Harriet (2019)

Biografie / Drama

geregisseerd door Kasi Lemmons
met Cynthia Erivo, Leslie Odom Jr. en Joe Alwyn

De film vertelt het levensverhaal van Harriet Tubman. In de negentiende eeuw streeft zij naar het afschaffen van de slavernij. Zelf is ze ook jarenlang slavin tot ze in 1849 weet te ontsnappen. Vanaf dat moment helpt ze honderden lotgenoten uit het Zuiden te ontsnappen via de zogenaamde smokkelroutes, beter bekend als de Underground Railroad.

Vanaf 6 februari 2020 in de bioscoop (Universal Pictures International)

EDIT: bioscooprelease is komen te vervallen.

Geweldige film! En grotendeels historisch gezien correct.

avatar van schumacher
Zo'n films heb ik al meermaals gezien.

Pakkende biopic over de legendarische Harriet Tubman, een voormalige slavin die jarenlang actief betrokken was bij de zogenoemde “Underground Railroad”, de ontsnappingsroute voor slaven in de 19e eeuw.
Een actiefilm, rijkelijk gelardeerd met de nodige dramatiek en hier en daar wat thrillerachtige momenten. De overtuigende vertolking van Cynthia Erivo in de titelrol staat als een huis. Een film met een beklijvend verhaal, dat deels gebaseerd is op waargebeurde feiten.

fred1946
schumacher schreef:
Zo'n films heb ik al meermaals gezien.

Tja dat heb je met velen films PFFFFFFFFFFFFFF

avatar van mrklm
Het levensverhaal van Harriet Tubman verdient een veel betere bewerking en productie dan deze vlakke, matig geacteerde B-film die alleen de moeite van het bekijken waard is vanwege Cynthia Erivo's waardige vertolking in de titelrol. Geboren in slavernij als Minty, besluit ze het heft in eigen handen te nemen wanneer haar eigenaar Gideon Brodess [Joe Alwyn] een familiebelofte weigert na te komen die Minty's moeder [Vanessa Bell Calloway] en diens hele familie zou ontslaan van slavernij. Niet alleen weet Minty te ontsnappen, ze besluit ook haar volledige familie te bevrijden en bouwt op die manier een netwerk op waarmee ze vele andere slaven zou bevrijden en de bijnaam 'Moses' zou krijgen.

Dit verhaal van een vrijgevochten zwarte vrouwelijke leider - in 1863 leidde ze een militaire eenheid in een veldslag tegen de Confederates - is op papier zeer boeiend en had een sterke combinatie van drama, spanning en politiek kunnen zijn, maar Kasi Lemmons - wiens credit als co-scenarist onderstreept hoe belangrijk dit project voor haar persoonlijk was - had er verstandig aan gedaan om de regie in handen te geven van iemand die de verschillende boeiende elementen van Harriet Tubmans leven, haar worstelingen en haar levensgevaarlijke, heroïsche daden veel beter had kunnen samenbrengen.

avatar van Thomas83
Uw jaarlijkse film over het Amerikaanse slavernijverleden. Wel een die ietwat anders is dan andere films over hetzelfde onderwerp doordat de film zich focust op het ongelofelijke verhaal van Harriet Tubman, die een zeer actieve rol speelde in het verzet tegen de slavernij. Jammer alleen dat de film haar rol vaak reduceert tot van die inspirerend dappere scènes. Van de beproevingen die ze tijdens haar reizen ondergaat zien we intussen maar weinig. Dit is ook een opvallend luchtige film voor een over zo'n serieus onderwerp.

Zo ongeveer wanneer die ene soort van sidekick ten tonele verschijnt verandert de toon van de film steeds meer. Soms is het meer alsof je naar een spannende avonturenfilm of een western aan het kijken bent. Het frist aan de ene kant een historische biopic ook wel wat op, maar Lemmons slaat door met de luchtigheid. Beetje onzinnig ook hoe serieus de film de (spuuglelijk weergegeven) visioenen die Harriet heeft neemt. Het maakt van haar haast een soort van superheld.

Intussen komen de blanken in de film helaas weer vooral als typetjes over. Vooral de rol van Jennifer Nettles maakt het wel erg bont. Zoals wel vaker in dit soort films komen de blanken niet zozeer als geprivilegieerd over, maar echt als door en door slecht. Dat werkt misschien goed in een film, net als wat melodrama hier en daar dat doet, maar het maakt alles ook zoveel minder geloofwaardig en confronterend.

Verder is de film op visueel gebied vrij doorsnee en vlak (zoals je van heel de film wel kan zeggen), en de score is zelfs een van de slechtste en meest toondove die ik de laatste jaren ben tegengekomen. Veel van het onnodige melodrama en gevoel van onoprechtheid dat de film uitstraalt komt door de score.

Gelukkig is daar nog Cynthia Erivo, de zo opvallende nieuwe verschijning in Widows en Bad Times at the El Royal, die uit haar nog wat oppervlakkig geschreven rol echt het maximale haalt. Indrukwekkend alleen al om het verschil tussen "Minty" en "Harriet" te zien. Als Minty herken je amper nog Erivo in. Spijtig genoeg heeft ze geen fatsoenlijke tegenspelers, zoals je wel vaker ziet in dit soort Oscar bait. Weet ook niet helemaal wat ik van al haar zangmomentjes moet denken. 3.0* dan maar.

avatar van Grindhouse62
BBarbie schreef:
Mee eens, ik heb dit slavendrama vanmiddag met grote belangstelling gekeken en was aardig onder indruk van het verhaal en het voortreffelijk acteren van Cynthia Erivo als Harriet Tubman. Een prima film. 3.5

avatar van EJ Steenbergen
Prima verfilming van dit onderdeel uit de weinige geschiedenis die de USA kent.

Ter aanvulling op de film; dit trof ik op Wikipedia:
Op 20 april 2016 werd bekendgemaakt dat Tubman Andrew Jackson zou gaan vervangen als gezicht op de voorkant van het Amerikaanse biljet van twintig dollar. Volgens het plan, dat werd aangekondigd door Jack Lew, minister van financiën onder president Obama, blijft Jackson wel op de achterkant van het biljet staan. Met deze wijziging zou voor het eerst het gezicht van een vrouw, en voor het eerst een gezicht van een zwarte op een Amerikaans bankbiljet komen. De nieuwe president Donald Trump liep echter niet warm voor dit idee en het plan, dat eind 2018 al in een ver stadium van voorbereiding was, is door zijn regering op de lange baan geschoven.

Na het zien van deze film denk ik "waarom?" Deze vrouw verdient het dit onderdeel van de geschiedenis op een bankbiljet te vertegenwoordigen. Opdat we niet vergeten.

avatar van AmazingPP
Pakkende film die naar mijn zin met iets te snel gaat. De personages krijgen niet echt diepgang, waardoor je niet echt meeleeft met ze. Acteerwerk is zeker van de hoofdrol dik in orde, rest van de cast hangt er een beetje bij. Verrassende bijrol van Monae, die ik al een poosje in de gaten hou vanwege haar samenwerking met Prince. 3,5*

avatar van macrobody
dje-em schreef:
Geweldige film! En grotendeels historisch gezien correct.

Lol, was je erbij?

Het enige wat historisch correct is zijn alle transacties op een blockchain en dat is een uitvinding van een jaar of 10+ geleden. De rest is niet meer dan een plaats op het spectrum van hoogst onwaarschijnlijk - zeer waarschijnlijk.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Het leven van één van de belangrijkste vrouwen in de Amerikaanse geschiedenis. Schrijnend dat het zo lang geduurd heeft voor hier een film over gemaakt werd. Het resultaat is een film geworden die vooral de persoon van Harriet centraal zet en er geen heldenfilm of zo van wil maken. Haar daden zijn voldoende om indruk te maken. Tegelijk zorgt dat soms voor een mindere film, omdat het buiten Cynthia Erivo als Harriet niet altijd even sterk is. De cast is niet zo bekend. De makers moesten het stellen met 17 miljoen dollar als budget. Andere biopics van dat jaar zoals Bohemian Rhapsody of Rocketman hadden een budget van 40-50 miljoen. En nog eens het dubbele voor Ford vs Ferrari. Een film als dit mag toch wel wat meer centen gebruiken.

De film is op zich wel mooi, het leven van Harriet is uiteraard boeiend genoeg en Cynthia Erivo is geschikt voor deze rol. Zij staat ook centraal en niet de blanke man, zoals wel meer in dit soort films. Maar het wordt nooit echt groots of indrukwekkend, het is zeker geen epische film. Zonder Erivo had dit misschien wel in de vergeethoek geraakt. Jammer, want het personage verdient beter.

De combinatie van slavendrama verpakt in een avonturen film pakt prima uit bij deze "Harriet".
Hierdoor ontstaat er een spannend verhaal van dikke twee uur die nooit verveelt.
De meeslepende soundtrack en soms fraaie beelden van de wilde natuur doet er een schepje bovenop om een fascinerend geheel te vormen. De film is minder hard en rauw dan de gemiddelde slaven film zodat hij voor een grotere groep toegankelijk is.
3.5*/4*

Goeie film over een slaaf die van haar meester weet te ontsnappen en vervolgens andere slaven helpt bij hun vrijheid. Een aangrijpend verhaal dat hier vooral onderhoudend en redelijk avontuurlijk verteld wordt. Wel is het verloop wat voorspelbaar. De film ziet er verder goed uit en Cynthia Erivo weet te overtuigen in de titelrol.

Interessant vwb de historie, slap uitgewerkt.