ad

Alternatieve titel: Poeslief: Een Ode aan de Kat

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Mark Verkerk

Met onder meer: Abatutu, Sabine van der Helm en Nicolette Kluijver

IMDb beoordeling: 5,8 (59)

Oorspronkelijke taal: Nederlands

Releasedatum: 30 september 2020

Over Poeslief

Poeslief toont de leukste, gekste of grappigste kattenvideo’s, van commentaar voorzien door Nederlands bekendste kat Abatutu (o.a. De Wilde Stad). Abatutu observeert en becommentarieert op humoristische wijze de mensenwereld. Poeslief behandelt verschillende thema’s: zoals katten en water, katten en honden, katten en andere dieren etc.

imageimage

avatar van james_cameron

james_cameron

Flinterdunne documentaire van regisseur Mark Verkerk, die destijds heel wat meer indruk maakte met De Nieuwe Wildernis. Het geheel hangt als los zand aan elkaar, met als rode draad een portret van de inmiddels beroemde kat Abatutu. Verder niet veel meer dan een verzameling home-video's met allerlei grappen en grollen waar katten bij betrokken zijn. Hier en daar best leuk, maar het houdt bepaald niet over.

Abatutu is met afstand het interessantste aan deze documentaire.

Het is leuk om wat meer te weten te komen over deze bijzondere kat. Grappig om te zien dat hij nergens voor terugdeinst, maar bang is voor hardlopers. Sabine van der Helm, de vrouw die het casting bureau voor dieren heeft, heeft met Abatutu goud in handen.

De kattenfilmpjes die tussendoor vertoond worden zijn over het algemeen te doorsnee. Een paar ervan kende ik al van YouTube, waar doorgaans inderdaad veel betere kattenfilmpjes circuleren.

De jeugdjournaal achtige vragen zijn matig (die interviewster komt vrij onnozel over), maar goed als het vooral ook op jonge kinderen gericht is dan snap ik het ook wel.

De voice-over tekst is tenenkrommend slecht. En Nicolette Kluijver heeft geen prettige voice-over stem, maar de teksten helpen dus ook niet echt mee.

Krappe 2,5*

Hard werken: filmkat Abatutu met fans op de foto zetten | Het Parool