• 10.551 nieuwsartikelen

Met onder meer: Daisy Ridley, Tom Holland en Mads Mikkelsen

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 24 juni 2021

Plot Chaos Walking

"No one escapes the noise."

In de nabije toekomst gelooft Todd Hewitt dat een virus alle vrouwen heeft gedood in een kolonie. Het virus heeft ook Geluid losgelaten, de speciale gave om andermans gedachten te horen. Tijdens een wandeling stuit Todd opeens op een vreemde stilte. Hij ontdekt dat de stilte afkomstig is van een vrouw, die luistert naar de naam Viola Eade.

Social Media

avatar van rep_robert

rep_robert

Dit is wel het type SF film waar ik van houd en die ik wel vaker zal kijken. Het uitgangspunt is interessant en de vele stemmetjes van iedereens gedachte en vooral die van Tom Holland werken voor mij wel. Erg origineel en in mijn ogen ook humoristisch. Al snap ik wel dat dit voor de mensen die niet zo van flauwe humor houden op de zenuwen kan werken. Het plot is helaas erg simplistisch uitgewerkt en je vraagt je toch af hoe Holland en Ridley door de hele wildernis op de voet gevolgd kunnen worden.

Ach, prima vermaak voor tussendoor en het is ook weer eens fijn om films in de bioscoop te kunnen kijken.

avatar van Kondoro

Kondoro

“I am Todd Hewitt. I am Todd Hewitt. I'm Todd Hewitt. I am Todd Hewitt.”

Over het algemeen sta ik altijd wel open voor een leuke sci-fi film. Ik ben fan van dat genre en kan soms heerlijk genieten hoe regisseurs ons meenemen in hun fantasieverhalen wat zich voornamelijk in de ruimte af speelt. En daar ben ik enorm fan van, aangezien dat stukje (de ruimte) altijd mijn interesse weet te strikken, en ik vind het altijd heel mooi om naar te kijken. Ook hier krijgen we daar een beetje een beeld van maar ‘Doug Liman’ kiest ervoor om voornamelijk gewoon op de planeet zelf te blijven met veel CGI werk. Zo zijn die wolken om de hoofden van de personages leuk al moest ik in het begin heel erg daaraan wennen en wist ik ook niet precies de bedoeling van dit fenomeen.

En dat is eigenlijk gelijk een beetje waar deze film blijft steken, en dat is toch wel echt waar hij begint. ‘Doug Liman’ gooit je als kijker vrijwel in het diepe van de film, weinig informatie buiten een nietszeggende quote op het begin en gelijk in de setting waar hij de film wil hebben. Ik ben dan als kijker vaak benieuwd (al is het maar een klein deel van de film) hoe de eerste kolonie zoals dat ook zo mooi werd gezegd op de huidige planeet zijn gekomen, en voornamelijk het vechten tegen de ‘vijanden’ wat de inheemse groepering was in de film, die dan ook nog even voorbijkwamen maar, waar ik toch wat meer van had willen zien, als een soort extra dreiging. Er wordt duidelijk gefocust op het kat en muis spel met daarbij een slappe humor en toch wel een soort liefdesverhaal waar helaas niks uitbloeit, al is dat niet de hoofdkern, dat is het vluchten.

Dan het verhaal, iets waar heel veel energie in wordt gestoken maar eigenlijk nergens echt tot zijn doen komt zoals je hoopt. We ontmoeten ‘Todd’ gespeeld door ‘Tom Holland’, één van de jongeren in het kamp op de planeet. Hij heeft er moeite mee dat men zijn gedachten kan horen en denkt constant dezelfde zin (zoals mijn quote hierboven), en is niet bepaald geliefd door sommigen in zijn dorp. Daarna komt al gauw ’Viola’ naar de planeet, als enige dame in dat kamp wordt ze al gauw gevangengenomen en men wil weten wat ze daar doet. Ze ontsnapt en daarna begint de klopjacht op haar en later ook op ‘Todd’ omdat hij haar wil helpen natuurlijk. Dit kat en muis spel is actierijk en word steeds boeiender om te volgen, en dat is precies waar ik last mee had in de film. Het duurde voor mij sowieso een veertig minuten voordat ik eindelijk een keer in de film zat, het begin was heel stroef en misschien ook wel een beetje saai.

Door dit op een stapelend probleem voelt de film erg chaotisch aan en dat gevoel rust eigenlijk nergens, het draaft door en meer informatie we vergaren over de film hoe beter en vooral duidelijker het wordt. De CGI is een mooie toevoeging op de film, en maakt het verhaal ook wel wat leuker met het hele gedachtenlezen. Toch had ik er wat meer van willen zien, misschien wel wat meer van de vreemde monster op de planeet.

Het is dan toch wel na een tijdje een vermakelijke film geworden die met een hele moeizame start (ik keek na de 18 minuten al hoever we waren) stukje voor stukje interessanter werd maar nergens echt een uitschot had, het blijft erg binnen het boekje wat het verhaal na een gegeven moment ook wel erg cliché wist te maken. Het concept is aardig, het script is slap. Voor als nog een redelijke zit.

avatar van umbra

umbra

Naah, dit was het niet voor mij, eerder saaie en vervelende sci-fi. De film kreeg me nooit echt mee en irriteerde mij eigenlijk vooral aan sommige karakters.

avatar van nadrin

nadrin

Na het bekijken vd film heb ik spijt dat ik dit sf verhaal nooit gelezen heb. Want de film

Laat veel te weinig weten over het hoe en waarom op New World. Ook over de zgn aliens

avatar van Pazmaster

Pazmaster

Leuker dan verwacht, gezien de lage cijfers. Het verhaal is best vermakelijk, de cast speelt niet verkeerd en het ziet er allemaal ook nog aardig uit. Ik vond hier eigenlijk niet veel mis mee. Een ruime voldoende.

avatar van Nonamanise85

Nonamanise85

Het gegeven is leuk, apart, maar niet heel boeiend uitgewerkt. De maker was kennelijk ook geen dierenliefhebber. Teveel dierenleed naar mijn smaak (de paarden, zijn hondje), dan is voor mij de lol er al best af.

avatar van teigertje

teigertje

Verrassende goede film.

Orgineel verhaal.

Tom Holland en Daisy Ridley een prima combinatie.

Meer dan de moeite waard.

avatar van FilmManiac

FilmManiac

Zeker de moeite waard.

avatar van Alathir

Alathir

• 2067 berichten

Na de films van Star Wars gezien te hebben dacht ik van eens kijken wat Daisy Ridley nog heeft gemaakt en toen ik ook nog eens bij deze film zag dat het geschreven was door Patrick Ness, voor mij bekend van A Monster Calls wou ik het wel eens zien. Deze film is helaas niet zo sterk, het is wel origineel maar het concept van mannen hun gedachten steeds te kunnen horen is wel angstaanjagend en in de film soms een beetje vervelend. Wennen is het zeker. Toch is het uiteindelijk geen slechte film maar het is ook nergens super. Toch een behoorlijke cast dus daaraan merk je wel dat het script en concept wel interessant waren.

avatar van FlorisV

FlorisV

Best leuk. Aardig concept dat tot grappige momenten leidt maar ook een duister geheim met zich meebrengt.

Tom Holland is de eeuwige onschuldige en sympathieke jongen maar weet de film met die routine toch redelijk te dragen. Daisy Ridley...met dat geblondeerde haar ziet ze er toch wel anders uit, het deed mij een tijdje denken, goh ze lijkt best op Daisy Ridley, zonder door te hebben dat ze het was. Fijn om haar in iets interessants aan het werk te zien met zowaar een redelijk script na twee teleurstellende Star Wars misbaksels uit de Mickey Mouse fabriek (TFA vond ik nog redelijk).

Er zijn wat gemiste kansen. Zo zijn er aliens op de planeet die we amper zien. Qua omgevingen zien we ook niks interessants terwijl dit toch echt een andere planeet is. Een verklaring hoe het komt dat mannen Noise maken en vrouwen niet blijft ook uit. Echt spektakel of enerverende actie zien we ook niet. Het verhaaltje is aardig maar past in 1 (op zich niet verkeerde) Star Trek aflevering.

Redelijk tussendoortje alles bij elkaar.

avatar van blurp194

blurp194

Op zich best een origineel idee, de lekkende gedachten uit te beelden met wat rokende hoofden, maar het is ook wel knap lelijk visueel. Dat gecombineerd met het wat slordige verhaal en wat lelijke actiescenes maken dat de film eerder aanvoelt als een aflevering van een serie waar je de rest maar van over slaat. Jammer wel, er had beslist meer in gezeten, en met Holland, Ridley en Mikkelsen in de cast verwacht je er meer van.

avatar van RoFFeL

RoFFeL

2,75* op dit moment? Ik geef hem toch echt wel een 7, dus 3,5*

Alleen al voor de beelden en het The 100 sfeertje.

Idee van de Noise is ook grappig en het verhaal best okay.

De buitenaardse wezens hadden iets meer verhaal kunnen hebben, maar goed die hadden blijkbaar niets te zeggen.

avatar van Phantasm

Phantasm

Je moet het leuk vinden, niet echt mijn ding.

avatar van Shadowed

Shadowed

Matige Liman.

Ik kan de titel eigenlijk wel goed gebruiken om het verloop van de film te beschrijven. Wandelende chaos. Boekverfilmingen zijn altijd riskant en een boek van bijna 500 pagina's proppen in een film van 109 minuten is natuurlijk vragen om problemen. Vanaf de eerste scene voelt het dan ook aan alsof drie hoofdstukken in 5 minuten worden behandeld.

Het concept van "The Noise" is best leuk bedacht. Je kan me altijd wel wakker maken voor dit soort bizarre sciencefictionconcepten, alleen is het snel duidelijk dat de film nogal onrustig aanvoelt door constant een kijkje te krijgen in de gedachtegang van Holland. Eigenlijk is hij vanaf zijn introductie geen moment niet aan het woord geweest. Liman had zich er goed aan gedaan The Noise wat te beperken. Dat had voor de opbouw meteen wonderen kunnen doen.

Verder zou er zomaar een budget van 100 miljoen uitgegeven kunnen zijn aan Chaos Walking, waardoor ik het onbegrijpelijk vind dat Liman dan kiest voor dit soort omgevingen. Zal vast wat met het bronmateriaal te maken hebben, maar Prentisstown ziet er ontzettend lelijk uit. Liman kan best actie regisseren, dat liet hij zien met Edge of Tomorrow, maar de avontuurlijke actie in deze specifieke film maakt allesbehalve indruk. Zeker de finale is nogal kaal en het enige echte moment waarover ik te spreken was is de scene waar Jonas per ongeluk dat wapen van Ridley activeert. De cameravoering is wel bovengemiddeld en de CGI niet onaardig, maar de actie voelt nergens spannend, spectaculair of bewonderenswaardig aan.

Het tempo ligt gelukkig hoog en enkele ontwerpen zien er meer dan redelijk uit. Er wordt goed geacteerd (met uitzondering van Ridley), maar er worden ook een hoop niet onaardige namen in ondankbare bijrollen geplaatst. Zeker Oyelowo mag wel een goed gesprek hebben met zijn agent. Conceptueel weet de film uitstekend te boeien en ondanks het soms rommelige verloop is 109 minuten goed te doen. Misschien dat de studio's de film hebben ingekort, want Chaos Walking voelt aan als een gehalveerde film. Zo te zien was het geen kassucces, maar op deze manier hoeft een vervolgdeel ook niet van mij.