• 8.897.031 stemmen

Gesproken taal: Engels, Frans en Spaans

Releasedatum: 19 augustus 2021

Plot Stillwater

"Secrets run deep."

De van Oklahoma afkomstige arbeider Bill Baker reist naar Marseille, waar zijn dochter, die van hem vervreemd is, gearresteerd werd voor een moord die ze ontkent gepleegd te hebben. Zonder de taal of cultuur te kennen, probeert Bill in Frankrijk om zijn dochter vrij te krijgen. Tijdens zijn verblijf in het land raakt hij bevriend met een Franse vrouw en haar dochtertje.

Social Media

Alle Media

avatar van PCTERN

PCTERN

Film die, inclusief ontknoping, wat geinspireerd lijkt op de beruchte Italiaanse moordzaak rond de Amerikaanse Amanda Knox. Matt Damon is natuurlijk geen Jason Bourne in deze film maar doet het aardig in deze in de rauwe stad Marseille opgenomen film.

Vind het een middelmatige, maar zeker niet slechte, film

avatar van tronnie

tronnie

Wat een saaie film en met slecht verhaal . Goed geacteerd ? Absoluut zeker weten . Maar zo boring..

Erg hoog gewaardeerd hier daarom hebben we deze ook bekeken .

Film om bij in slaap te vallen . Jammer

avatar van blurp194

blurp194

Cultuurcrash.

Geen film voor een groot publiek, kennelijk, want veel negatieve reviews. Misschien deels door de wat ongebruikelijke rol van Damon - geen actie maar veel gepraat en moeizaam gedoe, en ook niet precies een heel sympathieke rol die hij speelt. Net als de andere karakters die de film bevolken eigenlijk, het is wel een stel mensen die ik liever niet in mijn kennissenkring hoef geloof ik.

Maar dat neemt niet weg dat een heel groot deel van het verhaal op microniveau wel erg goed getroffen is, en de interactie tussen de lompe Amerikaan en de Fransen is af en toe gewoon geniaal - al moet je misschien redelijk vloeiend zijn in beide talen om daar de subtiliteiten in op te pakken. Wellicht inderdaad vooral interessant als sociaal drama - de vaker genoemde link met de zaak van Amanda Knox zie ik in ieder geval niet zo, al was het maar omdat dat in een ander land speelt en Knox' vader volgens mij ook geen enkele rol speelde.

Erg sterk geacteerd, eigenlijk door alle rollen, maar behalve Damon vond ik ook Cottin erg goed. Ook wel erg fijn dat ze ongenuanceerd Frans is in alle manieren en gedragingen - nou zou je denken 'ja maar ze is ook Frans' maar in films gaat dat nogal eens mis vanzelf. De hele sfeer van Marseille is ook behoorlijk scherp getroffen.

Jammer wel dat er aan het einde een paar steekjes vallen, ik vond een deel van het laatste halfuur net iets te gemakkelijk. Dat had toch wel wat beter gekund misschien - maar, wellicht dat het zwaartepunt van de regie daar ook niet op lag, en het met de sfeer verder gewoon een beetje op was.

avatar van davey400

davey400

Fijne film. Herkenbare typische 'gewone Amerikaan'; lomp, simpel en oprecht.

Soms beklemmend. Had ook een heerlijk 'Lost in Translation' gevoel erbij.

Overtuigend acteerwerk van de hoofdrolspelers.

Dikke 3,5.

avatar van The Brain

The Brain

Bijzonder realistische film en daardoor eigenlijk best saai. Het tempo ligt erg laag en verwacht absoluut geen Jason Bourne actie. Het hoofdverhaal is een kapstok voor een sociaal drama. Matt Damon speelt een simpele workingclass Amerikaan die naar Marseille reist om daar zijn dochter in de gevangenis te bezoeken. Hij ontmoet een alleenstaande Franse moeder met een dochtertje die hem onderdak verlenen en waarmee hij een band ontwikkeld. Ook krijg je een inkijkje in de stad Marseille met zijn beruchte probleemwijken. De film lijkt zo op straat te zijn geschoten met een compacte digitale camera waardoor het daadwerkelijk lijkt alsof je met iemand meekijkt die op reis gaat. Het is een on-Amerikaanse film die het moet hebben van de acteerprestaties en die zijn uitstekend. Het is lovenswaardig dat Matt Damon zich aan dit soort rollen durft te wagen, dit lijkt mij geen film die de kassa flink laat rinkelen, de amusementwaarde beperkt zich tot liefhebbers van drama. Absoluut geen film voor de grote grijze massa dus, eerder het tegenovergesteld van het zoveelste Liam Neeson vehikel met veel domme actie, om maar eens wat te noemen (en daar kijk ik toch ook graag naar).

avatar van teigertje

teigertje

Een prima en kalme film met vlagen spannend.

Met weinig aktie maar de film moet het hebben van het verhaal en de acteerprestaties die uitstekend waren.

Matt Damon laat weer zien een veelzijdig acteur te zijn.

Hij speelt rustig en een wat boers type, een man van daden en weinig woorden.

Een mooie film.

avatar van pampelonne

pampelonne

Goeie film, het scenario rammelt wel aan alle kanten, neemt niet weg dat Matt Damon een hele overtuigende rol neer zet.

De cultuurverschillen worden dik aangezet dat soms wat geforceerd aan doet.

ik vond de dochter wat minder goed uit de verf komen.

Ik krijg ook gelijk zin om een keer naar Marseille te gaan, mooie stad aan zee!

avatar van scumfrog

scumfrog

Niet opvallend, maar duidelijk met de aanwezige verplichte woke propaganda voor de benodigde goedkeuring/subsidies. Het betreft o.a. klimaat, diversiteit en anti Trump. Ik heb er een pleuris hekel aan, dus ik dacht ik meld het even, zodat je deze kunt skippen. Einde berichtgeving.

avatar van AniSter

AniSter

Een hele rustige film met een enkel heftig moment. Bleef ondanks de lengte boeiend. Weinig misdaad, veel drama. Geen topfilm maar wel voldoende.

avatar van Man of Steel

Man of Steel

Heerlijk rustige film. En ook heerlijk gelaagd. Heel veel diepgang. Tempo ligt niet hoog in deze film. Dat geeft de ruimte om allerlei lagen in de intermenselijke relaties van de hoofdpersonen uit te diepen. Niet alleen met dialogen, maar juist soms als er niks wordt gezegd, met prachtige stille scenes. En toch ook spanning. Het verhaal legt het thema met zijn motieven en gevolgen langzaam bloot. Het plot isaangrijpend Matt damom en Camille Cottin zijn beide weergaloos in deze film. Net als de laatste scene in Stillwater met de laatste zin van Matt. Filmgeschiedenis!

Mensen sla deze film niet over!

avatar van Cinefiel_1

Cinefiel_1

Trage, saaie en slaapverwekkende film. Die echt 1,5 uur ingekort had mogen worden.

Voor de rest wel goed geacteerd. Daarvoor geef ik eigenlijk 2 sterren.

avatar van Jynxter

Jynxter

In een wat andere rol dan we van Damon gewend zijn, overtuigd hij als de typische, dommige redneck Bill. Simpel en vrij bot, maar ook aandoenlijk met name als hij met de kleine Maya samen is. Als het karakter waar de volledige film op hangt, wordt deze Bill goed genoeg uitgediept om met hem mee te leven. Al zijn zijn acties af en toe niet helemaal begrijpelijk.

Daarmee is Stillwater een mooi sociaal drama. Met af en toe wat spanning en iets vaker een licht komische noot. Maar het geheel blijft vrij realistisch en goed in balans. Een niet al te vlotte, maar boeiende vertelling.

Het enige dat ik niet begreep, is dat bij de rechtszaak 5 jaar geleden blijkbaar door de verdediging niks is aangedragen met betrekking tot Akim. Terwijl Allison simpelweg wist dat hij de dader was.

avatar van wantrouwendburger

wantrouwendburger

Wat mij betreft zeker een aanrader. Heb hem zojuist in de bioscoop gezien en dat helpt sowieso een film beter te waarderen. Prima verhaal, sfeertje hier en daar wat rauw wat ik wel weet te waarderen. Het is een wat lange zit, het had ook met 30 minuten minder gekund maar goed. Zaten nog wat verassende wendingen in die ik niet zag aankomen. En Matt Damon is altijd een fijne speler.

avatar van Phantasm

Phantasm

Had wel een half uur korter gekund, voor de rest vond ik het vrij saai en veel te langdraderig.

avatar van Movsin

Movsin

Goede film, eigenlijk, die het zoeken naar een moordenaar combineert met het beleven van een nieuw familiegeluk.
Bijwijlen iets te sentimenteel en in het middenstuk zeker wat ter plaatse getrappel.
Anderzijds een grote verdienste het niet in een happy end te laten uitmonden maar wel in begrip en bezinning. "Wat hebben we toch...?".
Een goede Matt Damon.