• 8.484.957 stemmen

Oorsprong: Verenigde Staten / Canada / Hongkong

Geregisseerd door: Niki Caro

Met onder meer: Liu Yifei, Jet Li en Donnie Yen

Plot Mulan

Mulan is een jonge vrouw die in China woont samen met haar machtige vader. Mulan wil niets liever dan hem in het leger vervangen daar hij fysiek niet sterk genoeg is om te strijden. Om een plekje in dit leger te veroveren doet ze zich voor als een man.

imageimageimageimageimageimageimageimage

The Matchmaker

Sergeant Qiang

avatar van Spoelworm

Spoelworm

Deze film is btw ook inclusief de China approved zwevende ren over de dakpannentjes

avatar van AmazingPP

AmazingPP

Prachtig verzorgde live-action versie van de welbekende, maar iets minder populaire klassieker van Disney. Dat deze film niet in de bioscopen kwam lag aan het inmiddels welbekende virus en ik kan begrijpen dat Disney daar enorm van baalt, want met de film is veel geld gemoeid; dat zie je ervan af. Prachtige kostuums, goede acteerprestaties, mooie CGI en goed gechoreografeerde actie-scenes. Ik vond deze versie fijner om naar te kijken dan de geanimeerde versie. Vier sterren van mij! 4 *

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

De originele Mulan was een sprookje rond de jonge Chinese die zich als man voordoet om mee te kunnen vechten in het leger. Ontdaan van alle charme, humor en liedjes, is de live action remake van Mulan een magere kopie dat een evenwicht zoekt tussen een familiefilm en een martial-arts film. En vooral aandacht voor die familie natuurlijk. Wie de Disney-klassieker kent, zal nergens verrast worden.

Yifei Liu doe het goed in de titelrol, al zal ze hier geen prijzen mee verdienen. En de gevechten worden niet altijd goed in beeld gebracht (publiek is toch het klassieke Disney-publiek), maar ze konden wel rekenen op talenten als Jet Li, Donnie Yen en Jason Scott Lee zodat het geen plaatsvervangende schaamte wordt.

Mulan doet het nog relatief goed, maar zoals de meeste live action remakes laatste jaren bij Disney, mist dit alle charme en kijk je vooral naar een vrij zielloze film.

avatar van coumi

coumi

Met veel publiciteit en behoorlijk wat bombarie aangekondigde live action versie van het bekende klassieke verhaal, maar het resultaat valt tegen. Qua looks een prima film met vaak schitterende beelden, maar als kijker ben je je desondanks voortdurend bewust dat er voor de rest kwalitatief gezien nogal wat op aan te merken valt. Wie bekend is met Aziatische films(en wie is dat tegenwoordig niet)l zal al snel in de gaten hebben dat deze Mulan versie weinig authentiek is aan de oorspronkelijke cultuur, waardoor je het onprettige gevoel krijgt naar een ongeloofwaardige en erg Amerikaanse interpretatie te kijken welke vooral geschikt moest zijn voor het hele gezin. Binding met de personages krijg je derhalve nauwelijks, de emoties die je zou moeten voelen bij de verhaalontwikkeling komen ook nergens los. Verder enkele bekende acteurs in de bijrollen die nauwelijks kans krijgen om iets van hun bijdrage te maken(arme Gong Li). Cruciale fout ook dat hoofdrolspeelster Liu geen moment de indruk kan wekken een jongetje te zijn, je vraagt je al kijkend vooral verbijsterd af hoe al die kerels om haar heen haar niet eerder doorzien. Een wat malle, merkwaardige film, al met al zeker niet geslaagd. Op een gegeven moment had het me zelfs niet verbaasd als een als Chinees verklede Keanu Reeves(of desnoods Adam Sandler) door het beeld was gelopen, en als die gedachte je bekruipt weet je dat het foute boel is.

avatar van Boneka

Boneka

• 2016 berichten

Ben toch heel benieuwd! Duurt nog even voordat ie op blu ray komt helaas. Can't wait.

avatar van filmkul

filmkul

Aardige avonturenfilm. Het verhaal is bekend en wordt best goed uitgewerkt. Verrassend is de volwassen uitwerking ten opzichte van de tekenfilm. Het blijft natuurlijk Disney, maar echt kinderachtig is het niet. De opbouw is goed en de vaart zit er lekker in met fraaie actiescenes en een mooie massascene. Sommige actiescenes doen denken aan de jaren 80 kung fu films. Minpunt is de hoofdrolspeelster die geen seconde doet denken aan een jongen. De film mist daardoor wat drama. Verder ziet de film er visueel fraai en kleurrijk uit. 3.5

avatar van Donkerwoud

Donkerwoud

Best een sterke tirade tegen 'perfect women' in dit soort Disney-remakes. Mulan (2020) - DisneyCember - YouTube

avatar van WLWolfs

WLWolfs

Wat een prachtige film zeg.

Eerlijk is eerlijk, wij hebben er ontzettend van genoten. Erg mooi!

avatar van moviebrielen

moviebrielen

Echt prachtig!

avatar van mjk87

mjk87

Hele matte verfilming. De aankleding is oké en ik heb me niet echt verveeld, maar dit was wel een brokje hele veilige cinema, met aan het eind nog even de Chinese familiewaarden minutenlang propageren. Goed voorbeeld van dat matte? Mulan's vrouwzijn wordt op zo'n 2/3 van de film duidelijk, dan wordt ze verbannen. Drie minuten later is ze al terug met een boodschap en ze wordt direct weer in de armen genomen. Niks geen conflict of ook maar enige suspense. En dat gevoel eigenlijk de hele film door. Acteerwerk is ook niet overdonderend door dit in het Engels met een accent te houden. Veel acteurs hebben er zichtbaar moeite mee. 2,5*.

avatar van PSV_Supporter

PSV_Supporter

Het ziet er prachtig uit, visueel erg mooi. Maar het verhaal is wel erg voorspelbaar en het gaat ook allemaal te gemakkelijk af. Geen moment dat het echt spannend wordt.

avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

Ben blij dat die gemakzuchtige cashcow houding van Disney online tenminste wordt afgestraft. 5,5 op IMDB en 2,75 hier. Sowieso is niet elke Disneyfilm even geschikt voor een real life reboot.

avatar van missl

missl

Flauwe film die (als je de tekenfilm gezien hebt) niets nieuws brengt. Ziet er wel mooi uit

avatar van Noodless

Noodless

Deze live-actionversie remake van de Disneyfilm Mulan (1998) , die ik trouwens nooit gezien heb, weet niet echt te overtuigen. Vergelijken met Mulan (1998 ) kan dus niet. In ieder geval heeft Disney met deze real life reboot zichzelf in de voet geschoten want qua opbrengst kon het niet fout gaan. En dat is toch wel gebeurd. Corona heeft zeker roet in het eten gegooid omdat de bioscopen moesten sluiten en dat Disney verkoos om de film voor de kar van zijn streamingdienst Disney+ te spannen. Maar er zijn ook andere minder bekende redenen zoals de hoofdrolspeelster Liu Yifei die veel kritiek te slikken kreeg toen ze op social media de politie van Hongkong steunde. Maar het bleef niet bij boze demonstranten in Hongkong en razende bioscoopuitbaters. Op de aftiteling bedankt Disney een overheidsinstantie die in het noordwesten van China een bepaalde bevolking vervolgt en in kampen stopt. Daardoor joeg Mulan nog meer mensen tegen zich. Uiteindelijk haalden deze scènes slechts 78 seconden want de rest is vrijwel opgenomen in Nieuw-Zeeland. Nu de film zelf heeft ook heel wat mankementen. Allemaal wel mooi in beeld gebracht, maar het verhaal weet niet te boeien. Je merkt toch wel inmengingen van de Chinese overheid in bepaalde scènes zoals het Chinees nationalisme, een mogelijke geknipte liefdesscène, strijd voor de keizer ipv het volk.... Het gevoel van de Chinese cultuur ontbrak toch wat en de cast die toch vooral bestaat uit Amerikaanse Aziaten werkt ook niet bevorderlijk. Kortom te westers voor de Chinezen en te Chinees voor het Westen. Gemiddeld. 6/10

avatar van Timothyvdmeer

Timothyvdmeer

• 2083 stemmen

niet best. De film neemt zichzelf veel te serieus...al die normen en waarden die je door je strot geduwd worden...in de animatiefilm had je nog de luchtige noot Eddie Murphy als de draak(je). Deze zit helaas niet in deze film. Nee zeker geen aanrader. Zag er wel erg mooi uit maar voor de rest snel vergeten.

avatar van Boneka

Boneka

• 2016 berichten

Wat een waanzinnige mooie film is dit geworden zeg. De schoonheid zit 'm vooral in de beelden geluid muziek en vormgeving. Allemaal dikke tienen kan niet anders zeggen. Neem al het prachtige blinkende zwaard. Zo mooi om te zien. Maar goed uiteindelijk gaat het om het verhaal, dus ben ik deze week eerst de oude animatie gaan bekijken uit '98. Daar was ik ook al fan van. Mooi gemaakt goed verhaal origineel met een paar songs die daar prima in thuishoren. Mulan '20 heeft op de aftiteling na 'gelukkig' geen liedjes. Ook zijn de leuke krekel en draakje gesneuveld. Erg? Nee die versie is wel leuker gemaakt, maar deze is wat langer en zijn de gevechten wat langer. Niet alles is goed uitgewerkt en de cgi kon soms wat strakker toen Mulan over de daken liep. En de gevechten van het kamp Mulan tussen de poorten waren natuurlijk te lang. Dat zag er niet geloofwaardig uit, maar goed het blijft tenslotte een Disney film.

Het beeld op deze 4K versie ziet er verbluffend mooi uit. Ook het geluid muziek Dolby Atmos laat niets te wensen over. Alleen is de versie niet in het Nederlands te verkrijgen maar het

Engels is goed te doen.

Mulan is niet de beste film van 2020, maar wellicht wel de mooiste!

Film 4,0

Beeld 4K 5,0

Geluid 5,0

Extra's 4,5

avatar van Basto

Basto

Omdat ik de Mandalorean wilde zien heb ik een maandje D+ genomen. Deze dus ook maar even meegepikt.

Van het verhaal moet de film het niet hebben. Het wordt allemaal op de ‘van dikke planken zaagt men hout’ verteld, waarbij er voor de kijker niks overblijft om zelf in te kleuren. Het getuigd ook niet van veel creativiteit dat Disney dit verhaal opnieuw vertelt. Maar er is wel met geld gesmeten en de productie value is wat deze film aantrekkelijk maakt. Schitterende landschapsfotografie, mooie actiescenes en de kleuren spatten van het doek. Daardoor heb ik me er best mee vermaakt. Kleine 3,5

avatar van Q Jones

Q Jones

Basto schreef:

Van het verhaal moet de film het niet hebben. Het wordt allemaal op de ‘van dikke planken zaagt met hout’ verteld, waarbij er voor de kijker niks overblijft om zelf in te kleuren. Het getuigd ook niet van veel creativiteit dat Disney dit verhaal opnieuw vertelt. Maar er is wel met geld gesmeten en de productie value is wat deze film aantrekkelijk maakt. Schitterende landschapsfotografie, mooie actiescenes en de kleuren spatten van het doek. Daardoor heb ik me er best mee vermaakt. Kleine 3,5

En zo is het maar net

avatar van Hannibal

Hannibal

Het verhaal van Mulan is mooi, sowieso hou ik van feministische films die laten zien hoe belachelijk het is om niet feministisch te zijn. De boodschap was dus wel duidelijk, maar de uitwerking vond ik toch een stuk minder. Ondanks dat de cinematografie (toch jammer dat hij niet in de bioscopen heeft gedraaid) zo nu en dan oogstrelend is, zien de speciale effecten er nogal gedateerd uit, ik dacht toch dat we anno 2020 wel beter konden op dat gebied. Ik kan me uit de tekenfilm herinneren dat er een draakje aanwezig is, maar die kwam in deze film niet voor. Niet per se erg, maar het viel me op.

Matig.

avatar van mcdaktari

mcdaktari

Ik vond deze Mulan verfilming toch mooier dan de Animatie uit 1998 als ik me niet vergis. Ik had niet verwacht dat dit iets zou zijn, maar ik vond het een hele aardige Disney film. Niet alle animatie films die verfilmd zijn vind ik beter dan de animatiefilm zelf maar dat geldt voor deze Mulan wel.

avatar van Panoramix

Panoramix

Heel heel heel krappe voldoende. Volledig eens met Basto verder. Ik waardeer het echter wel ietsje lager .

avatar van nadrin

nadrin

Toffe jeugdfilm. Verhaal iets te vlug afgehaspeld maar met enkele sterke hoogtepunten

avatar van Thomas83

Thomas83

Aan het budget heeft het duidelijk niet gelegen. De film ziet er op een enkel momentje van lelijk overdadig kleurgebruik en de zwakke CGI na fantastisch uit. De kostuums, sets en locaties (misschien moet alle films voortaan maar in Nieuw-Zeeland worden geschoten), de cinematografie, het is allemaal echt top. Van de rest van de film kan dit alleen niet gezegd worden. De oppervlakkige Disney-behandeling van de Chinese cultuur werkt in een live action-film toch wat minder goed. De film loopt ook niet helemaal lekker, mede door vaak wat dubieuze editing. Dat laat zich vooral in de actiescènes wel echt voelen.

Sowieso vond ik de actie lang niet altijd even fijn. Ik ben misschien ook gewoon niet zo'n fan van de uitsloverige Chinese actiestijl, waarin je altijd verbluft moet worden door hoe de vechters soms de meest bespottelijk objecten als moordwapen kunnen gebruiken, tegen muren op kunnen lopen en meer van dat soort fratsen. In de juiste film kan dat werken, hier vond ik het vooral wat vermoeiende onderbrekingen van wat een veel beter verhaal had kunnen zijn.

Niet dat de dramatische kant van de film wel goed werkt. Ook die scènes zijn vaak maar moeilijk door te komen. De acteurs brengen weinig karakter, en al dat gezeik over familie, eer en chi voelde zo oppervlakkig en afgezaagd. Om eerlijk te zijn vond ik de relatie tussen Mulan en Xian Lang boeiender dan die van haar met haar familie, ook al wordt ook hier weinig mee gedaan. De dialogen zijn daarnaast bijzonder leeg, en het is lastig om er als kijker in mee te gaan dat iedereen gelooft dat Mulan een man is. Onbewust werkt dat vaak meer op de lachspieren, vooral ook door de manier waarop het script Mulan steeds geforceerd in lastige situaties brengt. 2.0*.

avatar van bjerik76

bjerik76

• 2003 berichten

wat een tegenvaller vergeleken met de tekenfilm.

Mooie beelden, maar het verhaal en de karakters verschillen enorm van het origineel, het Disney gevoel is hierin niet te herkennen. de bekende/ beruchte scene in de sneeuw.....? noppes.

Waar is de krekel? waar is het draakje Mushu ?

die 2 x 5 seconden dat je die Fenix zag vliegen stelde ook niet veel voor.

gelukkig heb ik hier niet voor betaald op de streamingdienst.

Misschien dat het in de bios wat imposanter zou zijn, maar dan nog zou ik qua verhaal/ Disney gevoel teleur gesteld zijn.

avatar van amenmalek

amenmalek

Niet zoals de laatste Disney adaptaties rechtstreeks vertaald naar de 'echte wereld'. Groot fan van de tekenfilm uit 1998 en deze 2020-versie heel lang uitgesteld. Vandaag mezelf toch eraan gewaagd en deze met zo blanco mogelijke blik proberen te kijken en ik moet zeggen: dat is toch best aardig gelukt.

Subtiele verwijzingen in beeld, geluid en jawel, muziek, naar de originele tekenfilm. Qua effecten is het een feest om te zien. Het verhaal is op een aantal punten duidelijk aangepast en een aantal zeer iconische zinnen uit de tekenfilm zitten helaas niet in deze film ("The soldier from the mountain..." en "You don't meet such a girl every dynasty"), maar al met al vind ik het wel een sterke film.

Ondanks het feit dat ik mezelf erop betrapte dat ik graaaaaaaaag zou zien dat er ooit nog een keer een 1 op 1 vertaling van de tekenfilm naar RL komt (incl Mushu, cricket, de dikke actie en muziek) EN zolang je probeert niet te vergelijken met de tekenfilm (wat je uiteraard natuurlijk ongetwijfeld wel doet), maar probeert dit te zien als 'losjes gebaseerd op'... dan zit je met deze film toch best goed.

avatar van soom

soom

And your smiles show no scorn

I am happy today

For I know what to do

And my heart is not torn

Spirits know when to fly

When it's time

There's no reason to mourn

For the great sacred bird is reborn.. (Miss Saigon).

Ik was me hier een enorme partij benieuwd naar. Héél erg gehoopt op een tocht naar de bioscoop, want dit lijkt (leek) me een mega film voor daar. Helaas dus (niet in Nederland iig). Balen, balen, balen. Want komt dit alleen op Disney+? NÉÉ, daar ga ik geen geld aan besteden hoor!!

Jottem dat het hoe dan ook wel gelukt is om dit te kunnen zien. Spring drie keer een gat in de lucht, jawel. Disney is een enorme liefde voor en van me, dus dat is mega geweldig tot aan het plafond. Minstens ver daarboven ook nog.

Het verhaal is natuurlijk bekend door de animatiefilm uit 1998, maar Niki Caro weet er iets magistraals van te maken, dat zijn weerga niet kent. Mystieker dan Cinderella, dringt het dieper door dan jeugdsentimentele film Beauty and the Beast. Omdat ik (van geboorte) Aziaat ben, ik het genoegen heb genoten om minstens een week in mijn geboorteland en Singapore te zijn geweest, en ik zonder uitzondering een (lichte) vorm van heimwee voel naar de sfeer van die vakanties. Wie niet, heh? Iedereen zal zeker weten dat soort gevoelens ervaren en de regisseuse lukt het als geen ander, die sfeer op te roepen door de aankleding en weet het dromerige te vangen in zoveel beelden.

(ja, oke, het is weer een redelijk dagboek stuk geworden, sorry hoor.)

avatar van Sergio Leone

Sergio Leone

Flauw.

De "remakes" van animatiefilms in live action zal Disney vast geen windeieren leggen en met Mulan is het wellicht gemakkelijk(er) scoren in Azië of onder de Aziaten in Amerika. Ik ben als kind van de jaren 1990 opgegroeid met een karrenvracht aan Disneyfilms en de Mulan-versie uit 1998 hoort tot mijn favorieten van die periode.

Maar deze versie is geen 1-op-1 remake, al zijn er toch nog enkele scènes behoorlijk gelijkaardig. In ieder geval zijn de meest gelijkende scènes hier de slechtste scènes - denk maar aan de matchmaker. De komische charme van de animatiefilm kan hier nooit gevat worden. Men heeft een behoorlijk serieuze versie gemaakt, zelfs PG-13 gelabeld.

Die serieuze maar kindvriendelijke ondertoon levert een wat gezapige, saaie film op. Enkele grote namen lopen er voor spek en bonen bij - Jet Li met zijn opplaksnor spant de kroon. Liu Yifei doet haar best en is makkelijk verteerbaar, maar verdwijnt evenzeer in een niemendalletje, een niemendalletje dat nog opgesmukt wordt door het budget en, weinig verrassend, mooie fotografie.

avatar van K. V.

K. V.

Deze verfilming eens bekeken en deze is meer actie gericht dan de animatiefilm. De actie was wel goed gedaan en zag er goed uit. Er zitten toch redelijk wat verwijzingen naar de tekenfilm, al zijn ze soms redelijk subtiel. De cast deed het goed.

Geen één op één verfilming, maar in grote lijnen toch hetzelfde verhaal. Vond hem toch het bekijken waard.

avatar van Shadowed

Shadowed

Mwa.

Mulan was een verhaal dat ik vroeger graag keek. Ik meen zelfs dat ik de film als kind achter elkaar heb opgezet. Ik snapte geen hout van de cultuur, maar iets van de film trok me. Ondertussen is dat alweer een hele tijd geleden en kan ik er niets meer van herinneren. Wellicht dat ik die nog eens voor oude herinneringen opzet, maar nu de remake.

In ieder geval is het een heel duidelijk Disney-product. Eigenlijk vertoont de film alle elementen die je zou verwachten van dergelijke films als deze. Dat Disney niet oprecht geïnteresseerd is in een andere cultuur is ook te verwachten. Dat valt duidelijk te merken aan het negeren van tradities. Er zitten er wel een paar in, maar het zou me niet verbazen als deze gewoon zijn verdraaid.

Verder wel een authentieke cast, maar indruk maken doen ze nergens. Yifei is uitermate ongeschikt voor een rol als deze, die zal wel gewoon voor haar looks zijn gecast. Overige acteurs bakken er ook weinig van, maar velen hebben ook wat moeite met de Engelse taal zo lijkt het. Onbegrijpelijk ook dat het allemaal weer Engelstalig is. Niet dat ik zo'n fan ben van de Aziatische taal in films, maar alles beter dan dit.

Wel gelukkig knap in beeld gebrachte omgevingen, sterk camerawerk en wat overtuigende actiescenes. Uiteraard wel braaf om op dat gebied aan de norm te voldoen. De draaiende camera gedurende enkele sequenties vond ik echter wel leuk om te zien, en ook veel overige actiescenes ogen aardig spectaculair. Wel jammer dat de eerdere actiescenes een stuk groter zijn dan de latere. Denk dat een Yimou Zhang dit een stuk beter uit had kunnen werken.

Het vermaakt wel en de speelduur is een logische duur voor een concept als deze. Verder eigenlijk vooral een sterk aangezette film waarvan het eerste deel zelden weet te overtuigen. Eenmaal de eerste veldslagen beginnen te komen wint de film het aan kracht, maar niet genoeg om deze boven het gemiddelde niveau uit te laten stijgen. Ik denk dat Caro het wel kan, maar dat ze beter voor iets eigenzinnigere projecten kan kiezen.