True History of the Kelly Gang (2019)

Australië / Verenigd Koninkrijk / Frankrijk
Biografie / Actie

geregisseerd door Justin Kurzel
met George MacKay, Essie Davis en Nicholas Hoult

Jaren 1870. In het koloniale Australië regeren de Britten met ijzeren hand om de Ieren in toom te houden. Ned Kelly (George MacKay) ontdekt dat zijn familie bestaat uit Ierse rebellen. Hij gaat in de leer bij de beruchte struikrover Harry Power (Russell Crowe). Na de onterechte arrestatie van zijn moeder brengt hij een paar rebellen samen om het op te nemen tegen de Britten.

avatar van Felluh
Was wel ok, maar er zullen veel betere zijn

avatar van MartMovie
Vandaag gezien in de Sneak. Kom mij niet boeien. Misschien zit er gewoon te weinig verhaal in deze Ned Kelly, de Robin Hood, WillemTell, Billy the Kid van Australië. De film bestaat uit fragmenten waar weinig lijn in zit. Zal vast historisch veelal juist zijn maar de makers hadden er beter wat meer fictie in mogen verwerken. Filmisch zeker mooi en belichting ook erg goed, voor de rest heel matig.

avatar van mrklm
Werkelijk afschuwelijke film is een zwarte bladzijde in de acteercarrière van de voltallige cast. Wilde vertolkingen in een verhaal vol diep onsympathieke karakters, met een ernstig schmierende George MacKay als Ned Kelly. Nicholas Hoult doet het met een pony en er is een scène met een baby die je niet gauw zult vergeten, maar om de verkeerde redenen.

Regisseur Justin Kurzel treft de meeste blaam in zijn treurige queeste naar schokkende momenten, maar de acteurs hadden ook beter moeten weten. Fans van South Park die zich de aflevering 5 van seizoen 6 (The New Terrance & Phillip Trailer) nog kunnen herinneren, zullen waarschijnlijk óók moeite hebben om hun lachen in te houden wanneer Russell Crowe zijn gitaar pakt en begint te zingen. Maar laat één ding duidelijk zijn: deze 'True Story' kan niet tippen aan "The Russell Crowe Show".