• 481.367 acteurs
  • 286.457 gebruikers
  • 8.228.410 stemmen
Avatar

De recensies van 'Jungle Cruise' zijn binnen, hoe scoort de nieuwe film van The Rock?

Zaterdag 31 juli 2021 om 12:00, door Thijs van der Wel

Na het gigantische succes van Pirates of the Caribbean besloot Disney om nog een film te maken gebaseerd op een attractie in Disneyland. Dit keer was Jungle Cruise aan de beurt, en de film is nu te zien in de bioscopen en op Disney+. Maar, is het de moeite waard om deze film te gaan bekijken? De critici zijn verdeeld, en de film weet maar een krappe voldoende te scoren. Waar ligt het aan? Het grote probleem is het plot, dat "met de minuut debieler wordt."

Op het moment van schrijven staat Jungle Cruise op een score van 62% op Rotten Tomatoes. De recensie van The Observer heeft dit gemiddelde duidelijk naar onder doen gaan. De recensent stelt dat "als je niet in slaap valt tijdens het kijken, er genoeg te zien is, zoals actiescènes vol special effects en grote jungles." Toch is dit niet genoeg voor een voldoende. Volgens deze criticus is de film namelijk "luidruchtig, voorspelbaar en verschrikkelijk ongeïnspireerd," en ook "een pijnlijke verkwisting van tijd en geld." Ook The Washington Post heeft kritiek, en noemt de conclusie van de film "alleen soort van bevredigend als je een klein kind bent dat constante afleiding nodig heeft." Ook The Guardian is niet positief, en noemt de film "saai", "standaard" en "zonder visie". Het is duidelijk, deze recensenten zijn niet te spreken over de film.

Acteerwerk in de jungle

Het zijn echter de prestaties van de acteurs die de film redden. Volgens verschillende critici is de chemie tussen Dwayne Johnson en Emily Blunt enorm sterk. Zo schrijft The Hollywood Reporter dat de twee "een typische chemie hebben van tegenpolen die elkaar aantrekkelijk vinden", en The Independent noemt het "geweldig om naar de chemie te kijken. Er is een chemie in de film die niet zou misstaan in een klassieke comedy." Toch is hier niet iedereen het over eens. The Observer stelt bijvoorbeeld dat Dwayne Johnson niet goed gecast is, en "zo grappig is als een knieprothese." Ook zijn de critici het niet eens over de bijrollen. Waar volgens sommige critici de grote slechterik van de film te over-the-top is, noemt The Independent "erg leuk om om naar te kijken." Waar ten slotte wel alle critici het over eens zijn, is de rol van Jack Whitehall als de broer van Emily Blunt. Voor het is eerst in een Disney-film is er namelijk een uitgesproken homoseksueel karakter in de film aanwezig. Dat kan bij alle critici op lof rekenen.

Jungle Cruise is vanaf nu te zien in de bioscopen en op Disney+. Een trailer voor de film kun je hieronder bekijken.