toch een leuke analyse van Bishop Barron over de film:
Bishop Barron on Netflix’s “Unorthodox” and the Modern Myth of Origins - YouTube
Hij legt de nadruk op wat hij noemt de "modern myth of origins": deze mythe heeft als thema de vrije individu die uit de ketenen van religie breekt. Een dergelijke mythe reduceert de complexiteit - zo zegt Barron - van de moderne (en postmoderne) conditie. Namelijk, we moeten een evenwicht vinden tussen wat ons gegeven is en wat we zelf kunnen kiezen. Te veel keuze vrijheid vervalt tot keuzestress, te veel gegevenheid leidt tot totalitarisme. De moderne mythe wilt echter geen evenwicht vinden maar wilt dat we alles zelf moeten kiezen. En zo ook in unorthodox: de hoofdpersoon bevrijdt zich van religie en vind haar weg in het land van vrijheid. Niemand zal haar meer vertellen wat ze moet doen, ze is vrij, etc. En dit leidt, aldus bishop Barron, tot een inflatie van keuzevrijheid...
Nou goed, nu denk ik dat Barron het helemaal mis heeft. Hij zegt bijvoorbeeld dat de jongeren uit Berlijn geen "sense of purpose" hebben , en geen traditie (of gegevenheid). Maar dat hebben ze natuurlijk wel: ze staan in een traditie van prachtige klassieke muziek, en trainen ontzettend hard om hun doel te bereiken (ze trainen immers zelfs in het weekend). De traditie - waarin de jongeren staan - is echter niet de traditie van dogmatische religie maar van humanistische renaissance waardes zoals schoonheid en
carpe diem. Desalniettemin, wou ik het toch nog even delen!