Fatman (2020)

Actie / Komedie

geregisseerd door Eshom Nelms en Ian Nelms
met Mel Gibson, Walton Goggins en Chance Hurstfield

Chris is een losgeslagen, onorthodoxe kerstman die zijn populariteit gestaag ziet dalen. Billy, een 12-jarig jochie, ontdekt dat de kerstman bij hem een brok steenkool in zijn kerstkous heeft gestopt. Vervolgens huurt hij een huurmoordenaar, Skinny Man genaamd, in om de kerstman te vermoorden.

avatar van as
as
Leuk!
Snap helemaal niets van de lage beoordeling hier. Je moet wel een beetje 'in on the joke' zijn, want dat werkt het beste bij deze zwarte (actie) komedie. Vergis je niet, het is wel degelijk een zwarte komedie. (come on people: kerstman en de elfjes klussen uit geldgebrek bij voor het Amerikaanse leger?) Hoe kan het ook anders, als je kijkt naar de super serieuze en onderkoelde toon hoe deze wereld uitgedacht is. Erg leuk om de mechanieken achter de Kerstman te zien. Tuurlijk, het budget is niet toereikend om dat allemaal uit te beelden maar de regisseur broertjes Nelms doseren precies genoeg om je die ideeën mee te geven.

Mel Gibson is lekker op dreef als brommende en pistool schietende kerstman. Wat kan die man toch een fijne karakteracteur zijn. Jaren geleden dat ik hem zo naar zijn zin zag hebben. Walter Coggins schittert als huurmoordenaar en Marianne Jean-Baptiste geeft precies het juiste hart aan de film. Fijne actrice is dat, zeg.

Fijne verrassing deze variatie op het kerstgegeven en welkome afwisseling naast al die zuurstok zoete kerstfilms.
4*en

avatar van cantforgetyou
Wat een vreselijke slechte film. Een idioot verhaal/scenario. Zonde dat Mel Gibson zich voor dit soort B films laat lenen.
Wat een irritant kind? En wat is dit nu voor genre? Het is eigenlijk een soort kinderfilm, maar toch wordt er dan opeens ingeschoten met een paar bloederige scenes?
Komt dan totaal niet over. En de 'bad guy' slaat echt werkelijk nergens op.
Zeer irritante film. Ga dit niet kijken, want het is echt zonde van je tijd.
Enige pluspuntje is de baard van Mel Gibson. Maar ook die mocht wel wat bijgewerkt worden.

avatar van mrklm
Kris Kringle [Mel Gibson] raakt in financiële problemen omdat het afgelopen jaar erg veel kinderen zich zo slecht hebben gedragen dat ze geen cadeaus krijgen met Kerst. Hij krijgt namelijk contractueel betaald per bezorgd cadeau en draait zelf op voor eventuele overproductie. "Fatman" komt voor een dilemma te staan wanneer de overheid hem een lucratief contract aanbiedt voor de productie van wapens. Het lijkt de enige manier om zijn werknemers in dienst te houden, maar het druist in tegen alles waarvoor Kris staat.

Zwarte Kerstkomedie begint als een vermakelijke satire op de commercie rondom Kerst, maar met Gibson in de hoofdrol bekruipt je al snel het vermoeden dat de heer Kringle niet zomaar over zich heen laat lopen. En zodra de eerste klappen uitgedeeld worden vliegt dit uit de bocht. Baptiste is desondanks goed als Ruth Kringle.

Ondanks dat Kerstmis net is afgelopen, is dit toch mijn eerste film geworden welke ik gezien (afgelopen vrijdag) heb in 2021 en de vraag die je bij deze film kunt stellen is of "Fatman" wel een kerstfilm is ? In de regel is "Fatman" een Misdaad / Triller film en bij vlagen een gitzwarte Komedie film en dat met een eigenaardige draai aan het klassieke Kerstverhaal.

In dit verhaal draait het om de Kerstman (Mel Gibson) die niet vrolijk en zachtaardig is, maar juist een verbitterd en wraakzuchtige personage is en die ook gewoon Chris heet. Tussen zijn taken als de bezorger van kerstcadeautjes, vult Chris zijn tijd op met schietoefeningen, zijn donkere vrouw Ruth (Marianne Jean-Baptiste) en het sluiten van deals met overheden om dikke cheques te kunnen incasseren. Dat hij dan ook klaar voor de strijd is als hij wordt opgezocht door een doortastende huurmoordenaar (Walton Goggins), die nog een appeltje met de Kerstman te schillen heeft, is helemaal niet zo vreemd. En ook de kinderen die op het slechte pad zijn geraakt en van Chris een stuk steenkool als cadeau krijgen, moeten over hun schouders kijken, zoals de twaalfjarige Billy Wenan (Chance Hurstfield), een verwend nest dat zich als een succesvolle zakenman gedraagt. Want Chris accepteert het niet langer dat de wereld steeds gewelddadiger wordt.

"Fatman" is een best bizarre film. Hij is een beetje melig en puberaal, maar ook spannend en onderhoudend genoeg voor volwassenen. De humor (met regelmatig komische dialogen) wisselt wat van flauw tot subtiel en van hilarisch tot absurdistisch. Skinny Man, oftewel de huurmoordenaar, en Billy Wenan spannen wat betreft het absurde de kroon (deed me wat denken aan de rijke misdadige vader en zoon relatie in "Kick-Ass (2010)"). Het zijn echt karikaturen die in schril contrast staan met de best aardig uitgediepte Chris, zijn vrouw Ruth (die vaak koekjes bakt) en Elf 7 (Eric Woolfe), die de hoofd elf is. Het is een leuke basis voor een spectaculaire Actie film, die vooral op het einde (na circa 70 minuten) goed los komt en dan ook veel actie (met veel doden en ook met grove actie) bevat en zelfs wat verrassend is. Het einde is misschien wel een beetje flauw en zeker als de zwaar gehavende Chris (de huurmoordenaar heeft hem flink te grazen genomen en eigenlijk heeft hij hem ook gedood) verhaal gaat halen bij Billy Wenan.

Dat dit toch best een leuke film is geworden, is toch vooral te danken aan de cast en vooral dan aan Walton Goggins en Chance Hurstfield. De laatste als de over het paard getilde twaalfjarige Billy Wenan, die een huurmoordenaar inhuurt om de kerstman te vermoorden, omdat hij tot zijn woede op kerstochtend alleen een stuk steenkool cadeau kreeg. De huurmoordenaar heeft zelf ook een tamelijk uit de hand gelopen obsessie voor de Kerstman, aangezien hij nooit het cadeau heeft gekregen wat hij wilde (een fijne jeugd). Nu is dat een cadeau dat ook niet zo eenvoudig is, maar toch genoeg om een jarenlange wrok te koesteren !

Mel Gibson als de verbitterde en ietwat agressieve (staat zijn mannetje) Kerstman met de naam Chris deed het overigens ook best verdienstelijk en leuk. Niet eerder zagen we een Kerstman met een maniakale blik in zijn ogen, die kinderen op een bedreigende toon waarschuwt voor de misstappen die zij begaan. Hij houdt zich al eeuwenlang vast aan zijn regeltjes, lieve kindjes krijgen een cadeautje en stoute kinderen krijgen houtskool ! Chris de Kerstman, leer je in deze film kennen als een knorrige oude man die wel van een borreltje houdt en hij is daarom heel anders dan de Coca Cola kerstman die we allemaal kennen. Hij draagt als Kerstman ook geen rood pak en heeft ook geen weelderige witte baard.

In "Fatman" ziet de Kerstman er een beetje verwilderd uit en hij runt een fabriek vol elf-achtige wezens die de machines vierentwintig uur per dag draaiende houden. Maar de hoge kosten zorgen ervoor dat hij en zijn vrouw Ruth in de financiële problemen raken. De jaarlijkse subsidie van de Amerikaanse overheid is niet meer voldoende om het hoofd boven water te houden en daarom gaat hij een nieuw contract aan met het Amerikaanse leger, waarbij ze in de fabriek nu ook bedieningspanelen gaan maken voor de FJ-63 straaljagers en dat leverde best een aantal komische situaties op (zeker de gesprekken tussen de elfen en het Amerikaanse leger personeel en met name Captain Jacobs gespeeld door Robert Bockstael).

Als je op zoek bent naar een kerstfilm voor volwassenen, vol anarchie en rariteiten, dan is "Fatman" zeker aan te raden. De film omarmt zijn bizarre verhaal en biedt voldoende actie en komedie en is een aanrader voor degenen die eens een niet-traditionele kerstfilm willen zien. Ik heb me er in ieder geval goed mee vermaakt en hij duurt met circa 93 minuten ook niet lang.