Mask (1985)

120 minuten / 127 minuten (director's cut)

geregisseerd door Peter Bogdanovich
met Cher, Eric Stoltz en Sam Elliott

Rusty Dennis is een nuchtere vrouw en leidt een bewogen en wild leven. Ze is tevens moeder van Rocky die door een ziekte ernstig misvormd is in zijn gezicht. Rusty vindt dat haar zoon, die moeilijk door vreemden wordt geaccepteerd door zijn uiterlijk, dezelfde kansen in de maatschappij moet krijgen als iedereen.

Mask is een ontroerend verhaal over een jongen met een misvormd gezicht die tracht zo goed mogelijk het 'normale' leven van een tiener te leven. Hij moet niet enkel constant opboksen tegen de vooroordelen in onze maatschappij, maar na zijn eigen demonen overwonnen te hebben moet hij ook nog eens zorgen voor zijn labiele moeder ( een rol van een bijna onherkenbare, maar fantastische Cher ).
Tijdens het kijken van de film heb ik mezelf herhaaldelijk afgevraagd hoe ik zou functioneren in deze geïdealiseerde samenleving moest ik in dezelfde situatie als Rocky zijn. Hoe kan je ondanks alle afwijzingen en bespotting doorgaan met een leven dat niet veel beter lijkt te worden?

avatar van Filmkriebel
Filmkriebel schreef:

Minder dan een 5 geven zou niet eerlijk zijn.

Blijft een goede sterke film met "krop-in-de-keel" momenten maar toch geen instant classic. -1

avatar van Filmkonyn
Voor mij de beste film ooit gemaakt... Zijn weinig films die echt blijven hangen, maar deze is voor mij echt een classic. Geniale rollen, super acteerwerk en een prachtig verhaal met een ander einde als wat we normaal gewend zijn.

5 *****

Wat een mooie film en wat speelt die Cher fantastisch. Deze film raakt je tot op het bot.

avatar van yeyo
Mask heeft het potentieel om een sentimentele draak van een film te zijn. Veel films met dergelijke thematiek willen er al gauw een 'larger-than-life' element bij betrekken. Deze film speelt echter in op reële emoties door de echtheid van de personages en de kleinschaligheid waarmee het gebracht wordt. Ook het ontbreken van een pathetische soundtrack draagt daar toe bij. Ik was aangenaam verrast door het acteerwerk van Cher, ze komt zeer sympathiek en overtuigend over.

Ik was echter minder onder de indruk van Rocky's ontwapenende humor en de manier waarop in haast elke scène moet duidelijk gemaakt worden hoe hij ondanks zijn voorkomen ongelofelijk intelligent is. Alsof de kijker anders minder medelijden met hem zou hebben. Op narratief vlak ook best stuurloos en ongestructureerd. Maar desalniettemin een aangenaam klein filmpje.

avatar van Malli
Aandoenlijk portret van een jongen met een ernstige gelaatsmisvorming en zijn niet-alledaagse familie. Alle ingrediënten voor een tranerige Vijftv-fim zijn aanwezig, maar de grote verdienste van deze film schuilt in het feit dat hij, hoewel bijwijlen zeer ontroerend, nooit klef wordt. Aanrader.

avatar van mikey
Vanavond te zien!! Mocht je thuis blijven; zou je zeker moeten kijken.

avatar van Thomas83
Inderdaad. Deze film is helemaal niet zo bekend en hoog gewaardeerd gezien de kwaliteit. Een van de films die op mij als kind erg veel indruk maakte weet ik nog. En hij staat nu nog als een huis. Ga zo zeker kijken.

avatar van qwertzu
Heb deze film voor jaren geleden al eens gezien en was erg onder de indruk!!
Ben nu weer aan het kijken en nog steeds "pakt" de film me.
Beoordelen doe ik straks, eerst af kijken haha

Vroeger deze film al eens gezien en net weer.
In m'n herinnering stond deze gerangschikt bij "aardige film".
Nu kan ik zeggen dat het veel meer dan dat is. Sterk verhaal!
Over Cher: zeer mooie dame en onverwacht goed geacteerd.

Mijn waardering voor deze film uit 1985:

avatar van Thomas83
De film is wel een beetje kinderlijk uitgewerkt af en toe, met altijd onsympathieke en domme mensen die vervelend op Rocky reageren of de vrije en onbezorgde mensen die hem accepteren. Verder heeft de film wel weinig subtiele scènes zoals Rocky die vertelt over de Trojaanse oorlog en applaus krijgt van heel de klas, maar het thema is prachtig en het is echt een film met een hart. Ook al die wat ongenuanceerde scènes werken gewoon uiteindelijk. Stoltz en Cher spelen ook zo leuk samen.

avatar van mikey
Thomas83 schreef:
Niet zozeer dom maar onwetend... en veel van hen werden na omgang met Rocky ook vrij en onbezorgd. Gisteren wel weer zakdoekentijd zeg.

avatar van yeyo
Ik vond juist dat er gezien de thematiek weinig extreem onbegrip is tegen Rocky. In films over mensen met een handicap heb je meestal wel een paar individuen die op een onrealistische wijze 'evil' zijn, hier gelukkig niet.

avatar van Erick1985
Filmkonyn schreef:

5 *****
Ik had het zelf niet beter kunnen formuleren. Echt een top-film!

B-200
Weet iemand waar je zo'n masker kan kopen?

avatar van bjerik76
geweldige cast, ontroerend verhaal.
zeer goede klassieker uit de jaren 80.

Zeker een indringende film over een zeer ongewone ziekte maar een al te tranerige en overvriendelijke sfeer.
Begrijp de levensstijl van de moeder niet en zeker niet haar gedrag wanneer ze ontdekt dat haar zoon dood in bed ligt. Ze smijt onmiddellijk de boel kapot daar waar het menselijk normaal zou zijn geweest hulp in te roepen.
Sam Elliott vind ik maar papperig would-be slim zijn rol vertolken en Cher acteert voor de galerij. Laura Dern vind ik wel goed..

Als kind toen gezien , vond hem toen erg mooi .
Binnenkort nog eens bekijken