• 8.345.920 stemmen

banner

The Power of the Dog (2021)

Western / Drama | 128 minuten

Genre: Western / Drama

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk / Canada / Australië / Nieuw-Zeeland / Verenigde Staten

Geregisseerd door: Jane Campion

Met onder meer: Benedict Cumberbatch, Kirsten Dunst en Jesse Plemons

Releasedatum: 18 november 2021

• Netflix Bekijk via Netflix

• Bioscoop Te zien in 3 bioscopen

Plot The Power of the Dog

De vrijgezelle broers Phil en George Burbank zijn welgestelde landeigenaren uit Montana. De een is een geleerde alleskunner, de ander een stille werker, maar beiden hebben gemeen dat ze alom gerespecteerd worden. Na een incident dat tot de dood van de lokale arts leidt, groeien diens weduwe Rose en George naar elkaar toe. Het paar trouwt in het geheim waardoor de loyaliteit tussen de broers op de helling komt te staan.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Social Media

avatar van Flavio

Flavio (moderator films)

De film-comeback van Jane Campion, haar eerste in dik 10 jaar. Het valt niet tegen, dankzij de mooie beelden, een trage maar fijne opbouw en goed acteerwerk van vooral Kodi Smit-McGee en toch ook wel Kirsten Dunst. Ik vond, een opgelopen nicotinevergiftiging of niet, Cumberbatch in eerste instantie iets minder overtuigend. Zelfs vloekend en ongewassen komt hij niet over als rauwdouwer. Later bedacht ik, dat was zijn personage ook niet écht, een klassiek geschoolde jongen die worstelt met zichzelf en dan maar een soort uber-macho wordt. Hij herkende zichzelf waarschijnlijk ook meer in de nogal feminiene Peter dan hij wilde toegeven. Plemons vond ik ook goed in een erg ingetogen rol. Overigens een beetje rare keus deze twee als broers te casten. Smit-McGee lijkt eerst een gevoelige, wat sukkelige jongen maar heeft juist eerder iets kils, iets boosaardigs bijna. Een acteur met een aparte uitstraling die perfect is voor deze rol.

Wat de regie betreft, het had van mij wel iets subtieler gemogen. Dat geldt bijvoorbeeld voor het drankprobleem van Rose die tussen de lege flessen scharrelt om ergens nog wat restjes op te zuipen, maar ook voor het net wat te uitleggerige toontje tegen het einde, of eigenlijk eerder al, als Phil het besmette touw knoopt met zijn bebloede hand. Beste scène vond ik het oefenen aan, jawel, de piano.

avatar van Collins

Collins

Bij het kijken naar deze film van Jane Campion dringen zich onmiskenbaar vergelijkingen op met The Piano. Beide films spelen zich af in een afgezonderde omgeving. Beide films hebben een historische setting. The Piano speelde zich af in de 19e eeuw. The Power of the Dog in 1925. Beide films verhalen van intermenselijke relaties. Beide films gaan over onderdrukte gevoelens die niet worden uitgesproken maar voor de kijker helder zichtbaar zijn. Soms visueel. Soms via muziek. Beide films handelen om conflictsituaties tussen de personages. Sudderende onenigheden, die vanaf het begin sfeerbepalend zijn en dermate intensiveren dat de verwachting wordt geplant dat ze ergens in de film tot een gewelddadige uitbarsting komen.

In tegenstelling tot The Piano concentreert de film zich voornamelijk op de mannelijke karakters, waarvan de zeer mannelijke Phil (prachtig vertolkt door Benedict Cumberbatch) wel de meest complexe en meest ondoorzichtige persoonlijke hoedanigheden bezit. De enige relevante vrouwenrol is voor Kirsten Dunst die sterk begint maar haar prominente rol in de film gaandeweg verliest aan de mannelijke karakters.

Omdat de benepen setting niet toelaat dat er vrijuit wordt gecommuniceerd tussen de personages, laat Campion vooral de beelden spreken. In de scènes die het meest over de innerlijke leefwereld van Phil zeggen, wordt in het geheel niet gesproken. Niks kitscherigs aan. Het zijn krachtige scènes die zelfs ontroeren. Het verhaal blijft altijd afstandelijk, benadert de personages heel voorzichtig en laat belangrijke informatie slechts subtiel doorschemeren. Bevrijdende hallelujah-momenten ontbreken.

Dat wil niet zeggen dat de film gebeurtenissen emotieloos registreert. De film heeft heus ontroerende en liefdevolle momenten. Korte scènes met ruimte voor het tonen en ondergaan van menselijke gevoelens. Het is alleen zo dat uit het verhaal nooit de bevestiging ontstijgt dat alles ooit helemaal goed komt. De onderlinge relaties vertoeven nu eenmaal in een moeizame atmosfeer van achterdocht, hatelijkheid en tragiek.

Prachtfilm.

avatar van mrklm

mrklm

De western krijgt opnieuw een vrouwelijke impuls onder de regie van Jane Campion, die echter teveel bezig is om een lange neus te trekken naar klassieke ‘mannenfilms’ en daardoor het oog op het verhaal en de implicaties daarvan meermaals dreigt te verliezen. Bovendien blijkt de rol van Kirsten Dunst, als de alcoholistische weduwe die een speelbal wordt in de rivaliteit tussen twee veedrijvende broers [Benedict Cumberbatch, Jesse Plemons] opvallend ondankbaar te zijn. Het verhaal betreft twee broers die al 25 jaar samenwerken, maar totaal verschillende normen en waarden blijken te hebben. Dat blijkt tijdens een bezoek aan het restaurant dat gerund wordt door Dunst en haar zachtaardige zoon [Kodi Smit-McPhee]. De ongemakkelijke sfeer is vooral het gevolg van de onconventionele, uitmuntende score van Jonny Greenwood.

avatar van Pip2020

Pip2020

Ik heb de film uitgezet toen die would be cowboy het paard ging slaan

avatar van schrans

schrans

Begint nogal weinig prikkelend, maar slaagt er doorheen de film wel in de tensie op te bouwen. Het verhaal stelt op zich weinig voor, maar de onderhuidse spanning groeit, deels door mooie neergezette rol van Cumberbatch.

avatar van mjk87

mjk87

Mooi maar traag, en eigenlijk iets te veel art-house, dus dramatiek om de dramatiek. Mooie beelden van de Amerikaanse binnenlanden in een film die eigenlijk geen western is, althans zich afspeelt in de periode die wat later ligt. Verder redelijk gespeeld, maar ook erg kil en afstandelijk en de film raakte mij echt nergens waardoor dit best een moeilijk uit te zitten film was. 2,5*.

avatar van Aapje81

Aapje81

• 1928 berichten

Vooraf had ik niet gelijk door dat het hier ging om een film van Jane Campion. Zij heeft The Piano op haar naam staan en de vermoeiende serie Top of the Lake (Serie, 2013 - 2017) - MovieMeter.nl.

The Power of The Dog is eigenlijk meer van hetzelfde. Goed geacteerd, maar bijzonder onsympathieke personages in een film die zich zich voortsleept en nauwelijks interessant wordt. In pakweg de laatste 20 minuten veerde ik even op maar het was vechten tegen de slaap en uiteindelijk komt het allemaal niet lekker uit de verf.

De bedoeling is denk ik dat het allemaal rauw en authentiek overkomt maar een gevoel van stuurloosheid en desinteresse neemt de overhand. De acteurs kunnen nog zo hun best doen maar zolang Jane Champion niet weet hoe ze een boeiend scenario moet schrijven blijven haar films saai, vervelend en inwisselbaar.

Kortom meer van hetzelfde ondanks de goede acteerprestaties.

Matig.

avatar van Noodless

Noodless

Zeer traag opgebouwd verhaal met oninteressante personages dat zich voortsleept naar weliswaar een verrassende twist, maar het verhaal weet totaal niet te boeien. Goed acteerwerk, maar buiten Phil krijgen de meeste personages weinig invulling zoals zijn ouders, de gouverneur en echtgenote, zijn broer George en zelfs de uitwerking van de weduwe Rose en haar zoon is op dat gebied oppervlakkig. Zeker geen film voor een tweede kijkbeurt. 5/10

avatar van lingoer

lingoer

Poeh……. mooie setting, traag, mooie acteerprestatie van Benedictus C, maar wat een gemiste kans om het verhaal echt goed te maken/ uit te diepen.

Dit is een gemiste mogelijkheid. Er blijven veel vragen over, die onbeantwoord blijven. Die ben je overigens 1 minuut na de film alweer kwijt bent. Daarmee vind ik het uiteindelijk een te zwakke film.

avatar van schram101

schram101

The Power of The Dog is geen doorkomen aan. Vreselijk saaie film die ondanks het prima acteerwerk vrijwel nergens weet te boeien. Visueel is er niet veel te genieten en de soundtrack is al net zo tam. Hoewel de setting nog wel aardig wordt neergezet met fijne locaties en dito aankleding; als er niets in die setting gebeurd valt er weinig te beleven. Ook het doen en handelen van personages is redelijk ongeloofwaardig.

avatar van Sisko

Sisko

Tegenvallende film. Duurt enorm lang, had af en toe de neiging om door te spoelen. De broers zijn ook merkwaardig gecast omdat ze totaal niet op elkaar lijken, niet fysiek en ook niet in doen en laten. Eén kan natuurlijk van de melkboer zijn. Weet ook niet goed wat ik nu aan moet met de latente homoseksuele gevoelens die af en toe opduiken in de film.

Omdat de beelden van Montana prachtig zijn, toch nog 2,5 sterren.

avatar van Captain Pervert

Captain Pervert

• 1921 stemmen

lingoer schreef:

Er blijven veel vragen over, die onbeantwoord blijven.

Stel eens eentje.

Ik lees op diverse sites dat mensen relatief simpele dingen soms niet helemaal door hebben bij deze film.

avatar van AC1

AC1

Ik wist het! De film heeft gisteren drie Golden Globes gewonnen: Best Picture Drama, Best Director Motion Picture en Best Supporting Actor.

avatar van Alittleromance

Alittleromance

Vond hem persoonlijk zeer zwak. en deze wint dan de Golden Globes. Dan zijn er toch een pak betere films gemaakt.

avatar van AC1

AC1

Alittleromance schreef:

Dat is best mogelijk maar van de films die ik heb gezien heeft deze de meeste indruk gemaakt. Blijkbaar was dat ook zo voor de leden van de Golden Globes jury. Ben benieuwd of de Oscars meegaan in hun mening.

avatar van Basto

Basto

Alittleromance schreef:

Er moest natuurlijk een vrouw winnen….

avatar van eRCee

eRCee (moderator nieuws)

Originele opmerking zeg. Ik denk 3 likes.

avatar van -GX.L

-GX.L

Pip2020 schreef:

Ik heb de film uitgezet toen die would be cowboy het paard ging slaan

Wat een verschrikkelijke scène was dat! Die gedachten ging ook zeker door mijn hoofd.

avatar van macrobody

macrobody

eRCee schreef:

Originele opmerking zeg. Ik denk 3 likes.

gaat dit over de film? of maak je jezelf nu schuldig aan opmerkingen om reacties uit te lokken?

avatar van macrobody

macrobody

lingoer schreef:

Ik vroeg me ook af hoe het kon dat hij geïnfecteerd was, maar het ligt er inderdaad eens niet duimendik bovenop. Dat mannetje gaat op een gegeven moment alleen op pad naar een dood dier. Eerder blijkt uit conversaties dat dode dieren besmet kunnen zijn met anthrax en daar moet je dus ver vandaan blijven. Nu neemt hij zo'n huid mee en die geeft hij aan Benedict die er touw van maakt maar daar dus besmet raakt met een dodelijke infectie. Dat kereltje is gewoon een koelbloedige killer zoals ook al blijkt uit het feit wat ie met dat konijn doet.

Goeie film!

avatar van Alittleromance

Alittleromance

Heb je dit jaar de volgende films gezien? Voor mij de beste Vlaams Nederlandse film is Red Sandra. en beste buitenlandse film Red blue Sky. Dat bedoel ik met betere films dit jaar.

avatar van Brabants

Brabants

• 2020 berichten

The Power of the Dog is een zeer trage film waar je echt van moet houden. Het verhaal heeft weinig om handen en het acteerwerk is prima maar niet noemenswaardig. Ik vond er al met al weinig aan.

avatar van numb nuts

numb nuts

na 75 min afgezet te traag.

geen stem