ad

Met onder meer: Katherine Waterston, Vanessa Kirby en Christopher Abbott

Releasedatum: 8 juli 2021

• Bioscoop Te zien in 22 bioscopen

Over The World to Come

Twee koppels, buren van elkaar, vechten tegen het isolement en de ontberingen van hun omgeving aan de grens van de Amerikaanse oostkust in de negentiende eeuw. Zowel hun fysieke als mentale gezondheid wordt sterk op de proef gesteld. De hechte band die tussen de dames is ontstaan, staat op springen wanneer de vier individuen uiteindelijk ook met elkaar worstelen.

imageimageimageimageimageimageimage

Social Media

Vanaf 15 april 2021 in de bioscoop (Sony Pictures Releasing, via Universal))

avatar van John Milton

John Milton

Heel rustig, maar erg mooi. Zoals je mag verwachten met deze cast, is het acteerwerk ook van hoog niveau. Kirby is wederom een plezier om naar te kijken.

BBarbie

Een met veel gevoel gemaakte film over twee eenzame vrouwen, die beiden vastzitten in liefdeloze huwelijken en de leegte in hun bestaan trachten op te vullen met wederzijdse intieme gevoelens. Het donkere karakter van het verhaal wordt extra geaccentueerd door de sobere en sombere enscenering.

Een beklemmend drama met eerste klas acteerwerk van een ingetogen Katherine Waterston en een opnieuw verrassend sterke Vanessa Kirby (Pieces of a Woman). Erg mooi.

avatar van macrobody

macrobody

Die goeie ouwe tijd dat je je ongehoorzame/overspelige vrouw nog gewoon een handje mocht helpen om wat eerder aan de hemelpoort te verschijnen zonder dat daar echt serieuze gevolgen voor waren. Geintje natuurlijk, maar blijkbaar is 1 van de kernpunten in de build back better wereld dat we nu alleen nog maar politiek correcte films mogen zien. En dat betekent LGBT, meer niet-westerse karakters of het verheerlijken van het leger ook al is het percentage van de bevolking die in die categorie valt minder dan 10%. Waarom kan er niet gewoon een balans gevonden worden?

Tuurlijk, deze film is mooi, kalm en goed geacteerd, maar had deze 40 jaar eerder verschenen in een tijd dat iedereen nog een beetje normaal deed dan had ik 'm beter gewaardeerd.

avatar van De filosoof

De filosoof

De film wordt sterk gedragen door de wat archaïsche maar zeer mooie, literaire zinnen die non-stop worden uitgesproken (je kunt merken dat het script is geschreven door echte schrijvers) om welke reden de film mij al veel genot gaf. Daarbij is het verhaal ook best spannend – de mannen voelen zich (terecht) belazerd door hun vrouwen en met name Finney accepteert dat niet – en goed uitgewerkt, waarbij de film voorbij het opzichtige feministische thema van vrouwenonderdrukking de interessante thematiek heeft dat er geen hoop is in deze wereld voor liefde of schoonheid maar we altijd nog de verbeeldingskracht hebben om ‘ergens anders’ een ander leven te hebben dat wel mooi en liefdevol is, zoals we dat innerlijke leven uitdrukken in brieven dat zo scherp contrasteert met het alledaagse, grauwe leven in deze kille, liefdeloze wereld.

avatar van Ik Doe Moeilijk

Ik Doe Moeilijk

Een mooi verbeeld, maar tamelijk schetsmatig verteld verhaal - om niet te zeggen een hemeltergend cliché - van de onmogelijke liefde.

Maar goed, daarmee mis ik misschien de pointe van de vrouwelijke ervaring die de film uitdraagt en stel ik mij welbeschouwd op als de onbehouwen ploert die elke man volgens deze film lijkt te zijn (in die zin wellicht dus zelf een cliché). Ik vind het hoe dan ook veel te gekunsteld hoe de film de werkelijkheid en het ideaal contrasteert en dat gemakshalve gelijkschakelt met de oppositie mannelijkheid versus vrouwelijkheid. Zo trapt de feministische boodschap van de film in dezelfde valkuil van schijntegenstelling tussen de seksen en reproduceert het dus jammerlijk dezelfde binaire denkwereld die het probeert te overstijgen (zij het met een omkering van de hiërarchie).

Deels mijn fout: als je voor de film een reclame van de Libelle voorgeschoteld krijgt, dan weet je dat je eigenlijk naar de verkeerde film bent gegaan en dus beter de zaal kunt verlaten wanneer dat nog kan.

avatar van hankdigger

hankdigger

macrobody schreef:

alleen nog politiek correcte films met lgbt karakters? Noem mij een blockbuster van de laatste 10 jaar die daaraan voldoet...

avatar van macrobody

macrobody

hankdigger schreef:

NIet alleen dat uit de tekst halen wat je wil. Politiek correcte films met LGBT en/of meer niet-westerse karakters en/of verheerlijken van het leger. Dus als je wil dat ik een aantal films benoem die die kenmerken bezit dan wil ik dat wel doen. Ik heb het ook nergens over blockbusters, dus het worden gewoon politiek correcte films met bovenstaande kenmerken.

avatar van pampelonne

pampelonne

slaapverwekkend en traag.

wel knap gemaakt hoe ze die tijd hebben terug gehaald.

maar wat ben ik blij dat ik in de 21e eeuw leef!

het was niet fijn voor vrouwen in die tijd.