Family Plot (1976)

Misdaad / Komedie

geregisseerd door Alfred Hitchcock
met Karen Black, Bruce Dern en Barbara Harris

Nep-medium Blanche wordt door een rijke, oude dame ingehuurd om haar ter adoptie afgestane neefje te vinden. De dame heeft gewetenswroeging gekregen en wil het verdwenen familielid opnemen in haar testament. Blanche wordt bijgestaan door haar vriendje en taxichauffeur George die in zijn vrije tijd detective speelt. Ondertussen ontvoert een ander stel met succes rijke en bekende mensen, die in ruil voor bijzondere juwelen hun vrijheid terugkrijgen. Het duurt niet lang tot de paden en de verhalen van beide koppels elkaar kruisen. Hitchcock's laatste film.

Beduidend minder goede Hitchcock film.
Dit komt met name doordat deze film niet spannend is.

avatar van Ibrahim
Een vermakelijke Hitchcock film met een goede achtervolgingsscene.

avatar van Goodfella
Geen hoogstaande film, maar toch is dit best een aardige Hitchcock, zeker vergeleken met de rest van z'n latere werk. Het verhaal is erg goed en vooral uitstekend te volgen, ondanks dat het hier en daar toch weer wat onnodig complex wordt. Dat eindeloze geouwehoer wordt bovendien ook wat vervelend... Maar waar bij bijv. Marnie of Topaz het overzicht op een gegeven moment totaal verdween, bleef deze film constant boeiend genoeg om te blijven kijken. Paar erg sterke scènes ook, met als hoogtepunt het moment waarop een auto met kapotte remkabels van een berg af raast. 3 sterren

ik vond dat ie erg sterk begon. later wist ie me minder en minder te boeien. Na frenzy had ik toch ook van deze film wel hoge verwachtingen maar verder dan een 2,5 kom ik niet. Na marnie de minst interessante hitchcock die ik gezien heb.

tovenaar
Aardige Hitchcock, maar mensen mensen toch..... die Blanche Tyler. Ik wil haar even nomineren als één van de meest irritante film-characters ooit. Wat een irritant gebazel, gezang, geneuzel en gekluns! Het toppunt van irritatie kwam toen de auto zonder remmen naar beneden reed van dat bergje. Blanche Tyler .

avatar van titan
Niet de beste Hitchcock ooit, maar toch zeker wel een waardige (en enigzins onderschatte) afsluiting van een imposante carriere.

Ook family plot kent de vertrouwde mix van een goed doortimmerd plot, een spannend verhaal en vileine dialogen. 3,5*

avatar van Poisonthewell
Niet helemaal een waardige afsluiter van de carriere van wellicht de grootste regisseur aller tijden. De komedie komt niet helemaal uit de verf, en het spanningsgehalte valt ook wat tegen. Middelmatig is het beste woord om deze film te omschrijven. 2,5*

Ik kon bijna niet geloven dat dit een Hitchcock film was. Als je Hitchcock associeert met "North by Northwest" en "Strangers on a Train" zou ik deze zeker niet gaan zien. Het is een gedateerde middelmatige komedie. De suspense is ver te zoeken en de actie is geheel achterhaald. Het aantal grappige momenten is op 1 hand te tellen. En het acteerwerk was ook al weinig overtuigend.

Eerst en vooral vind ik de film erg onderschat hier.
Het is zeker niet zijn beste, maar ik denk ook niet dat het Hitchcock's slechtste film is.
De eerste dialoog van de film was vrij traag, maar noodzakelijk om het verhaal op te starten, daarna komt de film pas echt goed opgang, de eerste scene met Karen Black was erg goed en deed vermoeden dat dit weleens een erg goede film zou kunnen worden.
Jammer erg goed is deze film niet geworden, toch niet vergelijkbaar met zijn klassiekers uit de jaren 50, maar erg slecht ook helemaal niet. Er zitten een paar goeie scenes in de film en enkele mooie shots, hoewel het camerawerk hier toch wel eerder standaart was.
Het einde van de film vond ik ook wel cava.
Het verhaal van de film vond ik dan wel meer dan oké. Een echt mysterie verhaal, dat zoals al eens gezegd, nooit echt spannend wordt, hoewel de scenes ondersteund door de muziek-die toch wel vrij goed was- toch goed op weg waren.
De acteerprestaties vond ik hier wel uitstekend, alles leek zo echt, maar dat heb je wel met alle hitchcock films, hoewel ik die seances toch wel vrij belachelijk vond, maar dat was misschien wel Hitch's bedoeling.
De kidnapping in de kerk vond ik erg goed, maar jammer vond ik het dan dat ze verder niet zo veel meer van de bisschop lieten zien. De scenes met Blache in de garage vond ik ook wel erg goed.
Het camerawerk was zoals ik zei vrij standaard, maar wat me opviel was dat hitch hierin vrij veel van die snel zoomende shots gebruikt, wat me ook al was opgevallen in Frenzy.
Ook de dialogen handelden net zoals in Frenzy toch wel vrij veel over seksuele onderwerpen, maar of dit een +punt is weet ik toch nog zo niet, bij Frenzy staat dat in teken van het verhaal, hier niet zo vond ik.

Al bij al is 'Family Plot' een waardige afsluiter van ALFRED HITCHCOCK's indrukwekkende carriere.

3.5 sterrren.

Poison
1 van zijn mindere films...
Maar ik vond die film nog meevallen
Hij wordt ook een dagje ouder hé
Alleen...die Blanche, zo'n vervelende actrice!

avatar van Mug
Mug
De laatste speelfilm van Hitchcock mondde uit in een teleurstelling. Family Plot is een niet echt spannende jaren 70 komedie vol seksuele grapjes. De veel genoemde auto-zonder-remmen-scene is tenenkrommend, een en al drama.
Toch wel vermakelijk, maar sterk verouderd en middelmatig. Jammer. De eerste Hitchcock die onder mijn 3 sterren grens duikt.

avatar van dionj
Nee, ik vind deze film niet die klassieke spanning hebben die The Birds, Vertigo, Psycho en North By Northwest beduidend wel hadden.
Toch is hij wel vermakelijk, 3,0*

kappeuter schreef:
Beduidend minder goede Hitchcock film. Dit komt met name doordat deze film niet spannend is. Opvallend is ook dat deze film veel humor bevat, alleen pakt die absoluut niet goed uit.

Hitchcock maakte zelfs het liefste komedie's maar zijn grappen in zijn films waren zelden grappig.

avatar van JohnWilliams
Prachtige muziek verzorgt door John Williams (alweer).

klute89
Ik heb hem vandaag aangeschaft, ik ga hem een dezer dagen maar eens bekijken

neo (crew)
Nu ik nog maar een kleine selecties van Hitckcock carriere hoef te zien, was het ook maar eens tijd voor zijn laatste. En die stelt nogal teleur. Niet geslaagd als komedie, ook niet spannend. Al is de ''zonder remmen'' scene ronduit hilarisch; Blanche springt George om zijn nek, kruipt voor zijn stuur, steekt haar voeten in de lucht voor zijn gezicht, krijst de boel bij elkaar... Ze doet werkelijk alles om de auto te verongelukken op de weg! En tot overmaat van ramp staat ze met haar volle gewicht op zijn gezicht om uit de auto te kunnen komen..

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Bijzondere laatste film van Hitchcock die meer richting misdaadkomedie gaat . Dern is geweldig maar de film wordt nergens zo goed als het gemiddelde werk van Hitchcock. Toch is Family Plot een bovengemiddelde film.

avatar van 606
niet hoogstaand maar wel ondergewaardeerd.
acteren was goed en verhaal was ook niet slecht.

3,5 ster

avatar van Baggerman
Aardig, maar lang niet Hitchcock's beste.

Ik vond Dern wel goed spelen en eigenlijk alle acteurs en actrices wel goed gecast; 'gewoon' ogende mensen en eens niet 'mooie' mensen als Connery of Stewart!

Ik vind dat Hitchcock's kracht ligt in de 'gewone' scènes tussendoor, zoals het gekibbel tussen Blanche en George over het eten van een tweede hamburger. Dit maakt zijn films bijzonder verfrissend en helpt ook qua realisme. Geeft je het gevoel dat jòu ook zoiets zou kunnen overkomen!

neo schreef:
Al is de ''zonder remmen'' scene ronduit hilarisch;

Oeh, die scène vond ik juist ontzettend matig. Irriteerde me mateloos aan die Blanche!

neo (crew)
Oh, maar ik vond de scene ook erg matig hoor

avatar van chiel
maar de muziek is toch geweldig, vind je niet?

avatar van mikey
Mindere maar toch nog een bijzonder fraai geschoten en best amusante komedie/thriller. Het comedy element is vaak te aanwezig

avatar van Leland Palmer
Mwah, matig filmpje van Hitchcock. Nergens echt spannend, de humor vond ik maar niks en er zitten te veel scénes in waar ik me behoorlijk aan geërgerd heb. Bijvoorbeeld de scéne dat de remmen van de auto het niet meer doen. Vreselijk wat een irritant mens die vrouw en wat vreselijk slecht geacteerd. De laatste scéne in het huis is dan wel weer leuk, al is het einde dan weer lachwekkend slecht. De film kijkt opzich wel lekker weg en het ziet er allemaal uitstekend uit. Magere 2,5 voor deze film.

chiel schreef:
maar de muziek is toch geweldig, vind je niet?

Die muziek van John Williams was vrij goed. Geweldig vind ik een te groot woord. Fijnste was nog wel dat heerlijk overmatige gebruik van timpani door de score heen.

Hitchcocks laatste film bevat twee verhaallijnen. Een nep-medium (Harris) gaat met haar partner en detective (Dern) op zoek naar de erfgenaam van het familiefortuin van een van haar klanten. Het tweede verhaallijn betreft een charismatische juwelendief (Devane) die met zijn handlangster (Black) op ingenieuze wijze te werk gaat.

Hitch gaat op slimme wijze over van het ene verhaal naar het andere, om ze uiteindelijk samen te laten komen. Vlotte misdaadthriller behoort niet toch Hitchcocks beste werk, maar bevat genoeg spanning, aktie en zwarte humor om de fans te vermaken. Bovendien zetten Harris en Dern twee bijzonder grappige vertolkingen neer.

avatar van mayhemblik
Toch best wel een leuke film maar hij zal me niet lang bij blijven.
Het ene moment vond ik weer heel erg goed en het volgende was weer kinderachtig.
Geen aanrader maar je moet eigenlijk toch alles zien van de man.

avatar van mayhemblik
Leland Palmer schreef:

Als het mij was overkomen en dat kreng zat naast me had ik de auto terug op 4 wielen geduwd haar wijs gemaakt hulp te halen en haar dan met een rotgang terug die weg opgeduwd

avatar van Drs. DAJA
Waarschijnlijk de minste Hitchcock die ik heb gezien maar toch best de zit waard. Ik kon vooral weinig met de personages. Geen waren er sympathiek of interessant genoeg om echt lekker in mee te gaan en de verhaallijnen missen duidelijk de spanning die eerdere Hitchcock's zo sierde. Gelukkig is de film nog wel bepakt met enkele originele en vaardige shots. Zo is de afdalende auto erg opwindend gefilmd. Family Plot is niet de ideale afsluiter van Hitchcock's briljante oeuvre maar desalniettemin een prima film.

avatar van simonvinkie
Family Plot kan zich helaas niet tot de echt goeie Hitchcocks scharen, maar de film was best redelijk. Ik had eigenlijk liever een typische Hitchcock thriller gezien als zijn laatste film. Family Plot heeft nogal wat weg van een misdaadkomedie. Al was de humor niet altijd even leuk. Eerste uur was dan ook absoluut het beste, tijd ging snel en de film was erg vermakelijk. Het tweede uur kent de film een stuk lager niveau. Einde vond ik dan ook helemaal niks, met dat knipoogje van Blanc. Liet me met een wat matig gevoel achter. Maar goed, voor de rest was de film wel redelijk vermakelijk, al vond ik de autoscene van de berg af best wel slecht. De acteerprestaties waren daarintegen wel goed en ook was de speelduur lekker vlot.

avatar van RaoulDuke
Een matige Hitchcock is altijd nog een boven de middelmaat uitstekende film. dat geldt ook voor ook deze amusante misdaad- komedie, al komt het niet in de buurt van zijn beste werk.