• 8.224.701 stemmen

Geregisseerd door: Jaume Collet-Serra

Met onder meer: Dwayne Johnson, Emily Blunt en Jesse Plemons

Releasedatum: 28 juli 2021

Over Jungle Cruise

De jaren twintig vorige eeuw. Kapitein Frank neemt een broer en zuster mee op een missie om een boom in de jungle te zoeken die helende krachten heeft. Tijdens hun zoektocht zullen ze op de proef worden gesteld door de gevaren in de jungle en het feit dat ze niet de enigen zijn die de boom willen vinden.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Sir James Hobbs-Coddington

avatar van Corcicus

Corcicus

• 1987 berichten

In deze erg vermakelijke en gezellige film volgen we drie mensen de jungle in. Dokter Lily is een mengeling van Rachel Weisz en Lara Croft. Ze draagt letterlijk en figuurlijk de broek. Of ze het nu moet opnemen tegen de keizerlijke familie von Preußen, een stam koppensnellers of wilde dieren, altijd staat ze 'haar mannetje' (eat that patriarchaat!). Lily doorbreekt rolpatronen terwijl ze de wereld probeert te redden. Haar broer is vanzelfsprekend queer en dat wordt lekker dik in de verf gezet. Je zou bijna verwachten dat The Rock de rol van nonbinaire fee-kapitein op zich nam om de Jungle Pride compleet te maken. Maar tegen alle verwachtingen in speelt hij toch zijn ouderwetse ventenrol die niet bang is om een nagel te breken tijdens de Amazonetocht.

Ik lees hier dat men is gaan filmen in Hawaï, maar het grootste deel van de film is toch in cgi. Dat stoorde echter niet omdat het zo gelikt is. Het ziet er allemaal zeer goed uit en onderhoudt de hele speelduur lang. Het tempo zit goed, alleen in de tweede helft vond ik het allemaal wat van het goede teveel.

De film doet denken aan Jumanji, The Mummy en Indiana Jones. Wie die goed vond, zal hier ook wel van kunnen genieten.

avatar van Ajax&Litmanen1

Ajax&Litmanen1

kos schreef:

Gay = woke?

Haha, we zijn inmiddels alweer enkele decennia teruggeworpen of niet?

Doe niet zo vervelend. Jij ziet ook wel wat Hollywood de laatste jaren aan het doen is.

Gister werd nota bene bekend dat DC Robin van Batman homo maakt in de cartoons.

Iedere grote film moet nu tegenwoordig een homo erin hebben. Opvolger van de ''black guy'' van de afgelopen jaren.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Gister werd nota bene bekend dat DC Robin van Batman homo maakt in de cartoons.

Kwestie van representatie, er zijn nu eenmaal ook best wat homo´s. Niet zo gek dat je die dan ook in films ziet. Al kun je overal mee overdrijven natuurlijk.

avatar van Fluvver

Fluvver

Prima avonturen film. Eerste uur vond ik heel sterk, en was ik ook weer blij dat ik weer in de bios kon zitten. Ik werd er heel vrolijk van dat ik naar een simpel avonturen filmpje zat te kijken met verstand op 0, heerlijk voor het hele gezin, de actie was leuk, de humor geslaagd en het tempo was uitstekend.

In het tweede uur werd er jammer genoeg meer diepgang gezocht, duurde het soms te lang en was er soms een overdaad aan CGI .

Eerste stuk 4, tweede stuk 3.

avatar van Pollypeachum1

Pollypeachum1

Vermakelijke film die net iets te lang duurt.

Leuk spektakel met prima acteurs die doet denken aan Pirates of the Caribbean.

Wat betreft de homo-opmerkingen hier: sowieso niet goed dat het je opvalt en al helemaal niet goed dat je het nodig vindt het ook daar en publique opmerkingen over te maken.

10% van de mensheid valt op hetzelfde geslacht, dus het is juist raar dat het zo weinig voor kwam in films!

avatar van Linn

Linn

jstinissen schreef:

wat een saaie kut film zeg... leuk voor 12 jarige onder ons

Wat een goede recensie, daar hebben we wat aan!

avatar van Phantasm

Phantasm

Prima avonturenfilm uit de stal van Disney die leuk bedacht is,

avatar van Gerlof78

Gerlof78

Op zich is deze film best wel leuk, leuk verhaal en setting maar ik heb helemaal niks met Dwayne Johnson maar hij doet zijn best in deze film. Emily Blunt speelt leuk en Jesse Plemons als badguy is erg grappig, voor de rest heeft deze film de echte Disney fibe en meer kan ik er niet van zeggen.

avatar van Kondoro

Kondoro

• 1962 stemmen

“Hey, McGregor! Had a girlfriend once, she was cross-eyed. Didn't work out. We could never see eye to eye!”

Ik heb lang op deze film zitten wachten, aangezien mijn aandacht snel was aangetrokken door ‘Dwayne Johnson’ die hier een hoofdrolletje in speelt. Toch laat de film al gauw zijn ‘Disney’ stempel achter en vond ik het eerste uur erg saai om te volgen, waar een grote feel-good overheen hangt en het verhaal erg zoetsappig werd verteld. Toch wist de film mij na dat uurtje toch wel meer te vermaken en was het tweede uur een veel leukere zit, echter nog steeds minder leuk als ik had verwacht en gehoopt.

De cast liet overigens wel van zich weten. Met ‘Emily Blunt’ hebben ze best een irritante actrice naar binnen gewerkt die door haar hysterische gedrag soms best irritant kon gaan, die bekvecht scenes die ‘Disney’ films eigenlijk wel een beetje typeren en dat maakt het ook echt heel saai omdat we nu al jaren in datzelfde concept vertoeven en ze duidelijk niet van dat pad af willen dwalen, waar de films wel ontzettend cliché van worden en eigenlijk ook steeds minder interessant. Ook ‘Dwayne Johnson’ vond ik nou niet op zijn best acteren, de chemie tussen die twee was sowieso al niet iets om over naar huis te schrijven.

Het tweede deel van het verhaal werd echter veel leuker, de actie kwam wat meer tot zijn recht en het verhaal werd ook boeiender, het gene wat je eigenlijk in het eerste uurtje al verwachtte gebeurde eindelijk en dat liet de film gelukkig zien. De flauwe humor zit er dan nog wel in die met vlagen leuk is maar, ook de ‘vijanden’ komen tot leven en dit alles deed me erg aan de films ‘Pirates of The Carribean’ denken, een leuke vergelijking. Tot al was het verhaal niet heel spannend en kennen we soortgelijke films, ‘Disney’ weet er toch (zeker door het tweede uur) een redelijke film neer te zetten die in mijn ogen echter wel anders gecast moest worden, misschien hadden de twee er wel zin in en deden ze hun best, een concept als dit vind ik niet echt bij hun passen.

avatar van RevengeN

RevengeN

Begint erg sterk, maar zakt compleet in na een uur.

avatar van Spoelworm

Spoelworm

Niet zo leuk als ik Jumanji vond (die twee met the Rock) en natuurlijk wordt echt iedere cliché uit de kast getrokken maar ach, het is gewoon een avondje gezellig familie vermaak voor het hele gezin.

Ik had hem eigenlijk wel iets beter ingeschat - gehoopt dus- maar heb me desondanks nog redelijk vermaakt. Jumanji (een soortgelijke film vandaar de vergelijking) vond ik origineler en leuker. Dit is meer een opeenstapeling van wel erg betreden paden en ideeën . Al met al nog best vermakelijk door het duidelijke plezier van de acteurs.

Voor het gezin.

avatar van pierre18

pierre18

Disney op en top maar totaal niet vernieuwend. Bijna elke scène hebben we weleens in een andere film gezien, bijvoorbeeld in Pirates of the C. Of Raider of the lost arc. Ondanks het redelijke goede spel van de acteurs, waren de rollen toch weer nergens interessant en ontbrak het aan chemie tussen Blunt en Johnson. Emily vond ik bij tijd en wijlen zelfs bijzonder irritant en eigenwijs. De rol van 'kijk eens hoe stoer ik ben' is veel te dik aangezet en dan is het ook slap om daar de standaard contrast-rollen tegenover te zetten.

De special effects zijn oke, maar soms was een 'blue screen' wel erg aanwezig. Daarnaast was de cameravoering af en toe niet te volgen.

Het verhaal is erg standaard en kan eigenlijk nergens interessant worden laat staan echt spannend.

Maar het is een gezinsfilm, eigenlijk kinderfilm, en daarom haalt het net aan een krappe voldoende, omdat het in dit genre goed is uitgewerkt en er nergens enige slappe momenten in zitten. Maar een iets meer serieuzerer toon had wel gemogen.

avatar van Spoelworm

Spoelworm

pierre18 schreef:

Emily vond ik bij tijd en wijlen zelfs bijzonder irritant en eigenwijs. De rol van 'kijk eens hoe stoer ik ben' is veel te dik aangezet en dan is het ook slap om daar de standaard contrast-rollen tegenover te zetten. .

Het hielp mij ook niet dat ik onlangs nog met een half oog Mary Poppins heb meegekeken met de kids

avatar van FlorisV

FlorisV

Pollypeachum1 schreef:

Vermakelijke film die net iets te lang duurt.

Leuk spektakel met prima acteurs die doet denken aan Pirates of the Caribbean.

Ik denk dat men geen enkel probleem heeft met homosexualiteit. Maar wel met geforceerde quota. En met het eindeloos erin rammen van een inmiddels afgekloven boodschap. Zeker in een gezellige avonturenfilm voor het hele gezin. Natuurlijk is de Brokeback Mountain beklimmen ook heel avontuurlijk. Maar dat is dan toch weer gericht op een ander publiek. Als ik het hier zo lees valt het wel mee. Wat anti-patriarchaat betreft...Emily Blunt heeft al vaker de stoere meid gespeeld (Edge of Tomorrow) en er ook de kop voor. En The Rock wordt niet als sukkel neergezet.

avatar van 3316mixer

3316mixer

Een Disney film die een beetje lauwtjes is, en de peper mist van de pirates of the Caribbean films. Leuk voor kids vanaf 5 tot 14 jaar, maar de grown-ups zullen zich al snel vervelen. De CGI is topnotch, zoals verwacht bij Disney, maar het verhaal is zo voorspelbaar, zoals je ook weet dat de Efteling steeds duurder word.

avatar van deridder

deridder

Captain Pervert schreef:

Afgezien van een stukje wokeness (gay is woke) is hij een soort klungelige comic relief, maar dat slaat eigenlijk nergens op omdat de hoofdrolspelers ook al voortdurend grappen maken. Wat mij dan weer tegenstaat is dat hij een archetype relnicht is, met zijn koffers vol kleren. Ik bedoel, wil je woke doen, maak dan van The Rock een homo. Maar wel een stoere. En zonder snor en leren pet. Hollywood wil wel een beetje virtuesignallen maar het moet ook weer niet tè gewaagd hè.

Ik wil hem, the Rock, anders wel met een leren pet zien hoor. Waarom moeten queer mensen altijd maar afgebeeld worden als hetero’s maar dan in de bedkamer anders? Ik zeg: geef de rock maar een leren pet en een snor. Vier een beetje de diversiteit!

avatar van Shadowed

Shadowed

Popcorn.

Jungle Cruise is een film die waarschijnlijk beter werkt in gezelschap, maar ook als je 't in je eentje ziet zal het een vermakelijke ervaring blijven. Collet-Serra lijkt zich er goed bewust van te zijn wat het publiek van deze film verwacht, en dat is vermaak. Deze film zet dan ook alles op alles om vermaak een goede naam te geven hier.

Johnson duikt tegenwoordig op in elke film die maar een beetje budget en actie bevat, en deze film is voor hem ook niet anders, behalve dat er in verband met Disney wat meer humor bij komt kijken. Door de jaren heen is hij ook een steeds betere acteur geworden, en zijn rol speelt de rol van Blunt er met gemak uit. Niet dat Blunt of de rest het verder slecht doen, maar het blijft binnen dit soort films wel steeds van één enkele naam komen.

Visueel ziet de film er aardig uit. Veel kleuren en actie, verteld in een nogal onrustig tempo. Geen enkele scene lijkt langer te duren dan een halve seconde voordat de sceneovergang roet in het eten gooit. Als kijker wordt je dan ook even in de boel gegooid en kan je wellicht overweldigd raken met wat er gebeurt. Er gebeurt dan ook erg veel, waardoor de film onmogelijk saai is.

De CGI ziet er niet altijd even goed uit, en het animeren van dieren lijkt voor Collet-Serra nooit echt een goed punt te zijn geweest. Alles maakt een nogal geanimeerde indruk en dat pakt weleens lelijk uit. De inhoud van de film is verder behoorlijk over de top, en binnen een halfuur crasht er bijvoorbeeld een duikboot op de haven in het Amazonegebied. Je moet er dus wel rekening mee houden dat realisme niet de sterkste kant is van deze film, en dat maakt me ook niet uit.

Een vermakelijke, maar geen briljante film van Disney. Voor hun standaarden is dit eigenlijk wel zo'n beetje wat je kan verwachten. Duurt niet te lang omdat het ook niet lang aanvoelt, het acteerwerk is redelijk en er zit genoeg actie in om het als geheel tot een goed einde te brengen. Jammer dat het wel erg veilig is verder en van de zwakke CGI. Verder prima voor een avondje familietijd of bankhangen.

avatar van Thampon

Thampon

Entertaining op en top, vond het sfeertje wel leuk en The Rock stelt nooit teleur...

avatar van Ajax&Litmanen1

Ajax&Litmanen1

Thampon schreef:

En dan geef je 2,5 ster?

avatar van Pecore

Pecore

Vooral door de aankleding een vermakelijke film. Het ziet er allemaal flitsend uit en er is enorm veel te zien. Bij uitstek een film voor in de bioscoop. Qua narratief is het weinig bijzonder (groepje zoekt schat en wordt gedwarsboomd door ander groepje) en qua karakterontwikkeling schort er nog iets meer aan. Beide hoofdpersonen zijn zowel stoer als grappig en missen daardoor een bepaalde chemie. De toon in de film is aangenaam luchtig, al is de humor vaak wat te flauw. Vermakelijke film die nergens echt beklijft.

avatar van alacer9

alacer9

Leuke, vermakelijke film!

avatar van filmfan0511

filmfan0511

Fijne ongecompliceerde avonturenfilm. Het heeft met momenten een leuke Pirates of the Caribbean-light vibe. Op visueel gebied is het allemaal overduidelijk uit de computer getoverd, en komt het daardoor soms wat sfeer- en zielloos over, maar over het algemeen ziet het er vrij goed uit. Vooral de scènes op de rivier, maar zeker ook wel het einde met de boom. Het grootste pluspunt aan de film is de uitstekende cast. Johnson zit enorm comfortabel in zijn rol (enfin, hij speelt gewoon The Rock zoals hij dat in elke film doet, maar dat doet hij goed en dat wérkt), en Emily Blunt is heerlijk zoals altijd. Goed samenspel tussen die twee. Ook de bijfiguren zijn leuk, vooral de rolletjes van Jack Whitehall en Jesse Plemons. Gecombineerd met veel avontuurlijke scènes en veel vaart, en gewoon een grote vermakelijkheidsfactor, is Jungle Cruise voor mij absoluut 3.5* waard. Misschien een iets te hoge score, maar het is een charmante film die doet wat ie beoogt te doen. Het zou ook fijn zijn als het avonturengenre een beetje een revival krijgt in de komende jaren; Dwayne Johnson lijkt daar in ieder geval wel een voortrekker in te zijn.

avatar van Noodless

Noodless

Laat je meeslepen in een avontuurlijke reis waarbij het verhaal niet het belangrijkste element is.

Gewoon leuk entertainment die van begin tot eind bol staat van allerlei gebeurtenissen en actiescènes gecombineerd met wat humor en twee fijne hoofdrolspelers. Op visueel vlak ziet er niet alles tip top uit, maar grotendeels toch dik in orde. Vlot tempo en je komt ogen tekort. Er valt heel wat te beleven ! 7/10

avatar van klara

klara

Eerste drie kwartier zijn lekker met vakkundig gemaakte actie zoals van een Collet-Serra te

verwachten. Daarna wordt het minder en op het laatst zelfs vervelend. Johnson vind ik

altijd een prettig acteur in dit soort films en lijkt zich ook hier weer helemaal senang te voelen.

Ook Blunt en de rest vallen best mee. Een film goed voor zorgeloos vermaak maar die

door het veelbelovende begin uiteindelijk toch een beetje tegenviel.

avatar van filmkul

filmkul

Redelijke avonturen film maar van Disney mag meer verwacht worden. Het verhaal is simpel en is redelijk recht toe recht aan zonder verrassingen. De uitwerking is wat vlak en soms ook eentonig. De vaart zit er goed in maar na een uur heb je het als kijker eigenlijk al gezien. Er is wat spanning, genoeg actie en veel humor, maar nergens weet de film een wauw effect te creëren, wat je wel van zo'n productie mag verwachten. Het acteerwerk is okay en visueel ziet de film er goed uit met mooie effecten en decors. Aardige entertainment, maar verre van Indiana Jones niveau. 3.0