Fortune Cookie (1991)

geregisseerd door Darren Aronofsky
met Dean Cleverdon, Rob Monroe en Stanley B. Herman

Een zakenman raakt verslaafd aan "gelukskoekjes", of in het Engels "Fortune Cookies". Deze koekjes hebben vanbinnen een klein berichtje dat een voorspelling moet voorstellen. De zakenman gelooft in deze berichtjes en durft geen zaken meer te doen tenzij de koekjes iets goeds te zeggen hebben. Dit brengt wel problemen met zich mee.

avatar van leatherhead
Studentenfilm van Aronofsky. Stelt allemaal bar weinig voor, duidelijk dat hier nog een amateur aan het werk is. Toch is het ergens nog best vermakelijk, vooral vanwege de nogal stompzinnige humor en de knullige acteerprestaties. Zou me niet verbazen mocht Aronofsky hier met enige schaamte op terug kijken. Die scene op het toilet..

avatar van Fisico
Fijn dat de debuutfilm van Aronofsky is toegevoegd. Stelt op zich niet zo heel veel voor. Vrij amateuristisch geacteerd. Het plot over de beroemde Chinese gelukskoekjes wordt hier verhaald als een soort placebo bij een falende neerslachtige deur-aan-deur-verkoper.

Wat wel interessant is om op te merken is dat je hier en daar toch de stijl van Aronofsky herkent van in Pi of Requiem for a dream. Bij momenten een snelle montage, close-ups en opzwepende muziek van die straatmuzikanten.

avatar van mjk87
Hele matige film, maar que regie nog wel interessant en je herkent wel Aronofsky erin met die opzwepende muziek. Ook visueel genoeg genige en leuke ideetjes (met tweemaal dat shot naar beneden naar de schoenen, eerste simpel en goedkoop en dan luxe en decadent) en die statige shots als iemand door beeld loopt die ook later terugkeren. Maar als film verder wel mislukt. Heel matig spel dat de aandacht er niet bijhoudt, pacing kon sterker en de kwaliteit van de camera is dusdanig dat ook dat wel minpunten oplevert. Door de extreem korte lengte wel uit te zitten. Afgerond naar boven 2,0*.