Sonja: The White Swan (2018)

Alternatieve titels: Sonja on Ice | Sonja - The White Swan | Sonja

Noorwegen
Biografie / Drama

geregisseerd door Anne Sewitsky
met Ine Marie Wilmann, Valene Kane en Eldar Skar

De Noorse Sonja Henie is pas zestien jaar oud als ze op de Olympische Winterspelen van 1928 een gouden medaille wint. Een prestatie die ze herhaalt in 1932 en 1936. In 1936 vertrekt ze naar Hollywood, waar ze een aantal zeer succesvolle schaatsfilms maakt. Eind jaren dertig is ze de best betaalde Hollywoodactrice en door lucratieve nevenactiviteiten en merchandising wordt ze een van de rijkste vrouwen te wereld.

avatar van mrklm
Sonja Henie is één van de vergeten filmsterren van The Great Depression. Het vrouwelijke antwoord op Johnny Weissmüller, die andere Olympische Kampioen die een filmster werd, had lak aan het imago van 'brave, maagdelijke blondine' die Hollywood haar wilde opleggen en feestte, zoop en vrijde er lustig op los. Maar een feministische film valt dit amper te noemen, vooral door de oppervlakkige karakteriseringen. Ine Marie Wilmann zet Sonja Henie neer als een even zelfbewuste als zelfingenomen diva die enerzijds haar mannetje staat in een door mannen gedomineerde wereld, maar daar anderzijds haar relaties en haar realiteitszin verliest. Het scenario van Mette M. Bølstad en Andreas Markusson is rommelig en de reconstructies van filmscènes weinig zinvol aangezien die bepaald niet in het collectieve geheugen gegrift zijn. Van een festival der herkenning is hier geen sprake en aangezien je je als kijker nauwelijks kunt identificeren met deze filmster slaagt regisseur Anne Sewitsky er niet in je aandacht vast te houden. Niet echt een film voor feministen dus, maar ook niet voor filmliefhebbers in het algemeen, helaas.