ad

Met onder meer: Robin Wright, Demián Bichir en Kim Dickens

Releasedatum: 17 juni 2021

• Bioscoop Te zien in 20 bioscopen

Over Land

"A story of humanity, in the face of uncertainty"

Wanneer Edee Mathis door verdriet overmand wordt laat ze haar oude leventje voorgoed achter zich. Ze trekt zich in het bos in de Rocky Mountains terug en poogt er op haar eentje te overleven. Terwijl ze zich voorbereidt op het winterseizoen bevindt ze zich plotseling op het randje van de dood. Ze wordt door een jager gevonden en hij verzorgt Edee samen met een lokale verpleegster.

imageimageimageimageimage

Social Media

Alle Media

avatar van GordonShumway

GordonShumway

Heerlijke film, die van mij best langer had mogen duren.

Een vergelijking met Into The Wild dringt zich op, maar waar Into The Wild boordevol gebeurtenissen zit, kabbelt deze film rustig voort. Mooie beelden van de natuur en een overtuigende cast zijn voor mij minstens een 3,5 waard.

avatar van Collins

Collins

Ik ben altijd wel bevattelijk voor verhalen over een individu die na een ingrijpende tegenslag de maatschappij de rug toekeert en zich terugtrekt in de wildernis. Een dergelijke premisse is vaak goed voor een spannende film.

Actrice Robin Wright levert in haar filmdebuut als regisseur met deze thematiek een heel behoorlijke film af met een redelijke dosis spanning. Wright speelt zelf de hoofdrol. Ze speelt een vrouw die zich als gevolg van een familietragedie afzondert van de bewoonde wereld. Dat doet ze in een afgelegen hut in de bergen. Een lokatie die zeer geschikt is voor het tonen van prachtige beeldcomposities die de kijker heel succesvol in een staat van esthetische rust brengen. In die magnifieke entourage gaat Wright een psychische strijd aan met zichzelf en moet tegelijkertijd fysiek zien te overleven in de woeste natuur. Fijne rol van Wright.

De film is een meditatief drama en heeft authentieke flair. De scènes in de wilde natuur zijn rauw en ongepolijst en vormen een mooi aanvullend geheel met de scènes die de woeste innerlijke strijd van Wright verbeelden. Cinematografisch, sferisch en acteertechnisch is alles in grote orde.

En dan nu de tekortkomingen.

Het verhaal boeit maar ontkomt niet aan clichés. De emotionele conflicten en hindernissen die Wright tegenkomt, zijn niet verrassend en de meeste gebeurtenissen zijn voorspelbaar.

De vertelwijze is aangenaam kabbelend maar verliest soms zijn vloeiende karakter. Soms duiken opeens flashbacks op die zonder duidelijke betekenis zijn en voor de film van weinig toegevoegde waarde. Ze zorgen voor vervelende afleiding. Ik had ze in ieder geval niet nodig.

De personages worden geweldig goed neergezet maar blijven desondanks eendimensionale karakters. De film doet voorkomen alsof er onder de personages een rijk innerlijk leven bloeit, maar daarvan krijg je als kijker niet veel te zien.

De score is atmosferisch indrukwekkend maar wordt op momenten zo vet aangezet dat de muziek in plaats van een fijne emotionele laag een kitscherig gevoel opwekt.

Het meditatieve aspect van de film is veelal gelegen in de prachtige beeldcomposities. Soms beheersen die de film onevenredig. Soms verdwijnt het verhaal zodanig in het prachtige beeldmateriaal dat het verhaal vergeten lijkt terwijl het beeldmateriaal door gemis aan verhalende binding juist aan emotionele kracht inboet en als gemakkelijk vulsel aanvoelt.

Toch is Land het bekijken waard. De film biedt hier en daat middelmatig vertier maar overtuigt door fantastisch acteerwerk, geweldige sfeer en krachtige emotie.

Vanaf 29 april in de bioscoop (Universal Pictures International)

avatar van Brabants

Brabants

Land een film van en met Wright. Door de altijd fraaie natuurbeelden van dit soort genre en enigszins korte speelduur prima te behappen. Verwacht echter geen diepgang want het is overgoten met clichés. Ondanks dat het weinig vernieuwend is, is het zeker geen slechte film.

avatar van rik2

rik2

Collins hierboven heeft mijn mening niet beter kunnen verwoorden. Ook ik ben geïnteresseerd in verhalen als in Land, maar dit verhaal is wel erg cliché. Het is mooi, maar op een weinig verrassende manier gefilmd. Over elk shot lijkt eindeloos gedacht te zijn hoe het zo goed mogelijk in beeld te brengen, maar daardoor mist het iets eigens, is het een soort mooifilmerij geworden zonder karakter. De muziek aan het begin en aan het einde is wel erg zoet en daartussen vaak te hard en daardoor irriteert het. Wel goed geacteerd en natuurlijk is het genieten van de mooie natuur in Alberta.

avatar van perdona

perdona

Heel goed gemaakt.

avatar van filmkul

filmkul

Aardig drama. Het verhaal is weinig origineel en bevat ook geen verrassingen. De uitwerking is degelijk. De film verveelt geen moment en bewandelt de vertrouwde paden zonder daarvan af te wijken. De speelduur is daarmee lang zat. Het meest positieve zijn de fraaie natuurbeelden, echt schitterend camerawerk. Het acteerwerk is verder dik in orde. Basic film. 3.0/3.5

Mooie rol van Robin Wright, mooi verhaal en prachtige landschappen.

avatar van aSMoDeuS

aSMoDeuS

Raakte niet.

BBarbie

Ingetogen psychodrama over de zin van het bestaan, in de persoon van een vrouw die na een traumatische ervaring zich terugtrekt uit de samenleving en vervolgens geconfronteerd wordt met een vergaande vorm van altruïsme.

Een mooie tour-de-force van Robin Wright, die zichzelf regisseerde in dit geslaagde regiedebuut. Daar is weinig mis mee, maar het zijn toch vooral de adembenemende beelden van de majestueuze Rocky Mountains die de meeste indruk nalaten.

avatar van Pazmaster

Pazmaster

Meh, behoorlijk saai. De cast speelt best oké maar het verhaal is zeer traag en heeft weinig om het lijf. Misschien leuk als je van berglandschappen houdt en het rustgevend vindt om naar zulke beelden te kijken, voor de rest is het niet veel.

avatar van HK Senator

HK Senator

Niet origineel maar wel heel mooi gefilmd.

avatar van mrklm

mrklm

Edee [Robin Wright] ziet het nut van haar leven niet in en besluit zich in een opwelling terug te trekken in een primitieve, afgelegen woning in de Rocky Mountains waar ze zich ontdoet van een telefoon en een vervoersmiddel. Dat roekeloze besluit kost haar bijna haar leven, maar de toevallig passerende Miguel [Demián Bichir] en verpleegster Alawa [Sarah Dawn Pledge] weten dat te voorkomen. Zal Edee weer een reden vinden om te leven? Hoewel de reden voor Edees wanhoop snel duidelijk is, vraag je je toch af waarom ze zo vol zelfbeklag zit. Het scenario laat teveel vragen onbeantwoord (ook met betrekking tot het plot) en is amper geloofwaardig, maar de acteurs doen er alles aan om je naar de zakdoeken te laten grijpen.

avatar van DjFrankie

DjFrankie

Aardig filmpje, dat het vooral moet hebben van de mooie beelden. Speelduur 90 minuten, had ook niet langer moeten zijn.