The Queen's Gambit (2020)

393 minuten (miniserie, 7 delen)

geregisseerd door Scott Frank
met Anya Taylor-Joy, Marielle Heller en Thomas Brodie-Sangster

De jonge Beth Harmon wordt eind jaren vijftig verlaten en toevertrouwd aan een weeshuis in Kentucky. Ze ontdekt een verbazingwekkend talent voor schaken, terwijl ze verslaafd raakt aan kalmerende middelen die door de staat worden verstrekt aan kinderen. Achtervolgd door haar persoonlijke demonen en onder invloed van een cocktail van verdovende middelen, verandert Beth in een indrukwekkend bekwame en glamoureuze outcast.

avatar van Martijnnn
Graaf Machine schreef:

Ja en nee. Heb er goede dingen over gehoord, ook van schakers.
Maar ik kijk zelden series. Ik wacht nog wel even tot ik zeker weet dat er geen tweede seizoen (en derde, vierde etc.) komt. .

De serie heeft een echt einde, ook al zou er een volgend seizoen komen (lijkt mij veel onwaarschijnlijk) zou dat meer zoals een sequel zijn op een een film dan een doorlopend verhaal.

Martijnnn schreef:

Ik heb afgelopen maandag de eerste drie afleveringen gezien. Morgenavond 4 en 5 en dan ergens tussen Kerst en Oudjaar 6 en 7.
Tot nog toe valt het me niet tegen, maar overtuigd het me ook allemaal nog niet. In elk geval het schaakgedeelte niet. Het gedrag van de spelers is een beetje lachwekkend af en toe, hoewel ik begrijp dat het voor de film wat overdreven gebracht moet worden.

avatar van zoutzak
Gewoon heel erg goed. De schaakpartijen zijn zodanig gefilmd dat ze vaak redelijk goed te volgen zijn, al wordt er geen enkele partij echt van begin tot eind weergegeven. Het geheel wordt zo overtuigend gebracht dat een weinig populair onderwerp als schaken toch aan weet te slaan bij een breed publiek. Bravo!

avatar van Graaf Machine
Aflevering 4 en 5 gezien. Het wordt allengs beter. Het gedrag van de heren en dame achter het bord begint meer natuurlijke vormen aan te nemen.
Natuurlijk nog een hoop overdreven gezever, maar dat neem ik voor lief, dat is onvermijdelijk.

avatar van Graaf Machine
Nou, aflevering 6 en 7 gezien. Uiteindelijk gaat het allemaal uit als een nachtkaars, en die laatste aflevering lijkt wel een parodie.
Al met al snap ik niet goed waarom men op de borst klopt dat ze adviezen van Kasparov gekregen hebben, want als ze adviezen aan mij hadden gevraagd had er niet zoveel onbenulligheid in gezeten.

Dan was er zelfs misschien een keertje een partijtje in remise geëindigd, zoals heel soms wel eens gebeurt bij schaken. Dan had je ook geen round-robin toernooien waarin je op de voorlaatste dag van de organisatie te horen krijgt tegen wie je in de laatste ronde speelt. Dat soort dingen.

En dan had er zeker niet de indruk gewekt dat je een prestatie levert die de hele wereld over gaat, als je in een toernooi een partij van de wereldkampioen wint. Die dingen gebeuren gewoon.

avatar van Ajax&Litmanen1
Erg goed dit. Ik heb helemaal niks met schaken, in de zin van dat ik dit voor het laatst als kind eens heb gespeeld. Wel ken ik de basisregels, maar van de tactische kant heb ik geen kaas gegeten. Hoeft ook niet, want The Queen's Gambit neemt je bij de hand en maakt je vanzelf wegwijs in de wereld van het schaken.

Het gevoel wat ik had tijdens het kijken van de wedstrijden was hetzelfde als tijdens de James Bond film Casino Royale, waar men pokerde. Dat kan ik ook niet en boeit me nog minder dan schaken, maar het was rete-spannend omdat het gewoon op fantastische wijze in beeld kwam, net als hier. Dat laatste kwartier van de slotaflevering was heerlijk spannend. Geweldig ook om te zien dat gigantisch veel mensen aan het mee luisteren zijn in een tijd zonder mobiele telefoontjes en internet. Met een hele groep om een autoradio heen staan, prachtig.

Waar ik iets meer moeite mee had was het verhaal buiten de wedstrijdhallen. We volgen een weesmeisje die nogal awkward is, maar een ongekend talent voor schaken heeft. Maar hoe beter ze wordt, hoe meer moeite ze met de druk krijgt en ze zich over geeft aan verslavende middelen. Het was allemaal niet zo origineel en lang niet elke aflevering was even sterk. Leuker vond ik haar focus op het trainen, beter worden en tactieken leren. De serie is best leerzaam. Ook vind ik het tijdsbeeld van de jaren 50 en 60 leuk in beeld gebracht.

rep_robert schreef:
Ugh, weer een miniserie op MovieMeter. Ik ben hier geen voorstander van, maar voor the Queen's Gambit maak ik graag een uitzondering.

Idem. Ik snap nog steeds niet dat de regels zo zijn dat dit op een film en docu-site kan, terwijl dit overduidelijk gewoon een serie is. Ik weiger dit ook hier mee te nemen in mijn eindejaarslijstje. Maar goed, c'est la vie.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Het is ook lastig. Wwaar ligt de grens? Ik vind Twin Peaks the Return en Too Old to die young veel meer ‘film’ dan deze. En als een film als Satantango of War and Piece 6 uur kunnen duren, waarom dan een miniserie van 6 uur niet.

Persoonlijk zie ik liever al die tv rapportages van de site verdwijnen.

Basto schreef:

Persoonlijk zie ik liever al die tv rapportages van de site verdwijnen.

Gewoon simpel, alles waar in is gesneden en dus meer dan 1 aflevering kent is een serie of mini-serie en hoort wat mij betreft op tvmeter. Ook bij docu's.

Nou gaan over een tijdje beide sites samen, dus dan is het probleem weg, maar het stoort me wel. Zo'n Chernobyl vorig jaar eindigde zeer hoog in de jaarlijst. Vind ik flauwekul op deze site.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Tja, dan moeten films als 200-, Spartacus en Ben Hur ook van de site af. Daar zit tenslotte ook een intermission in. War and Piece zijn ook 4 delen en 2001 3 als je het goed bekijkt. Dus dat ‘knippen’ is ook maar een keuze die niet echt stand houdt. Een film is gewoon een audio visuele productie met een afgerond idee wat mij betreft.

Maar goed met de samenvoeging is dat probleem opgelost.

Basto schreef:

Maar goed met de samenvoeging is dat probleem opgelost.

Het gaat erom of je het in 1 zit kan kijken zonder dat het ermee stopt. Spartacus is gewoon 1 volledige film. Deze Queen's Gambit heeft gewoon 7 losse afleveringen.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Ja, maar die 7 afleveringen kun je toch ook aan elkaar kijken. Kan zeker met Chernobyl. Ik vind het zelf belangrijker dat het een eigen smoelwerk heeft en één verhaal vertelt en niet zoals met series dat elke aflevering eenzelfde formule volgt.

Onlangs gaf ik een 4 aan een kortfilm omwille van de intense beleving.
Waarom dan geen 4,5 geven aan deze miniserie die mij gedurende bijna 7 uren heeft meegesleurd in een fascinerend verhaal met een mooie, boeiende opbouw, een verbluffende actrice en een pak emotie.
Merkwaardig toch dat een goed, warm, emotierijk gevoel verzekerd ontstaat als de kansloze underdog, of het nietig, frele meisje, gepest tot geminacht, de wereld verbaast. Misschien daardoor dat ik de tweede aflevering en de slotepisode de mooiste van de reeks vond, al zat er in elke aflevering voldoende en gevarieerde beleving.
Ik heb het opgegeven naar films over American fooball of baseball te kijken, omdat ik van het spel geen snars snap. Had dat ook kunnen doen voor schaken, maar heb moeten toegeven dat de scènes met de partijen met onze Beth ongemeen knap weergegeven waren, de gemoedschakeringen van de spelers inbegrepen, net ook alsof speler en bord één geheel vormden. Schitterend eigenlijk.
Denk als er ooit in mijn buurt sprake is van schaken, ik instinctmatig Anya Taylor-Joy aan zet zal zien.
Een schaakbord zal ik mij evenwel niet aanschaffen. Naar ik verneem hebben dat sinds het verschijnen van de serie reeds vele duizenden gedaan.

avatar van rep_robert
Ajax&Litmanen1 schreef:

Gewoon gescheiden lijstjes houden zou ik zeggen. Deze serie zet zichzelf ook neer als serie, waarom zouden wij het dan anders gaan interpreteren.

Ik heb nu 2 delen gekeken, En ik vind het MEESTERLIJK !

- Het is weer eens wat anders dan wat ik normaal kijk. (Advocatenfilms / Superhelden / SF)
- De karakters zijn zeer aimabel, en de setting in de jaren 60 is erg leuk gedaan ! (De winkeltjes, het interieur van de huizen en gebouwen destijds. Daar is echt aandacht aan besteed, en dat neemt je mee in dat nosalgische gevoel
- De hoofdpersoon is een vrouw/meisje dat niet erg serieus genomen wordt in het schaakwereldje. Ze heeft geen ervaring, En weet in het begin nog niet echt goed hoe alles er aan toe gaat. Zo voelt iedereen zich weleens. Dus dat is heel herkenbaar

Ik ben benieuwd naar de andere delen !

avatar van Thomas83
Dit is echt een van de betere Netflix originals. De eerste twee afleveringen zijn nagenoeg perfect. Ik ben een groot fan van Anya Taylor-Joy, en ze schittert ook echt in deze serie, maar het zegt veel over de algehele kwaliteit dat ik desondanks Isla Johnston toch nog miste in latere afleveringen. Het verhaal is geweldig en geeft een fascinerend inkijkje in de schaakwereld. Schaakwedstrijden worden vooral in de eerste paar afleveringen erg spannend in beeld gebracht, en het lot van Beth gaat je echt aan. Op misschien de laatste paar afleveringen na voelt iedere nieuwe aflevering weer wat anders. De schrijvers weten steeds je verwachtingen te omzeilen.

Hoewel Alma eveneens erg interessant is (vooral in haar ongebruikelijke moeder-dochter relatie) en Camp, Brodie-Sangster, Ingram en Melling (Dudley uit Harry Potter!) heel aardige bijrolletjes hebben is The Queen's Gambit uiteindelijk wel echt alleen het verhaal van Beth. Het is erg leuk en verrassend hartverwarmend om Beth als schaakgenie te zien groeien, en zeer amusant ook om haar in de eerste afleveringen gehakt te zien maken van tegenstanders die haar onderschatten. Of om haar en haar pleegmoeder ook te zien genieten van het geld dat ze weet te verdienen door schaaktoernooien te winnen.

Er wordt goed gebruik gemaakt van flashbacks in deze serie, en het is een knappe vondst hoe Beths groeiende obsessie en haar ingevingen worden gevisualiseerd. Afleveringen lopen ook echt als een trein. De serie flirt soms met een meer duistere uitvoering van het verhaal, maar uiteindelijk wordt verrassend genoeg het drama dat je verwacht bij een serie over een getraumatiseerd persoon met verslavingsproblemen grotendeels vermeden, relatief bekeken. Dat hebben we ook al zo vaak gezien, dus wat mij betreft mis je daar ook niet zoveel aan. Je vervalt dan al snel in herhaling en clichés.

De kwaliteit van de productie ligt overigens ook erg hoog. De muziek en cinematografie zijn bijzonder fraai en de kostuums zijn echt indrukwekkend. Taylor-Joy ziet er op een gegeven moment wel heel erg stijlvol en glamoureus uit. Tegen die tijd wordt de serie overigens wel kwalitatief net wat minder. Ik vond het een tikkeltje goedkoop dat Allston en Cleo (waar ik sowieso al geen fan van ben, dat slechte accent alleen al) in de een na laatste aflevering opeens opduiken om voor wat drama te zorgen, en Jolene ook uit het niets bij wijze van cliffhanger.

De slotaflevering vond ik zelfs nog wat minder. Hoewel er nog wat oprecht ontroerende momenten zijn is het allemaal wel erg sentimenteel ineens. Die steeds grotere schare fans in Moskou, een deur in een hotel die toevallig open staat, dat interview en de dramatische entree van Townes, Benny en Betnik die op het laatste moment pal achter Beth staan, het is wat cheesy allemaal. De conclusie dat Beth vrienden blijkt te hebben is een mooie, maar het is in de uitvoering waar het wat rammelt. Uiteindelijk blijkt de serie als feelgood toch wat effectiever dan als volwassen drama. Een royale 3.5* (pun intended).

avatar van horizons
Wat een ontzettend fijne serie.

Sterk acteerwerk, niet alleen van de excellerende Anya Taylor-Joy, maar ook van een Dorociński en Camp.

Het mooie in het verhaal is dat er geen overbodige dramatiek bij wordt gehaald daar waar dat wel op de loer lag en naar gehint wordt. Het drama zit in het personage Beth Harmon zelf. Dat het uiteindelijke allemaal naar een mooi einde toegaat kan ik in dit geval alleen maar toejuichen. Uiteindelijk blijken er in de serie best veel mooie mensen met vriendschap en respect in de serie rond te lopen. Misschien wat zoet maar dat maakt niet uit als het zo wordt afgeleverd.

Fijne productie. Dat er geen tweede seizoen moge komen.