaal hoort toch wel Frans te zijn bij de grote scenes. Maar dat is slechts een klein kritiekpuntje en wordt goedgemaakt met de mooie score van Armando Trovajoli.

4 dikke sterren.

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

• 20770 berichten

Grappig uitgangspunt. Een bont gezelschap is tijdens de Franse revolutie om verschillende redenen samen door Frankrijk op reis. En met name de adelijke figuren en de mensen die er omheen hingen beseffen de impact van de gebeurtenissen niet helemaal. Ze houden vol dat het volk van de koning houdt. Tijdens de reis zijn er wat discussies over de macht van de elite en het gepeupel.

Dat levert een vrij lichtvoetige, bijna vrolijke film op met theatrale en soms wat karikaturale personages. Erg Italiaans en qua acteren soms ook bijna een achtiende-eeuws toneelstuk.

Niet echt mijn ding dit. Ik heb Scola's gezien die ik beter vond. Daarvoor vind ik de uitbundige stijl te weinig aansluiten op het thema. Maar vermakelijk was het wel.

avatar van 93.9

93.9

Enige kennis over de Franse Revolutie is gewenst bij deze film.

Film voor geschiedenisleraren!

Mij riep al dat gestrooi met historische namen grote ergenis op.

avatar van Fransman

Fransman

• 1989 stemmen

Een ingenieus verteld verhaal dat je midden in de roerselen van de Franse Revolutie plaatst. Terwijl Lodewijk XVI met zijn familie op de vlucht is voor de revolutionairen heeft het 'gepeupel' daar lucht van gekregen en achtervolgt hem tot ze hem in Varennes een halt weten toe te roepen. Heerlijk hoor, die achtervolgingen met die postkoetsen, net zo van elkaar verschillend als de auto's en bussen van tegenwoordig.

Intussen praat een groepje aristocraten in zo'n koets over van alles en nog wat, over het leven en over de toekomst van de revolutie. Daartussen schrijver Restif de la Bretonne die optreedt als een sterverslaggever avant la lettre. Ik heb zitten genieten. Vooral ook van Marcello Mastroianni als een uitgebluste Casanova en Hanna Schygulla als hofdame van Marie-Antoinette. Cinematografisch is het een juweel. Die Scola kon er wat van.