Dolina Bogów (2019)

Alternatieve titel: Valley of the Gods

Polen / Luxemburg

geregisseerd door Lech Majewski
met Josh Hartnett, Jaime Ray Newman en John Malkovich

Drie verhaallijnen die met elkaar in verbinding staan. Een legende vertelt over de Najavo-stammen en hun vallei die bevolkt zou worden door goden. De zeer rijke Wes Tauros isoleert zich van de wereld en verschijnt zo min mogelijk in het openbaar. Tenslotte is er John Ecas, een schrijver werkzaam bij het bedrijf van Tauros. Hij is tevens diens biograaf en beschikt over een levendige fantasie.

Vanaf 17 september in de bioscoop (Contactfilm)

De film heeft aldoor mooie beelden en is aldoor maf zodat hij blijft boeien, maar heeft uiteindelijk te weinig inhoud om echt goed genoemd te kunnen worden. De film heeft een absurdistische en surrealistische charme maar z’n thema van verstening – van de gevangenen in Blauwberg’s kasteel tot de wraak van de indianen op de blanke landroof – is mede daardoor weinig coherent uitgewerkt zodat de film zeggingskracht ontbeert.

avatar van tbouwh
Je kunt Paus Malkovich geen God-complex ontzeggen.