Les Sœurs Brontë (1979)

Alternatieve titels: The Bronte Sisters | Les Soers Brontë

Frankrijk

geregisseerd door André Téchiné
met Isabelle Huppert, Isabelle Adjani en Marie-France Pisier

Het tragische verhaal van de gezusters Brontë, de drie wereldberoemde schrijvende zussen die alle drie jong stierven. Hun levenslustige verhalen staan in groot contrast met het leven dat ze zelf leidden.

FisherKing
Waar wordt dit nou voorvertoond kapp
De cast klinkt als wow.

Niet!
Ik ken alleen Isabelle Huppert. Is de rest van de cast bij jou bekend?

Isabelle Adjani dan

Dit zijn drie grote actrices bijeen.Heb de film zelf nog niet gezien,ben wel benieuwd.

Heb 'm jaren geleden gezien en wat ik me er nog van kan herinneren is dat de film een soort afstandelijkheid in zich had waardoor hij niet geheel kon overtuigen...desondanks zeker waard om te bekijken al was het inderdaad alleen al om de geweldige cast want die is om je vingers bij af te likken...trouwens, films met Isabelle Adjani zijn het altijd waard te bekijken (alleen helaas niet omdat het zulke goede films zijn)

El Ninjo schreef:

(alleen helaas niet omdat het zulke goede films zijn)

Helaas ja. De laatste die ik gezien heb, Adolphe, was een complete ramp.

avatar van Mug
Mug
Je kunt je afvragen waarom de film niet 'Le Frère Brontë' heet... Toch zo'n 60% van de film draait veelal om Branwell, zijn non-succes (i.t.t. z'n zussen) en z'n hartenleed.

Film die vooral opvalt door de cinematografie en donkere aankleding (zelfs de kleren zijn voornamelijk zwart), wat een bepaalde (reeds genoemde) afstandelijkheid en triestheid over zich uitroept. Ook opvallend zijn de dialogen (en die zijn er overigens niet veel in deze veelal zwijgzame film), die hoofdzakelijk corresponderen uit de boeken van de zussen. Helaas in het Frans, dus voor de non-fransozen verre van herkenbaar. Niet dat ik thuis ben in het werk van de Brontë-telgen, maar dat is toch wel een gemis. De remake-alert van een Engelstalige versie die in produktie is zie ik dan ook non-sceptisch tegemoet.