Mulan (2020)

Verenigde Staten / Canada / Hongkong
Avontuur / Familie

geregisseerd door Niki Caro
met Yifei Liu, Jet Li en Donnie Yen

Mulan is een jonge vrouw die in China woont samen met haar machtige vader. Mulan wil niets liever dan hem in het leger vervangen daar hij fysiek niet sterk genoeg is om te strijden. Om een plekje in dit leger te veroveren doet ze zich voor als een man.

avatar van Spoelworm
Deze film is btw ook inclusief de China approved zwevende ren over de dakpannentjes

avatar van AmazingPP
Prachtig verzorgde live-action versie van de welbekende, maar iets minder populaire klassieker van Disney. Dat deze film niet in de bioscopen kwam lag aan het inmiddels welbekende virus en ik kan begrijpen dat Disney daar enorm van baalt, want met de film is veel geld gemoeid; dat zie je ervan af. Prachtige kostuums, goede acteerprestaties, mooie CGI en goed gechoreografeerde actie-scenes. Ik vond deze versie fijner om naar te kijken dan de geanimeerde versie. Vier sterren van mij! 4 *

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
De originele Mulan was een sprookje rond de jonge Chinese die zich als man voordoet om mee te kunnen vechten in het leger. Ontdaan van alle charme, humor en liedjes, is de live action remake van Mulan een magere kopie dat een evenwicht zoekt tussen een familiefilm en een martial-arts film. En vooral aandacht voor die familie natuurlijk. Wie de Disney-klassieker kent, zal nergens verrast worden.

Yifei Liu doe het goed in de titelrol, al zal ze hier geen prijzen mee verdienen. En de gevechten worden niet altijd goed in beeld gebracht (publiek is toch het klassieke Disney-publiek), maar ze konden wel rekenen op talenten als Jet Li, Donnie Yen en Jason Scott Lee zodat het geen plaatsvervangende schaamte wordt.

Mulan doet het nog relatief goed, maar zoals de meeste live action remakes laatste jaren bij Disney, mist dit alle charme en kijk je vooral naar een vrij zielloze film.

Met veel publiciteit en behoorlijk wat bombarie aangekondigde live action versie van het bekende klassieke verhaal, maar het resultaat valt tegen. Qua looks een prima film met vaak schitterende beelden, maar als kijker ben je je desondanks voortdurend bewust dat er voor de rest kwalitatief gezien nogal wat op aan te merken valt. Wie bekend is met Aziatische films(en wie is dat tegenwoordig niet)l zal al snel in de gaten hebben dat deze Mulan versie weinig authentiek is aan de oorspronkelijke cultuur, waardoor je het onprettige gevoel krijgt naar een ongeloofwaardige en erg Amerikaanse interpretatie te kijken welke vooral geschikt moest zijn voor het hele gezin. Binding met de personages krijg je derhalve nauwelijks, de emoties die je zou moeten voelen bij de verhaalontwikkeling komen ook nergens los. Verder enkele bekende acteurs in de bijrollen die nauwelijks kans krijgen om iets van hun bijdrage te maken(arme Gong Li). Cruciale fout ook dat hoofdrolspeelster Liu geen moment de indruk kan wekken een jongetje te zijn, je vraagt je al kijkend vooral verbijsterd af hoe al die kerels om haar heen haar niet eerder doorzien. Een wat malle, merkwaardige film, al met al zeker niet geslaagd. Op een gegeven moment had het me zelfs niet verbaasd als een als Chinees verklede Keanu Reeves(of desnoods Adam Sandler) door het beeld was gelopen, en als die gedachte je bekruipt weet je dat het foute boel is.

avatar van Boneka
Ben toch heel benieuwd! Duurt nog even voordat ie op blu ray komt helaas. Can't wait.

avatar van filmkul
Aardige avonturenfilm. Het verhaal is bekend en wordt best goed uitgewerkt. Verrassend is de volwassen uitwerking ten opzichte van de tekenfilm. Het blijft natuurlijk Disney, maar echt kinderachtig is het niet. De opbouw is goed en de vaart zit er lekker in met fraaie actiescenes en een mooie massascene. Sommige actiescenes doen denken aan de jaren 80 kung fu films. Minpunt is de hoofdrolspeelster die geen seconde doet denken aan een jongen. De film mist daardoor wat drama. Verder ziet de film er visueel fraai en kleurrijk uit. 3.5

avatar van Donkerwoud
Best een sterke tirade tegen 'perfect women' in dit soort Disney-remakes. Mulan (2020) - DisneyCember - YouTube