Moontide (1942)

Film noir / Drama

geregisseerd door Archie Mayo
met Jean Gabin, Ida Lupino en Claude Rains

De werkloze Franse immigrant en dokwerker Bobo neemt een baan aan in een Amerikaans havenplaatsje bij de Chinese levend aas leverancier Henry Hirota. Bobo mag overnachten in Henry's boothuis. Op een avond uitgaan heeft Bobo te veel gedronken en hij vreest dat hij in zijn dronkenschap iemand vermoord heeft, maar zeker is hij daar niet van. De volgende avond redt Bobo de prostituee Anna van de verdrinkingsdood na een zelfmoordpoging en hij neemt haar onder zijn hoede. Anna mag verblijven op Henry's boothuis en Bobo wordt verliefd op haar. Bobo's kameraad, Tiny is niet blij met deze situatie en hij vreest dat Bobo met Anna zal vertrekken. Tiny chanteert Bobo dat hij meer weet over de moord die Bobo tijdens zijn dronkenschap begaan zou hebben. Wanneer Bobo en Anna desondanks aangeven dat ze willen trouwen slaan bij Tiny de stoppen door.

avatar van Dogie_Hogan
Wat gebeurt hier, dit is de originele filmposter: link.

Er moet toch een beter exemplaar zijn?

avatar van Mac Hammer Fan
Ondertussen is het juiste exemplaar al op de site gezet.
BTW:
Oscarnominatie in 1943 voor de beste zwart-wit-fotografie.

Mac Hammer Fan schreef:
Ondertussen is het juiste exemplaar al op de site gezet.
BTW:
Oscarnominatie in 1943 voor de beste zwart-wit-fotografie.
Ja, ik begrijp de lage score hier dan ook niet. Op IMDB is core is veel hoger.

Inderdaad heb ik met hulp de juiste en prachtige poster mogen uplodaden! HIER het grotere formaat.

avatar van stephan73
Ook deze komt 2 September uit via de Fox Noir serie!

stephan73 schreef:
Ook deze komt 2 September uit via de Fox Noir serie!
Vandaag gepubliceerd: de DVD cover-art.

Als ik het plot es nalees, zie ik wat parallellen met een eerdere Jean Gabin film: 'Le quai des brumes' (1938).

avatar van boerenpummel

Als deze film half zo goed is zou ik hem al aanschaffen. Lupino vind ik trouwens ook een van de betere / leukere actrices uit de jaren '40 en "50, dus deze film lijkt me wel wat.

boerenpummel schreef:

ROAD HOUSE, ook met Ida Lupino, komt gelijktijdig met MOONTIDE uit en zou volgens het IMDB-messageboard in die film het meest aantrekkelijk zijn, qua acteren en uiterlijk.

Ida is erg sterk in ON DANGEROUS GROUND, LUST FOR GOLD en HIGH SIERRA in elk geval. Ondanks haar indrukwekkende filmlijst, ken ik alleen deze 3 films met haar.

avatar van Biosguru
Je kan er een goedkope B-film in zien met slechte effecten en decors, maar net zo goed die beperking als een pluspunt zien. De decors en effecten zijn in mijn ogen zo simpel dat het weer bijna mooi stripachtig wordt. Wat me vooral opviel was het totale gebrek aan moraal in deze film. Leven en laten leven is zon beetje het motto. Uitzonderlijk, een van de sympathiekste bijrollen is voor een nachtwaker die s'nachts altijd op pad moet om alle deuren te controleren. Een inbreker dus.

Fijn is dat met die Noir's, ik kom er na zoveel jaar kijken nog steeds tegen die me verrassen.