Short Circuit (1986)

Alternatieve titel: Kortsluiting

Komedie / Familie

geregisseerd door John Badham
met Ally Sheedy, Steve Guttenberg en Fisher Stevens

Oorlogsrobot Nummer 5 wordt geraakt door de bliksem, ontsnapt en denkt dat hij leeft. Nr. 5 gaat op zoek naar input, en ontmoet Stephanie Speck (Ally Sheedy) die hem/haar/het veel leert over Het Leven. De militairen willen het robotje vernietigen. De uitvinder Newton Crosby (Steve Guttenberg) die samen met Stephanie, Nummer 5 beschermt wordt verliefd op haar.

avatar van filmamator
@ Meneer Bungel: Nee het is niet Wall-E.

De film waar ik het over het heb verscheen een aantal jaren eerder dan Wall-E. Het ging over een jongetje die dan een robot vindt, en dan is er een boze militair die de robot wilt vernietigen.

Sorry voor de vage beschrijving - heb de film gezien in m'n jeugd..

Meneer Bungel
Dat doet me aan Iron Giant, The (1999) denken. Is dat 'm misschien?

avatar van 606
Was op zich nog best komisch ook, robot nummer5 was leuk.
Aantal leuke stukjes in de film en niet eens zo slecht geacteerd.

3 sterren

avatar van filmamator
@ Meneer Bungel: Ja, dat is 'm .

Bedankt voor het opzoeken!

Meneer Bungel
Had 'm niet te lang geleden nog gezien en je beschrijving was duidelijk genoeg, dus no problem!

avatar van DragQueen
Leuke en onderhoudende Komedie. Het verhaal steekt goed in elkaar, en er wordt leuk geacteerd door de cast. Vermakelijke film, net als het vervolg. Vroeger vond ik dit geweldige films. De beleving is nu wat minder, maar toch blijft het een grappige Komedie. 3,5 Ster.

avatar van K. V.
'k had die vroeger nog eens op tv gezien, maar heb deze onlangs bij Bart Smit gevonden voor 1€. 'k moet wel zeggen dat de dvd kwaliteit wat bedroevend is (vooral in het begin).
Nu de film zelf was een leuke familiefilm, die het vooral moet hebben van de naïeve robot (de verwijzing van Wall-E naar nr 5 is wel niet zo ver te zoeken) en z'n uitspraken. Het verhaal op zich is niet zo origineel, maar dat moet je er maar bijnemen.
De cast bestaat uit 2 bekenden die je waarschijnlijk ook uit Police Academie kent, nl Steve Guttenberg en G.W. Bailey als Lt. Thaddeus Harris.
Verwacht geen grootse film, maar een ontspannende familiefilm.

avatar van RuudC
John Badham zal maar wat jaloers zijn geweest op het succes van E.T. Het is ook niet veel meer dan een alien met grote kijkers en een communicatiestoornis dat heel makkelijk de harten verovert van mensen. Badham flikt datzelfde trucje door de setting wat aan te passen en van E.T. een keurig lijkende robot te maken. Er wordt ook niet veel van de kijkers gevergd. Alle personages zijn karikaturen en dat maakt het voor de volwassen kijker nogal vervelend om te volgen. We hebben, behalve de androïde versie van E.T., kinderlijke wetenschappers, schietgrage generaals en de moeder van Britt Dekker (OMG, you’re not an alien, you are a robot!! *applaus*)

Natuurlijk is Nr 5 wel aandoenlijk en is het leuk om te zien hoe hij zich in no time integreert in het Amerika van de jaren tachtig. Persoonlijk vind ik het altijd leuk om de antieke computers te zien of de foute popmuziek van die tijd te horen, maar ik vind het wel erg jammer dat Short Circuit wel erg leeg is. Veel kinderfilms hebben vaak toch extra laag die alleen met de jaren opvalt. Hier is die dus niet. Zeker het laatste half uur is een erg flauwe vertoning. Het verhaal wordt dan gewoon wat stuurloos. Alleen leuk voor die hard eighties fans.

avatar van baspls
Geweldige film!! Eigenlijk is Wall-E gewoon een parody op Short Circuit. Nummer 5 is gewoon hilarisch! De effecten zijn redelijk en er is goed geacteerd. de muziek is ook wel aardig maar een beetje eentonig. Het verhaal is prachtig. De Hummor Mega-grappig. De camerahoeken en shots zijn een beetje onlogisch genomen op de een van andere manier. Het is zelfs een beetje ontroerend hoe Nr 5 probeert niet gedemonteerd te worden. Top Film! Zwaar ondergewaardeerd.

avatar van Beertje45
dit zal altijd één van mijn favoriete films blijven. het is een aardige familiefilm en number five heeft iets innemend en vertederend. ik vond het hele gebeuren zelfs vaak heel grappig, vooral dan de fratsen van number Five. ik hou wel van John badham films, heb al zo'n 10 tal films van zijn hand gezien en was zelden teleurgesteld.

avatar van Vinokourov
Wall-E avant la lettre en het is nog geweldig ook! Een robot krijgt een eigen wil, ontvlucht zijn makers en vindt onderdak bij Ally Sheedy. Zij denkt eerst nog dat ie een alien is en handelt er ook zo naar. Dat waren nog de allerleukste scenes, daarna is het ook allemaal prima, maar wel ietsje minder leuk. Anyway waar het op neer komt: robots hebben ook gevoelens en zij wil niet dat de robot weer in handen komt van die gevoelloze militairen. Tsja, het is eigenlijk best een aardig (kinder)avontuur geworden met genoeg lollige momenten. Leuk detail is dat John Badham schaamteloos zijn grootste filmhit Saturday Night Fever nog even uitgebreid laat voorkomen in deze film .

avatar van alexspyforever
Ik kijk zelden familiefilms en als ik ze dan toch eens kijk dan is het samen met jeugdige kijkertjes tijdens vakantiedagen. Wall-E heb ik nooit gezien wel veel over gehoord. Als het dan toch een film over robots moet zijn, dan toch liever een live action dan animatie. Het was wellicht niet nieuw in 1986 dat een robot een eigen wil, gevoelens en emoties als een mens krijgt. Het is allemaal simpel en de humor is soms wat flauw (vooral die Indiër met zijn Apu stem uit de Simpsons, is hij misschien die wat Apu's stem inspreekt?), maar vermakelijk is het wel. Leuk om Police Academy acteurs Steve Guttenberg en G.W. Bailey (die ik voor altijd vereenzelvig met Lt. Harris) ook samen in een andere film te zien al hebben ze weinig interactie. Er is blijkbaar een sequel, misschien kijk ik die wel tijdens de kerstperiode.

avatar van Baggerman
alexspyforever schreef:

Nee, het is Fisher Stevens, ook wel bekend van de serie 'Early Edition'...

avatar van Phantasm
Grappige film over een robot, kijkt lekker weg.

avatar van Elchapo
Who is johnny??? Van al debarge....oh yeah.3.5 stars

avatar van Filmkriebel
Life is not a malfunction

Jeugdnostalgie (ik was 12 toen die film uitkwam) en een film voor het jongere publiek. Het heeft inderdaad veel mee van E.T. die natuurlijk veel beter is, maar Short Circuit blijft hoe dan ook een aardige soortgenoot. De acteurs hadden er zin in en werken aanstekelijk (vooral Sheedy), de humor was ook niet slecht en number 5 vond ik wel degelijk aaibaar en onvergetelijk, zeker wanneer hij een dansje plaatst met Sheedy. Het is allemaal niet gecompliceerd, maar wat is daar mis mee in dit geval? Een lieve film die zeker de moeite waard is om (nog eens) te zien. Eén van de ondergewaardeerde films van de jaren '80.