• 10.601 nieuwsartikelen
  • 8.968.656 stemmen

The Power of the Dog (2021)

Western / Drama | 128 minuten

Genre: Western / Drama

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk / Canada / Australië / Nieuw-Zeeland / Verenigde Staten

Geregisseerd door: Jane Campion

Met onder meer: Benedict Cumberbatch, Kirsten Dunst en Jesse Plemons

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 18 november 2021

• Netflix Bekijk via Netflix

Plot The Power of the Dog

De vrijgezelle broers Phil en George Burbank zijn welgestelde landeigenaren uit Montana. De een is een geleerde alleskunner, de ander een stille werker, maar beiden hebben gemeen dat ze alom gerespecteerd worden. Na een incident dat tot de dood van de lokale arts leidt, groeien diens weduwe Rose en George naar elkaar toe. Het paar trouwt in het geheim waardoor de loyaliteit tussen de broers op de helling komt te staan.

Social Media

avatar van Frankie Boy

Frankie Boy

Zoveel meningen over deze film.

Echt een film waar je van houdt of niet.

Een lange film, maar heel boeiend.

Er wordt prachtig geacteerd, de film is zeer fraai geschoten, het verhaal is goed en mij heeft de film zeer bekoord.

avatar van JAEK

JAEK

Leland Palmer schreef:
Schitterend. Of Smit-McPhee nou wel of niet van de mannenliefde is, hij gebruikt de gedachte heel slim voor de ultieme wraak op Cumberbatch. Wat wist die jongen hem slim te bespelen. Erg goed. 'The Power of the Dog' is een intelligente film, met een zeer sterke cast (Plemons is ook altijd geweldig) en prachtige fotografie. De onderhuidse spanning is er van begin tot eind en uiteindelijk is dit een film die nog wel even blijft hangen. Beter dan verwacht. Uitstekende Netflix productie dit.

Wraak? Ik 'voel' het wel maar ik zie het nergens. Dat dode konijn zal ws de bron zijn, maar na het doden eet Pete met blote handen wat rode bessen? Daarna pas de scène waarbij hij de handschoen afdoet, voor de sigaret waarbij hij wél met de hand Phil aanraakt. Maar zelf ook rookt. Dus waar precies?
Edit: Nvrmnd... Gevonden!

Aanvullend: inderdaad rustige film, ik zou het persoonlijk niet saai noemen, maar misschien als je alleen Marvel kan waarderen.

avatar van Firecrest

Firecrest

Waarom vroeg de vrouw niet gewoon aan de broer of ze gezellig samen konden musiceren, zij op de piano en hij op de banjo. Muziek brengt toch bij elkaar.. Dat is natuurlijk wat kort door de bocht, maar toch.. Het tobberige gedoe en de nogal vergezochte problematische relaties in deze film kwamen op mij nogal zwartgallig over. Maar zeker goed gespeeld, en de onderhuidse spanning houdt de aandacht er wel bij! Voorspelbaar is het verhaal in ieder geval niet, je hebt werkelijk geen idee welke kant het zal opgaan. Maar het motief van de jongen om de broer te vermoorden was zwak en niet goed uitgewerkt.

avatar van Demeter

Demeter

Firecrest schreef:

Omdat ‘gezellig doen’ niet in zijn repertoire zit.

avatar van El  Loco

El Loco

• 1922 stemmen

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Slowburner... Traag en sleept soms wat aan; je vraagt je in het begin af waar dit allemaal naartoe moet leiden. Maar de tastbare spanningen van zodra Rose intrekt op de ranch maakten die zorg deels teniet. Cumberbatch speelde in ieder geval zijn beste rol sinds Imitation Game. Daarentegen vond ik Plemons erg teleurstellend. Zijn personage lijkt volledig karakterloos en onverschillig. Het lijkt alsof broer George en zijn kersverse echtgenote Rose zwijgzaam in angst leven. Voor Rose is dat zeker waar want de aanwezigheid van Phil stresseert haar tot het punt dat ze zich bezuipt. Van George is het mij nooit duidelijk hoe hij in die vierkantsrelatie staat.
Mannelijkheid en zijn diverse facetten zijn het centrale thema van de film en dat levert nog een onverwachte en zelfs knappe twist op. Daarnaast was de cinematografie een waar genot om te zien. De weidse beelden rond de ranch waren bijzonder mooi.

avatar van Markymark

Markymark

Ik vond dit echt een slechte film. En ik ben helemaal geen fan van snelle actiefilms. Het was allemaal te suggestief en te traag. De personnages werden daardoor onvoldoende uitgewerkt. Heel veel punten uit de film werden inderdaad niet uitgewerkt. Waarom nog een 2?: vanwege de kwaliteit van de beelden en de acteerprestaties. Iedereen deed wellicht wat hij moest doen, maar als dat niet goed genoeg is (het script), kan het ook geen goede film worden.

Maar alle zelfverklaarde filmkenners zullen hier wel iets fantastisch in zien, zoals niemand aan de koning durfde toe te geven dat hij eigenlijk geen kleed aan had...

avatar van elayz

elayz

Als je van dit genre houdt, is het het een goede film. Houd je niet van westrn, dan kan je deze beter over slaan.

Geen spannende actie scènes, maar een kalm voortkabbelende film!

avatar van Rodger

Rodger

Redelijk, een net wel net niet film.

Wel ontzettend traag. daar moet je liefhebber van zijn..

2.5 **

avatar van AniSter

AniSter

• 1948 berichten

Voor de sfeer, de plaatjes en de casting: 5 sterren. Helaas haalt het verhaal daar toch wel wat van af.

avatar van Jynxter

Jynxter

Aan de acteurs ligt het niet. Die doen hun werk zo goed ze kunnen. Maar aan amper inhoud uitgerekt over 2 uur, valt ook voor gelauwerde acteurs weinig eer te behalen. En dat daarbij elk personage een contactstoornis lijkt te hebben waardoor ze geen enkel normaal gesprek kunnen voeren, helpt ook niet mee. Die bevreemdende sociale onvaardigheid zorgt ook dat er amper is mee te leven met de hoofdrolspelers en dat deze Western van elke vorm van spanning gespeend wordt. Verder hier en daar wat half vage suggesties die je zelf mag interpreteren en vooral heel veel langdradige shots. Mooie shots, dat wel. Maar Power Of The Dog is een film, geen schilderij.

avatar van Shadowed

Shadowed

Regisseuse Jane Campion pakt wederom uit met sfeervolle natuurlandschappen en een langzaam vertelde inhoud, maar zodra een geheel als deze ontdaan is van interessante personages valt er al snel weinig meer te beleven. Specifiek Kirsten Dunst en Kodi Smit-McPhee worden dermate oppervlakkig vormgegeven dat de aanzienlijke speelduur die aan hen besteed wordt amper weet te boeien. Het statische camerawerk werkt verder uitstekend om een authentieke sfeer op te wekken van de omgeving, maar binnen de onderlinge relatieontwikkeling had Campion gerust wat energieker mogen regisseren en/of filmen. Het traag voortkabbelende verhaal kent houvast in het eerste halfuur, maar na enige tijd wordt er dan toch de indruk gewekt dat het bronmateriaal niet zoveel te melden heeft. De uiteindelijke wending richting de slotfase deed me door een gebrek aan inlevend vermogen volkomen niets. De oprechte, geduldige sfeeropzet en een uitstekende Benedict Cumberbatch trekken het cijfer nog naar een 2,0*, verder vond ik er boers gezegd geen klap aan.