Swallow (2019)

Frankrijk / Verenigde Staten
Drama / Thriller

geregisseerd door Carlo Mirabella-Davis
met Haley Bennett, Austin Stowell en Denis O'Hare

Hunter is getrouwd met Richie met wie ze tevens een kind verwacht. Haar harmonieuze bestaan neemt een drastische wending wanneer ze op een dag de neiging om gevaarlijke objecten te eten ontwikkelt. Hunter poogt haar dominante schoonfamilie te ontvluchten om het duistere geheim achter haar obsessie te weten te komen.

avatar van jacobine_rodijk
Uitstekende film van schrijver-regisseur Mirabella-Davis met een glansrol voor Bennett, ie na een aantal veelbelovende rollen (voornamelijk in 2016) plots van de Hollywood-radar verdween om weer stilletjes terug te komen met deze drama-thriller, ie gerust als 'lichte' horror bestempeld mag worden IMO. Zeer fijne opbouw ie een paar kleine misstapjes maakt naarmate de conclusie nadert maar niets om over te zuurpruimen. Had meer aandacht mogen krijgen tijdens 't Awards seizoen, zeker voor Bennett's rol ie de film grotendeels op haar schouders draagt. 3,5*

avatar van tattoobob
Toffe film die niet voor iedereen is weg gelegd....love or hate denk ik.
Ik vind deze film ook inderdaad geen volle drama er zitten thriller elementen in en een vleugje horror.
Erg origineel verhaal en waarschijnlijk zijn er mensen in deze wereld die dit soort kwaaltjes hebben..... .
Acteerprestatie van Haley Bennett vind ik erg sterk.

avatar van leatherhead
Potentierijke maar ietwat flauw uitgewerkte film. Qua onderwerp en uitgangspunt deed het me ergens wel aan Dans Ma Peau denken. Vrouw met een ziekelijke obsessie die al gauw evolueert naar een vorm van automutilatie. Alleen missen hier echt wel de rauw randjes van die film. Ondanks een paar effectief akelige momenten blijft de film toch een beetje in een braaf drama/arthouse keurslijf gevangen. Zowel inhoudelijk als qua stilering.

Ook wat jammer dat het an sich fascinerende onderwerp uiteindelijk voornamelijk als motief/metafoor dient voor een nogal suf verhaaltje over een rape-trauma. Veel aandacht naar achterliggende psychologische motieven, maar de cues zijn weinig subtiel en het voelt vooral erg voorspelbaar aan allemaal. Voeg daar een vrij idioot einde aan toe en je hebt een film die weliswaar een paar memorabele scenes kent, maar verder de plank redelijk misslaat.

Word ook een beetje moe van die dramafilms die met het horrorgenre flirten, maar het vooral metaforisch gebruiken om zogenaamd gelaagder of intelligenter over te komen. Dit valt wel een beetje in die categorie wat mij betreft. 2*.

Fijn.

Stijlvol en eigenzinnig drama, met enkele lichte thriller en horror toetsen. Vooral dan in het eerste deel, waarin het allemaal nog net wat mysterieuzer is en de acties van Bennett ook nog wat moeilijker te plaatsen zijn. Al vallen de puzzelstukjes toch wel redelijk snel op hun plaats.

Regie is mooi en verfijnd, ook het acteerwerk is meer dan in orde. Gelukkig maar, want deze film steunt toch vooral op het drama en dan heb je toch best een paar goeie acteurs ter beschikking. Wel een beetje gek om Rasche aan het werk te zien (blijft voor mij toch altijd Sledge Hammer), maar gelukkig is z'n rol niet al te groot.

Enige minpuntje vond ik dat de connectie tussen het eerste deel en tweede deel niet zo heel sterk is. Het rape verhaaltje voelt eigenlijk nogal overbodig aan (de manier waarop ze in haar relatie behandeld werd leek mij reden genoeg voor haar gedrag en vanaf het moment dat ze vlucht wordt de regie ook net iets minder strak. De finale zelf vond ik dan wel weer mooi en passend.

Toch een apart filmpje en een best fijne ontdekking, maar verwacht vooral geen horror of thriller te zien, want dan kom je bedrogen uit.

avatar van john mcclane 2
Ben niet vies van de wat vreemde dan wel aparte films . Maar dit is een gemiste kans .
Uiteindelijk is alles natuurlijk psychologie , en daar draait het ook om .
Maar ondanks dat het een triest hoofdfiguur is , raakte mij haar lot niet .
Ik was in eerste instantie op zoek naar vorm van voyeurisme . Want ik had nog nooit een film gezien over een vrouw met dezelfde drang om alles maar door te slikken.
( ja wel eens maar dat is ander soort acteer werk ( sorry )
Dat idee maakte me erg nieuwsgierig . maar liet me verder ook koud , dan hou je over dat er eventueel wat heftige beelden je nog weten te boeien . maar dat zat er ook niet in.
Bovendien was het heel erg traag . en er gebeurde weinig .
2* hoef ik nooit meer te zien .

avatar van Macmanus
Boeiende film.

Het is altijd wel leuk om te zien dat een regisseur een beetje een visie heeft. Deze film zijn premisse lijkt op het eerste gezicht een wat goedkope trashy horror film te kunnen opleveren, maar Carlo weet er meer uit te halen. Zo vond ik het heel leuk gevonden dat Bennett acteert alsof ze uit een film van de jaren 50tig gelopen is. Ze speelt het ook geweldig. Ze weet het zo sterk vast te houden waardoor wanneer ze het los laat die emotie ook veel meer impact maakt. Laatst zag ik Never Rarely Sometimes Always ergens vergelijkbaar met deze film. Maar daar blijft het meisje continu hetzelfde, waardoor je als kijker nooit een impact hebt.

Erg benieuwd naar Mirabella-Davis zijn volgende. Deze liep nog net een versnelling te langzaam om een geweldige impact te maken. Maar als hij visie en stijl wat doortrekt kunnen we nog genieten.

3.5 sterren.

avatar van joolstein
Als je voedingsstoornis pica hebt, eet je naast 'gewoon' voedsel ook niet-eetbaar voedsel. Dit komt voor bij zowel kinderen als volwassenen, ook zwangere vrouwen kunnen deze stoornis ontwikkelen. Vaak blijkt achter dit een psychische stoornis te liggen.

Als je Hunter ontmoet, lijkt ze het op het eerste gezicht helemaal voor elkaar te hebben. Getrouwd met een rijke man, een mooi, groot huis maar het vervelende is dat ze niet wordt gezien, te gehoorzaam is en teveel dagen alleen doorbrengt. Zo als ze zwanger raakt ontwikkelt ze een gevaarlijke vreemde obsessie.

Door het zwangerschapsthema en het inslikken van voorwerpen valt dit een beetje onder de horror. En er zijn zeker een paar niet fijne beelden maar het verhaal speelt zich veel meer als dat van huiselijk drama. De film heeft een realistische benadering van alles en laat zien dat er ook veel demonen in het echte leven zijn. De film geeft dus impact op een geheel andere manier. Alhoewel de ingetogen, langzame aanpak spreekt misschien niet iedereen aan.

De film draait geheel om Haley Bennett. En gelukkig schittert Haley Bennett in deze film Ze is absoluut geweldig en adembenemend. Als fan van horrorfilms zul je Haley Bennett herkennen, ook al is de naam niet bekend. Ze was te zien in The Haunting of Molly Hartley, The Hole maar ook in Girl on the Train.

Swallow is een opmerkelijke eerste prestatie van schrijver / regisseur Carlo Mirabella Davis, en ik kan niet anders zeggen dat dit een interessante ietwat ongewone en aardig creatieve prent was met sterke vertolkingen.

De film had meer spanning, variatie of diepgang mogen hebben maar het is toch wel een aardig filmpje dat er goed uitziet en dat een redelijk interessant verhaal vertelt over een vrouw die in het reine moet zien te komen met haar verleden.

avatar van james_cameron
Apart filmpje dit. Wellicht iets te abstract qua personages en dialogen en iets te gestileerd in beeld gebracht, maar de uitwerking van het verhaal mist zijn uitwerking in ieder geval niet. Haley Bennett is uitstekend in de moeilijke hoofdrol. Had van mij ook nog wel iets langer mogen duren. Nu lijkt de finale er een beetje met de haren bijgesleept en komen bepaalde plotlijntjes een beetje uit de lucht vallen. Niettemin de moeite waard, met een aantal gruwelijke (hoewel niet expliciet in beeld gebrachte) scenes. De kracht van suggestie, zullen we maar zeggen.

avatar van Noodless
Interessant concept dat heel matig wordt uitgewerkt. Het verhaal wordt traag opgebouwd naar de climax van de film. Niet dat het trage tempo hier negatief werkt, wel de uitwerking naar het einde toe. Op een bepaald moment komt er een samenhang tussen het heden en wat zich in het verleden heeft afgespeeld.
Hunter gaat dan op zoek naar haar verleden en waagt zich aan de confrontatie. Deze wordt slap en vaag uitgewerkt. Idem voor het slot. Je blijft met allerlei vragen zitten ondanks dat Hunter haar definitieve keuze maakt. Het einde is te abrupt : wat met de zoektocht van Richie? Ja, de kijker kan dit zelf invullen, maar dat biedt hier toch wel te weinig.
Deze mysterieuze thriller heeft een aantal horrorelementen die eerder suggestief werken. Een zeer absurde ziekelijke uiting is het minste wat je er van kunt zeggen. Apart filmpje dat matig uitpakt. 5/10

avatar van Filmkriebel
Vond 'm ook goed. Filmkriebel zegt: deze film is best te slikken.
Met een sterk idee (pica) dat diepere en duistere zones van de menselijke geest verkent. Vond het genre persoonlijk een psychologisch drama (weliswaar met een vies kantje). Wie hoopt op gore taferelen mag zijn hoop opbergen want dit is het niet. Mysterieus is het dan weer wel, want je vraagt je af waarom Hunter die dwangneurose ontwikkelt. Uit verveling? Of is er meer aan de hand? Al snel wordt de pap in de mond gelepeld en kan je gaan raden naar mogelijke verklaringen. Haar rijke schoonouders beschouwen haar als minder, haar echtgenoot heeft geen respect voor haar en haar bestaan wordt beheerst door een existentieel trauma . Is haar pica dan misschien een drang tot zelfvernietiging?
Aanvankelijk komt het "slaafse nonnetje" Hunter onsympathiek over maar naarmate de film vordert krijg je een heel ander meelijwekkend beeld van een gebroken en fragiel meisje dat zichzelf terug moet leren accepteren en losbreekt uit een bestaan waarin ze geen controle heeft over haar leven . Kortom, ik vond de film echt goed werken op alle niveaus.

PS : Over pica gesproken : dit is hier nog wel een braaf geval. De befaamde Monsieur Mangetout uit de Guinness Book at een heel vlieguig op, 18 fietsen, winkelkarren, televisies, kroonluchters enz. De realiteit is soms bizarder dan film.