Familia Sumergida (2018)

Alternatieve titel: A Family Submerged

Argentinië / Noorwegen / Duitsland / Brazilië

geregisseerd door María Alche
met Mercedes Morán, Esteban Bigliardi en Marcelo Subiotto

Marcela's wereld wordt onbegrijpelijk en vervreemdend, nadat haar zus Rina sterft. Ze voelt zich verloren in haar eigen huis en de relatie met haar man en kinderen lijdt er onder. Nacho, een jonge vriendin van haar dochter, belt haar onverwachts op. Ze wandelen en praten wat. Dan krijgt Marcela een telefoontje van een verre verwant die probeert haar te bereiken, terwijl ze thuis gesprekken onderhoudt met familieleden uit een andere dimensie.

avatar van tbouwh
Beheerst drama over een moeder in een midlife crisis, met camerawerk van Hélène Louvart (o.m. Lazzaro Felice). In het middenstuk gebruikt de regisseur op boeiende wijze het geluidsontwerp om de innerlijke staat van de hoofdpersoon te versterken en te benadrukken hoe zij verder van haar omgeving vervreemd raakt. Helaas zet e.e.a. zich in het laatste halfuur niet geheel overtuigend door, en vond ik de emotionele catharsis een beetje goedkoop overkomen.