Still of the Night (1982)

Mystery / Thriller

geregisseerd door Robert Benton
met Roy Scheider, Meryl Streep en Jessica Tandy

Op zoek naar antwoorden voor de moord op haar getrouwde minnaar Josef Somer bezoekt Brooke Reynolds zijn psychiater Dr. Sam Rice. Sam voelt zich onmiddellijk aangetrokken tot Brooke die hij alleen kende uit de gesprekken met Josef. Als hij ontdekt dat haar vader op mysterieuze wijze is gestorven en dat zij erg veel gelijkenis vertoont met een vrouw die hem stalkt raakt hij geobsedeerd door haar. Als de politie hem vraagt wat hij weet over de relatie tussen Brooke en Josef beroept hij zich op zijn beroepsgeheim alhoewel hij vermoedt dat zij wel eens de dader zou kunnen zijn. Haar zowel vrezend als begerend, wordt hij vervolgens geplaagd door nachtmerries dat hij wel eens haar volgende slachtoffer zou kunnen zijn.

orbit
Prima thriller! Met veel stijl gemaakt in de traditie van de meester van suspens.

Hm.. tja. Vond het meer overkomen als een gemuilkorfde Brian de Palma.

Typisch New Yorks suspensethrillertje dat een beetje hetfigheid miste. Streep en Scheider zijn daarentegen (uiteraard) weer erg goed.

De regisseur heeft zich, bij het maken van deze kille film noir-achtige psychologische thriller, klip en klaar laten inspireren door Hitchcock. De film was vooral visueel sterk, maar ook steriel en clichématig. Bovendien miste ik in het verhaal, buiten de gaten in het plot, de contouren en was het allemaal aan de ongeloofwaardige kant. Ik vind Meryl Streep en Roy Schneider op zichzelf bijzonder goede spelers, maar hier misten ze onderlinge chemie.