Jingle Jangle: A Christmas Journey (2020)

Familie / Muziek

geregisseerd door David E. Talbert
met Forest Whitaker, Keegan-Michael Key en Madalen Mills

In het levendige stadje Cobbleton barsten de fantasievolle uitvindingen van de legendarische speelgoedmaker Jeronicus Jangle van eigenzinnigheid en verwondering. Maar wanneer zijn vertrouwde leerling zijn meest gewaardeerde creatie steelt, is het aan zijn even slimme en inventieve kleindochter - en een lang vergeten uitvinding - om oude wonden te genezen en de magie van binnen weer wakker te schudden.

avatar van mcdaktari
Volgens mij weer zo'n halve musical. Als er in gezongen word haak ik af.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Lijkt me best een fijne feel-good, laat maar komen!

mcdaktari schreef:
Volgens mij weer zo'n halve musical. Als er in gezongen word haak ik af.

Liedjes waren ook nog eens heel slecht.

Dit was behoorlijk Amerikaans. Volgens mij speelt het zich af in Victoriaans Engeland dus dat de hoofdrollen door Afro-Amerikanen ingevuld worden komt vreemd over. Ik vond het een hele zit. Er worden een stuk of 10 liedjes gezongen maar ze zijn vrij kort en eigenlijk best wel goed ik elkaar gezet dus die zit je wel uit. Maar het is allemaal 'te' in deze film. Het gaat over een speelgoedmaker die bewegend speelgoed/automatons maakt. Hij gebruikt hier vooral tandwielen voor dus verder dan een klok kom je dan volgens mij niet. Maar hoewel er wel een vrachtwagen in de film voorkomt die hortend en stotend rijdt bouwt hij met z'n tandwieltjes een robot? Die kan vliegen, praten, antwoorden en mensen kan laten zweven? Denk aan de Mary Poppins magie. Het goed is te goed, het slecht is te slecht en je houdt er een beklemmend filmstudio gevoel aan over. Maar als dit als musical bedoeld is dan moet het met die bril meemaken. Twee uur lang heel veel beweging en kleur

avatar van mcdaktari
Aan de trailer alleen al kun je zien dat de regisseur een Afro/Amerikaan is.

avatar van gewoon ikke
Heb net de Film op Netflix gezien.
Heel de film zit gewrongen in een Afro-Amerikaanse identiteit (niet de juiste acteurs voor hun rol)
David E. Talbert heeft het senario en de regie gedaan en dat merk je.
Het is een samenraapsel van ideeën uit andere films, ik zat na een tijdje te raden uit welke films.
Het "Annie" gehalte is heel hoog en dus irritant.
Ondanks het een kerstfilm zou moeten zijn, had ik er helemaal dat gevoel niet bij.
Op zich geen slechte film, maar de 2,86 op dit moment is naar mijn mening iets te hoog, daarom 2,5, dit vooral voor Forest Whitaker (al speelde hij op het einde "Gepetto") en de decors.

avatar van Baggerman
Mixed feelings.

De keuze van mijn vrouw en in het begin vond ik het hé-lè-maal niks. Inderdaad een soort geïdealiseerd Victoriaans Engeland. Het ziet er best mooi en aantrekkelijk uit, maar voelt wel héél geforceerd politiek correct uit. Daarnaast was Victoriaans Engeland een gore, sociaal ongelijke bende en niet zo smetteloos en vol met happy dansende mensen als hier afgebeeld. Daarnaast geven de vele gekleurde mensen in dit decor een zelfde soort belachelijk gevoel als Tom Cruise in The Last Samurai.

Begrijp me niet verkeerd, (het stimuleren van) diversiteit en/of politiek correct is niet iets waar ik per sé wat op tegen heb, maar doe het goed en verzin niet één of andere alternatieve geschiedenis? De Club van Lelijke Kinderen (2019) en The 100 zijn voorbeelden van hoe het ook gedaan kan worden zonder dat het wringt. Beter had het geweest als men hier duidelijk had gemaakt dat dit zich afspeelde in een alternatieve werkelijkheid, een andere planeet o.i.d.

Na de eerste ergernis toch met een schuin oog blijven kijken. En toen kwam al snel het eerste liedje, aaargh, het is dus nog een musical ook??? Maar ja, handig om: af een toe een versnapering te kunnen halen of naar de wc te gaan!

Nòg blijven kijken en uiteindelijk toch nog ergens kunnen genieten van het fraaie decor en aankleding. Al met al poogt men een ouderwetse warme kerstfilm neer te zetten en ergens lukt dat ook nog wel een beetje ondanks dat alles gewoon bijeen gejat lijkt (de kop van de dinges 3000 komt bijvoorbeeld zo uit Short Circuit (1986)!).

Had véél beter gekund, maar uiteindelijk niet het ergste wat ik ooit gezien heb.

avatar van Bubblez
Aan het begin dacht ik nog wow, maar ik merkte al snel dat dit té perfect, té Amerikaans is. Ditzelfde herkende ik van Hugo destijds; het is te gelikt. Visueel ziet het er zó prachtig uit dat ik het niet mooi meer vond. Het overschaduwde voor mij het verhaal volledig. Ergens maar goed ook, want de If you just believe-boodschap vond ik wat gemakkelijk. Het werd uiteindelijk ook te veel een kinderfilm. De soundtrack vond ik sterk en ik heb echt gelachen om het karakter Ms. Johnston, maar verder deed het behalve het visuele niet zoveel met me. Jammer!

En Christmas Journey hadden ze er wel af kunnen laten, het kerstgevoel heb ik er niet van gekregen.

Het meest wat me bijblijft aan deze film is het zinnetje "Left is good and right is bad". Kinderen indoctrineren met politieke voorkeur. Bah. Politieke correctheid is aan het doorslaan en maakt films ongeloofwaardig.

avatar van Bubblez
ekn1967 schreef:
Gewoon leuke film. Relax, niet bij nadenken...

Gewoon leuke film krijgt doorgaans niet de waardering van meesterwerk

avatar van teigertje
Een juweel van een kerst film, de makers en spelers hebben alles uit kast getrokken.
Een sprookjes achtige musical film, van hoog niveau en van de bovenste plank.

Wonderschone special effecten en prachtige songs.

Eindelijk een kerst film, die er bovenuit steekt.

Complimenten voor Netflix voor deze wonder schone en feel good film.

Mondragon schreef:

Inderdaad baggerfilm met politieke correctheid nonsens!

avatar van luijkx20
Weinig aan door alle zang die er in zit. Dacht eerder dat ik naar een musical aan het kijken was dan naar een film

avatar van Mickey b
Ben niet echt aan musicals maar af en toe eentje moet kunnen. Zo ook deze. Valt al bij al goed mee. Mooie setting en leuke sfeer. Grafisch ok en verhaal heeft een leuke inhoud. Alleen niet zo veel kerstsfeer om het in de titel een kerstreis te noemen. Maar film is wel ideaal om rond kerstmis te bekijken. Persoonlijk miste ik wel diepgaande magische sfeer. Wat ik ook wat lastig vond is dat het verhaal verder werd verteld tijdens de zangmomenten. En net tijdens het musicalgedeelte kon ik om de een of andere reden niet echt geconcentreerd blijven kijken. Alsof je gedachten door de zang wat afdwaalden. Maar gezien verhaal in liedjes verderliep miste ik wat van het verhaal. Is wel meer dan er gemiddelde kerstfilm, vandaar 3,5*. Deze krijgt hij van mij vooral voor het grafische werk. Ben er niet ondersteboven van maar zo slecht vond ik hem nu ook weer niet. Is een van de betere Netflixproducties. Bioscoopwaardig. Snap niet dat sommigen hier politieke boodschappen achter zoeken. Is gewoon een goede kerstfilm...

ekn1967 schreef:
Gewoon leuke film. Relax, niet bij nadenken...

Helaas wordt er veel te weinig nagedacht de laatste tijd.

avatar van Glacius
Wat een gezever bij deze film zeg. Natuurlijk moet het weer over de huidskleur van de acteurs gaan. Waarom? Omdat het gros van de cast donker is? Het geeft maar aan wat de conventies zijn omtrent (kerst)films en hun casts. En fantasiefilms moeten ook al historisch correct zijn? Ik ben echt niet van de geforceerde diversiteit, noch onderdeel van de hedendaagse deugdpolitie, maar desalniettemin vind ik veel van de kritieken hier, bij deze film, behoorlijk misplaatst. Bijna schaamte opwekkend zelfs. Vind het ergens juist mooi dat er eens geen typische blanke "helden" in de film zitten, en dat kinderen met een andere tint ook eens positieve rolmodellen te zien krijgen.

avatar van Baggerman
Glacius schreef:

Het gaat volgens mij toch vooral om de combinatie van de huidskleur van een groot deel van de cast en de setting waarin dit zich afspeelt. Het geeft een gevoel van geschiedsvervalsing, net zo goed als dat de blije/happy/schone decor in een Dickense tijd dit ook doet (want de straten waren toen oer-goor en voor 99,9% van de mensen was het een volkomen kuttijd om in te leven). Als op één-of-andere manier duidelijk was gemaakt dat dit zich in een fictieve alternatieve werkelijkheid afspeelt had ook niemand hier gezeurd. En de paar racisten die vinden dat (kerst)films en hun casts alleen uit witte mensen mogen bestaan, die zetten deze film al na 1 minuut af.

Laatst The Christmas Chronicles en deel twee daarvan gezien, waarin de kinderen wit zijn (in deel twee heeft de moeder trouwens een donkergekleurde vriend met zoontje, al een verbetering) en als die kinderen donker waren had ik de film net zo leuk of niet-leuk gevonden.

Als er een film gemaakt wordt over Shaka Zulu en Shaka en zijn volgelingen zijn allemaal wit en de tegenpartij hebben een kleurtje, dan zou ik er ook over zeuren.

avatar van Glacius
Baggerman schreef:

Wat een vergelijkingen weer :'-)
Geschiedvervalsing? Het is een fantasiefilm...
Kom op zeg.
Cobbleton is een fictioneel dorp nota bene.

avatar van debbietino
Wat een trieste reacties van bepaalde mensen hieronder...gezanik over indoctrinatie, geschiedvervalsing, politieke correctheid en wat nog meer van dat soort belachelijke opmerkingen....

Even een “heads-up”... HET IS EEN FANTASYFILM!!!!

Ik wilde een 3,5 geven want het is een hele leuke musical-achtige film met een mooi verhaal, goede songs en (op dat jongetje Edison na) goed geacteerd. Een leuke film voor vooral deze periode van het jaar. Een echte feel-good movie.

Als je je niet ergert aan wat lied en dans in een film (en je bent geen azijnzeiker) dan is dit een aanrader om lekker samen met je kinderen te kijken, weet zeker dat ze het een goede film gaan vinden.

De slechte recensies over deze film, en dan bedoel ik met name de reacties van bijvoorbeeld een “Mondragon” of een “Saint07” die (denk ik) volwassen mensen zijn en hun innerlijke kindszijn ergens in de afgelopen jaren zijn verloren, gewoon links laten liggen.

Dus het was voor mij eigenlijk een 3,5 maar om de slechte cijfers een beetje te compenseren een 4.0 gegeven.

avatar van gewoon ikke
Ik had toch graag nog meegegeven, dat mijn mening nog racistisch of politiek gemotiveerd is.
Ik wil dus zeker niet gelijk gesteld worden.
Het lage score dat ik gaf, was omdat er zoveel meer in zat.

De opmerkingen gemaakt door sommigen hier over “Links en rechts” hier zijn ronduit belachelijk. (horen zij hier wel thuis)

avatar van TodosMeMiran
Heerlijke feel good film met mooie en sfeervolle (kerst) effecten. Zie een enkele tenenkrommende comments hier die rieken naar probleem hebben met een bijna zwarte cast en dan verpakt in een "kritische" noot wat heel jammer is.
Voor iedereen die een leuke gezellige zoete kerstfilm wil zien ga kijken en geniet.

avatar van TodosMeMiran
Ps mensen die ineens moeilijk gaan doen over het klopt niet... DUH het is een fanatasiefilm dus waarom ineens dat serieuze gedoe over geschiedenis etc? Netflix ga vooral zo door nog veel werk aan de winkel....

avatar van harm1985
Prachtig vormgegeven en de liedjes van o.a. John Legend zijn best prima maar de film lijkt zich in een parallel universum af te spelen. Misschien heb ik een bevooroordeelde blik, immers mijn kinderen zeiden er niets van, maar de hele tijd bekruipt me het gevoel dat zwarte acteurs een wit personage spelen. Buiten de muziek heeft de film amper zwarte identiteit.

Buiten dat, de motivatie van Gustavson om alle ideeën van Jangle te stelen ontgaat me een beetje. Hij was bij Jangle in de leer, kreeg eigen kansen en kreeg volgens mij genoeg waardering. Nu komt hij ondankbaar over, hier hadden ze wat meer tijd in mogen steken. Don Juan was uiteindelijk een slap excuus om het verhaal op gang te brengen en is een 2 dimensionaal personage.

Gewoon waardeloos om de 2 min lied van 5 min pfff hier maar bordspel gaan spelen beter als dit .