ad

Met onder meer: Kodi Smit-McPhee, Ryan Kwanten en Deborah Mailman

Releasedatum: 1 oktober 2020

• Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis

Over 2067

"The fight for the future has begun."

In het jaar 2067 is de aarde door de klimaatverandering verwoest en is de mensheid op zuurstoftanks aangewezen. Een redmiddel tegen de huidige problemen is het bouwen van een tijdmachine op kwantumniveau, in de hoop contact te maken met de mens in de toekomst. De arbeider Ethan, die een persoonlijke missie heeft, wordt om deze reden naar de toekomst gestuurd.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Young Jude Mathers

Desperate Worker

avatar van macrobody

macrobody

De film begint met een klein overzicht wat er allemaal mis gaat op deze planeet en wordt geëxtrapoleerd naar 2067. Dit jaartal is bewust gekozen om de populatie en het wat minder intelligente volk in de waan te laten dat we nog zo lang hebben, maar statistisch gezien wordt dit punt al bereikt binnen 5 a 10 jaar.

Verder zit het verhaal vol gaten, cliché dialogen en wazige gebeurtenissen. Tijdreizen is altijd een lastig gegeven en moeilijk te bevatten, maar vertel het dan zo duidelijk mogelijk. Het idee voor de film was wel interessant maar had toch tig keer beter uitgevoerd kunnen worden. Ik zal een voorstel doen:

Het jaar is 2025 en we hebben alleen nog maar ongecensureerde televisie waar je continue gebombardeerd wordt met WikiLeaks onthullingen wat de overheden de laatste 100 jaar voor ons verborgen hebben gehouden. De destructieve aard van Solar management radiation, biomassa industrie, het massale ontbossen, gas/olie boren en fracking zodat de multinationals de aarde lekker door konden blijven plunderen tot de laatste snik. We zien de miljardairs vluchten naar onze eerste nederzetting op Mars terwijl er enorme bosbranden zijn aan de ene kant van de aarde en aan de andere kant zijn er overstromingen en onhoudbare regenbuien. We zien verschillende mensen, de ene probeert uit de hele situatie nog een slaatje te slaan, de ander predikt dat de overheid ons zal beschermen en weer een ander denkt dat bidden wel helpt.

Dan krijgen we een uitleg dat je als je naar de sterren kijkt eigenlijk naar iets kijkt wat heel lang geleden gebeurd is. De ster kan al vergaan zijn wanneer jij op aarde naar zo'n ster kijkt. Dit werkt dus ook andersom. Iemand op een ster in het heelal ziet het weerkaatste licht van de aarde miljoenen jaren later. Nu hebben de wetenschappers ooit een aantal satellieten de ruimte ingeslingerd om het heelal te verkennen en om onverklaarbare redenen is er 1 door tijd en ruimte miljoenen lichtjaren ver geraakt. Deze satelliet geeft ons beelden terug wat er in de toekomst met onze planeet gebeurd en we zien een derde wereldoorlog omdat er een paar ego's te groot waren voor de positie die de mensen hem/haar hadden gegeven. De crux van de film is dan dat de held er alles aan doet om dit te voorkomen en schreeuwt het van de daken, maar de mensen op aarde zijn nog altijd in een ontkenningsfase. We zien de mensen zich druk maken welke auto de buurman rijdt en een ander gooit nog maar een lapje vlees op de barbecue.

Dan krijgen we ineens beelden door van Venus en tot onze verbazing zien we dat er ooit leven was, bosrijke gebieden, natuur vol met dieren en insecten en in een time lapse zien we de versnelde achteruitgang, bossen verdwijnen, insecten verdwijnen en de temperatuur loopt snel op. De miljardairs vluchten naar de aarde en Venus wordt heter en heter totdat iedereen is vergaan.

Veel beter script

avatar van pjottrr

pjottrr

Ik ben het @macrobody eens dat dit concept heel erg veel beter uitgewerkt had kunnen worden.

Bij gebrek aan betere films toch maar een poging gedaan, en ondanks het niet al te sterke script toch nog wel kijkbaar. Leg de verwachtingen wat laag en je hebt een prima kijkbare film.

uiteraard zitten er nogal wat fouten in, bijvoorbeeld: gezien het 2000 jaar tijdsverschil wat zich voordoet in deze film een erg onlogisch beeld schetst wat er allemaal "niet" veranderd is in 2000 jaar , zoals stof en kleding wat nog prima leesbaar is, en overledenen die nog precies op dezelfde plek liggen als waar ze gestorven zijn, 2000 jaar terug maar als je door dit soort fouten heen kunt kijken gaat het best aardig

avatar van kleintje 2

kleintje 2

pjottrr schreef:

Leg de verwachtingen wat laag en je hebt een prima kijkbare film.

Hiermee ben ik het helemaal eens. De film vertoond namelijk veel fouten: Zeer matig tot ondermaats acteerwerk, dialoog wat soms onnodig en vervelend overkomt, te kleinschalige setting en enkele plotgaten. Toch kan ik nu al zeggen dat deze een Guilty Pleasure voor mij gaat worden, aangezien ik wel ontiegelijk veel mogelijkheden zag voor het verhaal terwijl ik de film aan het kijken was.

Ik vond het verhaal namelijk het sterkste onderdeel, samen met de speciale effecten, muziek en een klein beetje van het karakterontwikkeling.

Het is allemaal gewoon niet goed genoeg gebruikt, te snel gemaakt om zo maar te zeggen. Naar mijn mening is dit de grootste gemiste kans van 2020 tot nu toe. Dit had zo veel potentie om een geweldige blockbuster te worden. Het had de special effects, mooie muziek en een geweldig concept voor de gebruikte wetenschap.

avatar van mcdaktari

mcdaktari

pjottrr schreef:

Zit ik er nou helemaal naast? Ik dacht toch echt gezien te hebben dat ze 400 jaar in de toekomst gingen ipv 2000 jaar, maar ach dat scheelt maar 1600 jaar, das peanuts toch

avatar van knusse stoel

knusse stoel

macrobody schreef:

Prima plot wat jij beschrijft en als dit verhaal omgezet wordt naar film en met de eisen die wij aan een beetje goede film mogen stellen, ben ik één van degenen die hem graag zou willen zien.

Alleen één puntje, iemand op een ster zal het zo heet hebben dat hij niet eens aan kijken, laat staan geboren, toe zal komen.

Die fout wordt vaker gemaakt, een ster is b.v. onze zon, gloeiend heet en geen levensvormen. Een planeet daarintegen kan, let op, leven bevatten.

Nogmaals, een prachtig plot wat jij beschrijft. Ben trouwens benieuwd naar "2067".

avatar van macrobody

macrobody

knusse stoel schreef:

Ja, dat was even een shortcut. Ik bedoelde natuurlijk iemand op een planeet rond een ster ver weg. Toevallig las ik dit vandaag: What’s more, the research estimates that there are 4.1 billion Sun-like stars in the galaxy. When the researchers widened their parameters a bit, the model suggests that up to two billion of these stars may have an Earth-like planet orbiting them.

De kans dat wij de enige "intelligente" wezens zijn in dit heelal wordt steeds kleiner naarmate het onderzoek vordert

avatar van pamela200

pamela200

Deze film met moeite uitgezien. Het was geen drama maar meer een sience fiction horror. Ik had na 1 uur wel het gevoel dat ik een paar antidrepessieva pillen moest slikken. Het verhaal is simpel en droevig, Al Core had het kunnen bedenken, de aarde wordt door een gebrek aan bladgroen onleefbaar. Via een tijdmachine gaan we, in de toekomst, op zoek naar een oplossing. Leuke bedrijfsfilm voor Greenpies of groen links. Ik zoek mijn oplossing in een glas whiskey. 2 points

avatar van rolfkunst

rolfkunst

Zojuist deze film gezien, de setting is klein, maar het verhaal is (vind ik) wel doordacht, het lijkt wel allemaal te kloppen. Ik moet zeggen dat ik er wel van heb genoten. Hij krijgt van mij 3 sterren

avatar van AniSter

AniSter

Nee, deze film heeft me niet 'gepakt'. Het verhaal was wel te volgen maar bleef in de toekomst veel te lang sukkelen tussen de twee hoofdpersonen. Ik vond de acteerprestaties ook niet bijster goed. De ingang naar de grot waar de Chronical in de toekomst stond deed me wel terugdenken aan de ingang naar de grot van de Morlocks in The Time Machine (1960); een tijdreisfilm die ik vele malen beter vond dan 2067.

avatar van Mickey b

Mickey b

Apocalyptische tijdreisfilm met wat mysterie. Wereld vergaat door klimaatwijziging en één iemand wordt naar de toekomst gestuurd om de mensheid te redden. Geen hoogstaande film, maar gezien ik liefhebber ben van het genre timetravel moest ik deze wel gezien hebben. Enkele typische butterfly-effects en verder is de setting wat simpel, maar mooi in beeld gebracht. Gezien er momenteel door Corona weinig te beleven valt in filmland valt deze wel nog te smaken, maar is dan wel door gebrek aan beter... Is duidelijk geen Hollywoodproductie. 2,5 * lijkt mij aanvaardbaar.