Fantasy Island (2020)

Alternatieve titel: Blumhouse's Fantasy Island

Avontuur / Horror

geregisseerd door Jeff Wadlow
met Michael Peña, Lucy Hale en Maggie Q

Vijf kersverse gasten komen naar Fantasy Island waar ze, onder het toeziend oog van Mr Roarke, hun grootse fantasie kunnen beleven. Halfbroers Brax en Bradley willen een weekendje 'alles hebben', maar Randall, Elena en Melanie willen een fout of misstand uit het verleden rechtzetten. Maar wanneer hun fantasie uitkomt, blijken er onvoorziene consequenties te zijn waardoor iedere droom ontaardt in een nachtmerrie.

Vanaf 13 februari 2020 in de bioscoop (Sony Pictures Releasing, via Universal)

avatar van Q Jones
Lijkt me best oke

Trailer ziet er aardig uit.

avatar van Shinobi
"The island is twisting what we asked for."

Jeff Wadlow heeft een aantal aardige titels op zijn naam staan, maar dit is dan weer erg abominabel.

Als klein jochie kan ik mij nog de oude serie met Ricardo Montalban (Mr. Roarke) en uiteraard Hervé Villechaize (Tattoo) herinneren; een vermakelijke reeks met een duister tintje. In deze versie tracht men meer de horrorkant op te zoeken. Michael Peña geeft ditmaal acte de présence als Mr. Roarke en laat vijf prijswinnaars hun ultieme fantasie beleven op zijn eiland.

Je zou denken dat de film wat leuke fantasieën in petto heeft, maar het is allemaal oppervlakkig te noemen. Het helpt ook niet dat de - irritante - personages inwisselbaar zijn. Hierbij varieert het hoe de personages uitgewerkt worden. Zo krijgt één karakter meer achtergrond mee dan de anderen. Maar boeiend wordt het nooit en uiteindelijk kon het mij allemaal gestolen worden.

Als je een horror verwacht te zien, kom je enorm bedrogen uit. 'Fantasy Island' is namelijk meer een wannabe actiefilm met nietszeggende enge elementen. Het lijkt erop alsof de makers verscheidene dingen op een hoop hebben gegooid in de hoop dat er maar iets interessants tussen zit. Het resultaat is een saai gebeuren gevuld met de nodige plotgaten en weinig vermaak, zucht.

Al met al een kansloze film om zo snel mogelijk te vergeten.

1,0 Sterren.

avatar van soom
Fantasy fucking island.

Ja, Lucy Hale. Zo schattig. Ik blijf het vinden en noteren, al dan niet op Moviemeter. Wat ze ook zegt, hoe ze ook doet.
Haar kwetsbaarheid is wat haar goed maakt en dat leidt tot de mooiste momenten.

Vooral Portia Doubleday was hier uitmuntend, in staat om met alle karigheid haar karakter tot leven te brengen.

Niet heel goed verder, toch iets meer echte horror verwacht. (En dat zeg ik, terwijl ik enorm twijfel om gezellig in de sneeuw te gaan zitten met Riley Keough.)

avatar van rep_robert
Dit is een film die op en neer golft. Het begint met een waardeloze intro van de personages en het mysterie komt maar langzaam op gang.
Na een half uur neemt de vaart toe en beginnen de personages eindelijk wat vorm te krijgen. Je begint je ook steeds meer af te vragen hoe dit afloopt en de vele fantasieën worden ook op een leuke manier met elkaar verwoven.
Echter vliegt de film op het einde met de twist volkomen uit de bocht en maakt het eerdere gedeeltes van de film volkomen tegenstrijdig met wat we daadwerkelijk hebben gezien. Het gedrag van Melanie wanneer ze voor het eerst in die kelder terechtkomt komt niet overeen met iemand die een act speelt. Voor wie speelt ze die act? Voor de kijker thuis..? Daar gaat de film de fout in. Ze hoefde niemand voor de gek te houden, maar toch gedroeg ze zich als onwetend persoon als er niemand in de buurt was (behalve de kijker thuis, dus een goedkope manier om de kijker op een dwaalspoor te zetten. Dat ze daarnaast vanaf dr thuislocatie precies kon weten wie haar date allemaal heeft kwaadgedaan is natuurlijk je reinste onzin. Alsof zij weet wie er in een trappenhuis liep of welke agent die buiten stond niet naar binnen durfde.

Uiteindelijk is dit project mislukt. De film begint slecht, heeft een comeback in de tweede akte, maar verliest de kijker weer compleet met een ridicuul slotstuk.

avatar van Phantasm
Geef mij dan de serie van vroeger maar, dit was eigenlijk niet om aan te zien. En wat de horror betreft, dat stelde niet erg veel voor.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Fantasy Island opent met een blonde dame die op het eiland in paniek wordt achtervolgd door gemaskerde mannen. Deze generieke openingsscène is er waarschijnlijk ingestopt om de kijkers maar iets van actie te geven, want het wordt vervolgens nog een hele tijd wachten voordat er weer iets gebeurd in Fantasy Island. De eerste drie kwartier staan in het teken van vijf enorm inwisselbare en saaie personages die aan hun opvallend suffe - en fantasieloze - fantasieën beginnen. Spanning en sensatie blijven daarin uit. Om ons toch het gevoel te geven dat er wel degelijk dreiging op de loer ligt, toont Wadlow aan het begin van elke fantasie wat druppelend zwarte prut. Poeh, eng!

Maar zelfs als regisseur Wadlow uiteindelijk de film in een hogere versnelling zet, blijft het allemaal bespottelijk tam. Gore is niet te vinden - want PG-13 - en eng wordt Fantasy Island al helemaal nooit. Er zit überhaupt amper horror in deze horrorfilm. Maar ook in andere genres faalt Wadlow enorm. De film is niet grappig of scherp en ook de actie - waar de tweede akte vooral op leunt - is maar matig. En voor de climax heeft Wadlow vooral drama in gedachte. Elk personage krijgt een dramatische scène waar de film even volledig tot stilstand komt en er een flinke draai aan de volumeknop van de vioolmuziek wordt gegeven. En niet alleen de gasten, ook de mysterieuze meneer Roarke wordt er nog even bijgesleept voor wat tranentrekkerij. Het feit dat Michael Peña deze mystieke gastheer de hele film speelt als een slaapwandelende vent werkt ook niet mee; het maakt meneer Roarke net zo’n suffe verschijning als alle andere personages. En tja, als zelfs Michael Rooker in je film maar een suffe verschijning is, dan weet je dat je iets flink fout doet.

1,5 sterren

avatar van Shadowed
Redelijk.

Het is inderdaad niet al te best, maar het garandeert in ieder geval goed vermaak. Met voornamelijk deze instelling leken de makers dan ook rond te gaan, en lijkt het er ook op dat ze wel net iets meer in gedachte hadden, aangezien het ruimte plot.

Fantasy Island was een film waar ik al lang naar uitkeek, verrast ook toen het bleek dat de film niet al te best ontvangen werd en wellicht de kant van floppen opgaat. Toch liet ik me niet tegenhouden en heb nog best een redelijk leuke tijd gehad in de bios.

Introductie van de karakters is inderdaad wel compleet ruk. Boem, ze stappen het eiland op en dat is het. De aanpak van de film is voor de rest ook gewoon chaotisch. Verhaal lijkt alle kanten op te gaan en overzicht is er ook niet bepaald. Het voelt allemaal gehaast aan. Maar ik moet dan ook zeggen dat dit soort verhaaltjes veel meet tijd nodig hebben. Denk maar aan 150-180 minuten, alhoewel niet iedereen dat leuk lijkt natuurlijk.

Maar vooral Peña heeft een wat ondankbare rol terwijl zijn karakter nog wel iconisch is geloof ik. Ik keek erg uit naar zijn personage, maar hij is vooral een bijkarakter hier. Wel jammer, want van juist zijn karakter kan deze film het hebben.

Het vermaakt wel, maar het stelt filmisch niet al te veel voor. Makke jumpscares en weinig spanning. Actie/Avontuur was een betere beschrijving. Visueel nog wel redelijk. In ieder geval genoeg sfeer en een duidelijk budget dat erin is gegaan.

Acteerwerk ook solide. Hale, Peña en Ouyang doen het best verdienstelijk. De rest is wel redelijk inwisselbaar. Voor de rest had het verhaal ook nog wel wat meer detail mogen krijgen. Maar de makers wilden wel duidelijk een goed verhaal vertellen en hebben daarop wel hun best gedaan, ondanks een paar te makkelijke keuzes.

Maar het vermaakt goed. Ik was er snel doorheen en het tempo ligt erg hoog. Daarvoor nog wel 2,5*.

Matig. Film probeert teveel tegelijk te zijn. Erg zonde. Had meer ingezeten.

avatar van leatherhead
Matig Blumhouse-vehikel, al is het wat mij betreft gewoon de zoveelste. Dat exact deze film compléét gefileerd wordt vind ik dan ook niet geheel terecht. De opzet is best leuk, visueel een paar aardige scenes en hoewel de humor zelf ongekend corny is, zijn de convergerende fantasieën best grappig gevonden. Bepaalde elementen en personages zijn ook zó hopeloos cliché en doorzichtig dat het juist wel weer vermakelijk wordt. Die wannabe soldaat die zijn vader wilt eren was er bijvoorbeeld echt teveel aan, of wat te denken van Rooker die als een soort verwilderde budget-Rambo rondbanjert. Verder zijn ook de momenten waarop de film wat sentimenteler wilt worden ronduit hilarisch (slecht), maar juist daarom ook best amusant.

Jammer genoeg wordt de opzet niet echt optimaal benut, stelt de horror geen ruk voor en gaat de film zoals boven mij al beschreven finaal de fout in tijdens de tweede helft. Het is met name een spervuur aan ridicule twistjes en onthullingen die de lol wat in de weg komt te zitten en ervoor zorgt dat het hele slotstuk wat saai aanvoelt. Het verhaal sloeg überhaupt al als een tang op een varken, dus geen idee waarom ze er nog zoveel aandacht aan wilde besteden.

Allesbehalve hoogstaand dus, maar juist de flagrante smakeloosheid van deze film kon me op momenten wel bekoren. Daarvoor een kleine 2,5*.

avatar van mrklm
Een prima mystery-thriller gooit z'n eigen glazen in wanneer het opeens ontaardt in vermoeiend zombiegedoe en er een slottwist komt die nergens op slaat. Vijf prijswinnaars komen naar 'Fantasy Island' waar ze een weekend lang kunnen leven in een zelfgekozen fantasie. Maar, zoals gastheer Mr Roarke [Michael Peña, een waardige opvolger van Ricardo Montalbam uit de 70s-serie] vooraf al duidelijk maakt, die fantasieën verlopen niet altijd zoals je verwacht. Er blijkt echter meer aan de hand te zijn wanneer de fantasieën elkaar beginnen te doorkruisen.

De afzonderlijke verhaallijnen zijn dramatisch interessant en er is ook een aangename dosis humor. De opzet van het centrale mysterie - waarom komen de fantasieën samen - is bovendien slim uitgewerkt en laat je als kijker op aangename wijze gissen. Het grootste raadsel is echter waarom de makers het nodig vonden om hier uiteindelijk op geforceerde wijze toch nog een horrorprul van te maken.

avatar van xaid
@:[email protected] gloeiende .... had eindelijk weer eens een goede horror verwacht keek hier echt naar uit ...

avatar van Duke Nukem
"I feel just like Jodie Foster in that... Jodie Foster movie!"

Chainsaw schreef:

De film is inderdaad niet spannend en ook niet eng. En de fantasieën van de personages konden veel origineler en interessanter gemaakt zijn. Het zijn ook allemaal bordkartonnen figuren waarmee je moeilijk meeleeft. Na een zwak begin met de voorstelling van de verschillende personages, gaat de film alle kanten op en raakt het verhaal kant noch wal.

soom schreef:
Haar kwetsbaarheid is wat haar goed maakt en dat leidt tot de mooiste momenten.

Ik ken haar van dat ander wrakstuk van dezelfde regisseur, Truth or Dare (2018), wat ook al niet zo'n beste horror film is. Ze is gelukkig wel mooi, waarschijnlijk de reden waarom de regisseur haar steeds inhuurt, want verder maakt ze niet veel indruk op mij. Maggie Q viel wel mee vind ik, maar ook zij kan deze film niet redden van de verdrinkingsdood. Laat dit eiland maar snel weer zinken in de vergetelheid.

avatar van moviemike
Een beetje een onnozel filmpje waarin verschillende figuren een fantasie mogen beleven.
Dat gebeurt op een eiland en elke fantasie (dat heeft hier blijkbaar nog niemand gemerkt) in z'n eigen genre.
Van drama schakelt die ene fantasie zichzelf tot de andere over naar teenagerkomedie, om zich van folterhorror richting het oorlog/actie-genre te verplaatsen en zo versmelten al die genres zich in elkaar om uiteindelijk een ludieke puzzel te mogen vormen.

Ik heb nooit de reeks gezien waarop dit is gebaseerd, maar als men zichzelf destijds kon vermaken met dit soort TV dan is deze film als dusdanig geslaagd en wie zijn wij dan om te zeveren over bepaalde futiliteiten waar geen enkele fan (met hoe weinig ze ook zijn) zichzelf aan interesseert?

Heb mij wel geamuseerd bij deze film. Het is echter geen film die beklijft of het moeten de benen van Maggie Q zijn

avatar van Nielojram
Gisteraaf naar de bios geweest voor deze film. Soit, de vijf-euro-versie ( laatste kans)
'bloed' liep uit onze ogen, en zijn in de pauze vertrokken.
Er was werkelijks niets leuk aan de film...

avatar van parcivalis
Concept: 10
Verhaal: 1
Acteurs: 5-
Dialogen: 3

5 Sterren om de balans wat te verbeteren. Aangezien het Corona tijd is en het assortiment beschikbare films snel af begint te nemen zijn wij deze film gaan kijken, wetende dat deze op IMDB een dikke onvoldoende kreeg.
Inderdaad geen hoogstaande film. Maar al die losers die films gaan vergelijken met het origineel en remakes alleen daarom neersabelen overdrijven enorm.
Wij hebben slechtere films gezien. Ook films die een 6je kregen. Gewoon tot het eind vermaakt. Kijk deze film zonder verwachtingen en zonder voorinfo. Dan heb je een prima 2 uur.

avatar van schumacher
Ben het niet eens met de slechte commentaren.
Was dit een topfilm of hoogstaande film? Nee, absoluut niet.
Was het een vermakelijke film? Ik vond van wel + dat het ook eens iets anders was dan de meeste andere films.
Had ik er nog iets anders van verwacht, ja , dat wel.
Kon de film nog beter? Yup.

Was deze film een 0.5 waard? Belange niet, hoeveel geef je dan een film die nog 50 keer erger is dan deze hier want zo zie ik er ieder jaar heel wat?

Een 3.5 is mss net wat te hoog maar 1) Omdat de score te laag ligt en 2) Puur voor het vermaak, daarom een 3.5 gegeven.

avatar van Corcicus
parcivalis schreef:
Concept: 10
Verhaal: 1
Acteurs: 5-
Dialogen: 3

Een gemiddelde van 2.4 op 5 dus, waarom geef je dan een O.5? Tja, met zulke wiskunde is de belabberde score van deze film snel verklaard.

Voor de rest was dit best een vermakelijk filmpje. Ja, de dwaze personages zijn van karton, so what? Dat is bij veruit het grootste deel van de horrors zo, en het verhaal kon zeker beter worden uitgewerkt. Score schippert tussen 2.5 en 3. Hier had ongetwijfeld meer ingezeten maar ik vond fantasy island pakken beter dan pakweg The Amityville Horror (2005) , Annabelle (2014) of zelfs Halloween (1978) . Zeker voldoende dus.

avatar van Filmkriebel
Zal wellicht niet veel voorstellen maar 5* voor de prachtige poster

avatar van umbra
Ben wel fan van Blumhouse, ook deze is tot bepaald punt vermakelijk en boeiend concept, maar uitwerking was pover en het werd allemaal té, waardoor ie vervelend begon te worden, verhaal sloeg kant nog wal, ook waren de acteurs niet je dat en irritant, wat er uiteindelijk voor zorgt dat toch eerder met negatief gevoel achter blijft en ik met moeite een 5/10 kan geven, neigend naar een 4.5.

helemaal eens met schumacher
hoezo is 3,5 te hoog? ik vond hem ook een 7 waard hoor.
Je moet geen horror verwachten, het was voor mij meer een comedy/ thriller maar dan nog vond ik het wel een leuke film.

avatar van schumacher
Doom4 schreef:
helemaal eens met schumacher
hoezo is 3,5 te hoog? ik vond hem ook een 7 waard hoor.

Fantasy ook erbij.

avatar van Ajax&Litmanen1
Bijzonder dat hier ''horror'' als genre bij staat, want dit heeft geen snars met horror te maken. Dat is best vreemd, want Blumhouse zit hier wel achter. Maar dit mag je gewoon actie/avontuur noemen. Het is ieder geval een heel pover filmpje geworden. Tof concept, vreselijk matige uitwerking. Na een onderhoudend begin gaat de film volledig ten onder aan interessant doen wat niet lukt. Slap verhaal, een heel middelmatige cast en het geweld wat je ziet is zo braaf dat je neefje van 6 er nog niet van onder de indruk is. Het blijft toch elke keer weer gokken of het een goede of slechte Blumhouse-film is. Deze kan je ieder geval snel vergeten.

avatar van AmazingPP
Best aardige thriller, want horror gaat te ver, maar ietwat rommelig uitgewerkt en voornamelijk matig geacteerd. Het idee achter de film begint best aardig, maar als dingen die elkaar gaan lopen wordt de film rommelig. Jammer. Iets beter script, iets beter acteertalent en je had een heel aardige film gehad. Desondanks best vermakelijk : 3*

avatar van joolstein
Fantasy Island was ooit een populaire tv-show uit de jaren '70 Dit had er een horrorvariant van moeten worden, ergens ging het mis...? De film had best potentieel. Het had, ondanks dat de producent Blumbouse was (erg wisselvallig met zijn films) nog best een vermakelijke film kunnen zijn, als het aan de juiste filmmakers was gegeven. Helaas werd het aan dezelfde schrijvers en regisseur als Truth or Dare (2018) geven. Overigens zit ook actrice Lucy Hale in beide films. Tja bijna logisch dat alles mislukt in de film door het script en de regie.Ondanks verschillende belachelijke wendingen was het erg voorspelbaar. Helaas is ook het acteren niet heel best. De platte personages zijn geen van alle echt sympathiek. De 2 personages die voor broers moesten doorgaan zijn de ergste en deze probeerden humoristisch te zijn, maar dat werkte niet zo goed. (zwak uitgedrukt) De film zelf is ook nergens grappig maar probeert dit soms wel te zijn. Alleen Maggie Q die was oké, maar had blijkbaar zelf ook het gevoel dat ze in de verkeerde film zat. Er zijn een stel jumpscares maar die mislukken uiteraard! Tja de film is dus door die voorspelbare schrik ook niet eng. En om de een of andere reden wil de film in zetten op actie en horror. Het maakt de film, op zijn zachtst gezegd nogal rommeliger. Soms was er in dit concept nog best iets vermakelijk te vinden maar over het algemeen was dit niet best.

avatar van Glacius
Tering, wat was dit slecht. Normaal zou ik mijn standpunt beargumenteren, maar het is zonde van mijn tijd om hier meer woorden aan vuil te maken.