Outland (1981)

Verenigd Koninkrijk
Misdaad / Sciencefiction

geregisseerd door Peter Hyams
met Sean Connery, Peter Boyle en Frances Sternhagen

Op Io, de derde maan van Jupiter, breekt ruimtebasis 27 van Con-Amalgate alle records in de productie van titanium. De basis verpulvert echter ook records met het aantal zelfmoorden en psychotische aanvallen. William T. O'Niel staat aan het hoofd van de Federale Veiligheidsdienst en start met de hulp van dokter Marian Lazarus een onderzoek. Ze ontdekken een vreemde stof in het lichaam van de slachtoffers. Maar tijdens het onderzoek stoot hij op veel vijandschap. Dan hoort hij dat er twee huurmoordenaars onderweg zijn die ingeschakeld zijn door de directie.

niet echt fantastisch nee

Geen High Noon...

avatar van Jordy
Jordy (admin)
De film ziet er hopeloos verouderd uit, lag geregeld in een deuk om het jaren '80 uiterlijk dat de "toekomst" in de film had. Verder is het ook maar een standaard, en niet echt spannend filmpje. Best redelijk gemaakt, best redelijk geacteerd, maar goed... nee. 2 sterren.

avatar van jedymaster
High noon on the moon!

dragje
Zwaar ondergewaardeerde sciencefiction.

Sean Connery speelt in deze film een glansrol. Het plot is goed geschreven en de uitwerking daarvan is prima in orde. Als science fiction liefhebber betrof dit voor mij dan ook één van de "must haves".

Het commentaar dat de film er "verouderd" uitziet vind ik een dooddoener. Met name omdat de roestige en niet goed werkende machinerie, zoals ook in de film "Alien" het geval was, samen met de benauwende sfeer van mens versus een industriële omgeving juist de perfecte decoratie vormt voor een misdaad thriller in de context waar dit verhaal zich in afspeelt.

Net zoals in de sciencefiction klassieker "Soylent Green" (1973) en de minder bekende "A Boy and His Dog" (1975) biedt Outland geen arcadisch tafereel om het simpele feit dat dit beeld fictie betreft en in de nabije toekomst nimmer zal bestaan.

avatar van speedy23
Fantasierijke, maar sombere sf-remake van High Noon, met een schitterende Sean Connery, die de rol van Gary Cooper als plichtbewust dienaar van de wet overneemt. De suspense is zeer knap opgebouwd en het einde is dramatisch. Geslaagde speciale effecten en fraaie decors. Werd genomineerd voor een Oscar in de categorie geluid.

klute89
Een zeer zeer ondergewaardeerde film! Schandalig. Prachtige decors, goede acteurs en verhaal is ook goed. Eens een keer geen monsters in de ruimte maar een verhaal over mensen die de strijd aanbinden met een super drug. Sean Connery speelt ook een geweldige rol in de film! 4,5*

Jordy schreef:
De film ziet er hopeloos verouderd uit,

Grappig, afgezien van de cvomputers vind ik juist totaal van niet. Visueel een groot genot, trouwens.

avatar van sofripa
Uitstekend vermaakt met deze film. Tempo en sfeer van de film zijn dik in orde. En Connery is 1 van mijn favorieten...dus 3,5 sterren voor deze fijne sf-er.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Enigszins door de tand des tijds gebeten, maar nog steeds vermakelijk. Met dank aan Connery. Het verhaaltje is niet heel erg origineel, maar de film heeft een mooi, claustrofobisch, sfeertje en genoeg spanning. Goed.

aerts007
dragje schreef:
Zwaar ondergewaardeerde sciencefiction.

Vind ik ook, hier was toch een sfeertje aanwezig.

avatar van 606
Erg leuke sf film met een glansrol van connery.
Leuk verhaal en voldoende spanning.

4 sterren

avatar van Flipman
Zinema schreef:
Dat heb je mooi gezegd ! Ik ben het helemaal met je eens en bovendien was dit de eerste science-fictionfilm die ik zag met een wat... realistischer verhaal. Ik bedoel, het speelt zich af in de ruimte maar heeft niks met lasers of aliens te maken of zo. Geen superkrachten die effect hebben of zo maar meer over corruptie binnen de politie en dan in de ruimte . Ik zag enige parallellen tussen O'Neil en James W. Gordon uit de Batmanstrips.

Inderdaad visueel enigszins achterhaald. Ik wilde eigenlijk audiovisueel zeggen maar de audio herinner ik me niet zo goed en voor dat gebied is de film destijds nog voor een Academy Award genomineerd dus daar zal ik dan maar geen oordeel over geven . Toch nog redelijk spannend en een aangename film.

avatar van newG
Na het kijken van de film gaf ik 2.5*, omdat het 2de deel van de film toch wel lang gerekt en saai aanvoelde. Maar na een nachtje slapen verhoog ik mijn stem naar 3*. De film begon toch wel erg sterk qua sfeer,acteren en vormgeving. Vooral de vormgevind vond ik erg knap. 2000 mensen die bij elkaar leven, weinig of geen privacy, elk een hokje met enkel een bed en 3 rolluikjes, samen douchen in 1 grote ruimte... Ook de bar waar ze met zijn allen samenkomen vond ik iets hebben. En we leven nu in tijden met een streng rookverbod in de horeca enz, maar in deze film (van 30 jaar geleden) zag men zelfs geen problemen in het verslinden van honderden pakjes sigaretten ergens ver weg op een maan rond Jupiter...
Tot slot vond ik de effecten ook erg goed, de ruimte was (voor die tijd) knap vorm gegeven, en de zero pressure doden waren echt cool

Enige negatieve punt is toch wel het verhaal (tege het einde dan) en de speelduur van de film. Zoals ik al zei: op den duur was saai.

avatar van erwku
Weergaloze SF film,

Prachtige decors, mits je van miniatuur houdt, en een uitstekende Conney. Het sfeerbeeld van een booreiland-achtige industriële omgeving ver in het planetenstelsel is nimmer zo mooi gemaakt.

Een SF klassieker.

Jammer dat talentvolle Peter Hymes later zoveel rommel heeft gemaakt.

Een prettige, fantasierijke, sombere sciencefiction film, die onze wereld in een verre, verre toekomst laat zien, in een soort van hypermoderne metallic look. De spanning wordt knap opgebouwd naar een dramatische ontknoping, die helaas teveel tijd in beslag neemt. De decors zijn fraai. Sean Connery overtuigt uitermate als de eenzame plichtsgetrouwe en rechtschapen dienaar der wet; Peter Boyle is effectief en sinister als de hebzuchtige schurk.

avatar van Betamax
Prima SF film.

avatar van Stephan
Wouter schreef:

Helemaal mee eens. Voor non-cgi erg sterk. Geloofwaardiger dan bv. Total Recall van 10 jaar later.

ipman-99
"On Jupiter's Moon He's The Only Law." ... " !!!

Fantastische Actie - Misdaad - Sf !!! Sean Connery speelt in deze film een glansrol. Het plot is geweldig geschreven en de uitwerking daarvan is prima in orde. Als (ook) science fiction liefhebber is dit echt een geweldige Actie/Sf film van Peter Hyams ("Timecop") !
Prachtige effecten, prima decors in de ruimte en weergaloze actie kleuren deze film ! Peter Boyle is de heerlijke slechterik van dienst !!! Prachtige Blu-Ray versie !!!

avatar van Nephilim
Nooit van deze film gehoord tot gisteren. En gezien ik van SF houd (voornamelijk de wat meer gritty SF) vanavond gekeken.

Verrassend. Verhaal is vrij simpel, maar dat geeft ook helemaal niet. Dit is een lekker menselijk verhaal over corruptie op een grauwe mining station.
Lekker claustrofobisch en dirty. En lekkere spanningsopbouw.

Connery is ook erg goed. Toffe film.

avatar van Beertje45
De film mist wat vaart, maar is toch een aardige aktie / S.F.,, vooral dan door een goed verhaal, al lijkt het einde wel enorm op High Noon, en goede acteerprestatie's van Sean Connery en vooral Frances Sternhagen heeft een heerlijke rol. Klein rolletje van een andere heerlijke akteur: Steven Berkoff.

avatar van namingway24
Science fiction en de jaren '80, dat staat bij mij bijna altijd garant voor succes. En sci-fi mag in Outland dan het ondergeschikte genre zijn, toch heb ik fantastisch genoten van deze film.

Het claustrofobische gevoel van het gevangen zitten op een vreemde planeet komt erg goed over, en de sets zijn zo'n fantastische combinatie van futuristisch en retro die je alleen in de jaren '70 en '80 zag.

Het verhaal van Outland is sterk, en Connery's strijd tegen de corruptie zit vol met aardige wendingen. De laatste confrontatie tussen Connery en de huurmoordenaars is ook nooit voorspelbaar; in tegenstelling tot standaard shoot-outs komt er aardig wat vernuft bij kijken om de bad guys te verslaan.

Hoewel de special effects niet altijd even best zijn is dit weer een fraaie science fiction-film uit wat veruit mijn favoriete decennium voor horror en sci-fi is. Zo maken ze ze tegenwoordig gewoon echt niet meer.

avatar van Insignificance
​​Misdaadverhaaltje in futuristische omstandigheden van toen. Buiten ziet dat er niet altijd even lekker meer uit, maar de interieurs mogen er nog best zijn. Dit soort bouwsels spreken me sowieso vaak meer aan dan veel van de ultra gelikte werelden die tegenwoordig uit het computertje rollen.

Heel veel meer dan dienen als setting voor een politieplotje doet het uiteindelijk niet. Een vrij simpele ook. Als het de sfeerkaart trekt, is daar niets mis mee, maar dat doet Hyams wat te weinig. Het meeste staat al met al toch in het teken van voortgang, om O'Niel op de mijnkolonie te isoleren.

Dramaturgisch werkt dat niet helemaal. De flm komt wat afstandelijk over en wanneer z'n gezinnetje nog eens voorbij komt, slaat dat niet bepaald aan. Je zit ook iets te vaak naar monitoren te staren en als het eens los gaat, krijg je ineens van die Star Warsachtige circusmuziek om de oren.

Rondom die wilde achtervolging. Bij het tweede actiesegment, de climax, wil er wel eens een studio gevoel ontstaan, maar daar zitten hier en daar ook wel wat leuke momentjes tussen. Geen verkeerde film, maar ondanks Connery mist het net dat beetje aantrekkingskracht om echt te scoren.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Sean Connery in een western, het idee is zeker niet slecht. In 1968 was er al een western met Sean Connery en Brigitte Bardot: Shalako. Zelf nog niet gezien en denkelijk wat in de vergeethoek geraakt. Peter Hyams wou begin jaren '80 een western maken, maar het genre was op dat moment een stille dood gestorven. Toch wat Hollywood betreft, andere genres maakte op dat moment hun intrede en western had zijn tijd gehad. Maar als je het verhaal van de western (in dit geval naar High Noon) in de ruimte plaatst, zou het wel eens kunnen werken. Alien en Star Wars waren hot. En een jaar voor Blade Runner waagde Hyams zijn kans met Outland. Hij had het geluk met Sean Connery te werken.

Connery is een acteur die ervaring had met actierollen als James Bond of dramarollen als The man who would be king of The first great train robbery. Dramarollen, maar toch als charismatisch figuur met karakter. Ik ben zelf een grote fan van Connery maar had toch enkele bedenkingen van hem in de ruimte. Het resultaat is een Sean Connery zoals we van hem gewoon zijn, maar toch enigszins op automatische piloot.

De film komt wat gedateerd over en heeft vooral te leiden onder typische elementen voor het genre die anno 1981 misschien wel de moeite waren, maar nu de film compleet vertragen. Niks mis mee in andere genres, maar hier niet echt bevorderlijk. Ik denk aan het gebruik van de computer en vechtende astronauten.

Al bij al leuk om een keer te zien, maar mist enig tempo om echt te overtuigen. En duidelijk een titel in het palmares van Connery dat niet bovenaan het lijstje staat.

avatar van baspls
"You're supposed to protect us! You're the police! It's your job! Where are your men?"
- "My men? My men are shit."

Geweldige film van Peter Hyams. Voelde heel erg aan als Alien en Blade Runner, sterker nog; ik denk dat Outland zich in het zelfde universum afspeelt als Alien.

Misschien wel de beste rol van Sean Connery die ik tot nu toe gezien heb. Connery weet perfect emotie en karakter uit te stralen en is heer een erg sterke actie held. Verder is het acteerwerk in Outland ook goed.

Regisseur Peter Hyams was toendertijd erg onder de indruk van Alien en toen hij een Western in ruimte-setting wou maken huurde hij een paar mensen van het team van Alien en Star Wars in. Een jaar later zou het zelfde team weer met Ridely Scott Blade Runner maken en drie jaar later weer met Hyams 2010. Allemaal topfilms met de beste sets, special effects en production dising die ik ooit heb gezien. Fox maakte een grote fout om Ladd te ontslaan, hij is namelijk voor zichzelf begonnen en ging films maken zoals Star Wars (een film die hij nog voor Fox heeft geproduceerd).

Hyams is een van de enige regisseurs die zijn eigen cinematografie doet en ik moet zeggen dat de man briljant is. Outland is een van de best opgenomen films die ik ooit heb gezien.

Jerry Goldsmith heeft (net als bij Alien) een erg atmosferische soundtrack gecomponeerd voor Outland. Hoewel hij er zelf niet helemaal tevreden over was vind ik het een van zijn beste werken. De muziek weet een mysterieuze sfeer over te brengen die erg goed bij de film past.

De special effects van Outland zijn ook erg mooi. Heerlijk al die schaalmodellen. In plaats van green- of bluescreen is hier gebruik gemaakt van Frontprojection en dat is te zien. Ik ben een heel grote fan van deze techniek want het ziet er duizend keer beter uit. Toendertijd dachten wetenschappers dat in een atmosfeer van 0 je hoofd zou exploderen door het opzwellen van bloed etc... tegenwoordig is dat volstrekt belachelijk gebleken, het ziet er misschien een beetje cheesy uit maar je moet toegeven dat ze niet vaak zulke goede hoofd explosies maken (in Total Recall) deden ze trouwens iets soortgelijks).

Al met al is Outland een heel goede film en de lage waardering is mij dan ook een groot raadsel. Connery op zijn best, een erg geslaagd en mysterieus western verhaal, heerlijke setting, mooie beelden en mooie soundtrack.

Aanrader.

avatar van Left4Dead
Zeer tevreden over dit werk uit 1981 alweer. Goede rollen en prima opbouw. Geniet er elke keer weer van.
Men kraakt veelal de prent hier maar voor een prent uit 81 is het erg goed gedaan, vergelijk het maar eens met tijdgenoten uit het genre. Connery is baas hier en weet de rol echt aan te voelen.

Blijft een lekkere gouweouwe voor mij.

Aardige film over een nieuwe sherrif die een hoog aantal zelfmoorden onderzoekt op een andere planeet. Een onderhoudend plot en alhoewel de film zich in de ruimte afspeelt, voegt dit verder weinig tot niets toe aan het verhaal zelf. Mooie decors en Sean Connery doet het prima in de hoofdrol. De finale had wel wat korter gemogen.

avatar van arno74
Onderhoudende actiethriller over een soort van sheriff op een ruimtestation, waarbij je de plotgaten wel voor lief moet nemen, de film hangt namelijk van onwaarschijnlijkheden aan elkaar. Zowel de good als de bad guy laten vele voor de hand liggende kansen liggen om snel van de tegenstander af te kunnen zijn, maar ja, anders was de film ook zo afgelopen. Leuk popcornvermaak. 2,5*

avatar van RuudC
Een tot scifi actiefilm omgetoverde western. In principe geen bezwaar, maar dan heb je toch wel echt een beter verhaal nodig dan dit. Nu ben ik geen western connaisseur, maar het verhaal met de sheriff en een grote boze onderneming is wel echt het meest clichématige dat je je kan voorstellen. Het script van Outland is zodoende een van de vele typische ultragoedkope (en erg slechte) (scifi)actiefilms die we in de afgelopen dertig jaar gezien hebben. Outland mag dan wel redelijk succesvol geweest zijn, maar dit is echt een gevalletje vergane glorie.

Wat Outland op de been houdt, zijn de fantastische decors. Hier is heel goed gespiekt bij Alien. De ruimtebasis ziet er tof uit. De interieurs zijn goed en er hangt een heerlijk duister sfeertje. Het donkere van Outland symboliseert mooi de verre afstand van de Aarde. De film speelt zich echt op een verre, duistere uithoek van het zonnestelsel af. Op dat vlak scoort Outland echt optimaal. Ook een acteur als Sean Connery is een winstfactor. De beste man is inmiddels ruim in de tachtig en daarom gun ik hem zijn pensioen, maar ik mis hem nog steeds.

Maar ja, waar de film een dikke onvoldoende op scoort, is het ongelooflijk flauwe plot. Het grappige is dat de makers nog wel een paar interessante onderwerpen aansnijden, maar er vervolgens niets mee doen. Het is niet voor niets dat deze film in de tussentijd aardig vergeten is.

avatar van james_cameron
Aardig SF-filmpje waarbij de aanwezigheid van Sean Connery voor flink wat meerwaarde zorgt. Met het claustrofobische sfeertje en lekker deprimerende plot (een variatie op het gegeven van de klassieke western High Noon) zit het ook wel goed. Zodra men uitpakt met visuele effecten oogt het geheel erg gedateerd, maar grotendeels ziet de film er nog prima uit. De 'used future'-look van bijvoorbeeld Alien doet ook voor deze film wonderen. Jammer van de wat fletse climax- verder is deze Outland nog goed te doen. De film kan overigens wel een knappe blu-ray oppoetsbeurt gebruiken.

avatar van Captain Proton
Een geweldige sf-film. Heb deze wel meerdere keren bekeken. Goeie cast, prima verhaal en special effects, voor die tijd, prima te doen.