Green Card (1990)

Verenigde Staten / Australië / Frankrijk
Romantiek / Komedie

geregisseerd door Peter Weir
met Gérard Depardieu, Andie Macdowell en Bebe Neuwirth

Brontë Parrish, een geboren en getogen New Yorkse, heeft een droomappartement met aanpalende serre gevonden, maar de eigenaars willen alleen aan echtparen verhuren. De Fransman Georges Fauré krijgt een job aangeboden in de Verenigde Staten, maar moet daarvoor aan een verblijfsvergunning zien te geraken. Een wederzijdse vriend brengt de twee op het idee een verstandshuwelijk af te sluiten. Alles gaat goed tot de immigratiedienst onraad ruikt.

avatar van Fran
Ik kon me niet echt inleven in deze film vanwege het tenenkrommende slechte acteerwerk van Macdowell. Voor een romantische komedie zat er ook weinig humor in. En het verhaal, beetje ongeloofwaardig. Maar na een vermoeiende dag is het een aardig wegkijkertje.

avatar van brabusRUS
Top vermaak. Vooral Gerard!

Matige film waarin twee mensen met elkaar trouwen op papier met ieder hun eigen reden. Op zich een prima gegeven. Een romcom is dit niet echt te noemen, want daarvoor zit er te weinig com in (afgezien van een paar vermakelijke scenes). Gérard Depardieu zet zijn rol charmant neer in zijn Amerikaanse filmdebuut. Net geen 3.0 sterren voor deze mindere film van Peter Weir.