Bombshell (2019)

Biografie / Drama

geregisseerd door Jay Roach
met Charlize Theron, Nicole Kidman en Margot Robbie

Nadat het programma van Fox-presentator Gretchen Carlson van primetime naar een daluur in de middag is verhuisd omdat ze niet in wilde gaan op de seksuele avances van haar baas Roger Ailes, besluit ze hem aan te klagen in de verwachting dat andere vrouwelijke collega's zich bij haar zullen aansluiten. Maar Ailes ziet er op toe dat zijn vrouwelijke presentatoren hem stuk voor stuk openlijk steunen. Alleen Fox-anchor Megyn Kelly heeft nog geen kant gekozen en komt daardoor meer en meer onder druk te staan. Ondertussen probeert Gretchens jonge, ambitieuze pupil Kayla Pospisil een wit voetje te halen bij haar baas en ondervindt ze zelf wat ze daarvoor moet doen.

Vanaf 16 januari 2020 in de bioscoop (Independent Films)

avatar van Warp
Tactisch, zo voor de presidentsverkiezingen.

avatar van remorz
Jezus, wat een boel onherkenbare gezichten in die trailer.

avatar van tbouwh
nog meer toxic masculinity en seksuele intimidatie.
exploitatie en p-r-o-p-a-g-a-n-d-a - er is zo'n verschil tussen een oprecht maatschappelijk gesprek en de activistische, semi-agressieve verpakking die ik hier alweer zie doorschijnen. Zal wel weer hartelijk omarmd worden in Oscartijd.

avatar van @Noorderwijk
12 januari 2020 Pac Festival Pathé

avatar van Kippie.
Wáárom ziet Charlize Theron er in Gods naam zo onherkenbaar uit in deze film?

avatar van Terminator05
Theron en margot zien er waanzinnig goed uit, maar daarmee is ook alles gezegd. Geen enkele vorm van humor, niets dramatiserends, veels te braafjes en te saai gewoon ... geen aanrader. Het was dit of star wars

De eerste anti Trump film van verkiezingsjaar 2020.

avatar van clubsport
Hollywood haat fox news omdat het niet links georienteerd is dus het is natuurlijk verre van een verassing dat dit onderwerp gretig is opgepikt door links hollywood .
Daarom moet je dit verhaal al bij voorbaat met een flinke korrel zout nemen want de portrettering zal extreem subjectief zijn .
Charlize theron schijnt gezegd te hebben dat ze Megyn Kelly liever niet zou spelen vanwege haar politieke voorkeur , ok dus geen Kelly maar met het spelen van Aileen Wurnos een seriemoordenares had ze geen probleem , dan is je morele kompas volgens mij verkeerd afgesteld .

Wellicht creative freedom maar de sexual harassment was echt waar. En Trump heeft 22 vrouwen inclusief een 14 jarige (via Epstein) die zoveel death threats kreeg dat ze het introk.

Enige nadeel is dat dit probleem niet alleen Fox is.

avatar van jacobine_rodijk
Als je de mini-serie met Crowe als Ailes al gezien hebt valt hier vrij weinig aan te beleven/ontdekken, ze dekken allebei hetzelfde onderwerp enkel is het hier (uiteraard door tijdlimiet) oppervlakkeriger. Theron als Kelly is goed maar de aandacht komt voornamelijk door het voortreffelijke make-up werk van Kazu Hiro, ie IMO het meeste aandacht verdiend.

Al jaren maak ik twee keer per dag (’s morgens vroeg en ’s avonds laat) een rondgang langs de nieuwspagina’s van de grote Amerikaanse tv-stations (ABC, CNN, Fox News, MSNBC). Ik heb dus heel wat meegekregen over de neergang van Roger Ailes in de zomer van 2016. Dat maakte mij bijzonder nieuwsgierig naar de verfilming van dit schandaal.
Ik moet zeggen, dat de film aan al mijn verwachtingen voldeed. Het is een pakkend docudrama over de teloorgang van een televisiemagnaat vanwege seksuele intimidatie. Ik kan me voorstellen dat veel trouwe Fox-kijkers de film als bijzonder pijnlijk zullen ervaren. Het was mij evenwel een waar genoegen dat het rechtse tv-station –inmiddels ook wel bekend als “TV Trump”– zo op zijn nummer gezet wordt.
Het acteerwerk van de drie vrouwelijke protagonisten en van John Lithgow (in de rol van Roger Ailes) is eerste klas. In het bijzonder Charlize Theron is heel erg op dreef. De wijze waarop zij in de huid van Fox anchor Megyn Kelly kruipt, is subliem. Bijna griezelig, zo echt.
Ik heb met volle teugen van deze film genoten.

avatar van rep_robert
Het probleem van een film als dit is dat het op de populaire trein rijdt en meegaat in de #metoo hype. Wat volgt is dus een ontzettend poltiek correcte film waarin de vrouw als powerhouse wordt neergezet. Het is dus voorspelbaar van begin tot eind en het is bijvoorbeeld ook wachten op een lesbisch stelletje, want ook de linkse gay community moet weer tevredengesteld worden. Dat maakt checklist van deze film natuurlijk compleet. Niet dat ik er iets op tegen heb hoor, maar het ligt er gewoon zo dik bovenop allemaal. Ook wanneer er zo'n montage langskomt waarin 6 vrouwen allemaal even hun verhaal vertellen. Het is gewoon#toomuch op veel momenten.

Waar de film wel in slaagt is die angstcultuur overbrengen wanneer zo'n zaak aan het rollen komt. Dat niemand iets durft te zeggen. Dit komt ook mede dankzij het blik fantastische actrices die voor deze film is geopend. Vooral Theron en Robbie spelen fantastisch. Die kwetsbaarheid van Robbie toen ze voor Ailes (gespeeld door een sterke Lithgow) stond, die pijn was letterlijk voelbaar.
Deze twee hebben wat mij betreft de menselijke kant van het verhaal ontzettend goed weten over te brengen. Waardoor ik de lompheid van het verhaal en de vele ingetrapte open deuren uiteindelijk prima kan vergeven.

BBarbie schreef:
Ik heb met volle teugen van deze film genoten.

Als je deze film 4 sterren kan geven, dan scheelt er echt wel iets met je ...

Terminator05 schreef:
Als je deze film 4 sterren kan geven, dan scheelt er echt wel iets met je ...
Haha, de mening van een "kenner".

BBarbie schreef:
Haha, de mening van een "kenner".

avatar van FlorisV
Bah, veel te politiek geladen als ik de commentaren zie. Doet een film weinig goeds meestal. Selectieve verontwaardiging ook niet, want wanneer zal Hollywood een boekje open doen over alle smerigheid in Hollywood zelf? Je kunt soms interessante ethische dilemma's aansnijden zoals in The Accused (wie is passief mede schuldig?) en niet alles zwart wit afschilderen, dan kan het nog een aardige film worden. Jammer, een waste of talent kennelijk met deze 3 top actrices.

De film anti Trump noemen vind ik nogal tendentieus. Dat het Fox station tegenhanger is van minstens zo vooringenomen Trump hatende media maakt Trump zelf nog niet medeplichtig aan de zedenmisdrijven. Maar goed, campagne tijd komt eraan, gooien maar met die emmers stront, oneindige voorraad want als er niks is kun je altijd nog van alles verzinnen (plasseks, Russen, quid pro quo), bewijs is niet nodig voor het gewenste effect. Ik had er weinig mee maar door alle besmeuringen ben ik enkel meer sympathie gaan krijgen voor de man. Mijn 2 cents, ieder zijn mening en ik wens er verder geen discussie over, het blijft een film forum.

FlorisV schreef:
(...) en ik wens er verder geen discussie over, het blijft een film forum.

avatar van Shinobi
"To get ahead, you've got to give a little head."

Dit is volgens mij de eerste van de vele #MeToo films die eraan komen.

De meesten kunnen zich denk ik nog wel het schandaal uit 2016 herinneren waarin een grote beerput werd opengetrokken rondom mediabons Roger Ailes van Fox News. Hij is door meer dan 20 vrouwen beschuldigd van seksuele intimidatie. Een intrigerend gegeven dat een boeiende film zou moeten opleveren, maar het is het allemaal net niet.

Vanuit het perspectief van drie vrouwen wordt het schandaal verteld. Hierbij moet wel gezegd worden dat het personage van Margot Robbie slechts fictief is en meer in het leven is geroepen om de situaties een beeld te geven. Desondanks heb je aan Charlize Theron en Nicole Kidman meer dan twee capabele actrices die de presentatrices onherkenbaar goed neerzetten. De speciale make-up van Kazu Hiro speelt hier een grote rol in, hoewel de transformatie van Kidman enigszins achter lijkt te blijven.

Waar ik vooraf een indringende registratie verwachtte, is het verloop vrij vlak te noemen. De luchtige, eenduidige aanpak zorgt namelijk voor een bepaalde emotionele afstand. Naast het feit dat de gebeurtenissen ietwat onsamenhangend zijn; op de achtergronden en motivaties had men meer in mogen gaan. Alleen bij een aantal precaire situaties waar Robbie de show steelt, weet 'Bombshell' je daadwerkelijk te raken.

Al met al een redelijke biopic, maar de impact van het hele gebeuren destijds blijft helaas achterwege.

Kleine 3,0 sterren.

avatar van Mads Smikkelsen
Veel geplamuurde gezichten en Amerikaans overacting. Een magere 3

avatar van mrklm
Wanneer Fox-presentator Gretchen Carlson [Nicole Kidman] van prime time naar een daluur in de middag wordt verbannen, naar eigen zeggen omdat ze haar baas niet oraal wilde bevredigen, besluit ze Roger Ailes [John Lithgow] aan te klagen, in de verwachting dat haar vrouwelijke collega's zich bij haar aan zullen sluiten. Onder druk van Roger spreken die echter stuk voor stuk hun steun uit voor hun baas, behalve Megyn Kelly [Charlize Theron] , wiens zwijgen haar op de werkvloer niet in dank wordt afgenomen. Terwijl Megyn worstelt met de vraag of ze kiest voor de waarheid over haar carrière, komt de ambitieuze Kayla Pospisil [Margot Robbie] erachter wat Roger verwacht van vrouwen die hogerop willen komen.

De zonderlinge disclaimer aan het begin van de film maakt duidelijk dat de makers dit waargebeurde verhaal hebben verfilmd met een combinatie van archiefmateriaal en fictie. Bepaalde scènes en karakters zijn toegevoegd 'for dramatic purposes' en hoewel dat mogelijk een meer onderhoudende film heeft opgeleverd, doet dat wel afbreuk aan de geloofwaardigheid ervan. scenarist Charles Randolph probeert bovendien de individuele dilemma's van drie personages in één film te verwerken, met als gevolg dat ze geen van allen helemaal uit de verf komen. Hoewel er aandacht is voor de constante intimidatie waar Gretchen en Megyn mee te maken hebben gehad, krijgen we weinig inzicht in wat de gevolgen zijn voor deze vrouwen en hun families. Theron vertoont sowieso nauwelijks enige emotie onder haar make-up en is sowieso nauwelijks herkenbaar.

Margot Robbie is echter voortreffelijk als de even ambitieuze als naïeve Kayla en weet op zeer treffende wijze gestalte te geven aan een vrouw die het slachtoffer wordt en de schaamte die dat met zich meebrengt. Haar 'auditie' bij Roger is, mede door het even sublieme spel van Lithgow, een meesterlijke scène in een verder redelijke, maar niet geheel geslaagde reconstructie van een relevante stukje recente geschiedenis.

avatar van Iron Maiden
mrklm schreef:
Theron vertoont sowieso nauwelijks enige emotie onder haar make-up en is net zo onherkenbaar als Tom Hanks, die niet eens op de credits staat.

Volgens mij bedoel jij John Rothman.

avatar van mrklm
Iron Maiden schreef:

Volgens mij bedoel jij John Rothman.

Aha, ik was dus niet de enige die het merkte. Hij klinkt echter precies als Tom Hanks!

avatar van Captain Pervert
Dat lijkt wel Irene Moors zo in het midden van de poster. Toch?

avatar van Zandadder
Captain Pervert schreef:
Dat lijkt wel Irene Moors zo in het midden van de poster. Toch?

Het viel mij op dat ze op Tom Cruise lijkt met al die botox. Niet alleen op de poster, maar ook tijdens de flim.
Hoe raar het ook klinkt, let er maar eens op. De oogopslag.

avatar van clockwork72
3 lekkere milfs in 1 film deze ga ik zeker weten checken!

avatar van wibro
Als ik het woordje #metoo hoor dan is dat voor mij meestal een reden een film die daar over gaat links te laten liggen. Maar....wil je een film hierover gaan veroordelen, dan moet je de film natuurlijk wel eerst gaan zien. Dat heb ik dus gedaan en de film viel mij nog enigszins mee. Ik heb geprobeerd mij zowel in de huid te kruipen van de dames als van de Fox baas Roger Ailes. Om hogerop te komen daar zit dus duidelijk een prijskaartje aan. De dames werden voor een keuze gesteld; meegaan in de advances van de Fox baas of je lucratieve baantje verliezen. De dames kozen dus aanvankelijk voor het eerste en ja, dan ben je zelf toch ook schuld aan de vernederingen die je zelf hebt moeten ondergaan. Ik kan dus niet openlijk partij kiezen voor de dames en ik kan Roger ook niet direct veroordelen. Wat zou je zelf doen als je in de plaats stond van Roger. Vul het zelf maar in.
Blijft de vraag over of dit nu een feministische film is of niet. Ik heb de neiging om te zeggen ja en nee. de dames hadden na de advances van de Fox baas ook gelijk kunnen zeggen; zoek maar iemand anders voor dit baantje. Maar dat deden de dames niet; kwestie van aanzien en geld hè. Maar genoeg gezegd hierover.
Of over dit soort onderwerpen trouwens nog meer films gemaakt zullen worden durf ik niet te zeggen. Voor mij hoeft het niet. Maar....waarover - en hier twijfel ik niet aan! - later wel een film gemaakt zal worden is over de huidige president of the United States Donald Trump die we regelmatig in beeld zagen. Ik denk alleen dat 108 minuten speeltijd niet voldoende zal zijn. Daar heb je minstens twee keer zoveel speeltijd voor nodig.

avatar van eRCee
wibro schreef:

Hoewel je opmerking dat dat had gekund theoretisch klopt, maakt het voor de zaak niks uit. De avances blijven ook in die situatie ongepast en het niet krijgen van een goede baan omdat je hierin niet meegaat is nog steeds een uiting van grensoverschrijdend seksisme.

avatar van Uier
Komt er ook een film over vrouwen die zich op deze manier bewust proberen omhoog te werken? Of wordt dat normaal gevonden en is dat niet interessant genoeg in Hollywood?

avatar van eRCee
Ik neem aan dat je 'vrouwen en mannen' bedoelt waar je 'vrouwen' schrijft? Het lijkt me een stuk minder interessant ja, dat gaat over onwenselijke mechanismes in het aanname- en promotiebeleid van bedrijven en organisaties, maar veel meer reikwijdte heeft het ook niet. Net zoals er ook geen films zijn over het fenomeen betreffende promoties, bijvoorbeeld in het leger, waarbij je net zo lang door promoveert totdat je op een positie uitkomt die eigenlijk boven je capaciteiten ligt (heeft volgens mij een naam maar die ontschiet me.)

Overigens komt het best wel eens voor in films of series, dit soort dingen, Forrest Gump heeft zo'n scene over die moeder bijvoorbeeld, volgens mij zijn er legio maar als thema is het wat karig.