Practical Magic (1998)

Verenigde Staten / Australië
Fantasy / Mystery

geregisseerd door Griffin Dunne
met Nicole Kidman, Sandra Bullock en Aidan Quinn

Sally en Gillian Owens hebben altijd geweten dat ze anders waren. Na de plotselinge dood van hun ouders werden ze als kind opgevangen door hun tantes, Bridget en Frances, die de fakkel doorgaven aan Sally en Gillian en hen alle kneepjes leerden van de tovenarij. De tantes verzwegen ook niet dat er een eeuwenoude vloek rust op de Owens-vrouwen en dat alle mannen op wie ze verliefd zouden worden zouden sterven.

avatar van Shawnster
kom op zeg, zo erg was hij toch niet? Ik vond hem wel goed eigenlijk, misschien ook omdat ik jong ben... 4*

avatar van kanjertje
Goed ? Amaai, wat een zeverfilm.
Heb me gedwongen hem uit te kijken maar mooi is hij noot geworden.
Sandra Bullock is trouwens één van mijn lievelingsactrices en NIcole Kidman was wel goed in 'Moulin Rouge'.
Maar hier is het gewoon het verhaal dat me niet lag.

avatar van Najade
Vond het een leuke, gezellige film! Met goede acteerprestaties, vooral van Sandra Bullock. Ik kan deze film blijven kijken, zeker eentje voor de dvd collectie.

avatar van Bubblez
Het verbaast me dat er bij deze film zo weinig comments gegeven zijn! Ik dacht dat deze film heel populair was, maar het gemiddelde geeft toch een negatieve reactie. Ik zelf heb deze errug vaak gekeken en ik vind m nog steeds geweldig. Dianne Wiest en Stockard Channing zijn super als de tantes en ook Sandra Bullock en Nicole Kidman doen het naar mijn mening met overgave. Het verhaal moet je gewoon niet te serieus nemen, je als het ware laten meeslepen in een sprookje. De chemie tussen Bullock en Quinn werkt.
Ik word er blij van deze film.

avatar van notorious_kim
ik had deze film jaren geleden gezien en vond deze schitterend. onlangs voor een prijsje tegengekomen en gekocht en vond hem iets minder dan toen, maar toch nog 4 sterren waard!

avatar van T.S.S.A.
Film van gemiste kansen. Leuk concept maar nergens mooi, nergens grappig en nergens spannend. Het haalt voor mij net 3* door het acteerwerk en het concept maar zeker niet hoger.

3* Tegenvaller

avatar van Elineloves
Ik heb deze film jaren geleden gezien en hij is me altijd bijgebleven, alleen wist ik de titel niet meer. Een jaar geleden dacht ik er opeens weer aan en ben toen toch gaan zoeken naar deze dvd. Besloten om hem aan te schaffen, en ik zat me te verheugen op de herziening van de film die me zoveel jaren is bijgebleven, met name de rollen van Kidman en Bullock.

Herziening viel echter wat tegen. Het verhaal is zwak maar de cast maakt dat meer dan goed waardoor dit een aardige film is. Het magische was er af, ik vond het meer een romantische film dan fantasy achtig. Deze film gaat eerder richting chick-flick op aan. Nicole Kidman viel me echter ook tegen, alhoewel ze een prachtige verschijning is om te zien. Bullock overtuigde echter wel.

Ik vond een gewone aflevering van Charmed, de TV-serie van vroeger, beter dan deze film.

avatar van Delvenaartje
Hele leuke film, met een jonge Sandra Bullock en Nicole Kidman.
Heb 'm al meerdere keren gekeken, en hij blijft leuk!

3.5 *

avatar van Lisenergy
Leuke feel good movie. Goed samenspel van de lady's.

avatar van aburex
Leuke komedie. Al meerdere malen gezien en bevalt me nog steeds

avatar van Katharina
Leuke film met een origineel verhaal en een geweldige Nicole Kidman en Sandra Bullock!

avatar van Forrest001
Deze film vind ik echt een gemiste kans. Ik houd van dit genre en daarom is het jammer dat er niet meer in zit dan een veelbelovend begin en een paar leuke vondsten. Wel hele mooie beelden, passende muziek, en een goede cast.
Maar ja, het verhaal is van alles niks en dat maakt deze film zwak.

avatar van Fran
Ik vind het een vermakelijke film om naar te kijken. Het is leuk om te zien hoe ze met magie bezig zijn. En die lieve oude tantes in huis die proberen te helpen maar het eigenlijk nog erger maken zijn ook ontzettend grappig. Maar naast humor vind ik het drama ook goed weergegeven. Vooral Sandra Bullock vond ik erg sterk.

avatar van DragQueen
De film moet het van de cast hebben. Bullock en Kidman brengen hun rollen dan ook op een leuke manier. Maar het matige verhaal lijkt maar niet uit de verf te komen. Wel is het geheel vakkundig geschoten, en kijkt de film snel weg. 2,5 Ster.

avatar van missl
Verhaal over 2 zussen die geen man bij zich kunnen houden door een vloek. Dan gaat het totaal over the top en kunnen zelfs de 2 bekende actrices dit verhaal niet meer redden. Ook al zijn ze prima aan het acteren. Ik vind Bullock heel leuk maar ik zie haar liever in een komische film.

avatar van Metalfist
You'd think after three hundred years they'd come up with a better rhyme!

Ik heb heksen/magie altijd wel leuk gevonden. Er hangt sowieso wel wat nostalgie rond het thema dankzij strips als Bieb & Zwiep en series als Sabrina, the Teenage Witch en Charmed, maar om de één of andere reden trek ik dit soort niemendalletjes meestal wel. Ik had nog nooit van Practical Magic gehoord, maar wou het wel eens proberen aangezien het met Nicole Kidman was. Al had ik eerlijk gezegd een beetje mijn twijfels toen bleek dat Griffin Dunne (van wie ik enkel een segment uit Movie 43 ken) de regie op zich nam.

En Practical Magic is een vreemde film te noemen. Nogal onevenwichtig doordat er nooit een duidelijke richting wordt gekozen naar waar het verhaal zich gaat ontwikkelen. Het wordt een mengeling van humor (om de één of andere reden vond ik de Put the Lime in the Coconut scène echt hilarisch), romantiek (natuurlijk ontmoet Sally haar droomvent), zelfs wat thriller (al is de spanning vaak ver te zoeken en is dit het minste aspect aan de film) en vooral ook de nodige fantasy die je hiermee associeert. Een mix die niet altijd even goed tot zijn recht komt, maar wel garant staat voor een lekker ontspannende film. Dunne verrast dus nergens en moet het vooral van zijn cast hebben.

En met zowel Kidman als Roberts zit je hier best wel gebeiteld. In de eerste plaats vooral geprobeerd vanwege Kidman. Niet een actrice waar ik stante pede alles van zal gaan zien wanneer het uitkomt, maar meestal kruisen onze wegen wel. Ze is hier nog op haar mooist (toch jammer van de Botox in haar latere films) en weet ook het meest te overtuigen als Gillian, een rol die duidelijk een kolfje is naar de hand van de actrice. Bullock weet ook te overtuigen, maar ik blijf het vreemd om haar in een komedie te zien. De chemie tussen hen beide is echter goed aanwezig waardoor de actrices elkander naar een hoger niveau tillen. Vooral een show van de twee dames dus waardoor de rest van de cast, niet helemaal onterecht, wat ondergesneeuwd blijft. Zeker Aidan Quinn weet als de love-interest van Sally geen blijvende indruk achter te laten.

Het was wel te verwachten dat dit door de meeste mensen niet gesmaakt ging kunnen worden, maar iets dichter bij de 3* had wel gemogen. Practical Magic is gewoon een vermakelijk feel-good filmpje dat vooral de moeite waard is dankzij Kidman en Bullock.

avatar van Metalfist
En met zowel Kidman als Roberts zit je hier best wel gebeiteld.

Moet natuurlijk Bullock zijn, ik sla die twee wel meer door elkaar..

Ondanks de, vooral vrouwelijke, sterrencast valt deze film me wat tegen.
Veel te zwak verhaaltje, waar niet echt veel in zit.
Ben van de dames toch beter gewoon.

avatar van Black Math
Drie keer niks. Niet als romantische film, niet als komedie en als film over magie. Het uitgangspunt is an sich interessant, maar er legt maar één man het loodje door de vloek, dus er wordt maar bar weinig mee gedaan. Wat we wel aan plot krijgen is helaas flinterdun. Af en toe een zijdelingse opmerking van een personage waarvan duidelijk is dat het grappig moet zijn, maar het niet is. En de magie overstijgt niet echt het niveau van een serie als Sabrina, wat nou ook niet bepaald hoogstaand is.

Weinig sfeer ter compensatie helaas. Magisch wordt de sfeer nergens, en wat er aan sfeer rest wordt hardhandig de kop om gedraaid door de soundtrack vol met verschrikkelijke liedjes. Enige lichtpuntje zijn de mooie dames, maar sensueel wordt het ook nergens. Dan liever The Craft ofzo, ook een film over huis-, tuin- en keukenmagie, maar dan tenminste met de nodige geladen spanning. De 0,5* voor Practical Magic is dan ook onvermijdelijk.

avatar van jeanleeke
gaan ze blootjes.....lol