True History of the Kelly Gang (2019)

Australië / Verenigd Koninkrijk / Frankrijk
Biografie / Actie

geregisseerd door Justin Kurzel
met George MacKay, Essie Davis en Nicholas Hoult

Jaren 1870. In het koloniale Australië regeren de Britten met ijzeren hand om de Ieren in toom te houden. Ned Kelly (George MacKay) ontdekt dat zijn familie bestaat uit Ierse rebellen. Hij gaat in de leer bij de beruchte struikrover Harry Power (Russell Crowe). Na de onterechte arrestatie van zijn moeder brengt hij een paar rebellen samen om het op te nemen tegen de Britten.

Vanaf 12 maart in de bioscoop (The Searchers)

avatar van Basto
Nogal onevenwichtig geheel. De film heeft absoluut z’n momenten en de locatie met de dode bomen is prachtig. Maar het verhaal an sich weet me maar niet te pakken. Te fragmentarisch en de hoofdpersoon (en ook alle andere personages) kan me weinig schelen. Eindscene is nog wel erg mooi, gewelddadig en hallucinant met een vleugje Mandy. Maar dat ik toch twijfel tussen een 3 en een 3,5, maakt ook wel duidelijk dat het dat niet is. Had allemaal wat compacter gemogen.

Nachtje over slapen maar.

avatar van Felluh
Was wel ok, maar er zullen veel betere zijn

avatar van Left4Dead
Felluh schreef:
Was wel ok

En dan 1,5**...................?

avatar van Graaf Machine
6 Jaar geleden het boek gelezen, van Peter Carey. Maakte wel indruk op me. Kwam ook omdat ik lange tijd dacht dat het een verhalende versie van ware gebeurtenissen was. Achteraf bleek het dus gewoon fictie. Ben toch wel benieuwd naar deze filmversie. Die rauwe Aussie-western stijl bevalt me wel, meestal.

Wtf did I just see... Het intrigeerde me dat op imdb de cijfers van de critics best hoog zijn maar van de users laag...dus zelf maar proberen.
En zeker zijn er matige elementen. Soms is het spel wat cheesy, score is ronduit matig...en tja, het is gewoon weird. Een bepaald koloniaal western misdaad familiedrama? Bij vlagen wat potserig, en soms beeldschoon of ronduit macaber... Aan het eind had ik me geen moment echt verveeld, vaak m'n ogen uitgekeken en zat ik flink bevredigd in m'n stoel, blij er laat voor op te zijn gebleven. Erg apart geval, one of a kind, bijna cult potentie maar maakt dat helaas niet volledig waar. Deze zal meningen blijven verdelen.

Edit: ik lees meermaals over 1e uur tov 2e uur, ik vond juist het 2e uur genietbaarder en de apotheose is het wachten zeker waard.

avatar van MartMovie
Vandaag gezien in de Sneak. Kom mij niet boeien. Misschien zit er gewoon te weinig verhaal in deze Ned Kelly, de Robin Hood, WillemTell, Billy the Kid van Australië. De film bestaat uit fragmenten waar weinig lijn in zit. Zal vast historisch veelal juist zijn maar de makers hadden er beter wat meer fictie in mogen verwerken. Filmisch zeker mooi en belichting ook erg goed, voor de rest heel matig.

Ook net gezien. Prima acteerwerk, sfeer hebben ze mooi neergezet ook maar verder kon het me allemaal maar weinig boeien. Ik gaf ook echt bijzonder weinig om de personages.

Eerst die nieuwe vriend van die moeder die een verhaaltje verteld dat hij zijn hond die schurft had bont en blauw sloeg. Dan mag die dude van mij al kaput.

En dan later die moeder die dat paard afschiet. Kutwijf. Nah man.

avatar van mrklm
Werkelijk afschuwelijke film is een zwarte bladzijde in de acteercarrière van de voltallige cast. Wilde vertolkingen in een verhaal vol diep onsympathieke karakters, met een ernstig schmierende George MacKay als Ned Kelly. Nicholas Hoult doet het met een pony en er is een scène met een baby die je niet gauw zult vergeten, maar om de verkeerde redenen.

Regisseur Justin Kurzel treft de meeste blaam in zijn treurige queeste naar schokkende momenten, maar de acteurs hadden ook beter moeten weten. Fans van South Park die zich de aflevering 5 van seizoen 6 (The New Terrance & Phillip Trailer) nog kunnen herinneren, zullen waarschijnlijk óók moeite hebben om hun lachen in te houden wanneer Russell Crowe zijn gitaar pakt en begint te zingen. Maar laat één ding duidelijk zijn: deze 'True Story' kan niet tippen aan "The Russell Crowe Show".