Saint Maud (2019)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Horror

geregisseerd door Rose Glass
met Morfydd Clark, Jennifer Ehle en Lily Knight

De jonge Maud is een verzorgster die zich om de stervende Amanda bekommert. In de periode dat ze met elkaar omgaan ontwikkelt Maud een obsessie voor de dame. Ze gaat zelfs zó ver dat ze Amanda's ziel van de verdoemenis wil redden en zet hierbij haar eigen leven op het spel.

Jep, me too.

Ik herkende Morfydd Clark helemaal niet. Deed het eerder dit jaar prima in Crawl, vond ik. Zou nog wel eens een sterk debuut kunnen worden dit. Vooral voor wie affiniteit met de A24 stal heeft natuurlijk, en dat heb ik zeker.

Lijkt me vreselijk trouwens, dat je dood ligt te gaan en dat je verzorger je dan nog eens fanatiek gaat proberen te bekeren. Ik snap wel waarom, maar het lijkt me enorm irritant terwijl je de energie niet hebt om een pittige discussie te kunnen voeren. Of om weg te rennen

avatar van tattoobob
Lijkt mij leuk...ik ben weer eens benieuwd.

Oef, mooi maniakaal! Goeie actrice!

avatar van HK Senator
Zeer goed geacteerd. Niet voor iedereen dit maar ik kon het waarderen.

Hey, Morfydd Clark heeft in het echt niet 2 verschillende kleuren ogen!

avatar van umbra
Is deze eigenlijk reeds in de cinema geweest of is deze ergens te streamen?

avatar van joeychim_
umbra schreef:
Is deze eigenlijk reeds in de cinema geweest of is deze ergens te streamen?

Draait vanaf 17 juli in de Amerikaanse bioscopen in ieder geval!

avatar van John Milton
Staat op de frontpage als een van de beste 3 horrors van 2020 maar laatste comment is van juni? Misschien iets over beschikbaarheid?

avatar van jacobine_rodijk
Net zoals Hunter Hunter (2020) een film ie 90% uit opbouw bestaat en de laatste 10% de anticipatie van ie opbouw waar moet maken. Als je verwachtingspatroon niet opgeblazen is door de laaiende recensies en de releasedata ie constant werd uitgesteld door de pandemie - wat de "hype" alleen maar aanvult - dan kan ie wellicht erg goed meevallen. Voor mij kon ie het gewoon niet waarmaken. Clark is fantastisch, Bzowski's score is onheilspellend en de dreigende atmosfeer is uitstekend vastgelegd door Fordesman, maar het script door regisseuse Glass zelf is gewoon te mager; zelfs te mager om een korte speelduur van 80 minuten te kunnen invullen.

avatar van Warp
Altijd interessant wanneer een regisseur voor religie kiest maar er zelf de ballen verstand van heeft. Het onderwerp wordt oppervlakkig behandeld mede door het matige script en het gebrek aan kennis. Uiteindelijk wordt religie (depressie, PTSD en eenzaamheid) gebruikt voor een standaard verhaaltje over: 'is Maud krankzinnig aan het worden of heeft ze daadwerkelijk een binding met God?'. Gelukkig heeft het nog redelijk goede cinematografie en een sterke soundtrack die toch nog een koud en duister sfeertje weten te creëren. Verder is het een extreem oppervlakkig filmpje die veels te graag edgy wilt zijn.

Sterke horror film, al mis ik bij dit soort films toch steeds dat beetje meer edge. Als je dan toch voor en rommelende, duistere soundtrack gaat, gooi er dan ook gewoon dat beetje effectieve distortion bij. Op dat soort momenten blijft een film als deze toch net iets te braaf.

Maar dat eindshot ... heerlijk! Glass heeft duidelijk talent, laat de volgende maar komen.

avatar van John Milton
Ah eindelijk, komende week maar eens kijken.

avatar van Grindhouse62
De film duurt 83 minuten en zit nu op 50 minuten en kortom tot dusver slappe was. Horror is het zeer zeker niet. Een enge film is het uberhaupt niet, Men volgt een verpleegster in al haar waanzin-/ beelden en illussies. Daarbij is dat mens ook nog eens een volledige taart, die helemaal niet uit de verf komt. Die verschrikkelijke muzikale ondersteuning doet nog eens afbreuk aan het geheel want het ondersteund totaal spannende scenes en is dus alleen maar suggestief aanwezig. Nou heb het einde van de film bereikt en die is Gewoonweg om te huilen en voorspelbaar .Voor die hard horrorfans niet geschikt. Voor mij absoluut noppes

avatar van umbra
Eindelijk deze gezien, stond al tijdje op mn 'to watch list'. Eenvoudig, maar ijzersterk drama, met horror randje errond. Heerlijk sfeertje en sterk acteerwerk ook. Het wachten meer dan waard en al enige tijd niet meer zulke goeie film in dit genre gezien.

avatar van Campingnudist
Hmmmm. Lastig te beoordelen. De hoofdrolspeelsters doen eigenlijk alles goed. Ze spelen sterk en overtuigend. Toch pakt de film, het sfeertje of het verhaal mij niet voldoende.

avatar van xaid
umbra schreef:
jah ik ook toen ik hem zag staan dacht ik ook eindelijk . En aangezien jij een beste cijfer neerzet ben benieuwd

avatar van Hansiro
Op momenten een beetje te geforceerd en het had voor mij ook een nog donkerder randje mogen hebben, maar Morfydd Clark is echt ijzersterk als jongedame die langzaam de grip op het leven verliest. Heel benieuwd wat Rose Glass nog meer in petto heeft want dit smaakt wel echt naar meer, mooie shots om naar te kijken en de soundtrack is perfect. Het einde van de film zal ik de komende week overigens niet vergeten.

xaid schreef:

Vond hem wel meer een drama, indd redelijk gul met mn score, is uiteindelijk uiterst subjectief. Vond hem echt steeds sterker worden.

avatar van YouDrunkGoHome
A24 is de laatste jaren flink naam aan het maken als dé indie uitgever om in de gaten te houden wat betreft psychologische drama/horror films. En alhoewel ik deze niet bij hun allerbeste titels vind horen misstaat hij zeker niet tussen de rest van hun werk. De sfeervolle cinematografie, het uitermate sterke acteerwerk en de onheilspellende soundtrack maken dit wel weer gewoon een erg fijn filmpje.

Saint Maud mag dan minder eng zijn dan ik stiekem had gehoopt, er hangt wel voortdurend een donkere sluier over het geheel heen. En bij dat laatste shot kon ik een kleine rilling toch echt niet onderdrukken.

avatar van Shinobi
"How long have you been doing this?"

Een nieuwe horror uit de stal van A24 is altijd wel de moeite waard.

Maud is een palliatieve verpleegster die de zorg op zich neemt van de stervende Amanda. Laatstgenoemde leidt een hedonistische lijfstijl waar Maud maar al te graag verandering in wil brengen met haar geloof. De relatie die deze twee opbouwen lijkt zalvend te werken, maar neemt langzamerhand gevaarlijke vormen aan...

'Saint Maud' kent een lange aanloop waarin veel tijd besteedt wordt aan de psyche van Maud. Als kijker kan je nooit echt je vinger erop leggen, maar ik was wel benieuwd waarnaartoe het zou leiden. Dit wordt sfeervol gebracht en Morfydd Clark acteert geweldig.

Het merendeel is helaas wel meer drama dan horror, waardoor je weleens bedrogen zou kunnen uitkomen als je hier met de verkeerde verwachtingen ingaat. Desondanks blijft het duistere randje aanwezig, hoewel de score allicht iets scherper kon. Gelukkig is het slot het wachten meer dan waard.

Al met al een gedegen debuut van Rose Glass. Dit smaakt op zich naar meer.

3,0 Sterren.

Goeie film over een gelovige, jonge vrouw die voor een zieke vrouw zorgt die nog maar kort te leven heeft. Traag opgebouwd, maar de film duurt zeker niet te lang. Een boeiend hoofdpersonage dat hier ook prima wordt neergezet door Morfydd Clark. De toch wat onheilspellende sfeer wordt goed vastgehouden. Zeker geen verkeerd regiedebuut van Rose Glass.

avatar van james_cameron
Niet helemaal geslaagd en als horrorfilm schiet dit flink tekort, maar als portret van iemand die krankzinnig is weet de film wel te overtuigen. Morfydd Clark is in ieder geval uitstekend in de hoofdrol. Sfeervol geschoten ook, maar het script is net niet boeiend genoeg om hier iets echt bijzonders van te maken. Al zal ik die laatste fractie van een seconde niet snel vergeten.

Oervervelend en slaapverwekkend, proficiat dat ik deze heb uitgezien, want is ongeloofwaardig en helemaal niet spannend

avatar van Halcyon
Kan de verwachtingen helaas niet inlossen.

een prestatie, om tot het eind te blijven kijken.

Nou, een halve ster voor het bijzondere einde

avatar van Cikx
Ik kan eerlijk gezegd geen genoeg krijgen van dit soort gewichtige A24 horror filmpjes. Tamelijk briljant hoe de film je tot aan het laatste frame laat twijfelen of Maud nou simpelweg doordraait is of dat er daadwerkelijk hogere machten in het spel zijn. Verder is het op cinematografisch gebied ook genieten geblazen. Zelfs de meest grauwe omgevingen zijn een genot om naar te kijken. Er hangt een creepy, mysterieus sfeertje ondersteund door de duistere score. Morfydd Clark is perfect gecast en draagt de film met gemak. De finale was me echter iets te abrupt. Daar had de film nog iets meer tijd voor mogen nemen, maar over de gehele linie heb ik me hier prima mee vermaakt.

avatar van Shadowed
Bijzonder.

Dat Saint Maud een film met heel veel lovers and haters zou worden stond natuurlijk al vast. Artsy en sfeervolle horrorfilms worden door een groot deel van het publiek niet echt gewaardeerd, maar de groep die het wel wat vind kan er van genieten. Zo kon ook ik wel genieten van deze film.

Al gaat Glass net wat te pretentieus te werk. De film zo traag en leeg mogelijk maken kan werken, maar heeft niet altijd het beste effect. Ook hier zorgt dat voor een iets te trage scene hier en daar waardoor je aandacht erbij houden niet altijd de makkelijkste opgave is. De film heeft ook het nadeel dat het nergens echt optimaal intrigerend is.

Clark doet het in ieder geval erg goed. Bijzonder personage en met veel overtuiging uitgevoerd. Haar gekte gaat wel erg snel van start, maar verder lost ze het goed op. Ook Ehle speelt naar behoren, al draait de film vooral om Clark. Toch kunnen goed acterende bijpersonages nooit kwaad.

Visueel ziet het er solide uit. Dreigende hoekjes en sterke belichting. Qua cinematografie ziet het er ook erg goed uit, de sfeer brandt er soms goed mee los. Niet elke scene is even sfeervol, zeker de buitenscenes zijn wat leger, maar in het huis kijken we tegen een sterk ingerichte horrorfilm aan.

De film duurt niet lang, maar de opbouw lijkt wel wat langer te duren. De film werkt lang naar een redelijk bijzondere finale toe, die wel erg lekker is. De film zelf is verder kort, wat ik wel kon waarderen. Niet elke horrorfilm van A24 hoeft dan ook per definitie langer dan 2 uur te duren. Glass toont zich inderdaad een talent. Soms mag het meer all-the-way gaan en misschien iets spannender, maar Saint Maud is een lekker eigenaardig projectje waar ik wel van kon genieten.

avatar van john mcclane 2
Door deze film werd ik compleet in beslag genomen . Het Greep me bij de strot .
De actrice / hoofdrolspeelster Morfydd Clark is ongelofelijk sterk en geloofwaardig als godsdienstwaanzinnige , met rare trekjes des desondanks je sympathie wint , en haar gedachtekronkels zijn opmerkelijk genoeg goed te volgen . Dat is bijzonder .
productiebedrijf A24 Films bewijzen voor de zoveelste keer dat ze een neusje hebben voor Indie/ horror producties Die er bovenuit steken . .
Soundtrack ( niet heel bijzonder maar treffend ) camera werk , ( licht donker ) en karakter ontwikkeling , het klopte .
Wat een einde ook . Je mag zelfs eventueel een eigen conclusie er aan verbinden . Alhoewel je het ook als een duidelijk verhaal mag zien .
Over Regisseur Rose Glass ( die verder nog 5 kleine films heeft geregisseerd ) hoop ik dat ze snel met meer komt .
4* .

avatar van Corcicus
Wat was dit een tergend trage en oninteressante film zeg. Stilistische ongein waar de horror een eeuwigheid op zich laat wachten. Pas de laatste vijf minuten komt er schot in de zaak, wanneer de kijker eigenlijk al toe is aan het genadeschot om uit zijn lijden te worden verlost.