The Outpost (2020)

Verenigde Staten / Bulgarije
Oorlog / Drama

geregisseerd door Rod Lurie
met Scott Eastwood, Caleb Landry Jones en Orlando Bloom

De film vertelt het verhaal van de 53 Amerikaanse soldaten die tijdens Operation Enduring Freedom tegen een strijdkracht van ongeveer 400 vijandige opstandelingen in het noordoosten van Afghanistan hebben gestreden. Oorspronkelijk gebouwd om de lokale bevolking te betrekken bij ontwikkelingsprojecten in de gemeenschap, stond Combat Outpost Keating - gelegen aan de voet van drie steile bergen op slechts 14 mijl van de Pakistaanse grens - tegenover een constante dreiging aangevallen te worden door de Taliban, waardoor de Amerikaanse soldaten die daar gestationeerd waren gevaar liepen. Toen uiteindelijk werd besloten om de basis te sluiten, ontdekte de Taliban dit en besloten ze een statement te maken.

avatar van schumacher
Redelijke oorlogsfilm maar het was idd wel een klein beetje ééntonig maar keek voor de rest nog redelijk goed weg. Vervelen heb ik me nu ook niet gedaan maar de film mocht korter van mij.
Positief beiijken: ik heb al veel minder goed gezien dan dit.
Kan ermee door.

avatar van filmkul
Prima oorlogsfilm. Het op waarheid gebaseerde verhaal wordt vakkundig uitgewerkt door Lurie. De opbouw is wel wat langdradig maar zorgt wel voor een onderhuidse spanning. De acteurs houden de kijker ook bij les. Het tweede deel is vol actie en spanning en sleurt de kijker mee in het geweld en chaos. Dit allemaal vakkundig in beeld gebracht. Visueel ziet de film er dik in orde uit. Het einde en aftiteling hakt er aardig in. Dikke voldoende. 3.5/4.0

Recht toe recht aan oorlogsfilm zonder compromissen. Het begint allemaal nog redelijk rustig met hier en daar wat aanvallen die op speldeprikjes lijken. Maar naar mate de film worden die heftiger en langer tot de climax daar is. Omdat er wel erg veel personages zijn is het moeilijk om echt een binding te krijgen met de karakters. Scott Eastwood gaat kwa trekken steeds meer op zijn vader lijken en dat is geen slecht teken. Tip: zit de aftiteling uit want daarna komen de daadwerkelijke soldaten aan het woord. Laat nog de meedte indruk achter.

Heftig. Het Amerikaanse spat er vanaf, maar dat is uiteraard logisch omdat het hun (zeer zinloze) oorlog was/is. Zinloos: dat is het juiste woord en dat is wat de acties in de film beschrijft.

Beklemmend gevoel geeft de film je. Alles wat de soldaten doen leidt uiteindelijk tot niets , behalve heel veel doden soldaten. In zo'n gebied is het onmogelijk om dat goed te verdedigen. Dat heeft.... precies, geen zin. (Star Wars leert ons dat het hebben van de High Ground het allerbelangrijkste is). Ze beginnen al op een achterstand alleen al door de locatie.

Dat het een waargebeurd verhaal is, maakt dat de film een tribute is. Wat de soldaten daar gedaan hebben is gereconstrueerd aan de hand van de verhalen van de overlevenden. Daarom is deze film belangrijk, zodat de doden niet voor helemaal niks zijn gestorven.

avatar van hoffhaan
Redelijke oorlogsfilm, Amerikaans maar het kijken waard. 3+.

avatar van Left4Dead
Lurie heeft een paar mooie prenten op zijn cv staan, dat hij dit project aanging vond ik toch ietwat vreemd. Ook ditmaal krijg je een oorlogsprent met wederom de standaard ingrediënten erin. Een lach en een traan, het verdriet en verlies met daarnaast broederschap. Wat zijn de Amerikanen daar goed in om dat gretig op film vast te leggen. De één nog heroïscher dan de ander. Tja wat is nieuw onder de zon.

Heb het allemaal wel gezien langzaam aan, de prenten over de dappere Amerikanen die overal oorlogje voeren. Oorlog voeren is bakken met geld verdienen voor investeerders. En net als wij Nederland huppelen als een schoothondje achter hun aan. Ja ik ben hun dankbaar voor het bevrijden van ons van de Duitsers destijds, maar daarna hebben ze wereldwijd er een zooitje van gemaakt.

Het verhaal behelst veel gebabbel waarvan het meeste ook nog eens doelloos te noemen is. Dat domme prietpraat, daar moet je doorheen want je zit te wachten op de actie. Wel heeft men perfect een uitleg gedaan over de positie van het kamp. Ik heb aardig wat FPS games gespeeld en altijd was schieten van boven naar beneden de winnen manier. Dat men destijds beslist heeft om het kamp in een kom te plaatsten mag toch een misser van hoogst niveau genoemd worden als understatement. Je zit compleet opgesloten als een rat in de val.

Standaardje, dat is het woord dat ik graag koppel aan deze film. We weten allemaal wel hoe klote de strijd was voor de soldaten. Het verhaal in deze film weerspiegeld de ellende en domme beslissingen. Maar wat doe je er dan ook? Ik ben redelijk ongevoelig geworden voor dit soort verhalen, en dat is eigenlijk ook niet best te noemen. Het is een vicieuze cirkel, de mens moet gewoon vechten als je de geschiedenis doorneemt.

Nou vooruit, 3**. Het stond er wel netjes op allemaal.

avatar van Forrest001
Erg matige film. Te veel dialoog in het begin en ook nog slechte dialogen, uitgesproken door matige acteurs.
Gebaseerd op waargebeurd verhaal wat het ergste doet vermoeden wat betreft de skills van het Amerikaanse leger. Een basis in een dal, helikopterondersteuning op een te grote afstand, een hele matige bewapening, de munitie geconcentreerd op 1 plek, weinig dekking in het kamp (gezien de hoge bergen), mariniers met een slechte conditie, een commandant die zelf een truck bestuurt (stort in een afgrond) die om onduidelijke redenen 17 km verderop moet worden gebracht, een commandant die mee gaat op patrouille (wordt opgeblazen, onduidelijk hoe), een luitenant die geen leiding kan geven. Afijn, teveel op op te noemen.

De aftiteling was nog het meest indrukwekkend.

Ben Benieuwd naar deze film, net verhaal spreekt me wel aan. Ik heb jaren geleden ook een soort gelijke oorlogsfilm gezien, althans volgens mij was het toen een film over het vreemdelingenlegioen die ook een “outpost” hadden ergens in de woestijn en ook continu onder de voet werden gelopen door de, Moedjahedien? Ik weet alleen niet meer de naam van die film, eerlijk gezegddacht ik dat dit een remake daarvan is/ was. Zoals gezegd, ben benieuwd en ga zeker kijken

Redelijke film over een Amerikaanse legerbasis die uitermate slecht gepositioneerd is in een dal omgeven door de Taliban. Typisch een gevalletje 'allemaal al eens eerder gezien', maar het kijkg wel gemakkelijk weg. Genoeg actie, vooral tijdens de tweede helft. En deze actiescenes zien er mede door het goeie camerawerk wel prima uit. De personages zijn nogal inwisselbaar.

avatar van The Brain
Het kijken waard voor liefhebbers van het genre deze op een waargebeurd voorval gebaseerde film. Een topper is het niet en heb je niks met het leger of oorlog dan raad ik deze niet aan. Voor het spannende verhaal of de geweldige karakters hoef je er niet naar te kijken.

Onlangs heb ik zitten kijken naar de Vietnamfilm 'we were soldiers, eigenlijk is dit meer van hetzelfde in een totaal andere oorlog. Een Amerikaanse interventie in een vreemd land, in beide gevallen loopt het niet best af. Ook deze film belicht de strijd gezien vanaf het standpunt van de Amerikaanse soldaten zonder zich verder met de politieke beslissingen die er aan te grondslag ligt te bekommeren. Een kijkje in de keuken van de militairen. Dat is zeker uitstekend gedaan in deze film, het oogt allemaal zeer realistisch en daardoor zelfs erg saai in het begin. De strijd breekt in het slotgedeelte van de film uit en die is net als in Vietnam alleen te winnen met behulp van de luchtmacht: duizend bommen en granaten.

In de aftiteling zie je plaatjes van de echte militairen en welke onderscheidingen ze hebben gekregen. Echte helden! Of je concludeert dat bakker of timmerman ook een mooi beroep is.