• 11.285 nieuwsartikelen

Met onder meer: Gerard Butler, Navid Negahban en Ali Fazal

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 8 juni 2023

Plot Kandahar

"The only thing more dangerous than the mission is the escape."

Tom Harris is een undercover CIA-agent in Afghanistan. Door een lek in de inlichtingendienst wordt zijn verborgen identiteit en geheime missie onthuld. Na de ontmaskering moeten Tom en zijn vertaler, vast in het hart van vijandig gebied, een weg uit de woestijn vechten en een verzamelpunt in Kandahar bereiken. Tijdens hun ontsnapping moet Tom vijandelijke elitetroepen en buitenlandse spionnen zien te ontwijken, die de jacht op hen hebben geopend.

Social Media

Alle Media

scorsese

Matige film over een geheim agent op missie wiens identiteit bekend wordt gemaakt. Het duurt nogal lang voordat de film echt op gang komt, mede omdat het verhaal onnodig ingewikkeld is gemaakt. Een clichématig hoofdpersonage waar de casting van Gerard Butler alleen maar aan bijdraagt. Een aantal aardige actie-scenes en vooral veel mooie plaatjes van de woestijn.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Het iets mindere broertje van The Covenant (2023), waarmee deze film veel gelijkenissen heeft. Ik kan Butler doorgaans wel smaken in dit soort actiefilms dus aan hem ergerde ik me niet teveel. Kandahar gebruikt wel een heel grove stereotypering van de Arabische wereld, als je dat met Covenant vergelijkt. Zowat elke in beeld komende Arabier is een extremist of een verrader, en elke vorm van nuancering wordt opzij geschoven om toch maar een lekkere zwart-wit actiefilm te verkrijgen. Enkel "Mo" de vertaler moet tonen dat er ook "goede" gasten zijn, want verder heeft Mo maar weinig werk behalve meezeulen met Black Ops operative Tom Harris. Het is desondanks wel een leuke film om te volgen en sommige scènes waren gaaf gefilmd (bvb met de aanval van de Iraanse heli).

The Covenant (4*) voelde veel krachtiger aan, temeer door de menselijke dimensie en het echt gebeurde verhaal, wat het zoveel realistischer deed aanvoelen.

avatar van xxERWINxx

xxERWINxx

Vandaag bekeken op blu-ray, maar had er veel meer van verwacht, uiteindelijk toch een tegenvaller deze film.

Vaak maakt Gerard Butler goede actiefilms zoals de ''Fallen'' reeks, Plane, Last seen alive en het zeer goede ''Greenland'', maar deze film boeide mij niet zo.

In het begin is hij al wel spannend, daarna wordt het verhaal wat duidelijker en worden ze achtervolgt door verschillende groeperingen, maar rond het midden van de film zien we zo'n 20 minuten aan donkere beelden van het gevecht met de helikopter, je ziet gewoon bijna niets wat er gebeurd, ook daarna niet.

Als het dan weer dag word zien we Butler in een ander kamp en komt het tot een ontknoping dat nog wel redelijk te doen was, maar echt spectaculair word het nergens meer.

Al met al best een tegenvaller en je moet ervan houden.

avatar van Alathir

Alathir

• 2084 berichten

Ric Roman Waugh is een regisseur die al wel bewezen heeft dat hij leuke films kan maken. In deze film werkt hij weer samen met Gerard Butler, maar deze keer duurt het al zo goed als een halve film vooraleer de film op gang komt. De intro is zeker te lang. Het is wel een erg actuele film natuurlijk, met de toestanden in het Midden-Oosten.

Het is al zot dat Amerikanen daar hun film mogen komen maken. Kandahar past de gewoonlijke formule toe maar werkte nergens al te zeer in op mijn zintuigen. Drama is er vrij weinig, meestal komt er meer tijd met familie in voor.

Dat blijft hier erg op de achtergrond. De actie is ok, maar blijft redelijk beperkt.

avatar van Pecore

Pecore

Oef, wat een enorm slecht scenario zeg. Het conflict tussen soennieten en sjiieten willen vermengen met een eenvoudig ontsnappingsverhaal in een film van twee uren is vragen om problemen. En die krijgt het ook. De CIA, de Pakistaanse geheime dienst, het Iraanse leger, de taliban, een Afghaanse warlord, een bekeerde Amerikaanse huurling, ISIS (of Afghaanse commando's die zich voordoen als ISIS), een journalist als klokkenluider, een Afghaanse tolk. En dan ook nog Butler in zijn bekende rol als goedaardige badass. Veel teveel van het goede.

avatar van Timecop

Timecop

Ben echt wel een fan van de acteur Butler, maar dit was wel erg 13 in dozijn. Niettemin best aardig voor een doordeweeks avondje Netflix, maar zou er geen geld aan uit hebben willen geven.

avatar van wouds601

wouds601

Pecore schreef:

Ja precies dit. Veel te warrig allemaal. Zelfs voor een Gerard Butler prent. Veel te veel onnodig geneuzel tussendoor.

toch ook paar leuke actiescones. vooruit, 2,5*.

avatar van Toontje G

Toontje G

De kogels vliegen in de rondte en je weet op een gegeven moment niet meer wie van welke partij is. Een doorsnee film met een niet al te moeilijk plot.

avatar van schram101

schram101

• 2047 stemmen

Mijn 6e film van Ric Roman Waugh en ik denk dat na Felon dit toch wel zijn beste is. Al zegt dat meer over rest. Ik heb me eigenlijk best geamuseerd namelijk. Kandahar is eigenlijk een redelijk simpele actiefilm en dat in een Midden-Oosten setting. Geloofwaardig is het wellicht niet maar daar kon ik wel doorheen kijken. Ondanks dat de zelfspot ook niet bepaald van het scherm spat.

Butler is verder gewoon cool, is de film visueel aantrekkelijk en de locaties in Saudi Arabië prachtig. En gelukkig krijgt de uiteraard aanwezige scheiding en vader-dochter relatie nauwelijks aandacht. Met wat toffere of hardere actie had dit best een halfje hoger kunnen scoren.

avatar van Fonzo

Fonzo

Zitten toch wel een hoop slechte punten in de film, motor met gladde banen volgas door de woestijn

avatar van GuzziGirl

GuzziGirl

Mooi van opzet, mooi land met die bergen maar erg verwarrend, op een gegeven moment weet je niet meer wie wie is en wie tegen wie vecht.

Hier snapten we het niet meer. Film toch uitgekeken, het einde was dan wel weer mooi.

avatar van Shadowed

Shadowed

Het scenario van Mitchell LaFortune is zo uitgerekt en oninteressant als je ze maar kan maken binnen dit soort omgevingen, maar regisseur Ric Roman Waugh sprong er enthousiast bovenop. De eerste helft van Kandahar is op deze manier werkelijk geen doorkomen aan, ook niet met een best aardig geacteerde rol van Gerard Butler. De dreiging en ernst van de situatie is niet voelbaar, de dramatische zijverhalen leuteren eindeloos lang door en de regiebenadering van Waugh is te klassiek om op te vallen. Enkele actiescenes creëren wat leven in de brouwerij eenmaal de (broodnodige) tweede helft is aangebroken, maar er heerst een sterk gevoel dat de gevaarlijke wereld waarin de personages zich bevinden met vriendschap, roze eenhoorns en veel liefde volledig overwonnen kan worden. Een uiterst zoetsappige uitwerking van een brute en dreigende inhoud, waar enkel het goede acteerwerk en enkele spectaculaire kogelwisselwerkingen nog opvallen. Een speelduur van 119 minuten voor dergelijke materie simpelweg niet te vreten.

avatar van Filmreiziger

Filmreiziger

Een standaard CIA-agent-baant-zich-een-weg-door-vijandige-woestijn verhaal dat brengt wat je er van kan verwachten. Ik had er iets meer van verwacht, maar heb me niet verveeld.

Ik houd van dit thema, dus een film moet het ook wel echt verknallen wil je mij kwijtraken. Dat doet Kandahar ook niet: ik heb een leuke avond gehad en me niet verveeld. Dat maakt niet dat het ook een goede film is. Acteerwerk is standaard, de soundtrack eigenlijk heel mooi maar niet altijd passend en de beeld die geschoten zijn in Saoedi Arabië zijn subliem. Een mooie bonus is dat het verhaal is geïnspireerd op de verschillende ware gebeurtenissen die voormalig CIA agent (nu scriptschrijver) Mitchell LaFortune heeft meegemaakt in zijn tijd bij de geheime dienst.

Maar er is ook veel op te merken zoals andere reviewers ook al hebben aangegeven: veel, heel veel cliches zoals de Arabieren worden neergezet. Het verhaal heeft een nodeloos complex begin (wat ook later niet bijdraagt aan een mooie ontknoping of zo) en er zitten een aantal onnodige fouten in de film: een auto ramt een andere auto: één auto ligt in puin, de andere auto rijdt zonder schade door. En als je in een neerstortende helikopter zit die in brand vliegt zonder hulpverleners paraat, komt daar een lichaam uit zonder brandwonden en bijna onberispelijke staat. Dat soort dingen. Niet dramatisch maar toch storend en volstrekt onnodig. Het einde wordt overdreven sentimenteel gedramatiseerd waarmee de film zich wat de serieus lijkt te nemen. Het is allemaal iets te veel 'chatgpt' niveau. Op de één of andere manier werd ik ook iets minder in het verhaal gezogen dan ik had gewild, de spanning wordt niet écht voelbaar. Er was gewoon meer uit te halen en dat is zonde.

Daarom blijf ik al met al steken op 2,5 ster. Als je van het thema houdt of fan bent van Butler vooral kijken, anders kun je deze denk ik beter overslaan.

avatar van Rimmshot

Rimmshot

Net zoals plane is dit ook niet echt de moeite waard. Hak op de tak verhaal,weinig spanning,te veel karakters waar je niks mee kunt. Nee Gérard Butler,de laatste films ,regenvallend.