Hillbilly Elegy (2020)

geregisseerd door Ron Howard
met Gabriel Basso, Amy Adams en Glenn Close

J.D. Vance, een voormalige marinier uit zuid-Ohio die aan de Yale-universiteit rechten studeert, krijgt een droombaan aangeboden maar wordt door een familiecrisis gedwongen om terug te keren naar de plaats waar hij opgroeide en die hij het liefst wil vergeten. J.D. wordt geconfronteerd met de ingewikkelde dynamiek in zijn familie in Appalachia, waaronder zijn explosieve relatie met zijn verslaafde moeder Bev. Door de herinneringen aan zijn oma Mamaw, de veerkrachtige, slimme vrouw die hem opvoedde, realiseert J.D. zich echter hoezeer zijn familie zijn eigen levenstraject positief heeft beïnvloed.

avatar van Atheistus
Dat springen in de tijd, ik werd er gek van. Misschien een goed verhaal, maar ik trek het niet.

avatar van BlueJudaskiss
Atheistus schreef:
ik trek het niet.

Misschien is duwen een plan?

avatar van Caramelqueen
Geweldige film! Mooi geacteerd. Deed mij aan mijn jeugd denken als je van niks komt toch iets bereikt in het leven. Plus het is een waargebeurd verhaal , dan heb je me!

avatar van Cbc95
Erg goede film, ik werd meegesleurd in het verhaal. Er zijn veel moeilijke gebeurtenissen, dus echt een fijne film om naar te kijken is het meestal niet, maar het verhaal is erg interessant. Er wordt een niet-geromantiseerd Amerikaans beeld geschetst met armoede, drugsgebruik en familieproblemen. De film laat de complexe relaties onderling goed zien, stukje bij beetje krijg je meer te weten en krijgen de karakters meer diepgang. Goede film om eens over na te denken en over een tijdje weer te zien.

avatar van AniSter
Ron Howard heeft weer iets moois gemaakt van dit waargebeurd verhaal. Het verhaal op zich viel me tegen, 13 in een dozijn, maar de verfilming was goed. De cast, m.n. Glen Close, deed het prima en de muziek van o.a. Zimmer was ook een mooie toevoeging. Howard weet er steeds een kleurig geheel van te maken, letterlijk en figuurlijk, en weet ook de heftige momenten realistisch neer te zetten.

Een zoveelste verfilming van iemand die het gemaakt heeft maar terug gaat, of terug moet naar z'n 'roots'. Gaat vooral over de relatie met zijn wispelturige moeder. Leven tussen de Hillbillies lijkt mij uiteindelijk leuker dan tussen de Yale advocaten!